تحقیق تعادل و تعادل اجتماعی و نظریه های آن و نظم اجتماعی و ارتباط آن با تعادل و عوامل متعادل کننده جوامع

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعادل و تعادل اجتماعی و نظریه های آن و نظم اجتماعی و ارتباط آن با تعادل و عوامل متعادل کننده جوامع  دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه۵
تعادل از نگاه سیاسی۹
تعاریف۱۰
تعادل از نگاه اجتماعی و دینی۱۳
تعادل فرهنگی در جامعه :۱۴
تحقیقات پیشین (داخلی و خارجی)۱۶
۱-تحلیل عدم تعادل در بازار کار ایران (مورد خاص کارگاههای بزرگ صنعتی کشور)۱۶
۲-مدیریت جنگ نرم در فضای عدم تعادل امنیتی۱۷
۳-بررسی انواع عدم تعادل ساختار نظام اجتماعی خانواده و رابطه آن با کشمکش۱۷
۴-بررسی رابطه تحول روانی اجتماعی و تحول شناختی در دختران۱۸
۵-ابزارایجاد تعادل در سیاست های تامین اجتماعی و بازنشستگی۱۸
۶-داده هایی از عدم تعادل در جامعه ایران ، استانهای مرزی۱۹
۷-عدم تعادل در نظام سکونت گاههای شهری (ایلام)۱۹
۸-نقدی بر نظریه تحول انقلابی چالمرز جانسون۲۰
۹-بررسی عدم تعادل فضایی- اجتماعی از دیدگاه توسعه پایدار۲۰
نظریه ها۲۱
۱-تعادل از دیدگاه سورگین۲۲
۲-نظریات پارسونز و ارتباط آن با تعادل اجتماعی۲۲
۳-نظریه نظم چلبی۲۷
تاثیر نظم در ارزشهای اجتماعی۲۸
۴- تعامل اجتماعی از نگاه چلبی۲۹
۵-نظریات نسلی (رونالد اینگلهارت)۳۰
۶-دیدگاه نسلی بالس۳۱
۷-نظریه تحول انقلابی چالمرز جانسون۳۲
بحث و نتیجه گیری۳۴
نظم اجتماعی و ارتباط آن با تعادل۳۷
ویژه گی های جامعه مدنی متعادل۳۷
نتیجه گیری نظریات مطرح شده۴۲
عوامل متعادل کننده جوامع۴۲
سطح خرد۴۲
سطح کلان۴۵
فهرست منابع۴۹

منابع

 بشیریه حسین موانع توسعه سیاسی در ایران ، ، تهران:گام نو،۱۳۸۰،

تفسیر فروغ :مهدی احدی و جمعی از پژوهشگران /قم- نشر سیدجمال الدین۱۳۸۹

ساروخانی، باقر ؛ میرساردو، طاهره فرهنگ جامعه شناسی.تهران :سروش، جلددوم. ۱۳۷۹

گیدنز، آنتونی؛ جامعه‌شناسی، منوچهر صبوری، تهران، نی، ۱۳۷۸، چاپ پنجم، ص۷۲۶٫

ساروخانی، باقر؛ روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۸۳، چاپ هفتم، جلد۱،

ازکمب، استوارت ،روانشناسی اجتماعی کاربردی .ترجمه فرهاد ماهر .مشهد: آستان قدس رضوی. ۱۳۶۹

اسپردلی،جیمز؛ مک کوردی، دیوید پژوهش فرهنگی : مردم نگاری در جوامع پیچیده. ترجمه بیوک محمدی. تهران:موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ۱۳۷۲

ریتزر، جرج نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر(ترجمه محسن ثلاثی). تهران: انتشارات علمی ،چاپ هفتم. ۱۳۸۲

گورویچ،ژرژ طرح مسائل جامعه شناسی امروز.(ترجمه عبدالحسین نیک گوهر). مشهد،انتشارات چاپخانه دانشگاه مشهد. ۱۳۴۷

