تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم گیری و انواع سبک های تصمیم گیری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم گیری و انواع سبک های تصمیم گیری  دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ – ۱ –  تصمیم گیری چیست؟    ۵
۲ – ۲ –   سطوح تصمیم گیری    ۷
۲ – ۳ –  درجه سختی  تصمیم گیری    ۷
۲ – ۴ –  انواع تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات موجود    ۸
۲ – ۵ –  زمان و تصمیم گیری    ۹
۲ – ۶ –  گام های تصمیم    ۱۰
۲ – ۷ –  فرآیندهای تصمیم گیری    ۱۱
۲ – ۸ –  مدل ظرف زباله    ۱۳
۲ – ۹ –  رویکردهای تصمیم گیری    ۱۴
۲ – ۱۰ –  تصمیم گیری عقلایی    ۱۴
۲ – ۱۱ –  تصمیم گیری رفتاری    ۱۶
۲ – ۱۲ –  تصمیم گیری باز    ۱۸
۲ – ۱۳ –  تصمیم گیری گروهی:    ۱۹
۲ – ۱۴ –  مدلسازی برای تصمیم    ۱۹
۲ – ۱۵ –  مدل مطلوبیت مورد انتظار    ۲۰
۲ – ۱۶ –  عوامل فرهنگی و اجتماعی در تصمیم گیری    ۲۱
۲ – ۱۷ –  تصمیم گیری تدریجی    ۲۲
۲ – ۱۸ –  تصمیم گیری در بحران    ۲۳
۲ – ۱۹ –  تصمیم گیری در شرایط تنش روانشناختی    ۲۵
۲ –۲۰ –  آفات تصمیم گیری    ۲۶
۲ –۲۱ –  تصمیم گیری شهودی    ۲۷
۲ –۲۲ –  تئوری پندار    ۳۰
۲ –۲۳ –  شناسایی مسئله    ۳۱
۲ –۲۴ –  تاثیرات چارچوب    ۳۲
۲ –۲۵ –  باز تعریف مسئله    ۳۳
۲ –۲۶ –  ایجاد انتخاب ها    ۳۳
۲ –۲۷ –  قضاوت در دسترس    ۳۴
۲ –۲۸ –  تئوری تعهد    ۳۴
۲ –۲۹ –  بهینه سازی همبسته    ۳۵
۲ –۳۰ –   نقش انتظارات در تصمیم گیری    ۳۵
۲ –۳۱ –  انجام راه حل    ۳۶
۲ –۳۲ –  مدل سبک تصمیم گیری    ۳۷
۲ –۳۳ –   تصمیم گیری شهودی چندوجهی    ۳۸
۲ –۳۴ –   انواع سبک های تصمیم گیری    ۴۱
۲ –۳۵ –   مدیر به عنوان کارآفرین    ۴۲
۲ –۳۶ –   تصمیم‌گیری مدیران کارآفرین    ۴۴
پیشینه  تحقیق    ۴۵
منابع و ماخذ    ۴۷

منابع

۱-  آصفی، رضا.( ۱۳۷۵). رابطه تصمیم گیری مشارکتی با رضایت شغلی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران . پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس.  ص  ۷  الی۲۰

۲-  حاضر، منوچهر .( ۱۳۷۴). تصمیم گیری در مدیریت . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی. ص  ۴۲  الی  ۴۶

۳-  سعادت، اسفندیار.(۱۳۷۲). فرایندتصمیمگیریدر سازمان .موسسه چاپو انتشارات دانشگاه تهران.ص  ۴۸ الی۵۲

۴-  پیری،رمضان(۱۳۷۳). تصمیم‌گیری و مراحل آن. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، سال سوم، شماره۲٫ ص ۹ الی ۱۴

۵ –  رابینز، استفن پی.( ۱۳۸۰). رفتار سازمانی، ترجمه : پارسائیان و اعرابی ، تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی. ص ۳۹  الی  ۴۵

۶ –  دانشفر، تیمور.( ۱۳۸۰). بررسی رابطه بین جو سازمانی و مشارکت دبیران در فرایند تصمیم گیری شهرهای آمل، نور و چمستان. پایانامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. (اضر، منوچهر .( ۱۳۷۴). تصمیم گیری در مدیریت . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی. ص  ۱۶  الی۲۰

