تحقیق تحلیل محتوا و ابعاد تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش و مهارت فراشناخت و ضرورت آموزش آن و راهبردهای فراشناختی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحلیل محتوا و ابعاد تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش و مهارت فراشناخت و ضرورت آموزش آن و راهبردهای فراشناختی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫ تاریخچه تحلیل محتوا    ۷
۲-۳٫ تعاریف تحلیل محتوا    ۷
۲-۴٫ ویژگی های تحلیل محتوا    ۱۰
۲-۵٫ انواع تحلیل محتوا    ۱۰
۲-۶٫ابعاد تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش    ۱۲
۲-۷٫کاربردهای تحلیل محتوا    ۱۴
۲-۸٫ مزایای تحلیل محتوا    ۱۴
۲-۹٫ معایب تحلیل محتوا    ۱۵
۲-۱۰٫ تحلیل محتوای کمّی و کیفی    ۱۶
۲-۱۱٫ تفاوت تحلیل محتوای کمّی و کیفی    ۱۶
۲-۱۲٫ مقوله ها در تحلیل محتوا    ۱۷
۲-۱۳٫ واحدها    ۱۹
۲-۱۴٫ محتوا    ۲۰
۲-۱۵٫ انواع محتوا    ۲۱
۲-۱۶٫ برنامه درسی    ۲۲
۲-۱۷٫ برنامه ریزی درسی    ۲۲
۲-۱۸٫ کتاب درسی    ۲۳
۲-۱۹٫ ویژگی ها و معیارهای مطلوب کتاب درسی    ۲۴
۲-۲۰٫فراشناخت    ۲۶
۲-۲۱٫ مهارت فراشناخت    ۳۰
۲-۲۲٫ ضرورت آموزش مهارت فراشناخت    ۳۰
۲-۲۳٫ مؤلفه های فراشناخت از نظر صاحب نظران مختلف    ۳۱
۲-۲۴٫ انواع نظریه های فراشناختی    ۳۶
۲-۲۵٫ عوامل به وجودآورنده فراشناخت    ۳۹
۲-۲۶٫ راهبردهای شناختی    ۳۹
۲-۲۷٫ راهبردهای فراشناختی    ۴۲
۲-۲۸٫ اهمیت آموزش راهبردهای فراشناختی    ۴۵
۲-۲۹٫ پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی    ۴۹
منابع    ۵۴

منابع

فلاول، (۱۹۸۸)، رشد شناختی، ترجمه فرهاد ماهر (۱۳۷۷)، تهران، انتشارات رشد

شعبانی، حسن. (۱۳۸۰)، مهارت های آموزشی و پرورشی، تهران، انتشارات سمت، چاپ یازدهم

سلیمانپور، جواد. (۱۳۸۴)، برنامه ریزی درسی با تأکید بر تدوین محتوای درسی فعال و کاربرد تحلیل محتوا، تهران، انتشارات احسن

سلیمانپور، جواد. (۱۳۸۸)، مهارت های تدریس نوین، تهران، نشر احسن، چاپ چهارم

آقاجانی، مریم. (۱۳۸۱)، تأثیر آموزش های مهارت های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان، فصل نامه نوآوری آموزشی، طرح تحقیقاتی آموزش و پرورش، استان گلستان، شماره ۳۱

جعفری هرندی، ر. نصر، ا. شاه جعفری، ا. (۱۳۸۷)، تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب های درسی، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال چهاردهم، ش ۵۵

نوریان، (۱۳۸۷)، مقایسه برنامه درسی فارسی پایه اول ابتدایی از جنبه مفهوم برنامه درسی عقیم، نشریه علمی- پژوهشی انجمن مطالعات برنامه درسی، ایران، سال سوم، شماره ۹

حسینی نسب، داوود. دهقانی، مرضیه، (۱۳۸۷)، تحلیل محتوای کتب اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارت های اجتماعی و بررسی دیدگاه های معلمان این دوره درباره محتوای کتاب فوق الذکر، فصل نامه تعلیم و تربیت، ۲۴( ۲( مسلسل ۹۴)) : ۷۹ – ۹۸