کریمی ، یوسف نگرش و تغییر نگرش ،تهران :موسسه نشر ویرایش۱۳۸۸چاپ هفتم

میلز، سارا میشل فوکو(ترجمه داریوش نوری۱۳۸۹)تهران، نشر مرکز۱۹۵۴

بیکر،ترز.النحوه تحقیقات اجتماعی.(ترجمه هوشنگ نایبی).تهران: روش. ۱۳۷۷

برکویتز، لئونارد روانشناسی اجتماعی .(ترجمه محمد حسین فرجاد وعباس محمدی اصل .تهران :اساطیر. ۱۳۷۲

توسلی، غلامعباسنظریه های جامعه شناسی. تهران: انتشارات سمت. ۱۳۶۹

گولد(جولیوس) ، ل . کولب (ویلیام) ، فرهنگ علوم اجتماعی، مترجمان: مصطفی ازکیا و دیگران، انتشارات مازیار،تهران،ج اول، ۱۳۷۶

کرین برینتون، کالبدشکافى چهار انقلاب، ترجمه محسن ثلاثى، نشر سیمرغ، تهران، ۱۳۶۲

الن تورن، نقد مدرنیته، ترجمه مرتضی مردیها، نشر گام نو، تهران، ۱۳۸۰

رک: آلوین استانفورد، تئوری‌های انقلاب، ترجمۀ علیرضا طیب، تهران، نشر قومس، ج ۳، ۱۳۷۲، ص ۴۵

مقدمه

بی تعادلی در زندگی انسان با خروج از غار آغاز شد . یعنی کمبود غذا و شروع یک مسئله میعشتی ، دست یابی به شرایط بهتر تسلط بر فضای اطراف منجر به خروج انسان از آن محیط گردید لذا تاریخ تحول و تعادل در جامعه بشری قدمتی به قدمت عمر بشر دارد و کار وتلاش و رسیدن به شرایط بهتر منجر به شروع تحول شده است. کار و تلاش اولیه عامل تعادل و عدم تعادل در جامعه است همانگونه که در طول تاریخ از آن به عنوان یکی از راههای اساسی مشارکت اجتماعی و بیان شخصیت و عظمت انسان بوده و انسان خود را با کار معنا کرده است؛ با وجود این، کار تنها راه مشارکت اجتماعی نیست و تمامی وجود انسان در کار خلاصه نمی‌شود. نیاز انسان به آرامش و استراحت، بر عهده گرفتن مسئولیتهای اجتماعی، صرف وقت برای خانواده و مانند ‎آن، ابعاد دیگری از فلسفه وجودی انسان را تشکیل می‌دهند.

این موضوع را از دو منظر می توان بررسی نمود سطح خرد که همان کار و تلاش افراد برای دستیابی به اهداف خود است و سطح کلان می توان در سطح جامعه یعنی دستیابی به اهداف کلان سیاسی ، فرهنگی اشاره نمود که ابتدا در سطح خرد به نقش خانواده، کار رفتارهای اجتماعی درجامعه می پردازیم.

کار و خانواده می‌توانند اثر متقابل و نقش مکمل برای یکدیگر داشته باشند؛ با کار کردن نیازهای خانواده برآورده می‌شود و حمایت خانواده موجبات تقویت روحی و جسمی کارکنان برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف‌شان را فراهم می‌آورد. این بحث به‌ظاهر ساده؛ مناقشات حاشیه‌ای بسیار زیادی را دامن زده است. یکی از سؤالهای اساسی در این زمینه این است که رابطه کار و زندگی چگونه باید تعریف و تنظیم شود و پاسخ به این سؤال نیز ممکن است به تعداد جوامع و حتی افراد یک جامعه متفاوت باشد. آنچه امروز برای شما تعادل در کار و زندگی محسوب می‌شود، شاید فردا مفهوم دیگری داشته باشد، با ‌‌وجود این، لازم است همه افراد، سازمانها و جوامع به این موضوع بیندیشند و پاسخ و راهکاری مناسب با شرایط؛ اهداف و ارزشهای خود بیابند. بی توجهی به این امر موجب تعارض در کار و زندگی می‌شود که نتایج زیانباری درپی‌دارد.

