تحقیق تحلیل پوششی داده ها و مدل های آن و سیستم تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده ها و مدل های آن و سیستم تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب  دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- ارزیابی عملکرد    ۵
۲-۳- تحلیل پوششی داده ها    ۷
۲-۴- مدل های اصلی تحلیل پوششی داده ها    ۸
۲-۴-۱- مدل CCR    ۹
۲-۴-۱-۱- مدل مضربی  CCRورودی محور    ۱۰
۲-۴-۱-۲-مدل مضربی  CCRخروجی محور    ۱۲
۲-۴-۲- مدل BCC    ۱۳
۲-۴-۲-۱- مدل مضربی BCC ورودی محور    ۱۳
۲-۴-۲-۲- مدل مضربی BCC خروجی محور    ۱۴
۲-۵- مروری بر تحقیقات انجام شده با استفاده از DEA    ۱۴
۲-۵-۱- تحقیقات خارجی    ۱۴
۲-۵-۲- تحقیقات داخلی    ۱۶
۲-۶- مروری بر تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه با استفاده از DEA    ۱۷
۲-۶-۱- تحقیقات خارجی    ۱۷
۲-۶-۲- تحقیقات داخلی    ۲۰
۲-۷- ورودی ها یا خروجی های نامطلوب در DEA    ۲۵
۲-۷-۱- مدل خروجی نامطلوب    ۲۵
۲-۸- مروری بر تحقیقات انجام شده با خروجی نامطلوب    ۲۶
منابع و مأخذ    ۲۹

منابع :

۱٫    مهرگان، محمدرضا (۱۳۹۱). ” تحلیل پوششی داده  ها : مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها “، ویراست دوم، تهران : نشر کتاب دانشگاهی ،۱۳۹۱٫

۲٫   امامی میبدی، علی؛ امامی میبدی، احمد و دل افروز، بهاره(۱۳۸۸). ” کاربرد روش تحلیل پوششی داده ها (DEA): اندازه گیری کارایی فنی شرکتهای بیمه دولتی ” ، همایش بین المللی صنعت بیمه، (چالشها و فرصتها).

۳٫     امامی میبدی، علی؛ افقه، مرتضی و رحمانی صفتی، محمد حسین(۱۳۸۸).” اندازه گیری کارایی فنی و بهره وری در نیروگاه های بخاری، گازی  و سیکل ترکیبی”، فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسی های اقتصادی سابق)، دوره۶، شماره۳، صص ۲۴-۱۹٫

۴٫    ابراهیمی قوام آبادی،خدیجه(۱۳۸۹). ” اندازه گیری کارایی و بهره وری شرکت های بیمه دولتی و خصوصی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها “، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی وسیاسی ، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی، بهمن ۱۳۸۹ .

۵٫       مومنی، منصور(۱۳۸۵). “مباحث نوین تحقیق در عملیات”، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت تهران،۱۳۸۵٫

۶٫   حسین زاده لطفی، فرهاد و غیاث آبادی فراهانی، رضا(۱۳۹۲).” تحلیل کارایی شعب بانک با استفاده از روش شبکه ای مطالعه موردی شعب بانک مسکن شهر تهران”، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها ۱۵- ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

۷٫    شفیعی، میثم(۱۳۹۱). ” ارزیابی کارایی شرکت های بیمه در ایران”، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۲۷و۲۸، صص ۲۱۸-۲۰۱، بهار۹۱٫

۸٫   علی نژاد، علیرضا و شفقی زاده ، سمیه(۱۳۹۲). “روش تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و داده کاوی در ارزیابی عملکرد شعب بیمه “، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها ۱۵- ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

۹٫    کریمی، آیت(۱۳۷۹).”کلیات بیمه”، تهران : انتشارات پژوهشکده بیمه مرکزی ایران.

