تحقیق تعاریف خشکسالی و بیان معیارهای خشکی، علل خشکی و خشکسالی و اثرات خشکسالی و معرفی شاخص های خشکسالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  تعاریف خشکسالی و بیان معیارهای خشکی، علل خشکی و خشکسالی و اثرات خشکسالی و معرفی شاخص های خشکسالی دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- معیارهای تعیین خشکی    ۵
۱-۳- علل خشکی    ۶
۱-۴- علل خشکسالی    ۶
۱-۵- تعاریف انواع خشکسالی    ۷
۱-۵-۱- خشکسالی هواشناسی    ۱۰
۱-۵-۲- خشکسالی هیدرولوژیک    ۱۱
۱-۵-۳- خشکسالی کشاورزی    ۱۲
۱-۵-۴- خشکسالی اقتصادی(فقر و قحطی)    ۱۳
۱-۵-۵- خشکسالی ادافیک    ۱۴
۱-۵-۶- تقسیم بندی یویویج    ۱۴
۱-۶- پیشبینی (پیش آگاهی)    ۱۵
۱-۷- اثرات خشکسالی    ۱۸
۱-۷-۱- اثرات کشاورزی    ۱۹
۱-۷-۲- اثرات زیست محیطی    ۱۹
۱-۷-۳- اثرات اقتصادی    ۲۰
۱-۷-۴- اثرات اجتماعی    ۲۱
۲-۱- مقدمه    ۲۲
۲-۲- خشکسالی    ۲۳
۲-۳- روش تحلیل دادههای بارندگی    ۲۴
۲-۴- معیارهای تعیین خشکی    ۲۶
۲-۵- آزمونهای همگنی    ۲۸
۲-۶- تحلیل فراوانی منطقهای    ۲۹
۲-۶-۱- تعیین مناطق همگن اولیه با استفاده از نمودار گشتاورهای خطی    ۲۹
۲-۶-۲- گشتاورهای وزنی احتمال (گشتاورهای خطی)    ۳۰
۲-۶-۳- تعیین تابع توزیع منطقهای    ۳۰
منابع    ۳۳

منابع

نصری، م.، مدرس، ر. و مرادی شاهقریه، ی. ۱۳۸۵، تحلیل فراوانی منطقه­ای بیشینه روزهای بدون بارش سالانه با بهره­گیری از گشتاورهای خطی در استان اصفهان. گزارش طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان.

نصری، م. و مدرس، ر. ۱۳۸۷، بررسی روند روزهای بدون بارش در استان اصفهان. مجله منابع طبیعی ایران.

کاویانی، م. ر. ۱۳۸۰، بررسی اقلیمی شاخص­های خشکی و خشکسالی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره ۶۰، ص ۷۱-۸۹٫

کاویانی، م. ر. ۱۳۶۴، مقدمه­ای بر مسئله خشکی و تنگناهای کم­آبی و تعیین میزان کسری آب در مناطق خشک و نیمه خشک ایران، شماره ۴۰، ص ۳۲-۳۹٫

بذرافشان، ج. و خلیلی، ع. ١٣٨١، مطالعه تطبیقی برخی شاخص­های خشکسالی هواشناسی در چند نمونه اقلیمی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد آبیاری، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

محمدنیا قرایی، س.، جاودانی، ن.، جوانمرد، س.، خزانه­داری، ل. و خسروی، م. ۱۳۷۹، بررسی شاخص­های ارزیابی شدت خشکسالی و امکان­سنجی کاربرد شاخص شدت خشکسالی پالمر در ایران. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی بررسی راهکارهای مقابله با کم­آبی و خشکسالی، دانشگاه شهید باهنر کرمان جلد اول، ص ۵۲-۴۴٫

اختری، ر. مهدیان، م.ح، و مرید، س. ۱۳۸۵، تحلیل مکانی شاخص­های خشکسالی EDI و  SPIدر استان تهران، مجله منابع طبیعی آب ایران ۲، ص ۳۸-۲۷٫

مقدسی، م.، مرید، س.، قائمی، ه. و محمدولی سامانی، ج. ۱۳۸۴، پایش روزانه خشکسالی در استان تهران، مجله علوم کشاورزی ایران. ۳۶، ص۶۲-۵۱٫

نصرتی، ک. و آذرنیوند، ح. ۱۳۸۱، تحلیل منطقه­ای شدت- مدت- دوره بازگشت خشکسالی با بهره‌گیری از داده­های بارندگی (بررسی موردی حوزه آبخیز اترک). مجله بیابان، ۷، ص ۶۱-۴۹٫

وفاخواه، م. و مهدوی، م. ۱۳۷۸، ارائه مدل ریاضی جهت برآورد خشکسالی هیدرولوژیک در مناطق خشک مرکزی ایران. دومین کنفرانس منطقه­ای تغییر اقلیم- سازمان هواشناسی کشور.

