تحقیق تشریح مفاهیم نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تشریح مفاهیم نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱-تعریف و تشریح مفاهیم نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم۳
۱-۱-مقدمه ۳
۱-۲-نگهداری و تعمیرات۴
۱-۲-۱-نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی۵
۱-۳-پایایی  ۶
۱-۳-۱-روشهای ارزیابی پایایی۷
۱-۳-۲-روشهای بهسازی پایایی۷
۱-۳-۳-اطلاعات پایایی۸
۱-۳-۴-روشهای پیشبینی پایایی [۱۴]۸
۱-۳-۵-محاسبه شاخصهای پایایی۹
۱-۳-۶-تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف۱۱
۱-۳-۷-پایایی سیستمهای سری۱۲
۱-۳-۸-پایایی سیستمهای موازی۱۲
۱-۳-۹-نقش تعمیرات در پایایی۱۲
۱-۴-پویایی سیستم۱۳
۱-۴-۱-بیان مسئله ۱۶
۱-۴-۲-تدوین فرضیههای پویا۱۷
۱-۴-۳-فرموله کردن۱۸
۱-۴-۴-آزمون و اعتبارسنجی مدل۱۸
۱-۴-۵-طراحی و ارزیابی سیاست۲۱
۱-۵-کنترل کیفیت آماری۲۱
۱-۵-۱-نمودار جمع تجمعی۲۱
۱-۵-۲-ماسک V          ۲۲
۱-۵-۳-روش جدولی جمع تجمعی۲۳
فصل ۲-مروری بر انجام تحقیقات درزمینه نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم۲۵
۲-۱-مقدمه ۲۵
۲-۲-سیستم نگهداری و تعمیرات۲۵
۲-۲-۱-پیشرفتهای اخیر در زمینهی نگهداری و تعمیرات۲۹
۲-۳-پایایی۳۰
۲-۴-پویایی سیستم۳۳
۲-۵-کنترل کیفیت آماری۴۰
۲-۶-نتیجه گیری۴۱
۲-۷-مراجع      ۴۲

مراجع

فقیه، نظام الدین؛ باقرپور، مرتضی؛ حسنلی، سمانه؛ “برنامه­ریزی نگهداری و تعمیرات”؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی؛ چاپ اول؛ ۱۳۹۱٫

السید، السید؛ “مهندسی پایایی”؛ ترجمه نورالسناء. سول و دیگران؛ انتشارات خانه کیفیت؛ ویرایش دوم؛ ۱۳۹۱٫

استرمن، جان؛ پویایی شناسی سیستم؛ ترجمه شاهقلیان. کیوان و دیگران، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول، ۱۳۸۶٫

سنگه، پیتر؛ “پنجمین فرمان”؛ ترجمه حافظ کمال هدایت، محمد روشن؛ انتشارات مدیریت صنعتی.

کریمی، محبوبه؛ “طراحی مدل ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن با رویکرد پویایی سیستم”؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ ۱۳۸۹٫

وحیدی، امین؛ “روش ترکیبی بر اساس مدل سیستم­های زیبنده و پویایی سیستم­ها برای تحلیل و طراحی سیستم­ها”؛ پایان­نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع؛ دانشگاه صنعتی شریف؛ ۱۳۹۰٫

الوانی، سید مهدی؛ شاهقلیان، کیوان؛ “کاربرد پویایی شناسی سیستم در مدیریت فرآیندهای کسب و کار”.

اصلی­زاده، احمد؛ “کاربرد رویکرد سیستمی در حل مسئله اشتغال از طریق مدیریت بهینه آموزش مهارت”؛ اولین کنفرانس ملی رویکرد سیستمی؛ ۱۳۹۰٫

فتوحی فیروزآبادی، محمود؛ افشار، کریم؛ “تعیین حساسیت شاخص­های قابلیت اطمینان سیستم تولید نسبت به مشخصات سیستم”؛ مجموعه مقالات هیجدهمین کنفرانس بین­المللی برق.

صنیعی منفرد، محمدعلی؛ افتخار اردبیلی، مریم؛ “اتوماسیون سیستم­های نگهداری و تعمیرات خودرو به کمک شبکه­های عصبی مصنوعی”؛ مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین­المللی برنامه­ریزی نگهداری و تعمیرات.

موبری، جان؛ “نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان”؛ ترجمه زواشکیبایی. علی و آزادگان. رضا؛ انتشارات آریانا قلم.

Engineering Maintenance: A modern Approach. (2002). Dhillon, B.S., D. CRC Press LLC.

Nakagawa, T., (2005). Maintenance theory of reliability. Verlag London; Springer.

Pham, H., (2003). Handbook of Reliability Engineering. United States of America; Springer.

