تحقیق تدوین حقوق دریاهاو مناطق مختلف دریایی و بررسی تنگه های بین المللی و مبانی حقوقی حاکم برتنگه های بین المللی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تدوین حقوق دریاهاو مناطق مختلف دریایی و بررسی تنگه های بین المللی و مبانی حقوقی حاکم برتنگه های بین المللی دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:تاریخچه تدوین حقوق دریاها    ۵
حقوق دریاها    ۷
فصل دوم:مناطق مختلف دریایی و بررسی تنگه های بین المللی    ۹
۱)  مفهوم دولت ساحلی و قلمرو دریایی؛    ۹
مناطق دریایی    ۱۰
الف:  آبهای داخلی    ۱۱
ب) آبهای سرزمینی    ۱۱
ج) آبهای مجمع الجزایری    ۱۱
۲) منطقه نظارت یا مجاور    ۱۲
۳) منطقه انحصاری اقتصادی    ۱۲
۴) فلات قاره    ۱۳
۵) دریای آزاد    ۱۳
تنگه های بین المللی    ۱۴
سه دسته تنگه وجود دارد    ۱۴
گفتار اول:بررسی جغرافیایی مفهوم تنگه های بین المللی، مطالعه موردی تنگه هرمز    ۱۵
گفتار دوم: نظام حقوقی تنگه ها طبق حقوق عرفی و کنوانسیون دریای سرزمینی طبق کنوانسیونهای بین المللی    ۱۷
دسته اول    ۱۹
دسته دوم    ۲۰
دسته سوم    ۲۰
فصل سوم:مبانی حقوقی حاکم برتنگه های بین المللی    ۲۱
گفتاراول:نظامهای عام عبور    ۲۱
مبحث اول:رژیم عبور بی ضرر در تنگه ها    ۲۲
عبور بی ضرر از تنگه ها    ۲۲
الف) مفهوم عبور بی ضرر    ۲۷
ب) حقوق و تکالیف دولت ساحلی    ۳۰
مبحث دوم:حقوق و تکالیف شناورهای خارجی و وضعیت خاص آن در دریای سرزمینی    ۳۱
الف) حقوق شناورهای خارجی    ۳۱
ب) وضعیت خاص حقوق شناورها در دریای سرزمینی    ۳۲
گفتاردوم:رژیم عبورترانزیت    ۳۳
مبحث اول    ۳۳
الف) تعریف عبور ترانزیت    ۳۳
ماهیت عبور ترانزیت    ۳۴
ب) وضعیت حقوقی عبور ترانزیت    ۳۵
مبحث دوم    ۴۰
آزادی کشتیرانی و پرواز در تنگه ها و تکالیف کشتی ها و حقوق دولت ساحلی    ۴۰
الف) کشتی های تجاری    ۴۰
ب) کشتی های جنگی    ۴۱
ج)زیر دریاییها    ۴۱
د) پرواز بر فراز تنگه ها    ۴۲
حقوق دولت ساحلی در عبور ترانزیت    ۴۳
گفتار سوم:شکل گیری تاریخی و چرخش حاکمیت تنگه هرمز در بسترتاریخ    ۴۳
مبحث اول :تنگه هرمز در دوره باستان و دوران اسلامی    ۴۴
تنگه هرمز در دوره اسلامی    ۵۰
مبحث دوم:اهمیت تنگه هرمز    ۵۵
الف) ژئو استراتژیکی تنگه هرمز و جنبه های آن    ۵۵
قرار داشتن در مسیر انتقال نفت مورد نیاز جهان غرب    ۵۸
تکیه گاه دفاعی شبه جزیره عربستان    ۵۸
واقع شدن در ابتدای دهلیز فلات ایران    ۵۹
ایجاد پیوستگی برای نیروی دریایی بحری    ۵۹
ایجاد تسهیلات تدارک نیرو ولجستیک    ۵۹
تناسب جغرافیایی و حقوقی تنگه برای عبور واحدهای ویژه دریایی و هوایی    ۶۰
صرفه جویی در قوا    ۶۰
متکی بودن تنگه به آبهای آزاد اقیانوس هند    ۶۰
ب) اهمیت ژئوپلیتیکی و جنبه های آن در تنگه هرمز    ۶۱
جنبه های ژئوپلیتیکی تنگه هرمز    ۶۴
الف: اهمیت ژئواستراتژیک    ۶۴
ب: اهمیت ارتباطی    ۶۵
ج: اهمیت اقتصادی    ۶۶
فهرست منابع    ۶۸