حسینی نسب، داوود. (۱۳۷۷)، تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی و ریاضی دوره ابتدایی، طرح تحقیقاتی آموزش و پرورش، استان آذربایجان شرقی

هولستی، ال. آر. (۱۳۷۳)، تحلیل محتوا در علوم انسانی، ترجمه سالار زاده امیری، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول

عریضی، ح. عابدی، ا. (۱۳۸۲)، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بر حسب سازه انگیزه پیشرفت، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره ۵، سال دوم

۲-۱٫ مقدمه

کتاب درسی در نظام آموزشی ایران از مهم ترین منابع یادگیری به حساب می آید. کتاب درسی محور فعالیت های آموزشی در تمامی مناطق کشور و برای تمامی دانش آموزان با توانایی های متفاوت می باشد. بنابراین کتاب درسی در نظام آموزشی ایران دارای اهمیت بالایی می باشد و کارایی آن برابر با مطلوب بودن نظام آموزشی و ناکارآمدی و مشکل بودن آن مساوی با عدم کارایی و ضعف نظام آموزشی است. از این رو باید محتوای کتاب های درسی هر از گاهی مورد تحلیل و بازبینی و بازنگری قرار گیرد. یکی از متداول ترین این روش ها، روش تحلیل محتوا می باشد. تحلیل محتوا، یک شیوه پژوهشی است که برای تشریح عینی، منظم و کمّی محتوای آشکار پیام های ارتباطی به کار می رود، که برای بررسی و تبیین کلمات، مفاهیم، واژه ها، مضامین، عبارات و جملات خاصی از درون یک متن مورد استفاده قرار می گیرد. تحلیل محتوا را روشی پژوهشی برای استنباط تکرار پذیر و معتبر داده ها در متون می دانند. تحلیل محتوا که به آن تحلیل گفتمان نیز گفته می شود، روشی است که بر اساس آن می توان ویژگی های زبانی یک متن گفته شده یا نوشته شده را به طور واقع بینانه، عینی و منظم شناخت و نیز درباره مسایل غیر زبانی همچون، ویژگی های فردی و اجتماعی گوینده یا نویسنده متن و نظرات و گرایش های وی استنتاج هایی نمود. منظور از متن یا محتوا، کلیه ی ساخت ها از علایم گوناگون است که از طریق آن ارتباط برقرار می شود( ضیغمی و همکاران، ۱۳۸۷).

یکی از مهم ترین کارهای برنامه ریزان درسی، تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب می باشد. محتوا در نظام آموزشی متمرکز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. (دفتر تألیف و برنامه ریزی کتاب های درسی، ۱۳۷۷).

به این ترتیب واضح است از مهم ترین نیازهای مبرم هر نظام آموزشی بازنگری و روزآمد شدن محتوای کتاب های درسی است. این بازنگری، مستلزم توجه به نقش های جدید یاد گیرنده در فرایند یادگیری است. خود انضباطی، خود راهبری و خود کنترلی مستلزم پرورش روحیه تحقیق گرایی دانش آموزان در عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی است. برنامه درسی باید از زوایای مختلفی مورد بازنگری قرار گیرد. یکی از این زوایا، دانش فراشناخت می باشد.

دانش فراشناختی اطلاعاتی است که افراد در مورد شناخت خود و راهبردهای یادگیری دارند. این راهبردها بر آنان اثر می گذارد. نظارت فراشناختی به دامنه ای از کارکردهای اجرایی نظیر توجه، کنترل، برنامه ریزی و تشخیص خطاها در عملکرد اشاره دارد. فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم در بر گیرنده ی دانش، فرایندها  و راهبردهایی است که ارزیابی، نظارت و یا کنترل می کند.