Macchi, M., Garetti, M., Centrone, D., Fumagalli, L., Pavirani, G. P., (2012). Maintenance management of railway infrastructures based on reliability analysis; Reliability Engineering and System Safety 104, 71–۸۳٫

Keedy, E., Feng, Q., (2012). A physics of failure based reliability and maintenance modeling framework for stent deployment and operation; Reliability Engineering and System Safety 103, 94–۱۰۱٫

Beaurepaire, P., Valdebenito, M.A., Schuëller, G.I., Jensen, H.A (2012). Reliability-based optimization of maintenance scheduling of mechanical components under fatigue; Comput. Methods Appl. Mech. Engrg. 24–۴۰٫

فصل ۱-تعریف و تشریح مفاهیم نگهداری و تعمیرات، پایایی و پویایی سیستم

۱-۱-  مقدمه

در عصر حاضر، یکی از بنیان­های اساسی در صنعت و تولید، بدون شک، تجهیزات و ماشین­ آلات است. از طرفی، افزایش بهره ­وری و کارآیی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی، حفظ و نگهداری از سرمایه­های ملی، رقابت در صحنه­های تولید و حضور فعال­تر در بازارهای داخلی و جهانی، بدون افزایش زمان قابلیت استفاده و بهره­ برداری از تجهیزات و ماشین­ آلات و سیستم­های تولید و همچنین، کاهش هزینه­های تعمیراتی و زمان از کارافتادگی میسر نخواهد بود. بنابراین، برخورداری از نظام نگهداری و تعمیرات مناسب از مباحث مهم هر صنعت است. تحقق و عمل به نت موجب تداوم خطوط تولید، کاهش هزینه‌ها، مصرف قطعات یدکی، انرژی و نیز افزایش عمر مفید ماشین‌آلات و کارایی‏ آنها خواهد شد. از علائم فقدان نت، کارایی‏ کم و سوددهی پایین است. نگهداری و تعمیرات مانند سایر تجارت‌ها و سازمان‌ها، نه تنها اهداف مناسب را برای سطوح مختلف اجرا بلکه، روش­های معمول را نیز برای دستیابی به این اهداف مشخص می‌کند [۱].

امروزه، بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع بشری و سیستم­های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جزءنگری است. بر طبق تعریف، سیستم عبارت است از مجموعه­ای از عناصر که بر روی یکدیگر تعامل دارند. مشکل از جایی شروع می­شود که سیستم به عوامل اول تجزیه می­شود و با تمرکز بر جزئیات، در پی حل مشکل سیستم برآمده می­شود. غافل از این نکته، که سیستم تجزیه شده فقط مجموعه­ای از عناصر تفکیک شده است و خاصیت سیستم اولیه را که همان تعامل اجزا است، ندارد. اینجاست که لزوم نگاه کل­گرایانه به سیستم مشخص می­شود. تفکر سیستمی، مجموعه مطالبی در مورد روش تفکر بر مبنای درک روابط علّت و معلولی مابین پدیده های اطراف است. به کمک این تفکر، درک بسیاری از وقایع اطراف، ساده­تر و آگاهانه می­شود. روش پویایی سیستم، از نوع مدل­های شبیه­سازی است که در این مدل­ها، وضعیت فعلی سیستم با توجه به روندها و رفتارهای گذشته، مدل می­شود تا درک بهتری از رفتار سیستم واقعی حاصل شود [۶].

۱-۲- نگهداری و تعمیرات

نگهداری وتعمیرات (نت)، دو مفهوم بسیار مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل به آنها، موجبات بقاء و تداوم خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه­ها را فراهم می­آورند. کلیه فعالیت­هایی را که برای حفظ شرایط اولیه دارائی­های فیزیکی و آماده به کار نگه داشتن آنها، جهت استمرار فرآیندهای پیش­بینی شده، انجام می­شود؛ نگهداری وتعمیرات می­نامند. به طور معمول، نگهداری و تعمیرات، به دو شکل زیر، انجام می­گیرد [۱۰]:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه[۱]: این­گونه تعمیرات، به صورت روزانه و مستمر، انجام می­گیرد. با انجام مستمر این­گونه فعالیت­ها، عیب­های موجود در دستگاه، شناسایی و اصلاح می­شود تا به این وسیله، از بدتر شدن وضعیت و از خرابی کل دستگاه جلوگیری شود.

نگهداری و تعمیرات اصلاحی[۲]: این روش، در واقع بهبود تجهیزات و عوامل وابسته به آن، است که به نوعی، می­توان آن را مکمل تعمیرات پیشگیرانه دانست.