منابع

موسی زاده، رضا، بایسته های حقوق بین الملل عمومی , پاییز ۱۳۸۹

ضیایی بیگدلی، محمد رضا، حقوق بین الملل عمومی، پاییز ۱۳۸۴

طلایی، فرهاد، تجزیه و تحلیل نظام حقوقی دسترسی به آبهای داخلی و بنادر ساحلی: آبان ماه ۱۳۸۲

طلایی، فرهاد، حقوق بین الملل دریاها، تهران: ۱۳۹۰

عزتی، عزت ا…، ژئواستراتژی (جزوه درسی )، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۶۸

قاسمی، علی، ژئوپلیتیک تنگه هرمز، شهریور: ۹۱

پیر رونون، دوروزل، تاریخ روابط بین الملل، ترجمه احمد میرفندرسکی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۵۴

پیررونون، دوروزل، تاریخ روابط بین الملل، ترجمه احمد میرفندرسکی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۵۴٫

جغرافیای اقتصادی جهان، ترجمه فتح ا… حکیمی، تهران: نشر اقبال، ۱۳۳۸

اردلان، اسعد، رژیم حقوقی تنگه هرمز ۱۱ مجله بندر و دریا شماره ۲۱، ۱۳۶۹

مقتدر، هوشنگ، حقوق بین الملل عمومی، تهران: ۱۳۷۷

ممتاز، جمشید و رنجبریان، امیرحسین، تفسیر دوگانه از کنوانسیون حقوق دریاها، تهران، ۱۳۸۲

موسوی، سید حسن و عزت ا… نوذری، « مختصری درباره جغرافیای تاریخی خلیج فارس»، ۱۳۶۸

موسوی، سید حسن، (( جغرافیای تاریخی و سیاسی خلیج فارس، مجله علوم اجتماعی و انسانها شماره ۱، دانشگاه شیراز، ۱۳۶۷

 فصل اول:تاریخچه تدوین حقوق دریاها

قدمت استفاده از دریا به قدمت تاریخ بشری می رسد، رود خانه ها، دریاها و اقیانوسها از روزگار باستان وسیله حشر و نشر اقوام مختلف و راه ارتباطی سرزمینهای گوناگون با یکدیگر بوده اند. تحول و پیشرفت در صنعت کشتی سازی امکان مسافرتهای طولانی و شناختن سرزمینهای ناشناخته را فراهم ساخت، کشورهائیکه دارای نیروی دریائی قویتر و مجهزتری بودند توانستند در اقصی نقاط جهان مستعمراتی بدست آوردند. امروزه نیز یکی از گسترده ترین و با اهمیت ترین فعالیتهای بشری در زمینه حمل و نقل از طریق دریا صورت می گیرد و هنور هم دریا کم خرج ترین و ایمن ترین راه ارتباطی محسوب می گردد.

با نگاهی به نقشه جهان و مطالعه دقیق ژئو پلیتیکی و تاریخی آن، اهمیت و سابقه تاریخی و نقشی که آبراههای ارتباطی بین قاره ها در سرنوشت ملل و اقوام از بدو تاریخ تاکنون داشته اند مشخص می گردد. بعضی از این آبراهها اهمیت و نقش بیشتری در تاریخ بشری ایفا نموده اند و بعلت اهمیت سوق الجیشی ویا اقتصادیشان، حاکمیت بر آنهاب یشتر دستخوش تغییر و تحول گردیده است.

تا نیمه اول قرون وسطی، کشتیرانی در دریاها و اقیانوسها برای تمام کشورها آزاد بود. از نیمه دوم قرون وسطی چندین کشور اروپائی از جمله جمهوری  ونیز، ژن، پرتغال، اسپانیا، سوئد، دانمارک و انگلستان هریک مدعی حاکمیت برقسمتهای بزرگی از دریاها و اقیانوسها شدند. تصرفات کشورهای مزبور تا چند قرن پابرجا ماند. برای مثال، دولت پرتغال مدعی حاکمیت بر اقیانوس هند و جنوب اقیانوس اطلس بود. اسپانیا حاکمیت خود را بر اقیانوس کبیر و خلیج مکزیک اعمال می نمود و جمهوری ونیز بر دریای آدریاتیک حاکمیت داشت، بطوریکه فدریک سوم امپراطور مقدس ژرمنی درسال ۱۴۷۸ از جمهوری و نیز تقاضای اجازه حمل ذرت از طریق دریای آدریاتیک را نمود.

عبور کشتیها از دریائیکه جزء متصرفات یکی از کشورها محسوب می شد تحت شرایط خاصی انجام می گرفت.

کشورهائیکه مبادرت به کشتی رانی در آبهای تحت حاکمیت یک دولت اروپائی می نمودند، موظف بودند:

۱- با افراشتن پرچم آن کشور عبور کنند

۲- مبالغی به عنوان گمرک با حق عبور بپردازند.