اسلامیان، س.، س. و چاوشی، س. ۱۳۸۲، کاربرد تئوری گشتاورهای خطی در تحلیل تناوب سیل حوزه­های آبخیز ایران مرکزی. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال هفتم، شماره اول، ص ۱-۱۵٫

بری ابرقویی، ح.، بداق جمالی، ج. و توکلی، م. ۱۳۸۰، کاربرد برخی شاخص­های آماری هواشناسی جهت ارزیابی شدت خشکسالی در مقیاس کشوری (بین استان­ها)، فصلنامه تحقیقاتی جغرافیایی، ۴، ص ۱۰۶-۸۶٫

پرهمت، ج. ثقفیان، ب و صدقی، ح. ۱۳۷۹، بررسی روند خشکسالی­ها و ترسالی­ها در حوزه کارون با بهره­گیری ازآمار دراز مدت. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی بررسی راهکارهای مقابله با کم‌آبی و خشکسالی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. جلد اول، ص ۸۹-۸۱٫

رمضانی گورابی، ب. ۱۳۸۴، بررسی پدیده خشکسالی با بهره گیری از شاخص درصد عادی بودن بارندگی در نواحی مرکزی گیلان، مجله بیابان، ۱۰، ص ۲۵۶-۲۴۹٫

۱- مقدمه

خشکسالی پدیده­ای اقلیمی است که به لحاظ آماری یک پدیده تصادفی محسوب می­شود و توسط شاخص­های متعددی مورد مطالعه قرار می­گیرد (نصری، ۱۳۸۷). خشکسالی معمولاً به عنوان دوره­ای از زمان که بارندگی به زیر آستانه متوسط می­رسد شناخته می­شود و معمولاً تعیین زمان شروع آن و تعاریف آن بسیار سخت و پیچیده است(امکی و همکاران، ۱۹۹۳). در اغلب منابع خشکسالی پدیده­ای طولانی مدت است که گاهی در دوره­های مرطوب نیز کشیده می­شود (ویلهایت و گلانتز، ۱۹۸۵).

تعاریف خشکی و خشکسالی با یکدیگر متفاوت هستند. برخلاف خشکی که پدیده دائمی اقلیمی است، خشکسالی در مناطق خشک و مرطوب رخ می‌دهد و حالتی طبیعی و نرمال از اقلیم می­باشد (چو و کارلیوتیس، ۱۹۷۰). قبل از پرداختن به بحث خشکسالی لازم است در مورد خشکی مطالبی بیان شود.

 ۱-۲- معیارهای تعیین خشکی

ضرایب تجربی و فرمول­های متفاوتی برای تعیین معیارهای خشکی ابداع شده است که بر اساس پارامترهایی که هر کدام از این روابط برای تعیین شاخص خشکی در نظر گرفته است، می­توان آن­ها را به ۵ گروه تقسیم نمود (کاویانی، ۱۳۸۰):

– روابطی که معرف رابطه بین بارش سالانه و مجموع دما برای یک سال و یا دوره­های مختلف در طول فصل گرم می­باشند.

– روابطی که بر اساس رابطه بین بارش و تبخیر استوار هستند.

– روابطی که به وابستگی بین بارش، دما و رطوبت نسبی اهمیت بیشتری داده‌اند.

– روابطی که کسری اشباع( کمبود رطوبت) و کسری تبخیر را مد نظر قرار داده­اند.

– روابطی‌که رابطه بین میزان آب و مجموع دما را‌ به عنوان ضریب خشکی در نظر می‌گیرند.

انتخاب صحیح یک ضریب اقلیمی برای مناطق مختلف جهان آسان نیست، زیرا کاربرد هر رابطه اقلیمی در منطقه­ای بهترین جواب را می­دهد که با اقلیم محل ابداع روش، شباهت و نزدیکی بیشتری داشته باشد.