درطول تاریخ، کار به عنوان یکی از راههای اساسی مشارکت اجتماعی و بیان شخصیت و عظمت انسان بوده و انسان خود را با کار معنا کرده است؛ با وجود این، کار تنها راه مشارکت اجتماعی نیست و تمامی وجود انسان در کار خلاصه نمی‌شود. نیاز انسان به آرامش و استراحت، بر عهده گرفتن مسئولیتهای اجتماعی، صرف وقت برای خانواده و مانند ‎آن، ابعاد دیگری از فلسفه وجودی انسان را تشکیل می‌دهند.

مفاهیم‌ کار و زندگی بیشترین و قویترین پیوند را با فرد و جامعه دارند و ایجاد تعادل بین آنها از ارزش و اهمیت بالایی برخورداراست. تعادل مورد نظر، تعادلی پویاست که هر عنصر آن ضمن ارتباط و کنش متقابل با عنصر دیگر، نقش مکمل و حمایت‌کننده دارد و برای رسیدن به چنین تعادلی لازم نیست یکی به نفع دیگری تضعیف یا کنار گذاشته شود. اما این تعادل خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود و اگر رابطه بین کار و زندگی مدیریت نشود، تعارض بین آنها زیانهای جبران‌ناپذیری برای فرد، سازمان و جامعه درپی دارد. مقدمه رسیدن به تعادل بین کار و زندگی این است که مدیران و سایر افراد جامعه به این نگرش برسند که می‌توان اولویتهای فرد، سازمان و جامعه را همسو و هماهنگ کرد. این همسویی و هماهنگی نتایجی به‌همراه دارد که ضمن ایجاد رضایت و خشنودی فردی، افراد جامعه را آماده می‌کند تا در فعالیتهای اجتماعی مشارکت جویندو وظایف شغلی خودرا به‌خوبی انجام دهند.(ماهنامه تدبیر-۴۷)

مدیران سازمانها می‌توانند با مدیریت کردن تعادل بین کار و زندگی، کارکنانی شاد و خشنود داشته باشند که با علاقه‌مندی، وفاداری و تعهد به سازمان، عملکردی مؤثر در شغل خود ارایه می‌کنند. رسیدن به این هـدف مستلزم آن است که مدیـران نگاه سنتی به رابطه کـار و زنـدگی را کـه در آن رقابت بین کـار و زندگـی به « بازی مجموع صفر» می‌انجامد، کنار بگذارند و رویکردی را انتخاب کنند که در آن منافع فرد و سازمان به‌طور همزمان و همسو با یکدیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اگرچه به‌دلیل وضعیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران تعارض بین کار و زندگی هنوز به‌صورت مسئله و مشکل حاد نمایان نشده، اما روند تحولات و تغییرات اجتماعی نشان داده که آنچه درحال حاضر مشکل کشورهای صنعتی است، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند مسئله جوامعی مانند جامعه ایران باشد. بنابراین، برای پیشگیری از عواقب آن لازم است همه افراد جامعه، به‌ویژه مدیران، در راه ایجاد تعادل بین کار و زندگی گام بردارند.

گسترش فرهنگ تعادل بین کار و زندگی توسط صاحب‌نظران علوم انسانی و رسانه‌های جمعی و نیز انجام پژوهش در این زمینه، از جمله اقدامات اولیه و ضروری است که می‌تواند حساسیت و اهمیت موضوع را برای کلیه افراد، به‌ویژه مدیران و تصمیم‌گیران جامعه انتقال دهد.

