تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫ تصمیم‌گیری    ۵
۱-۲٫ تصمیم‌گیری مکانی    ۵
۱-۳٫ دیدگاه‌های متفاوت در تصمیم‌گیری    ۵
-۱-۴٫ مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان    ۶
۱-۴-۱٫ تعریف مسئله    ۶
۱-۴-۲٫ معیارهای ارزیابی    ۶
۱-۴-۳٫ تولید نقشه‌های معیار    ۷
۱-۴-۴٫ استاندارد‌سازی نقشه‌های معیار    ۷
۱-۴-۵٫ گزینه‌ها    ۸
۱-۴-۶٫ محدودیت‌ها    ۸
۱-۵٫ روش‌های‌ وزن دهی:    ۸
۱-۵-۱٫ فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی ( (AHP    ۹
۱-۶٫ مدل‌های‌ موجود تلفیق‌ نقشه‌ها:    ۱۰
۱-۶-۱٫ مدل‌ منطق‌ بولین (BOOLEAN LOGIC MODEL):    ۱۰
۱-۶-۲٫ مدل‌ همپوشانی‌ شاخص‌ (INDEX OVERLAY MODEL):    ۱۰
۱-۶-۳٫ مدل‌ منطق‌ فازی ( FUZZY LOGIC MODEL):    ۱۱
۱-۷٫ کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری    ۱۲
۱-۸٫ بررسی و ارزیابی معیارهای موردنیاز در مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی:    ۱۲
۱-۸-۱٫ جمعیت:    ۱۲
۱-۸-۲٫ مساحت و شعاع پوشش:    ۱۲
۱-۸-۳٫ شبکه ترافیک:    ۱۳
۱-۸-۴٫ کاربری اراضی:    ۱۳
۱-۸-۵٫ پتانسیل خطر:    ۱۳
۱-۹٫ حفاظت در مقابل حریق    ۱۴
۱-۱۰٫ طبقه‌بندی حوادث    ۱۴
۱-۱۰-۱٫ طبقه‌بندی حوادث بر اساس عواقب آن‌ها    ۱۴
۱-۱۰-۲٫ طبقه‌بندی حوادث بر اساس عامل حادثه    ۱۵
۱-۱۰-۳٫ طبقه‌بندی حوادث بر اساس اراده انسانی    ۱۵
۱-۱۰-۴٫ طبقه‌بندی حوادث بر اساس خصوصیات خطر    ۱۶
۱-۱۱٫ دلایل آتش‌سوزی در شهرها    ۱۶
۱-۱۲٫ کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی    ۱۷
۱-۱۲-۱٫ مدل دایره‌ای یا شعاعی    ۱۷
۱-۱۲-۲٫ مدل تجزیه‌وتحلیل سطوح خدماتی با استفاده از تابع نزدیکی    ۱۷
۱-۱۲-۳٫ مدل تجزیه‌وتحلیل سطوح خدماتی با استفاده از عملیات همسایگی    ۱۸
۱-۱۲-۴٫ مدل تخصیص    ۱۸
۱-۱۲-۵٫ مدل حداکثر پوشش    ۱۹
۱-۱۳٫ عوامل تأثیرگذار بر شعاع پوشش ایستگاه‌های آتش‌نشانی    ۱۹
۱-۱۳-۱٫ تراکم مسکونی    ۱۹
۱-۱۳-۲٫ تراکم مراکز تجاری    ۱۹
۱-۱۳-۳٫ بافت شهری (امکان و ضریب دسترسی، بافت و شبکه و دسترسی)    ۲۰
۱-۱۴٫ پیشینه تحقیق    ۲۰
۱-۱۵٫ منابع    ۲۲

منابع

 پرهیزگار، احمد. ۱۳۷۶٫ ارائه الگوی مناسب مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی (شهر تبریز)، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

پرهیزگار، اکبر. ۱۳۷۶٫ ارائه الگوی مناسب مکان گزینی مراکز خدمات شهری با تحقیق در مدل‌ها و GIS شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

پرهیزگار، اکبر. ۱۳۸۳٫ ارائه مدل و ضوابط مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، جلد سوم. مرکز پژوهش‌های شهری و روستایی معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس. تهران. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

پورطاهری، مهدی. ۱۳۹۱٫ کاربرد روش‌های تصمیم‌گیری‌های چند شاخصه در جغرافیا، انتشارات سمت.

پورفرهاد، الماس. ۱۳۸۰٫ کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل شبکه در مکان‌یابی داروخانه‌ها پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ص ۲۷-۲۶٫

نظری عدلی، سعید و محمدجواد، کوهساری. ۱۳۸۶٫ تلفیق منطق بولین و مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از GIS، سال هفتم. شماره ۴۰٫ نشریه شهر نگار.

