تحقیق ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی گیاهان دارویی و ترکیب‌های ضد اکسیدان و فعالیت ضد میکروبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی گیاهان دارویی و ترکیب‌های ضد اکسیدان و فعالیت ضد میکروبی دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۱- ترکیبات طبیعی    ۷
۱-۱-۱- آلکالوئید    ۷
۱-۱-۲- فلاونوئیدها    ۸
۱-۱-۳- کومارین‌ها    ۸
۱-۱-۴- گلیکوزیدها    ۸
۱-۱-۵- لیگنان‌ها    ۹
۱-۱-۶- استروئیدها    ۹
۱-۱-۷- اسانس‌ها    ۹
۱-۱-۷-۱- شیمی اسانس‌ها    ۹
۱-۱-۷-۲- بیوسنتز اسانس‌ها    ۱۳
مسیرهای موالوناتی و غیرموالوناتی    ۱۳
مسیر شیکمیک‌اسید    ۱۴
۱-۱-۷-۳- کاربردهای اسانس‌های طبیعی    ۱۵
۱-۲- عصاره‌های گیاهی    ۱۵
۱-۲-۱- استخراج عصاره گیاهی    ۱۵
۱-۲-۱-۱- استخراج گرم ‌و مداوم (سوکسله)    ۱۶
۱-۲-۲- استخراج اسانس‌های طبیعی    ۱۷
۱-۲-۲-۱- تقطیر همزمان با استخراج حلال آلی (SDE)    ۱۸
۱-۳- ترکیب‌های ضد اکسیدان    ۲۰
۱-۳-۱- روش های سنجش فعالیت ضد ‌اکسیدانی    ۲۱
۱-۳-۱-۱- آزمون بی‌رنگ شدن بتا کاروتن در حضور لینولئیک اسید    ۲۱
۱-۳-۱-۲- سنجش مقدار تام فنل با   FCR    ۲۲
۱-۳-۱-۳- سنجش ظرفیت به دام انداختن رادیکال  DPPH     ۲۳
۱-۴- کروماتوگرافی‌گازی    ۲۴
۱-۴-۱- اجزای اصلی دستگاه کروماتوگرافی گازی    ۲۵
۱-۴-۱-۱- مخزن گاز حامل    ۲۵
۱-۴-۱-۲- سیستم تزریق نمونه    ۲۵
۱-۴-۱-۳- ستون ‌وآون‌ستون    ۲۵
۱-۴-۱-۴- سامانه آشکارساز    ۲۶
آشکارساز یونش شعله (FID)    ۲۶
۱-۴-۲- کروماتوگرافی گازی/طیف‌سنج جرمی (GC-MS)    ۲۶
۱-۴-۲-۱- طیف‌سنج جرمی چهارقطبی    ۲۷
۱-۴-۳- شاخص بازداری کواتس    ۲۷
۱-۵- ارزیابی سمیت سلولی    ۲۹
۱-۶- فعالیت ضد میکروبی    ۳۰
۱-۶-۱- میکروارگانیسم ‌ها    ۳۰
۱-۶-۱-۱- باکتری‌ها    ۳۰
۱-۶-۱-۲- قارچ‌ها    ۳۱
۱-۶-۲- محیط‌های کشت میکروبی    ۳۱
۱-۶-۳- حساسیت آنتی‌بیوتیکی    ۳۲
۱-۶-۳-۱- روش دیسک دیفیوژن    ۳۲
۱-۶-۳-۲- روش حداقل غلظت ممانعت کننده رشد  (MIC)    ۳۳
۱-۷- گیاه‌شناسی    ۳۴
۱-۷-۱- خصوصیات گیاه شناسی راسته چتریان (Apiales):    ۳۴
۱-۷-۲- خصوصیات گیاه شناسی خانواده چتریان (Apiaceae):    ۳۴
۱-۷-۳- ویژگی های گیاه شناسی طایفه Smyrneae:    ۳۴
۱-۷-۴- ویژگی های گیاه شناسی شوکران‌ باغی:    ۳۴
شکل ۱-۶: گیاه Physospermum Cusson ex Juss.    ۳۶
۱-۷-۵- ویژگی های گیاه شناسی خار عروس:    ۳۶
شکل ۱-۷: گیاه .Morina persica L    ۳۷
منابع و مآخذ    ۳۸

منابع

۱- هرمز دیار کیان­مهر، شناخت گیاهان دارویی، چاپ اول، نشر آییژ، تهران ۱۳۸۷٫

۲- محسن‌ بهپور، مریم خیاط کاشانی، اسانس‌های طبیعی.