بعد از اینکه به موضوع در سطح خرد که موضوع کار و انسان بود پرداختیم می رسیم به سطح کلان تعادل که تعادل اجتماعی، تعادل فرهنگی و تعادل سیاسی و تعادل اقتصادی در جامعه باشد این مولفه های کلان نیز برگرفته از شاخص های کوچک تعادل که همان کار، دسترسی بیشتربه منابع و تسلط بیشتر بر منابع نشات می گیرد.

تحول در دو چیز می تواند تعادل اجتماعی را برهم زند: ارزش های مشترک ومحیط.از آنجایی که این دو عامل عوامل اصلی وحدت ،انسجام و ثبات در جوامع هستند، تحول در هر یک از آنها می تواند جامعه مورد نظر را به سمت انقلاب سوق دهد.اگر چنانچه رهبران یک نظام نتوانند خود و جامعه خود را با تحولات درونی و برونی پدید آمده در ارزش ها و محیط همراه سازند،عدم تعادل اجتماعی  تا مرز انقلاب تداوم خواهد یافت و این انقلاب است که می تواند چنین جامعه ای را به حالت تعادل بازگرداند(خرمشاد به نقل از جانسون،۹۰:۱۳۸۳).

به نظر جانسون جامعه شناسی ثبات پیش از جامعه شناسی انقلاب می آید.در درون یک سیستم اجتماعی متعادل ممکن است تغییراتی پدید آید و در نتیجه تعادل سیستم به هم بخورد.تغییرات یا ریشه در داخل نظام دارند و یا خارج از آن نیرو گرفته اند.بدین گونه ما چهار نوع تغییر را مورد مطالعه قرار می دهیم: ۱- منابع تغییر ارزشی از خارج از نظام . ۲- منابع تغییر ارزشی در داخل نظام .۳- منابع تغییر شرایط محیطی در خارج از نظام.۴- منابع تغییر شرایط محیطی در داخل نظام .

منابع خارجی تغییر در ارزش ها برای ما بسیار آشنا هستند.وسایل ارتباط جهانی ،آثار بروز انقلاب در همسایگی یک جامعه،ورود عقاید و ایدئولوژی های خارجی به درون جامعه متعادل.مثلا می توان نشان داد که مسافرت و تحصیل در خارج به تغییر در ارزش ها در دانشجویانی که از مستعمرات به اروپا سفر کرده بودند ،منجر شد(الیاسی،۷۴:۱۳۶۳).

منابع داخلی تغییر در ارزش ها عموما شامل عقاید و ابداعات جدید هستند.منظور آن دسته از عقاید و تفکراتی هستند که مستقیما بر ساخت ارزشی اثر می گذارند

منابع خارجی تغییر در محیط عبارتند از:وارد ساختن دانش پزشکی در جوامع توسعه نیافته که به افزایش میزان رشد جمعیت منجر می شود؛ رونق داد و ستد به واسطه گشایش بازار خارجی،ورود صنایع و حرف مختلف،مهاجرت افراد،روابط سیاسی بین جوامع و نظیر اینها .منابع داخلی ایجاد تغییرات محیطی ،اختراعات صنعتی مانند اختراع چرخ یا راه آهن را شامل می شوند (الیاسی،۷۸:۱۳۶۳).