از طرف دیگر محدودیت عناصر اقلیمی قابل سنجش عاملی است که کارائی برخی روابط را تحت تأثیر قرار می­هد.

براساس روش ارائه شده توسط یونسکو که به شاخص بیوکلیماتیک خشکی معروف است و در آن P بارندگی سالانه و ET تبخیر و تعرق بالقوه است، مناطق خشک به چهار گروه تقسیم می‌شوند (کاویانی، ۱۳۸۰):

۱- منطقه فرا خشک:

۲- منطقه خشک :

۳- منطقه نیمه خشک:

۴- منطقه نیمه مرطوب :

۱-۳- علل خشکی

به طور کلی ۵ عامل مهم باعث ایجاد خشکی می­شوند (کوک و همکاران، ۱۹۹۳).

– دور بودن از منبع رطوبتی (بری بودن)

– فرو رانش آنتی سیکلون­های جنب حاره‌ای دینامیک

– تأثیرات ارتفاعی

– جریان­های حاصل از آب سرد

– آلبیدو

۱-۴- علل خشکسالی

به‌طورکلی امروزه پذیرفته شده است که خشکسالی­ های شدید، حاصل تغییرات چرخش اتمسفری و بی‌نظمی­های آن است (کاویانی، ۱۳۶۴). جابجائی رودبادها (جت استریم­ها) از مکان خود، رگبارهای باران‌زا را از برخی مناطق دور و به برخی دیگر نزدیک می­کند. به این معنی که بی‌نظمی‌های اقلیمی در فواصل بسیار دور بر هم تأثیر می­گذارند.

تحقیقات مختلف، تأثیر متقابل اتمسفر و اقیانوس­ها در مقیاس وسیع را ثابت کرده است (کاویانی، ۱۳۶۴ و چنگنان، ۲۰۰۰). این موضوع اهمیت بی نظمی دمای سطح دریا را ثابت می­کند، چرا که مشخص شده است این مسئله جریان گرما و رطوبت را در سطح تماس اتمسفر و اقیانوس تحت تأثیر قرار می­دهد. این تغییر در جریان گرما و رطوبت دارای الگوئی است که به چرخه نوسان جنوبی النینو معروف است. واژه­های النینو و لانینا دو حد این چرخه هستند و شرایط کاملاً متفاوتی را در نقاط مختلف زمین بوجود می­آورند.

۱-۵- تعاریف انواع خشکسالی

خشکسالی مخرب­ترین پدیده اقلیمی است که به سختی می­توان تغییرات زمانی و فضایی آن را به راحتی تعیین کرد. با توجه به تعاریف مختلف از خشکسالی و انواع آن، ارائه یک مدل پیش بینی به منظور ایجاد یک سیستم پایش و پیش بینی خشکسالی غیر ممکن است. به عنوان مثال خشکسالی هواشناسی که به عنوان اولین نشانه­های خشکسالی شناخته می­شود ممکن است در یک زمان بخصوص مورد توجه قرار گیرد اما تأثیرات آن در سایر منابع آب مانند دبی جریان (خشکسالی هیدرولوژیک) قابل مشاهده نباشد. از طرف دیگر کشاورزان یک منطقه با مشکل کمبود رطوبت خاک (خشکسالی کشاورزی) مواجه نباشند. اما پس از مدتی و عادی شدن وضعیت ریزش­های جوی، شاهد کاهش دبی جریان یا رطوبت خاک باشیم. شکل ۱-۱ متغیرهای هیدرولوژیکی یک منطقه که تحت تأثیر خشکسالی قرار می­گیرند نشان می­دهند

توسعه سیستم­های پایش خشکسالی مبتنی بر جمع آوری اطلاعات در بازه­های زمانی مختلف نظیر بارندگی و دبی جریان ساعتی، روزانه، ماهانه و سالانه و استفاده از مدل­های مختلف آماری و سینوپتیک مانند سری­های زمانی و پایش تغییرات جوی به ویژه متغیرهای اتمسفری (ENSO) است.