۳- کتاب سال گیاهان دارویی، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، چاپ اول، ۱۳۷۵، صفحه۲٫

۴- کامکار جایمند، محمد باقر رضایی، اسانس، دستگاههای تقطیر، روش های آزمون وشاخص های بازداری درتجزیه اسانس، انجمن گیاهان دارویی ایران، تهران، ۱۳۸۵٫

۵- رابرت هی، پیتر واترمن، گیاهان اسانس‌دار، ترجمه کامبیز بقالیان و حسنعلی نقدی‌بادی، نشر اندرز، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۹، صفحه ۹ و ۱۵۳٫

۶- استفان استفانفورت، شیمی فرآورده‌های طبیعی در یک نگاه، ترجمه افشین فصیحی و شیرین فصیحی، نشر راه کمال-سبزآرنگ، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۹، صفحه ۱٫

۷- S. D. Sarker, Z. Latif, A. I. Gray, Natural Products Isolation, Humana Press Inc.,Totowa, New Jersey, 2th Ed, 2006, P. 2.

۸- Z.Yibralign, Thesis :PHYTOCHEMICAL INVESTIGATION ON THE STEM BARK OF CROTON MACROSTACHYUS (BISANA), Addis Ababa University, 2007.

۹- ویلیام چارلز اوانس، فارماکوگنوزی، ترجمه سلیمان افشاری‌پور، جلد دوم، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، چاپ چهاردهم،۱۳۸۶، صفحه ۲۸۶ و ۲۸۸٫

۱۰- امید­بیگی، رضا، تولید و فراوری گیاهان دارویی، مشهد: شرکت به نشز،جلد اول، ۱۳۸۴، صفحه ۷۰-۶۱٫

۱۱- A. Crozier, M. N. Clifford, H. Ashihara, Plant Secodary Metabolites, Blackwell Publishing, 2006, 1-9.

۱۲- B. Buchanan, W. Gruissem, R. Jones, Eds., Biochemistry & Molecular Biology of Plants, American Society of Plant Physiology Press, Rockville, 2000, P. 1308.

۱۳- J. Buckingham, Dictionary of Natural Products, CRC Press, USA, 1993, P. 49.

۱۴- J. R. Hanson, Natural Products: The Secondary Metabolites, Royal Society of Chemistry, Cambridge,UK, 2003, V. 17, P. 3.

۱۵- سهیلا صداقت، شیمی اسانس، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۷، صفحه ۷ .

۱۶- K. H. C. Baser, G. Buchbauer, Handbook of essential oils, CRC Press, USA, 2000, P. 85.

مقدمه

گیاهان دارویی از سابقه­ای بسیار درخشان به ویژه درکشور­های باستانی مانند چین، یونان، مصر، ایران و هندوستان برخوردار است. در ایران باستان استفاده از گیاهان به عنوان دارو، ضدعفونی کننده و معطرکننده مرسوم بوده است [۱].

تاریخ اسانس‌ها از شرق آغاز شد. فن اسانس‌گیری به روش تقطیر در مشرق زمین به خصوص در مصر، ایران و هندوستان پی‌ریزی و اجرا شد [۲]. خدمات علما و دانشمندان مسلمانی نظیر جابربن‌حیان، زکریای‌رازی، ابونصرفارابی، ابوعلی‌سینا که سرآمد علوم شیمی، پزشکی وداروسازی عصر خود بودند؛ به اندازه ای است که هنوز هم جوامع انسانی از پرتو آنها در زمینه‌های مذکور استفاده می‌کنند. شاید اولین داروخانه گیاهی در قرن سوم هجری در بغداد شکل گرفت. اما به دلیل اینکه تا آن زمان دانش بشری فاقد معیارها و استانداردهای لازم برای تشخیص درست گونه‌های گیاهی بود، گاهی گونه‌ها و گیاهان متعددی با یک عنوان ولی با خواص متفاوت به مردم ارائه می‌شدند. بعدها مواد مؤثر موجود در گیاهان دارویی جایگزین مواد خام گیاهی گردید و به تدریج باب شیمی گیاهی گشوده شد تا اینکه امروزه تعداد زیادی از داروهای مدرن از منابع گیاهی استخراج می‌شوند [۳].