نظریان، اصغر و ببراز، کریمی. ۱۳۸۸٫ ارزیابی توزیع فضایی و مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر شیراز با استفاده از GIS، فصلنامه جغرافیایی چشم‌انداز زاگرس، سال اول، شماره ۲٫

هادیانی، زهره و شمس اله، کاظمی‌زاد. ۱۳۸۹٫ مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر قم)، جغرافیا و توسعه، شماره ۱۷، صص ۱۱۲-۹۹٫

احمدی، حسن؛ شیرین، محمدخان، سادات، فیض‌نیا و جمال‌، قدوسی. ۱۳۸۴٫ ساخت مدل منطقه‌ای خطر حرکت‌های توده‌ای با استفاده از ویژگی‌های کیفی (مطالعه موردی: حوضه‌ آبخیز طالقان)، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۸، شماره ۱.

استان، آرانوف. ۱۳۷۵٫ سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، سازمان نقشه‌برداری کشور.

استاندارد شماره ۶۴۳۰، سازمان استاندارد ایران.

اصغرپور، محمدجواد. ۱۳۸۷، تصمیم­گیری­های چندمعیار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.

اولسن، دیوید. ۱۳۸۷٫ روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیار، ترجمه: علی خاتمی فیروز آبادی، انتشارات مدیران امروز، ۲۷۴ ص.

ایمانی جاجرمی، حسین. ۱۳۷۵٫ مطالعه‌ای در باب ایجاد سازمان‌های مرکزی آتش‌نشانی کشور، وزارت کشور، تهران، انتشارات مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری.

پور اسکندری، عباس. ۱۳۸۰. سنجش توزیع فضایی سوانح آتش‌سوزی در شهر با استفاده از GIS، مطالعه موردی شهر کرج، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

ذاکر حقیقی، کیانوش. ۱۳۸۲٫ مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با GIS، پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

۱-۱٫ تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری[۱] درواقع طریقه عمل در مسیری خاص به‌صورت آگاها‏‏‏‏نه جهت نیل به اهداف و مطلوب تعریف‌شده است تا بدین طریق گزینه‌ای مناسب در میان انواع گزینه‌ها انتخاب شوند. در مطالعات جغرافیایی فرآیند تصمیم‌گیری به‌صورت نظام‌مند و سلسله‌مراتبی با تعریف مسئله آغاز و سپس با تعیین الزامات، تبیین اهداف، شناسایی گزینه‌ها، تعریف شاخص‌ها، انتخاب ابزار تصمیم‌گیری و ارزیابی جهت رتبه‌بندی گزینه‌ها به اتمام می‌رسد. در این فرآیند روش‌ها و مدل‌های متفاوتی برای تصمیم‌گیری به کار گرفته می‏شود که یکی از بارزترین آن‌ها استفاده از مسائل مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های‏ چند معیار شامل مدل‌های تصمیم‌گیری چند‌هدفه و چند شاخصه است (پورطاهری، ۱۳۹۱).

۱-۲٫ تصمیم‌گیری مکانی

بیش از ۸۰ درصد داده‌ها و اطلاعات مورداستفاده جهت اتخاذ تصمیم، دارای ماهیت و جنبه‌های مکانی و البته زمانی هستند (محمدی، ۱۳۸۶). داده‌های مکانی[۲]، عبارت از اقلام اطلاعاتی خام، نامرتب و پردازش نشده هستند که مرتبط با موقعیت مکانی و جغرافیایی مشخصی می‌باشند. داده‌های مکانی به‌خودی‌خود از ارزش و کارایی اندکی برخوردار هستند و جهت سودمند ساختن آن‌ها بایستی تحت پردازش و تحلیل‌های مکانی قرار گیرند. نتایج حاصل از پردازش داده‌های مکانی منجر به مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و یا اطلاعات مکانی می‏گردند. این اطلاعات خمیر‌مایه‌ی فرآیند تصمیم‌سازی‌های مکانی را تشکیل می‏دهند. بخش اعظم تصمیم‌گیری‌ها دارای ماهیت مکانی است بنابراین می‏توان آن‌ها را تصمیم‌گیری مکانی نامید. این نوع تصمیم‌گیری‌ها که بایستی با لحاظ کردن ابعاد مکانی و زمانی به همراه عدم قطعیت آن‌ها صورت گیرد، بسیار دشوار پیچیده و وقت‌گیر می‌باشند و لذا، بهره‌گیری ازنظریات تصمیم به همراه فناوری تصمیم ضروری است (محمدی، ۱۳۸۶).

۱-۳٫ دیدگاه‌های متفاوت در تصمیم‌گیری

بنا به نظر کینی[۳] دو دیدگاه در تصمیم‌گیری وجود دارد:

روش گزینه‌محورکه در آن ایجاد گزینه‌های تصمیم‌گیری مورد تاکید قرار می‌گیرد.

در این روش گزینه‌ها باارزش‌های از قبل تعیین‌شده ارزیابی می‌شوند.

روش ارزش محور که در آن ارزش‌ها (معیارهای ارزیابی) به‌صورت عناصر پایه‌ای در تحلیل تصمیم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش ارزش به‌عنوان عنصر اصلی در تصمیم بررسی می‌شود؛ بنابراین در اولین مرحله بر روی تعیین ارزش‌ها تمرکز می‌شود؛ و مطابق باارزش‌ها به ایجاد گزینه اقدام می‌شود.