به نظر جانسون ممکن است این تغییرات از طریق اعطای امتیازات و یا پذیرش تحولات کنترل  شوند و در نتیجه تعادل میان محیط و ارزش ها اعاده شود .اما اگر چنین کنترل به عمل نیاید،وضعیتی پیش می آید که جانسون آن را «اختلالات چند گانه» (multiple dysfunctions) می نامد.در این وضعیت که جامعه به خودی خود متعادل نیست،گروه حاکم می بایست به اعمال زور جهت حفظ انسجام جامعه متوسل شود.نتیجه چنین سیاستی اتلاف منابع قدرت(power deflation) بوسیله رژیم است که بعلاوه موجب از دست رفتن مشروعیت سیاسی دستگاه قدرت می شود.بدین ترتیب گروه حاکمه سرسختی که زیر بار پذیرفتن دگرگونی های نوع نمی رود،با وضعیتی انقلابی مواجه می شود که مرکب از اختلالات چند جانبه و اتلاف منابع قدرت و خدشه در مشروعیت است.از نظر ساختاری و یا کارکردی،این وضعیت شرایط لازم برای وقوع انقلاب فراهم می کند.اما شرط کافی برای وقوع انقلاب ناتوانی گروه حاکم در کاربرد وسایل زور و سرکوب است.با ذکر این شرط اخیر ،جانسون به نظریه سیاسی یا رئالیستی انقلاب نزدیک می شود؛ اما اساسا به نظر او انقلاب و تحول ساختاری،نتیجه نا هماهنگی میان ارزش ها و محیط است(بشیریه،۵۳:۱۳۷۲).

از نگاه مرتونی به تعادل نگریستن نیز دریچه خاص خود را دارد ،مرتن به این پرسش که آیا کفه کژکارکردها سنگینی می­کند و یا برعکس، این مفهوم تعادل خالص را مطرح کرد. سودمندی این مفهوم از اینجا ناشی می­شود که جامعه­شناسان را به مسأله اهمیت نسبی کارکردها سوق می­دهد. به نظر مرتن نمی­توان کارکردهای مثبت و منفی را روی هم جمع کرد و بعد به­طور عینی تعیین نمود که کدام بیشترند، زیرا فضای مورد بحث چندان پیچیده و مبتنی‌بر داوری­های ذهنی­اند که به­آسانی نمی­توان آن‌ها را محاسبه کرد.(ریترز۱۹۷۸-۱۴۶)

از نگاه کارل مارکس آثار منفی و مخرب تقسیم فزاینده کار بر روی انسانها شکل گرفته و ادعا می‌کرد که شهرنشینی با بوجود آوردن عقلانیت ابزاری و تحریک شدید عصبی، باعث پیدایش دلزدگی در روابط اجتماعی و همچین بی‌تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر می‌شود. سؤالاتی که اکنون می‌تواند مطرح شود این است که با توجه به مسبوق به سابقه بودن مفاهیم انسجام اجتماعی، وحدت گروهی، ادغام بودن فرد درجامعه و امثالهم، اهمیت یافتن مفهوم تعادل اجتماعی از چه قرار است؟ به طور کلی می‌توان گفت که تحقیقات معاصر درباره جامعه مدنی (فوکویاما، ۱۳۷۹٫ ۵)

تعادل از نگاه سیاسی

به اعتقاد هانتینگتون ، انقلاب ایران به این علت رخ داد که شاه در سطح اجتماعی ــ اقتصادی به نوسازی دست زد و به این ترتیب طبقۀ متوسط جدید و طبقۀ کارگر صنعتی را گسترش داد، اما نتوانست در سطح سیاسی به توسعه دست زند. براین‌اساس سرعت تغییر به‌عنوان نیروی تعادل‌زدا عمل کرد که فشار بسیاری را بر نظام اجتماعی وارد آورد. در زمانی که شاه برنامۀ کار توسعۀ اقتصادی ــ اجتماعی وسیع خود را عملی می‌کرد، گروه‌های جدیدی شکل گرفتند که لازم بود در نهادهای سیاسی‌ جذب شوند، که در این صورت می‌توانستند سازمان‌دهی اقتصادی ــ اجتماعی جدیدی به‌وجود آورند. اما شاه نهادهای بادوامی ایجاد نکرد تا بتواند گروه‌های تحر‌ک‌یافتۀ جدید را که در نتیجۀ فرایند نوسازی به‌وجود آمده بودند جذب کند(ملکوتیان- ۱۸۵)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.