کیمیاگران اسانس را جوهره گیاه نامیده­اند و بر اساس این تفکر اسانس شکل مادی نیروهای حیاتی و روحی موجود در گیاهان است. با گسترش این علم، استخراج اسانس مورد توجه بیشتر قرار گرفت و به همراه عصاره­های گیاه، قرنها به عنوان پایه بیشتر داروها و یا به تنهایی به عنوان دارو جهت درمان بیماری­های مزمن و همگانی بکار می­رفتند [۴].

کشور ما در زمینه درمان گیاهی و استفاده از گیاهان دارویی تاریخ و پیشینه‌ای درخشان دارد. با وجود این، آن‌چنان‌که شایسته است، حاصل قرن‌ها تجربیات گذشتگان را ارج ننهاده‌ایم. با توجه به اینکه کشور ایران از ذخیره غنی گیاهی برخوردار است و بسیاری از گیاهان این سرزمین از لحاظ قابلیت‌های مختلف فیتوشیمیایی، ضدمیکروبی، دارویی و غیره مورد بررسی قرار نگرفته اند.

۱-۱- ترکیبات طبیعی

سال‌هاست که منشأ، خواص و فواید مربوط به فرآورده‌های طبیعی توجه پژوهشگران را به خود معطوف کرده است.فرآورده‌های طبیعی معمولاً به دو دسته‌ی بزرگ متابولیت‌های اولیه و متابولیت ثانویه تقسیم می‌شوند. متابولیت‌های اولیه متشکل از مولکول‌های لازم و ضروری برای زندگی هستند و عمدتاً شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و نوکلئیک اسیدها می‌باشد. این مولکول‌ها از مسیرهای متابولیکی که در بیشتر موجودات زنده رایج هستند، تشکیل می‌شوند. از این رو مسیرهای متابولیت اولیه مرتبط با فرایندهایی هستند که موجب سنتز، تجزیه، و تبدیل این متابولیت‌های اولیه می‌گردد.در مقابل، فراوانی متابولیت‌های ثانویه معمولاً کمتر است و اغلب منحصر به گونه‌های خاصی می‌باشند [۶]. در بیشتر موارد، ترکیبات طبیعی به متابولیت‌های با جرم مولی کمتر از ۲۰۰۰ واحدجرم اتمی اطلاق می‌شود که برای ادامه حیات موجودات زنده ضروری نیستند ازجمله ؛ آلکالوئیدها، فلاونوئیدها، کومارین‌ها، گلیکوزید‌ها، لیگنان‌ها، استروئیدها و غیره [۷]. ترکیبات طبیعی را براساس ساختار مولکولی، فعالیت فیزیولوژی، کموتاکسونومی و مبدأ بیوسنتز می‌توان تقسیم‌بندی کرد [۸].

۱-۱-۱- آلکالوئید

گیاهان حاوی آلکالوئید گستره وسیعی از داروها را در بر می­گیرند. آلکالوئیدها از نظر ساختمان شیمیایی اختلاف زیادی با هم دارند ولی وجود یک ازت بازی وجه مشترک تمامی آن­ها می­باشد. آلکالوئیدهای معمول که از گیاهان به دست می­آیند، نوعی ترکیب بازی هستند که دارای یک یا بیش از یک اتم ازت ( معمولاً در حلقه­ی هتروسیکل ) می­باشند. این ترکیب­ها دارای اثرات فیزیولوژیک برجسته­ای روی انسان و حیوان می­باشند [۹].

دو دسته کلی از آلکالوئیدها وجود دارند:

۱-آلکالوئیدهای غیرهتروسیکل یا آلکالوئیدهای نامعمول و غیرشاخص که گاهی اوقات آنها را پروتو‌آلکالوئید یا آمین‌های بیولوژیک می‌نامند.

۲-آلکالوئیدهای هتروسیکل یا آلکالوئیدهای معمول و شاخص که برمبنای ساختار حلقوی طبقه‌بندی می‌شوند.