تفاوت اساس بین این دو روش در این است که در روش گزینه محور ابتدا گزینه‌ها شناسایی می‌شوند و یا از قبل وجود دارند و سپس به تعیین ارزش‌ها اقدام می‌شود اما در روش ارزش محور ابتدا ارزش‌ها تعیین و سپس بر اساس این ارزش‌ها اقدام به ایجاد گزینه می‌کنند.

اصل کلی در ساخت فرایند تصمیم‌گیری بر این قرار است که ایجاد گزینه‌های تصمیم‌گیری باید به‌گونه‌ای باشد که رسیدن به ارزش‌های تعیین‌شده در یک وضعیت تصمیم‌گیری به بهترین صورت انجام پذیرد (پرهیزگار، ۱۳۸۶).

۱-۴٫ مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان

تصمیم‌گیری یک فرآیند است که دربرگیرنده مراحل مختلف زیر است (محمدی، ۱۳۸۶):

۱-۴-۱٫ تعریف مسئله

هر فرایند تصمیم‌گیری با شناخت و تعریف مسئله تصمیم‌گیری شروع می‌شود. عمدتاً نظر بر این است که مسئله تصمیم‌گیری درک تفاوت بین وضعیت مطلوب و موجود سامانه است. تعریف مسئله با مرحله آگاهی و بینش در فرایند تصمیم‌گیری هم‌پوشی دارد. در این مرحله می‏توان از فناوری تصمیم و توانمندی‌های مختلف سامانه اطلاعات جغرافیایی کمال بهره‌برداری را نمود. در این مرحله می‌توان پس از شناخت و تعریف دقیق مسئله، می‌توان داده‌های مکانی خام را در یک سامانه اطلاعات جغرافیایی جمع‌آوری و پردازش ‏نمود.

۱-۴-۲٫ معیارهای ارزیابی

در تحلیل چندمعیار مکانی، بعد از شناسایی مسئله تصمیم‌گیری مجموعه‌ای از معیارهای ارزیابی در کانون توجه قرار می‌گیرند.

اصطلاح معیار یک واژه کلی است که مفاهیم مربوط به صفت و هدف را در برمی‌گیرد بنابراین معیار یک اساس برای ارزیابی و اندازه‌گیری تصمیم است. معیارهای ارزیابی باید دارای خصوصیات زیر باشند:

۱-به‌اندازه کافی معرف طبیعت چندمعیار یک مسئله تصمیم‌گیری باشد.

۲-جامع و قابل‌اندازه‌گیری باشد.

۳-یک مجموعه معیار باید کامل، عملیاتی و حتی‌الامکان در حالت کمینه باشند.

۴- بتوان آن را به‌صورت یک نقشه در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی نشان داد.

۵- قابلیت تبدیل به واحدهای قابل‌مقایسه و متناسب باهم را داشته باشند.

معیار دو نوع می‌تواند باشد:

الف- فاکتور، یک فاکتور معیاری است که شایستگی یک گزینه ویژه برای فعالیت تحت بررسی را کاهش یا افزایش می‌دهد. برای مثال در احداث ایستگاه آتش‌نشانی، شبکه ترافیک می‌تواند یک فاکتور باشد.

ب- محدودیت‌ها، محدودیت به محدود کردن گزینه‌های تحت بررسی گفته می‌شود (پرهیزکار، ۱۳۸۶).

۱-۴-۳٫ تولید نقشه‌های معیار

با تعیین مجموعه‌ای از معیارها برای ارزیابی گزینه‌های تصمیم‌گیری هر معیار با استفاده از توابع موجود در سامانه اطلاعات جغرافیایی به‌صورت یک نقشه معیار درمی‌آید و سپس در پایگاه داده آن ذخیره می‌گردد.

یک نقشه معیار بیانگر توزیع مکانی از صفتی است که بر پایه آن صفت درجه دست‌یابی به اهداف ملازم با آن اندازه‌گیری می‌شود. بر همین اساس نقشه‌های معیار در دو نوع، با عنوان نقشه‌های عامل (معیار ارزیابی) و نقشه‌های مربوط به محدودیت مطرح می‌شوند.

در ارزیابی چندمعیار مکانی برای دست‌یابی به یک هدف معین باید سنجه‌ها یا شاخص‌هایی را تعریف و معین کرد که بر مبنای آن‌ها بتوان به هدف معین دست‌یافت. این سنجه‌ها یا شاخص را معیار ارزیابی می‌نامند.

[۱] Decision making

[۲] Geographical data

[۳] – Kinney

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم و تئوری های عمده در زمینه تصمیم گیری و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره
  • تحقیق فرسایش خاک و مکانیسم و عوامل موثر بر فرسایش پاشمانی و منطق فازی و مفاهیم اصلی آن
  • تحقیق مفهوم توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI و مبانی رفتار گروه وتیم و بهینه سازی چندهدفه
  • تحقیق تصمیم گیری و رویکردهای تصمیم گیری و انواع سبک های تصمیم گیری
  • تحقیق فرآیند تصمیم‎گیری و انتخاب مشتری و ارزش مشتری و رضایت مشتریان و منطق فازی و کاربردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.