۱۰٫   اجلی، مهدی و صفری، حسین(۱۳۹۰).” ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری با استفاده از مدل ترکیبی شبکه های عصبی پیش بینی کننده عملکرد و تحلیل پوششی داد ه ها”. نشریه تخصصی مهندسی صنایع، دوره ۴۵، شماره ۱، صص ۱۹-۱۳٫

۱۱٫  محمدی ، گلجهان(۱۳۹۰).” اندازه گیری کارایی شرکت های بیمه کشور طی سالهای ۱۳۸۸-۱۳۸۵ با استفاده از تحلیل پوششی داده های شبکه ای “، پایان نامه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد رشت، تابستان ۹۰٫

۱۲٫   همتی، عبدالناصر؛  باقرزاده، حجت الله و سلیمی، احسان(۱۳۸۶).” بررسی کارایی فنی و صرفه جویی به مقیاس تولید شرکت های بیمه دولتی ایران در سالهای ۱۳۸۴-۱۳۷۰ با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها”،  فصلنامه صنعت بیمه،  سال بیست و دوم، شماره۲، ۱۳۸۶٫

۱۳٫  اسکندری ،اعظم ؛ غلامی، میترا و شفیعی، مرتضی(۱۳۹۱).” طراحی مدل تحلیل پوششی داده های دومرحله ای برای ارزیابی عملکرد شعب بیمه”، چهارمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها :۲۵ -۲۴ خرداد۹۱، دانشگاه مازندران.

۱۴٫   صالح زاده، سیدجواد؛ حجازی، سید رضا؛ ارکان، علی و حسینی، سید مهران(۱۳۹۰).” ارائه روش تلفیقی اندازه گیری کارایی ساختارهای شبکه ای شامل دور ولینک تخصیصی”، مجله علمی و |پژوهشی مدیریت تولید و عملیات، شماره ۱،صص ۶۰-۴۷٫
۱۵٫  فلاح، محمد(۱۳۸۶). ” ارزیابی کارایی شعب شرکت های بیمه با روش تحلیل پوششی داده ها” ، تازه های جهان بیمه، شماره ۱۱۵و۱۱۶٫

۱۶٫  کامبیز، شاهرودی؛ فراق نیا ، فاطمه و رضوی شریفی، حمیده (۱۳۹۲). ” ارائه مدل تلفیقی DEA-BSC  جهت سنجش کارایی ترکیبی بانک ها مطالعه موردی: شعب درجه یک و دو بانک ملی استان گیلان” ، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها ۱۵- ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

۱۷٫   سلطان پناه،هیرش؛ مرادی، فرهاد و بخشا، ناصر(۱۳۸۶).” ارزیابی کارایی نسبی شعب شرکت سهامی بیمه البرز با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها”، فصلنامه صنعت بیمه: سال۲۲، شماره۴،  صص۱۵۱-۱۷۷٫

۱۸٫    نشاط، غلامرضا و شیرویه زاد، هادی(۱۳۹۱).” ارزیابی کارایی و رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها”، اولین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستم ها :دانشگاه آزاد نجف آباد، آذر۹۱٫

۱۹٫  امیر تیموری، علیرضا؛  صفا میرزایی، محمد؛ معصوم زاده، عاطفه و غلامی، کامران(۱۳۹۲).” ارزیابی عملکرد نیروی انسانی و شعب بانک صادرات گیلان با روش DEA” ، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها ۱۵- ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

۲-۱- مقدمه

اندازه گیری کارایی و تغییرات آن در طی زمان می تواند از یک سو در ارزیابی مواردی چون: کیفیت به کارگیری منابع، سطح بازدهی فعالیت ها، وضع موجود و ضعف ها و نارسایی های آن از برنامه های تدوین شده و از سوی دیگر در کشف روش های بهبود بهره وری و کارایی، اصلاحات مورد لزوم و این که کدام عامل تولید باید تقویت شده و یا ترکیب صحیح خود را بیابد و تخصیص منابع چگونه باید صورت پذیرد، بسیار مؤثر واقع شود. با توجه به اهمیت استراتژیک بهبود بهره وری و کارایی برای هر سازمان، اندازه گیری این دو فاکتور به مدیریت این امکان را می دهد که نقاط ضعف موجود و نیز روش های بهبود را شناسایی کرده و با استفاده از فرصت های بالقوه و استفاده مطلوب تر از منابع، نتایج فعالیت ها را در اسرع وقت در جهت بهبود بهره وری و کارایی کلی سیستم هدایت نماید. در شرکت های بیمه می توان با بهره گیری بهینه از نیروی انسانی و منابع سرمایه ای، به بالاترین کارایی دست یافت. شاید یکی از مهم ترین اثرات افزایش کارایی شرکت های بیمه، تأثیر بر نرخ حق بیمه ها و کاهش آن باشد که خود منجر به ارزان تر شدن بیمه نامه ها و استتقبال هر چه بیشتر مردم از پوشش های بیمه ای خواهد بود (ابراهیمی قوام آبادی ۱۳۸۹ص۲).