۳- از صید ماهی بدون کسب اجازه خودداری کنند.

بعضی از کشورها که خود را حاکم بر قسمتی از دریاها و اقیانوسها می  دانستند قدم فراتر نهاده و حتی از کشتیرانی دیگران در آبهای تحت حاکمیت خود ممانعت به عمل می آوردند. بعنوان نمونه، پرتغالیتها و اسانیائیها پس از کشف آمریکا کوشیدند از ورود کشتی های خارجی  به منطقه تحت تصرف خود جلوگیری کنند. این اقدام دولتهای اسپانیا و پرتغال موجب تحول بزرگی در جهت آزاد شدن آبهای دریاها و اقیانوس ها شد. زیرا به دنبال اقدام دولتهای مزبور ملکه انگلستان در سال ۱۵۸۰ اعلام نمود که کشتیرانی در دریاها و اقیانوسها برای همه کشورها آزاد است و هیچ کشوری نمی تواند مانع کشتیرانی کشور دیگر شود.

بیست و نه سال بعد از این واقعه، بعضی در سال ۱۶۰۹ هوگوگروسیوس تئوری دریای آزاد را در کتابی تحت عنوان ((آزادی دریاها)) انتشار داد. این تئوری در ابتدا مورد استقبال اکثر حقوقدانان اروپائی واقع نگردید وحتی گروهی از حقوقدانان به معارضه با گروسیوس پرداختند، ولی تدریجاً عقیده گروسیوس طرفدارانی پیدا کرد. نویسندگانی مانند واتل سوئیسی و بینکرشوک هلندی از تئوری آزادی دریاها حمایت کردند. انگلستان نیز در اوائل قرن نوزدهم با پیشرفت صنعت کشتی سازی و توسعه کشتیرانی از طرفداران سرسخت دریای آزاد گردید و کشورهای دیگر نیز از سیاست دیرینه خود به سیاست آزادی دریاها متمایل شدند.

سپس این بحث پیش آمد که دریای آزاد کجاست ؟ ! همراه با اصطلاح ((دریای آزاد)) اصطلاح دیگری بوجود آمد تحت عنوان ((آبهای ساحلی)) یا ((آبهای سرزمینی)) و این پرسش مطرح گردید که ((آبهای ساحلی)) به کجا منتهی می شود ؟! درباره عرض آبهای ساحلی و مبنای آن پیوسته اختلاف نظر هائی بین کشورها وجود داشته و در حال حاضر نیز هنوز عرض آبهای ساحلی بطور قطعی و استاندارد تعیین نگردیده. هر چند عرض ۱۲ مایل بصورت عرفی مورد مورد قبول قرار گرفته است.

حقوق دریاها

در حقوق بین الملل عمومی، مجموعه اصول و قواعد حاکم  بر روابط بین دولتها و بین دولتها و سازمانها و مراجع مربوط بین المللی در محیط دریاها و اقیانوسها را ((حقوق دریاها)) می نامند.

هر چند که مسئله تدوین حقوق بین الملل از اواخر قرن هیجدهم توجه کشورها را به خود معطوف کرده بود لیکن این اصول تا سال ۱۹۵۸ غیر مدون بود. متاسفانه کار تدوین بسیاری از رشته های حقوق بین الملل هنگامی آغاز شد و به سراسر جهان تسری پیدا کرد که دول آسیائی و آفریقائی در واقع شخصیت بین المللی خود را به عنوان  عضو جامعه بین المللی در اثر فشارهای استعماری، از دست داده و یا هنوز کسب نکرده بودند و در این دوره حساس و مهم تاریخی نمی توانستند از لحاظ شکل دادن به قواعد حقوق بین الملل تاثیر چندانی داشته باشند. لذا می توان گفت که حقوق جدید دریاها نیز محصول تمدن و اندیشه غرب و مخصوص اروپا می باشد و بطور کلی غیر از اروپائیها، بویژه دول آسیائی و آفریقائی دخالت اندکی در شکل گرفتن آن داشته اند.

بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم بود که اروپا تسلط خود را به تدریج از دست داد و دول آسیائی و آفریقائی توانستند بصورت اعضای کامل جامعه بین المللی درآیند. علاوه بر این تحول بزرگ در جغرافیای حقوق بین الملل، پیشرفت های علمی وقتی گسترده در سطح جهان باعث شد که رابطه بشر با دریا دستخوش تغییرات اساسی شود. دریا دیگر پهنه بیکرانی از آبهای وسیع نبود که استفاده های محدود و مشخص داشته باشد. دانش امروز گویای اسرار ثروتهای عظیم و منابع فراوان غذائی و معدنی در دریاهاست که دسترسی به آنها مقدور می باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.