از دیدگاه دیگر، برآورد احتمال وقوع یک پدیده در یک دوره زمانی مشخص به منظور برآورد احتمال شکست یک برنامه از مواردی است که به برنامه­ریزان امکان پیش آگاهی در مورد پدید­های حدی مانند سیل و خشکسالی می­دهد. استفاده از روش­های آماری در صورت وجود اطلاعات کافی و بهره­گیری از شبکه جمع آوری دقیق پارامتر­های اقلیمی و هیدرولوژی نظیر رطوبت خاک دارد. ضمن این که تعیین آستانه­های سیل و خشکسالی در این بخش مهم است که نیاز به اطلاعات بسیار بلند مدت و منظم از سری­های هیدرولوژیک و سری­های پاسخ مانند رطوبت خاک، محصولات کشاورزی و مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

چون خشکسالی برخلاف سایر بلایای طبیعی کمتر منجر به خسارات ساختاری می‌شود، کمک‌رسانی در هنگام وقوع این پدیده در مقایسه با سایر پدیده‌ها مثل سیل پیچیده­تر و مشکل­تر می‌‌باشد. ایران علی رغم اینکه در معرض خشکسالی‌های متوالی قرار دارد اما به دلیل وجود قنات‌های عمیق هیچگاه در اثر خشکسالی به قحطی مرگ آور دچار نشده است.

از اغلب تعاریف خشکسالی چنین بر می­آید که خشکسالی دوره بلند مدت زمانی است که آب در دسترس به طور معنی­داری زیر حد معمول است. پایین­تر بودن میزان آب نسبت به حد معمول در شرایط متفاوت و با توجه به حساسیت یک فرایند نسبت به کمبود رطوبت تعریف می­شود. به طور کلی تعاریف خشکسالی به دو دسته عمده مفهومی و کاربردی تقسیم بندی می­شوند. منظور از تعاریف مفهومی همان تعاریف موجود در لغت نامه­ها و فرهنگ­هاست که در واقع این تعاریف به صورت توصیفی و مفهومی هستند و علی رغم اینکه مفهوم شدت و مدت وقوع خشکسالی ممکن است در این تعاریف نهفته باشد اما زمان وقوع پدیده را مشخص نمی­کنند. تعاریف کاربردی خصوصیات و آستانه­های شروع، ادامه و خاتمه و نیز شدت خشکسالی را تعیین می­کنند. این تعاریف اساس یک سیستم هشدار دهنده هستند و برای تحلیل دوره تکرار، شدت و مدت زمان وقوع خشکسالی نیز بکار می­روند. وجود دیدگاه­ها و نقطه نظرات مختلف درباره خشکسالی سبب ایجاد پیچیدگی در ارائه تعریفی مشخص و واحد از این پدیده شده است. در واقع عدم وجود یک تعریف جامع و دقیق از خشکسالی سبب ایجاد تردید و رکود در بخش­های مختلف مدیریتی و سیاست­گزاری در سایر بخش‌ها می­شود. با توجه به اینکه اهمیت خشکسالی در اثرات آن نهفته است و این اثرات در مناطق مختلف به شکل­های متفاوتی ظاهر می­شوند، پس بایستی تعریف خشکسالی به صورت منطقه­ای و مقطعی بیان شود.

به طور کلی برای ارائه یک تعریف مناسب از خشکسالی باید به سه نکته مهم توجه کرد:

۱- مقدار و شدت بارندگی و یا میزان کمبود آن مشخص شود.

۲- مدت زمان، یک ویژگی مهم در تشخیص خشکسالی است و بایستی برای تعیین میزان درجه خشکسالی ارتباط بین مدت زمان و شدت مشخص شود.

۳- آستانه­ای به عنوان یک نقطه مرجع برای تعیین زمان شروع خشکسالی تعیین شود.

به دلیل کثرت پارامترهای که با این پدیده در ارتباط می­باشند، تا به حال هیچ تعریف جامع و کاملی از سوی هیچ سازمان یا ارگانی از خشکسالی نشده است. برحسب نیاز و زمینه کاری، محققین علوم مختلف تعاریف ویژه­ای را از این پدیده طبیعی ارائه کرده­اند. هیدرولوژیست­ها تعاریف متعددی از خشکسالی کرده­اند اما هنوز به یک تعریف کامل و جامع نرسیده­اند.  بر اساس عناصر بوجود آورنده خشکسالی، می­توان پنج نوع خشکسالی هواشناسی، هیدرولوژیک، کشاورزی، اقتصادی و ادافیک را دسته‌بندی کرد (اسمیت، ۲۰۰۰؛ ماینگیوت، ۱۹۹۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خشکسالی ، مفهوم و مولفه ها و زمان و مدت خشکسالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.