فلاول[۱] که از بنیانگذاران مهارت فراشناخت می باشد نخستین بار در سال ۱۹۷۶ مفهوم فراشناخت را وارد متون پژوهشی کرد. فلاول (۱۹۷۹) یک تعریف کلی از فراشناخت ارائه داد. هر دانش یا فعالیت شناختی که جنبه ای از تلاش های شناختی را موضوع شناخت قرار می دهد یا آن را تنظیم می کند. از دیدگاه او فراشناخت به دو بخش دانش فراشناختی و تجربه فراشناختی[۲] تقسیم می شود. منظور از دانش فراشناختی، دانشی است که فرد درباره ذهن انسان و فعالیت های آن کسب کرده است. این دانش مانند هر دانش دیگری ممکن است به شکل زبانی یا کلامی و عملی یا روندی[۳] ( فرد می داند که چگونه…) باشد. روش های فراشناختی فراگیران را قادرمی سازد تا بتوانند با موقعیت های جدید و با موفقیت انطباق یابند (آزمایشگاه آموزشی مرکزی منطقه شمال، ۱۹۹۵)

با توجه به ویژگی های عصر جدید و انفجار اطلاعات و توسعه روز افزون علوم، نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد، تا نسل جدید را برای جامعه امروز آماده کند. این مهم درسطح آموزش عمومی، شامل مهارت های اولیه زندگی و جنبه های حِرفهای آن است تا افرادی که می خواهند در جامعه زندگی کنند را با اصول، قواعد، ارزش ها و هنجارهای اجتماع آشنا کند و شهروندان خوبی تحویل جامعه دهد( آقا جانی، ۱۳۸۱).

لذا تحقیق حاضر در تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی بر اساس مهارت های فراشناختی تأکید دارد.

۲-۲٫ تاریخچه تحلیل محتوا

استفاده تاریخی تحلیل محتوا در بعد عملی آن را می توان به بهره گیری از تحلیل محتوا در شناخت کلمات، لغات و اصطلاحات کتاب های مقدس مثل تورات، انجیل و قرآن نسبت داد. با توجه به عمق معانی درکتاب های مقدس، مفسّران به تحلیل محتوای لغات و مفاهیم آن می پرداختند. اولین مورد مستند تحلیل کمّی متون به قرن هجدهم بر می گردد.

روش تحلیل محتوا که در بررسی محتوای کتاب های درسی و حتی کاربردهای دیگر به کار رفته، در پژوهشهای مختلفی استفاده شده است. در یکی از پژوهش هایی که در جنگ جهانی دوم با روش تحلیل محتوا صورت گرفت، تحلیل گران انگلیسی با موفقیت پیش بینی کردند که آلمانی ها دارای موشک وی ۲ هستند( کوی(۱۳۸۴)، نقل از جفری هرندی و همکاران، ۱۳۸۷).

در تحقیق دیگر پریسورک[۴] و پرو[۵] (۱۹۷۵) کتاب های درسی تاریخ چند کشور غربی شامل آلمان، فرانسه، انگلستان، پرتغال، سوئیس و شوروی را تحلیل کردند و قوم گرایی این کتاب ها را در معرفی آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا آشکار نمودند (جعفری هرندی و همکاران، ۱۳۸۷).

۲-۳٫ تعاریف تحلیل محتوا

به عقیده وبر[۶] و کریپندورف[۷] (۲۰۰۴) تحلیل محتوا روشی نظام مند و قابل تکرار است که به منظور فشرده کردن تعداد بیشتری از کلمات و واژه های یک متن به گروه ها و طبقات کوچک تر و بر اساس قواعد مشخص کد گذاری انجام می شود. این رویکرد یک روش منظم را جهت اندازه گیری و توجه به تکرار یا فراوانی، به منظور شدت و اهمیّت کلمات، واژه ها و عبارات یا جملات موجود در متن فراهم می آورد (نقل از جعفری هرندی و همکاران، ۱۳۸۷).

کرلینجر[۸] (۱۳۸۰) تحلیل محتوا را روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارتباطات، به شیوه نظام دار، عینی و کمّی برای اندازه گیری متغیرها تعریف می کند. کرلینجر (۱۳۸۰) در تعریفی دیگر، تحلیل محتوا را یک روش پژوهشی منظم برای توصیف عینی و کمّی محتوای کتاب ها و متون برنامه درسی و مقایسه ی پیام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی بیان می کند.