۱-۱-۲- فلاونوئیدها

فلاونوئیدها ترکیبات پلی فنول شامل ۱۵ کربن با دو حلقه­ی آروماتیک که با یک پل ۳ کربنه به هم متصل شدند. در ۵ گروه می­توانند قرار گیرند. فلاونول، فلاونون، آنتوسیانین، فلاون، فلاون-۳-ال و ایزو فلاون. فلاون­ها ومشتقات آن­ها (فلاونوئیدها) موادی هستند که بصورت آزاد در بسیاری از گیاهان و یا بصورت ترکیب با گلیکوزیدها وجود دارند. عموما محلول در آب هستندو مهمترین مشتقات فلاون­ها به رنگ زرد می باشند. فلاون ها در گیاهان خانواده­ی کاسنی، پروانه آسا، سداب و برخی خانواده­های دیگر یافت می­شوند [۱۰و۱۱].

۱-۱-۳- کومارین‌ها

کومارین‌ها متعلق به خانواده گسترده‌ای از متابولیت‌های گیاهی به نام بنزوپیرانون‌ها با بیش از ۱۵۰۰ ترکیب شاخص در بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی است. این مشتق‌های ۱-بنزوپیرانی، عمدتاً در گیاهان عالی یافت می‌شوند. بیشتر کومارین‌های طبیعی در موقعیت کربن۷ اکسیژن‌دار هستند. در گیاهان، این ترکیبات در پوشش بذر، ریشه‌ها، برگ‌ها، ساقه و بیشتر در گل‌ها و میوه یافت می‌شوند. کومارین‌ها به عنوان ترکیبات دفاعی گیاه، ضدمیکروبی و مانع جوانه‌زنی نیز شناخته می‌شوند [۱۲ و ۱۳].

  ۱-۱-۴- گلیکوزیدها

گلیکوزیدها در مسیرهای مختلف متابولیکی به شکل­های گوناگونی ساخته می­شوند.این مواد دارای ساختمان شیمیایی پیچیده و مخصوصی هستند و در بدن انسان اثرهای خاصی نیز بر جای می­گذارند.گلیکوزیدها پس از هیدرولیز به ترکیبات قندی (گلیکون) و غیر قندی (آگلیکون) تبدیل می­شوند. آگلیکون­ها مصارف فراوانی در داروسازی دارند. یکی از مهمترین ترکیبات گلیکوزیدی، گلیکوزیدهای سیانوژنتیک هستند که از مهمترین آن­ها می­توان آمیگدالین را نام برد که بطور وسیعی در گیاهان خانواده­ی گل سرخ، پروانه آسا، کتان و برخی خانواده­های دیگر وجود دارد. یکی دیگر از گلیکوزیدهای مهم آنتراکینون­ها هستند که نقش عمده­ای در درمان یبوست دارند. ازدیگر گلیکوزید­ها می­توان به گلیکوزید­های قلبی ، ساپونینی، فلاونوئیدی، کومارینی و غیره نام برد [۱۰].

۱-۱-۵- لیگنان‌ها

لیگنان‌ها ترکیبات دیمری هستند که اساساً از اتحاد دو مولکول فنیل‌پروپان تشکیل می‌شوند. زمانی این اعتقاد وجود داشت که لیگنان‌ها واسطه‌های پیش از تشکیل لیگنین هستند ولی امروزه مشخص شده است که این ترکیبات انشعابی از مسیر بیوسنتز لیگنین می‌باشند. لیگنان‌ها برخلاف لیگنین ترکیباتی با فعالیت نوری هستند و احتمالاً طی یک واکنش مزدوج شدن احیایی از نوع فضاویژه بین کربن‌های میانی موجود در زنجیره جانبی مونومر به وجود می‌آیند. از مهمترین مثال‌های دارویی، ترکیبات لیگنانی موجود در گونه پودوفیلوم است که به نظر می‌رسد از دو مولکول کونیفریل الکل یا اسید مربوط ایجاد شده باشند [۹].

۱-۱-۶- استروئیدها

استروئیدها، گروهی از ترکیبات آلی هستند که از تری‌ترپن‌های چهار حلقه‌ای مشتق می‌شوند و دارای ساختار کلی سیکلوپنتا پرهیدرو فنانترن می‌باشند. معمولاً گروه‌های متیل در کربن‌های ۱۰و۱۳ وجود دارند و در کربن ۱۷ زنجیر جانبی الکیلی ممکن است وجود داشته باشد. تنوع در استروئیدها ناشی از تعداد گروه‌های متیل افزایشی، پیکربندی زنجیر جانبی و گروه‌های عاملی متصل به حلقه‌هاست [۱۳ و ۱۴].

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده آن بر تخمیر ، هضم ، PH و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی
  • تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.