۷-  امیدیان ، فرانک .( ۱۳۸۰). بررسی رابطه بین جو سازمانی دانشگاه و مشارکت اعضای هیئت علمی در تصمیم گیری های دانشگاهی . پایانامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز . ص  ۶  و  ۱۸

۸-  ادیبی‌سده، صدیقه(۱۳۷۸). بررسی رابطه بین گرایش‌های ارزشی و سبک‌های تصمیم‌گیری مدیران در شهر اصفهان. فصلنامه علمی ـ اجتماعی مدیریت در آموزش و پرورش، دوره ششم. شماره سلسله۲۳٫ ص  ۱۷

۹-  زکی، محمدعلی(۱۳۷۷). بررسی ابعاد اجتماعی ذهنیت فلسفی مدیران. دانش مدیران، شماره ۴۲ و ۴۱، سال یازدهم، تابستان و پاییز.  ص  ۲۴  الی ۲۹

۱۰  – آیت‌اللهی، محمدجواد و عباس صدری. (۱۳۸۴). کارآفرینی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.

۱۱  – احمدپور داریانی، محمود و محمد عزیزی. (۱۳۸۴). کارآفرینی. تهران: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.

۱۲-زندی رضا.کارآفرینی سازمانی.موانع و محدودیت ها در سازمان (   ۱۳۸۳  )  .ماهنامه کار و جامعه.اسفند ماه

۱۳- احمدپور داریانی، محمود. (۱۳۸۳). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: شرکت پردیس.

۱۴-  مرتضایی‌مقدم، زهرا(۱۳۸۰). تأثیر ذهن فلسفی مدیران به شیوه تصمیم‌گیری آنان در دانشگاه فردوسی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه فردوسی. ص  ۱۱  الی ۱۷

۱۵-  روحی، اکبر(۱۳۷۹). بررسی رابطه بین شیوه‌های تصمیم‌گیری مدیران و سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر اصفهان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان. ص  ۱۲

– ۱ –  تصمیم گیری چیست؟

آیا تصمیم گیری، پدیده عجیب و ناشناخته ایست یا آنکه کار راحت و ساده ایست؟ هنوز معلوم نیست که چگونه، چه موقع و کجا تصمیم ساخته و پرداخته می شود.

بقول مدیر عامل شرکت جنرال موتورز “اغلب سخت است که بگویم که چه کسی و چه موقعی تصمیم گرفته است و حتی چه کسی مبداء تصمیم بوده است. غالبا من نمی دانم در جنرال موتورز چه موقع تصمیم گرفته می شود ؟ من بخاطر نمی آورم که در یک جلسه کمیته ای بوده باشم و مسائل به رای گیری گذارده شود. معمولا یک نفر مسائل را خلاصه می نماید. دیگران با تکان دادن سر یا ابراز نظر خود به تدریج به اجماع می رسند”. اگرچه افلاطون روح انسانی را به ارابه ای تشبیه کرده است که توسط دو اسب خرد و احساس به حرکت می آید، اما در قرون اخیر دانشمندان به خرد بیشتر بها داده و از احساسات به عنوان بخشی که مانع خردورزی است یاد نموده اند.  در تصمیم گیری تا کنون این عقیده بیشتر مطرح بوده است که انسان در تصمیمات خود –آنجا که سخن از نفع و ضرر است- کاملا عقلایی و بدور از احساسات عمل می نماید. اما برخی از شواهد مطرح در روانشناسی در سالهای اخیر نشان داده است که انسان در تصمیم گیری و رفتار خود از هر دو اسب استفاده می نماید.

تحقیقاتی که گزارش آن در انجمن اقتصاد آمریکا در ژانویه ۲۰۰۵ مطرح گردیده است، حاکی از آن است که تکنولوژی جدید به انسان این امکان را داده است تا تصویر برداری تشدید شده بوسیله مغناطیس برای مشخص نمودن وظایف هر بخش از مغز نماید. این کار امکان ثبت لحظه ای فعالیت های مغز را می دهد. دانشمندان مدیریت و اقتصاد از دانشمندان پزشکی و روانشناسی خواسته اند که امکان اینکه بشود متوجه شد که کدام بخش از مغز کار تصمیم گیری را انجام می دهد را مد نظر قرار دهند.