اهداف اصلی نگهداری و تعمیرات را می­توان به شرح زیر برشمرد:

بیشینه کردن دوره عمر مفید تجهیزات و ماشین‌آلات

بیشینه کردن پایایی تجهیزات و ماشین‌آلات

بیشینه کردن کارایی کلی تجهیزات

کمینه کردن تعمیرات اتفاقی تجهیزات

کمینه کردن هزینه‌های توقفات خطوط تولید بر اثر خرابی‌های دستگاه

 ۱-۲-۱  نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی[۳]

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، علم انتخاب فعالیت نت مناسب بر اساس پایایی مورد انتظار از سیستم و روشی است برای تشخیص عملیاتی که باید صورت گیرد تا مطمئن شویم هر تجهیز، تأسیس، ماشین یا فرآیندی، کار مورد انتظار را انجام خواهد داد. همان­گونه که در شکل ۱-۱ مشاهده می­شود؛ توسعه و پذیرش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، به عنوان استانداردی برای پیشرفت استراتژی نت، قابلیت کنترل هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به مقدار زیادی افزایش می­دهد [۱].

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی، یک رویکرد تحلیلی است که به اولویت­بندی امور نگهداری و تعمیرات و ماشین­آلات کمک می­کند. از اطلاعات کاربرها، صنعت­گران و کادر نگهداری آگاه و با تجربه بهره می­جوید و از طریق استفاده از فنون تجزیه و تحلیل، نظیر فنون زیر به اجرا در می­آید:

تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن

تجزیه و تحلیل علت و معلول

تجزیه و تحلیل ریسک

از این روش، می­توان برای متمرکز کردن تلاش در جایی که واقعاً بدان نیاز است و در نتیجه، برای حداکثر بهره­برداری از منابع استفاده کرد [۱۵]. با ایجاد و نهادینه­سازی این نوع از نگهداری و تعمیرات در سازمان می­توان نسبت به شبیه­سازی ایرادها و اشکالات محتمل در سیستم، تجزیه و تحلیل برای هر حالت ممکن از خرابی دستگاهها و در نهایت، ارائه راهکارهایی جهت پیش­بینی و پیشگیری از آنها اقدام نمود [۱۴].

۱-۱-  پایایی

در هر جامعه مدرن، مهندسان و مدیران فنی، مسئول برنامه­ ریزی، طراحی، ساخت و بهره­ برداری از ساده ترین محصول تا پیچیده­ترین سیستم­ها هستند. از کار افتادن محصول­ها و سیستم­ها موجب وقوع اختلال در سطوح مختلفی می­شود و می­تواند حتی به عنوان تهدیدی شدید برای جامعه و محیط زیست نیز تلقی شود. به همین خاطر، مصرف­ کنندگان و به طور کلی، جامعه انتظار دارند که محصول­ها و سیستم­ها، پایا، اطمینان­بخش و ایمن باشند.

باید به جای تمرکز بر کاهش هزینه ­ها بر افزایش پایایی متمرکز شد؛ زیرا، با بهبود پایایی، قطعاً هزینه­ ها کاهش خواهد یافت. کاهش هزینه­های نگهداری و تعمیرات، نتیجه­ی عملیات نگهداری مناسب و به موقع است. هدف نگهداری و تعمیرات، بهبود پایایی تجهیزات است؛ زیرا، پایایی، منجر به کاهش هزینه­ها می­گردد؛ امّا، کاهش هزینه­های نگهداری و تعمیرات، همواره، منجر به بهبود پایایی نخواهد شد.

نباید اجازه داده شود که تجهیزات کارخانه، دچار عیب شود. در جهان رقابتی امروز، تحلیل­گران به دنبال پیدا کردن راه­ حل­های واقعی مشکلات هستند. بر اساس الگوهای نوین، خرابی اضطراری پذیرفتنی نیست. در صورت آشنایی با روش­های صحیح مواجهه با خرابی­های اضطراری، ممانعت از وقوع این خرابی­ها امکان­پذیر خواهد بود. ارتقاء پایایی، در یک روند آهسته، حجم کارهای تعمیراتی را به نگهداری تبدیل می­نماید. افزایش پایایی، به حذف نیروی انسانی، منتهی نمی­گردد و هرگز در تضاد منافع با نیروی انسانی نیز نخواهد بود.

پایایی یا قابلیت اطمینان، یکی از مهم­ترین مشخصه­های یک محصول و سنجشی از عملکرد آن نسبت به زمان است. یک تعریف رسمی از پایایی، به این صورت بیان می­شود: پایایی، عبارت است از احتمال آنکه یک محصول برای یک دوره مشخصی از زمان -عمر طراحی- تحت شرایط کاری طراحی شده (مثل دما، بار، ولتاژ و …) بدون خرابی و به درستی و شایستگی فعالیت کند یا یک خدمت فراهم شود. به عبارت دیگر، پایایی، به عنوان واحد اندازه­گیری میزان موفقیت یک سیستم در انجام مطلوب وظیفه، در طول عمر طراحی­اش استفاده می­شود [۲].

[۱] Preventive Maintenance (PM)

[۲] Corrective Maintenance

[۳] Reliability Centered Maintenance (RCM)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیستم نگهداری و تعمیرات و پایایی و پویایی سیستم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.