نمایندگان و کارگزاران بیمه و بازاریابان آنها شبکه فروش صنعت بیمه را تشکیل می دهند و در حقیقت بازوان اجرایی شرکت های بیمه جهت فروش بیمه می باشند. توانایی و بالندگی شبکه فروش، شکوفایی فروش، از نظر کمی و کیفی را بدنبال خواهد داشت و ضعف آن نیز موجب پریشانی عرضه بیمه در جامعه خواهد بود. به جرات می توان گفت یکی از عواملی که باعث ایجاد مشکل در زمینه رسیدن به سطح مطلوبی از فروش بیمه نامه و ترکیب فروش خدمات بیمه ای در صنعت بیمه شده است، نارسایی و رشد نیافتگی شبکه فروشندگی حضوری در بازار بیمه ایران است.

بنابراین این سوال همواره درباره عملکرد شبکه فروش بیمه مطرح است، که شبکه فروش با چه میزان ودرجه ای از کارایی عمل می کند؟

از سال ۱۹۷۸، تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) به طور وسیعی برای اندازه گیری کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیری(DMU) با ورودی ها و خروجی های مشابه بکار برده می شود. نتایج حاصل از این تکنیک نشان می دهد که چطور DMU ها در مقایسه با همدیگر در تبدیل ورودی ها به خروجی ها عمل می کنند(Kao & Hwang, 2008).  روش هایی که تاکنون برای ارزیابی شرکت های بیمه در کشور استفاده شده است، براساس مدل های سنتی DEA بوده است. براساس مدل سنتی  کارایی شرکت ها بدون در نظرگرفتن خروجی های نامطلوب[۱] (بد) صـورت گرفته و کل سیـستم را با ورودی ها وخروجی هایش مطلوب[۲] (خوب ) مورد ارزیابی قرارداده اند. به همین علت در این پژوهش از روش تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب استفاده می شود، تا مشخص شود که چه عاملی باعث عملکرد ضعیف شبکه فروش شرکت های بیمه می شود تا با ایجاد تغییرات لازم، بهبود عملکردشان فراهم گردد و مدیران شرکت های بیمه در انتخاب شبکه فروش آن را در نظر داشته باشند.

در این مقاله به اهمیت ارزیابی عملکرد پرداخته و تکنیک تحلیل پوششی داده ها و مدل های اصلی آن که یکی از تکنیک های اندازه گیری کارایی می باشد، معرفی می گردد. سپس مروری بر تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه به کمک DEA  بیان می شود. همچنین در این مقاله سیستم تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب را معرفی نموده و مدل این سیستم ها، مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که در صنعت بیمه با خروجی نامطلوب تاکنون تحقیقی انجام نشده است، بنابراین تحقیقات انجام شده در بانک و سایر صنایع با خروجی نامطلوب آورده شده است.

۲-۲- ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به سنجش و اندازه‌گیری، ارزش‌گذاری و قضاوت درباره عملکرد سازمان در دوره معینی پرداخته و در صورتی که با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء عملکرد سازمان‌ها می‌گردد(صالح زاده و دیگران، ۱۳۹۰). اندازه­گیری کارایی به عنوان یکی از مهمترین روش‌های ارزیابی عملکرد و بهره وری یک شرکت، همواره مورد توجه محققان قرار داشته است. (Niknazar,2011 ؛ اجلی و صفری، ۱۳۹۰)