بعنوان مثال، ذهن بشری موضوع ارزش مورد انتظار در حوادث آینده در اقتصاد را مورد محاسبه قرار می دهد.

اینکه یک فرد در بازار بورس سرمایه گذاری می کند و یا هزینه بیمه عمر را پرداخت می نماید، بستگی به آن دارد که آن فرد چگونه آینده را در نزد خود تصویر نموده و به حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد چه مقدار وزن بدهد. ممکن است که شما ارزش مورد انتظار بیمه عمر را با اینکه کم است بیشتر مورد توجه قرار دهید، زمانی که فکر میکنید با احتمال زیاد قبل از بازنشستگی شما، قیمت سهام کاهش پیدا خواهد نمود.

تصمیم گیری تحت تاثیر تعدادی از عوامل است، از جمله:

الف – عوامل عقلایی:

منظور، عوامل قابل اندازه گیری از قبیل هزینه، زمان، پیش بینی ها و غیره می باشد. یک تمایل عمومی وجود دارد که بیشتر بدین عوامل پرداخته و عوامل غیر کمی را از یاد ببریم.

ب –  عوامل روانشناختی:

مشارکت انسان در پدیده تصمیمگیری روشن است. عواملی از قبیل شخصیت ، توانائی های او، تجربیات، درک، ارزشها، آمال و نقش او از جمله عوامل مهم در تصمیمگیری می باشند.

ج –  عوامل اجتماعی:

موافقت دیگران بخصوص کسانی که تصمیم به نوعی بر آنان تاثیر می گذارد، از مسائل مهم تصمیمگیری است. توجه به این عوامل از مقاومت دیگران در برابر تصمیم می کاهد.

د –  عوامل فرهنگی:

محیط دارای لایه های فرهنگی متعددی است که به نام فرهنگ منطقه، فرهنگ کشور و فرهنگ جهانی خوانده می شود. همچنین فرهنگ خود سازمان نیز باید مطمح نظر قرار گیرد. این فرهنگها بر تصمیم فردی و یا سازمانی ما در قالب هنجارهای مورد قبول جامعه، رویه ها و ارزشها تاثیر می گذارند.(بابایی زکیلکی ،۱۳۷۹، ۲۰).

۲ – ۲ –   سطوح تصمیم گیری

یک مدیر در طول روز اطلاعات زیادی به او می رسد. بصورت کلی می توان گفت که مدیر پس از اخذ این اطلاعات سه نوع تصمیم گیری می نماید. نوع اول که اغلب به نام تصمیمات استراتژیک خوانده می شود، تصمیمات مربوط به امور دراز مدتکهتوسط مدیران عالی رتبه اتخاذ می شود ، پیچیده است . اطلاعات مربوط به چنین تصمیماتی، عموما تعریف نشده، غیر مبتنی بر موارد از پیش تجربه شده، با منشا بیرون از سازمان، جمع آوری شده از طرق غیر رسمی می باشد  . نوع دوم از تصمیمات، اغلب به نام تصمیمات کنترلی مدیریت خوانده شده که توسط مدیران میانی اتخاذ می گردد. عموما اطلاعات دریافتی برای این نوع تصمیمات، با معیارهایی از قبیل استانداردهای سازمان و یا بودجه سنجیده می شود. اطلاعات مربوط به این نوع تصمیمات، غالبا متوجه داخل سازمان، کوتاه مدت، تاریخی و ساده تر است.  نوع سوم، تصمیمات عملیاتی است. این قبیل تصمیمات براحتی فرموله شده و سیستم های کامپیوتری نیز می توانندکار را راحت تر نمایند.(سعادت، ۱۳۷۲٫ ۴۸ – ۵۲ ).

۲ – ۳ –  درجه سختی  تصمیم گیری

درجه سختی و راحتی کار تصمیم گیری به ۴ عامل بستگی دارد:

الف –  اطلاعات:

در برخی از تصمیم گیری ها، تمامی اطلاعات مربوط به مسئله موجود است. اما در برخی دیگر گرچه اطلاعات بالاخره در جایی وجود دارد، اما ما به لحاظ محدودیت در تجزیه و تحلیل آنها و یا نبود ابزار لازم بدانان دسترسی نداریم. هرچه که اطلاعات کمتر در دسترس باشد، تصمیم گیری مشکلتر است .