مورگان[۹](۱۹۹۳) به نقل از ومبت[۱۰] خاطر نشان می کند، که تحلیل محتوا، فرایندی بیش از یک بازی ساده شمارش کلمات بوده و فرایندی است که به معانی، نیّات، پیامدها و محتوای عبارات و واژه ها توجه دارد. به همین علت مثلاً برای توصیف و شرح واقعیت مربوط به واژه ها یا جملات، بایستی بستر و فضای واقعی که داده ها در آن شکل گرفته است نیز مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت کاری نامناسب و ناقص انجام شده است (به نقل از ضیغمی و همکاران، ۱۳۸۷).

شعبانی (۱۳۸۰) تحلیل محتوا را یک روش علمی برای تشریح و ارزشیابی عینی و منظم پیام های آموزشی تعریف می کند. تحلیل محتوا فنی است تحقیقی به منظور، توصیف عینی، نظام دار و کمی محتوای بارز ارتباطات (برلسون[۱۱] و لازارسفلد[۱۲]، ۱۹۴۸). وبر (۱۹۹۰) تحلیل محتوا را روشی می داند که با استفاده از سلسله رویدادها، استنتاج های معتبری از متن به دست می آورد. نیومن[۱۳] (۱۹۹۷) تحلیل محتوا را تکنیکی برای گردآوری و تحلیل محتوای متن توصیف کرده است. از نظر نیومن منظور از محتوا؛ کلمات، معانی، تصاویر، نمادها، افکار، موضوعات و یا هر پیامی است که می تواند موضوع ارتباط باشد.

در تعریف دیگری، ( مین تز[۱۴]۱۹۷۲)، “منظور از تحلیل محتوا آن است که بتوان، یک متن گفته یا نوشته شده را بر اساس خصوصیات زبانی، به طور واقع بینانه ( عینی) و سیستماتیک شناخت و از آنها نیز استنتاج هایی درباره مسایل غیر زبانی یعنی خصوصیات فردی و اجتماعی گوینده و نویسنده نمود.”

برنارد[۱۵] و برلسون[۱۶] معتقدند که ” تحلیل محتوا یک شیوه تحقیقی برای توصیف عینی، منظم و کمّی محتوای آشکار ارتباطات است”.  همچنین بارکوس[۱۷] معتقد است که ” تحلیل محتوا عبارت از تحلیل کمّی، جامع، دقیق و منظم پیام های ارتباطی است (هولستی (۱۳۷۳) به نقل از سلیمانپور، ۱۳۸۴). در تعریفی دیگر، تحلیل محتوا یک روش پژوهشی منظم برای توصیف عینی و کمّی محتوای کتاب های درسی و مقایسه ی پیام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی بیان شده است ( یارمحمدیان، ۱۳۷۷). ربر[۱۸] (۱۹۸۵) معتقد است تحلیل محتوا یک واژه کلی و در بر گیرنده ی روش های گوناگون برای تحلیل یک سخنرانی، پیام، مقاله، عقاید، احساسات و نظرهاست و اغلب چنین تحلیل هایی شامل تعدادی طرح است، که اکثر از کلمات ویژه مجلات و توضیحات مفید و مؤثر استفاده می کنند.

برلسون (۱۳۷۵) نیز تحلیل محتوا را فن تحقیق برای توصیف عینی، نظام مند و کمی محتوای آشکار ارتباط   می داند. بر اساس این تعریف ویژگی های تحلیل محتوا عبارت اند از: عینی بودن، نظام مند بودن، کمی بودن و آشکار بودن ( واشقانی فراهانی و همکاران( ۱۳۸۲) به نقل از جعفری هرندی، ۱۳۷۵).

[۱] Flavel.J

[۲] Metacognitive Experience

[۳] Procedure

[۴] Preiswek

[۵] Perrot

[۶] Weber

[۷] KirppendroF

[۸] Kerlinger

[۹] Morgan

[۱۰] vembet

[۱۱] Berelson.B

[۱۲] Lazarsfeld

[۱۳] Neuman

[۱۴] Mayntz.E

[۱۵] Bernard

[۱۶]Berelson.P.

[۱۷] Barcous

[۱۸] Reber

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن و راهبردهای شناختی و فراشناختی و ضرورت آن
  • تحقیق یادگیری و نظریه های یادگیری و راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.