کارایی بیانگر این مفهوم است که یک سازمان در یک دوره زمانی مشخص، به چه میزان توانسته است از منابع خود در راستای تولید استفاده نماید. بنابراین کارایی، معیار عملکرد یک سیستم سازمانی است که بر میزان منابع (ورودی ها) استوار شده است. به عبارت دیگر کارایی، میزان مصرف منابع برای تولید مقدار معینی، محصول است. (مهرگان، ۱۳۹۱ص۳۸). قدم ابتدایی در زمینه بهبود کارایی و بهره وری، “اندازه­گیری” است. اندازه­گیری کارایی و بهره­وری شرایطی را فراهم می آورد تا مدیران سازمان دریابند در چه وضعیتی قرار دارند و بتوانند برای بهبود شرایط فعلی برنامه­ریزی کنند (امامی میبدی و دیگران، ۱۳۸۸).

سازمانها برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها و الگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود بهره گیرند. ارزیابی عملکرد، ضرورتی بنیادین در رویارویی و سازگاری با تحولات و بهبود مستمر فعالیت هاست. امروزه در صنعت بیمه به دلیل ورود شرکت های متعدد بخش خصوصی، شرایط رقابتی ویژه ای حکمفرما شده است به طوری که شرکت های با عملکرد و توان رقابتی بالا، قادر به ادامه حیات خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد تا این شرکت ها ضمن ارزیابی عملکرد خود نسبت به سایر شرکت ها، با شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد زمینه را برای بهبود مستمر خود فراهم نمایند(میثم شفیعی ودیگران،۱۳۹۱).

خدمات بیمه ای نقشی مهم در اقتصاد ملی ایفا می کنند و تاثیرات عمیقی بر رفتار بخش های مختلف اقتصادی دارند. امروزه با تغییرات بنیادین در اقتصاد دنیا، شرکت های بیمه ای نیز دچار تغییرات اساسی شده اند. از جمله این تغییرات اساسی، افزایش کمی مؤسسات بیمه ای و حضور بیش از پیش بخش خصوصی در این عرصه از فعالیت های اقتصادی است، به طوری که این حضور نسبت به سال های گذشته تقریبا چندین برابر رشد داشته است. صنعت بیمه از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اعتبار و اهمیت خاصی دارد و ارزیابی کارایی شرکت های بیمه علاوه برآگاهی دادن به ذی نفعان، باعث افزایش رقابت، پویایی صنعت و توسعه پایدار و متوازن جامعه می شود.

شرکت های بیمه برای تعیین و تشخیص موقعیت فعلی خود و بقا و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز می بایست به طور مستمر از روشها والگوهایی به منظور ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد خود و فعالیت های جاری در سازمان بهره گیرندAdler & Golany ,2001)).

توسعه یافتگی یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بوده و صنعت بیمه پشتوانه راسخی است که سهم چشمگیری در تحقق این مهم خواهد داشت.

همزمان با تعریف بهره وری روش های متعددی نیز برای اندازه گیری آن ارائه شده است. روش های مختلفی جهت اندازه­گیری و ارزیابی کارایی سازمانها  وجود دارد که در یک طبقه بندی کلی آنها را به مدل های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می کنند(امامی میبدی و دیگران، ۱۳۸۸؛ آذر، ۱۳۸۶ ؛ مهرگان، ۱۳۹۱، ص ۲۵).

در روشهای پارامتریک با استفاده از تکنیک­های مختلف آماری و اقتصادسنجی، نسبت به تعیین کارایی اقدام می­گردد و در روشهای ناپارامتریک از مدل های برنامه ریزی ریاضی(بهینه سازی تابع هدف) کارایی هر واحد محاسبه می­گردد (مهرگان،۱۳۹۱، ص ۲۵).

فرآیند ارزیابی عملکرد، فرآیندی است که به سازمان این فرصت را می دهد که مشکلات را شناسایی کند و عمل صحیح را قبل از اینکه مشکلات بزرگ شوند، انجام دهد(Kueng, 2000 ). دو روش عمده ای که برای تخمین کارایی بنگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، روش مرز تصادفی[۳] و روش تحلیل پوششی داده ها است. در روش تحلیل پوششی داده ها، تخمین کارایی با استفاده از سیستم برنامه ریزی ریاضی صورت می گیرد. در این روش محدودیتی در انتخاب نهاده و ستاده ها وجود ندارد البته به شرط آن که تعداد بنگاه ها به اندازه کافی زیاد باشد. اما روش تحلیل مرز تصادفی با استفاده از روش های اقتصادسنجی به تخمین کارایی می پردازد (همتی و همکاران،۱۳۸۶).