ب –  نامعلومی :

عموما در مسائل تصمیم گیری با پارامترهایی مواجه می شویم که اندازه، جهت و رفتار آنان برای ما کاملا معلوم نیست.

بعنوان مثال برای ارائه یک کالای جدید به بازار، واقعا رفتار بازار و استقبال مشتریان برای ما مشخص نیست.

ج –  منابع کمیاب:

در اکثر اوقات و حتی با وجود اطلاعات مکفی و نبود نامعلومی، پدیده کمبود منابع نکته مهمی در تصمیم گیری است. وقتی که منابع برای تولید کمیاب است و ما با راه حل های رقابتی متعدد روبروئیم، در حقیقت ما با مشکل ارزشیابی هرکدام از منابع و سپس تصمیم گیری روبروئیم.

د –  عوامل روانی :

اکثر تصمیم گیری ها مشکل هستند بلحاظ آنکه عوامل روانی از قبیل ترس، قدرت، اضطراب و نگرانی نیز در این فرآیند سهیم هستندQuinn ;  ۱۹۸۰ ; ۱۳۴  ). )

۲ – ۴ –  انواع تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات موجود

با توجه به عوامل فوق، انواع تصمیم گیری بر مبنای درجه اطلاعات موجود در باره وقوع متغیرهای غیر قابل کنترل از آن، به قرار ذیل است:

الف – تصمیم گیری در شرایط اطمینان :

این نوع تصمیم گیری برای زمانی است که کلیه متغیرهای موثر موجود در آن ثابت فرض شوند. بزبان دیگر تصمیم گیرنده نتیجه تصمیم  را می داند. مدلسازی برای این شرائط از تصمیم گیری بیشتر بر اساس مدلهای ریاضی و مشخص مانند تجزیه و تحلیل هزینه-منفعت ، مدلهای کلاسیک بهینه سازی ، کنترل موجودی ، مدل جایگزینی ، تخصیص کار ، برنامه ریزی خطی و مواردی از برنامه ریزی پویا است . (حاضر،.۱۳۷۴٫ ۴۲- ۴۶).

ب – تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان :

این بخش خود به دو حالت تصمیم گیری در حالت عدم اطمینان کامل و تصمیم گیری در شرائط ریسک تقسیم میگردد. تصمیم گیری در شرائط عدم اطمینان کامل برای زمانی است که مشکل موجود شامل تعدادی از متغیرهای غیرقابل کنترل نیز می شود، لیکن اطلاعاتی از گذشته به منظور پیش بینی برای این متغیرها در دسترس نبوده و از اینرو محاسبه احتمال وقوع برای آنها ممکن نیست. مدلسازی تصمیم گیری توسط ماتریس تصمیم گیری خواهد بود. دراین حالت تصمیم گیر به روش های شهودی و یا خلاق نیز مراجعه می نماید .  (امیدیان ، ۱۳۸۰،۶ -۱۸).

ج – تصمیم گیری در شرایط تعارض :

برای زمانی است که استراتژی های رقبا برای یک تصمیم گیرنده جایگزین متغیرهای غیرقابل کنترل از شرائط تصمیم گیری او شوند. در این حالت از تئوری بازیها برای حل مسئله استفاده خواهیم نمود. تصمیم گیری مهمترین وظیفه یک مدیر در سطح عالی است و درعین حال راحت ترین کار برای آن است که انسان اشتباه نماید. مگر آنکه مدیر به فرآیند تصمیم عنایت داشته باشد. ( پیری، ۱۳۷۳ . ۹ -۱۴).

۲ – ۵ –  زمان و تصمیم گیری

تعیین زمان در دسترس برای جمع آوری اطلاعات عمدتا بستگی به مفاهیم و روند تصمیم گیری دارد. بنابراین زمان در دسترس تصمیم گیری عبارت است از فاصله زمانی معینی که بین لحظه احساس نیاز به اخذ تصمیم تا زمانی که تصمیم عملا اتخاذ می شود، وجود دارد. زمان در تصمیم گیری می تواند به چهار صورت مطرح شود:

اول بعد زمانی تصمیم که به نوعی به مدت تصمیم و چگونگی استفاده از زمان باز می گردد.

دوم، زمان بعنوان یک واسطه در میان اجزای مختلف تصمیم که درزمان های مختلف اتخاذ می شود.

سوم، زمان بعنوان یک منبع و عامل محتوایی که کوتاهی و یا محدود بودن آن می تواند تاثیرات جدی بر تصمیم داشته باشد.

چهارم، زمان بعنوان یک کالا که در تصمیم می تواند خود یک موضوع باشد، بخصوص در عصر حاضر که هرگونه تاخیر کوتاه می تواند پیامدهای جدی برای سازمان داشته باشد. (آصفی، ۱۳۷۵٫ ۷-۲۰).

اکثر مدیران تصمیم گیری را یک واقعه جدا که در یک نقطه مکانی و زمانی خاص اتفاق می افتد می دانند. در این ارتباط برخی از مدیران به حالتی می رسند که به آن رهبر تک نقطه ای می گوئیم. رهبر تک نقطه ای، در انزوا فکر می کند، سپس مشورت می طلبد، گزارش ها را می خواند، بیشتر فکر می کند، و سپس می گوید که بله یا خیر وسازمان را مامور تحقق آن می سازد، در حالیکه باید به تصمیم با نگاه اجتماعی و سازمانی برخورد نمود.واقعیت آن است که تصمیم گیری یک حادثه و یا واقعه و یا پیشامد نیست.یک فرآیند است که در طول یک هفته، یک ماه و یا یک سال آشکار می شود.

تصمیم گیری مملو از نگرانی راجع بازیگران قدرت است و مملو از تفاوت های ظریف شخصی و تاریخ و سابقه نهادی وسازمانی است. تصمیم گیری با بحث و مذاکره قرین بوده و نیازمند پشتیبانی همه سطوح سازمانی برای اجراست. تصمیم گیر خوب آن است که معتقد است که تصمیم یک فرآیند است که مدیر آن را آشکارا و در جمع طراحی و مدیریت می نماید. تصمیم گیر بد فکر می کند که تصمیم در یک لحظه ساخته می شود و او آنرا به تنهایی کنترل می کند . (مرتضایی‌مقدم، ۱۳۸۰ . ۱۱- ۱۷).

۲ – ۶ –  گام های تصمیم

اصل مدیریت تصمیم گیری است، زیرا بوسیله و توسط تصمیم گیری می باشد که مدیر تمامی وظائف خود را به انجام می رساند. برای نیل به هدف، تصمیم گیری لازم است. و تصمیم گیر می باید ازمیان استراتژی های موجود یکی را انتخاب کند و بکارگیرد. کیفیت و ماهیت این استراتژی، ماهیت عوامل محیطی خارج از کنترل سازمان و قدرت رقبا و ماهیت و شدت رقابت آنها باسازمان از جمله عواملی است که موفقیت و یا عدم موفقیت تصمیم گیرنده در نیل به هدف بستگی به آن دارد .

تصمیم گیری، اصل و اساس برنامه ریزی را تشکیل می دهد. زیرا بدیهی است طرح، برنامه، سیاست و خط مشی نمی تواند وجود داشته باشد مگر اینکه کسی، در جایی، تصمیمی گرفته باشد. مدیر معمولا تصمیم گیری را وظیفه اصلی خود بشمار می آورد، زیرا عملا مشاهده می نماید که باید دائم به فکر این باشد که چه راهی را برگزیند و چه کاری را انجام دهد، چه کسی را مامور و مسئول چه کاری کند و کار کی، کجا، و چگونه انجام گیرد. حتی سازمانها بدون اجماع نیز عمل می نمایند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم و تئوری های عمده در زمینه تصمیم گیری و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره
  • تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی
  • تحقیق کسب و کار الکترونیک و مدل های تصمیم گیری
  • تحقیق مدل های تصمیم گیری در سیاست خارجی
  • پیشینه تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم‌گیری ، تعهد سازمانی و رفتار سیاسی در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.