شرکت های بیمه ای سعی دارند با استفاده بهینه از امکانات موجود، خدماتی ارائه دهند که به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بالایی باشد. کارایی از معیارهای اساسی برای سنجش عملکرد سازمانی است که بیانگر نسبت خروجی یک مجموعه به ورودی های آن را نشان می دهد، اما با افزایش تعداد خروجی ها و ورودی ها، اندازه گیری کارایی با شیوه های سنتی بسیار دشوار است، بنابراین یکی از روش های بسیار کارآمد جهت ارزیابی عملکرد واحدهای مشابه که به دلیل خصوصیات مطلوب، خروجی های گسترده و تحلیل ناکارایی بنگاه ها در بیش از  سه دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، روش تحلیل پوششی داده هاست.

 ۲-۳- تحلیل پوششی داده ها

پیشینه تحلیل پوششی داده ها به موضوع رساله دکتری رودز با راهنمایی استادش کوپر بر می گردد. که به کمک آن عملکرد مدارس دولتی آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. تحلیل پوششی داده ها روشی است برای اندازه گیری کارایی واحد های تصمیم گیریDMU  های همگن. در واقعDEA  رویکردی برای شناخت شیوه های بهتر سنجش کارایی DMU  ها، با وجود ورودی ها و خروجی های چندگانه است. در حقیقت این روش نه تنها امتیازات کارایی را برای واحدهای ناکارا تعیین می کند، بلکه برای آن واحدهایی که بر مرز کارایی قرار دارند نیز طرح های کارایی را ارائه می نماید(صفری ،۱۳۹۱ص ۱۹).

تحلیل پوششی داده ها یک روش برنامه ریزی ریاضی و یک ابزار مفید در مدیریت است که کارایی نسبی گروهی از واحدهای تصمیم گیری با ورودی ها و خروجی های مشابه را اندازه گیری می کند. این روش همه DMU هایی را که از عملکرد ضعیف برخوردارند، شناسایی می کند و نشان می دهد که هریک از ورودی ها و خروجی ها به چه میزان باید تغییر کنند تا واحدهایی که دارای عملکرد ضعیف می باشند، به سمت واحدهای دارای عملکرد قوی، حرکت نمایند(Fortuna, 2000). تحلیل پوششی داده ها یک روش غیرپارامتریک بوده که به کمک برنامه ریزی ریاضی برای واحدهای تصمیم گیری، مرز کارایی را مشخص می کند. مرز کارایی با ترکیبی از واحدهای کارا بدست می آید. در روشهای پارامتریک باید یک معادله مشخص(معادله رگرسیون، تابع تولید و…) وجود داشته باشد که در قالب آن متغیرهای مستقل و وابسته با یکدیگر ارتباط داشته باشند، در حالی که روش  DEA نیازی به فرم ریاضی خاصی  ندارد. کارایی بدست آمده از این روش، کارایی نسبی می باشد. هر واحدی که بر روی مرز کارایی قرار داشته باشد، کارا و در غیراینصورت ناکارا است. پس از اجرای مدل های DEA مجموعه ای تحت عنوان مجموعه مرجع[۴] ارائه می شود. در این مجموعه مشخص می شود که هر واحد ناکارا برای رسیدن به مرز کارایی باید با کدامیک از واحدهای کارا مقایسه شود(Charnes et al, 1984).

[۱] – undesirable(bad) output

[۲] – desirable(good) output

[۳] – Stochastic Frontier Analysis (SFA)

[۴] -Reference Set

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و بهره وری و کارآیی و تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین و مدل های تحلیل پوششی داده ها و فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، مدیریت عرضه و خرید و تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق تحلیل پوششی داده ها و توانمندی ها و قابلیت های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.