تحقیق تعاونیهای تولید روستایی و نظریه‌ها و مکتب های پیرامون تعاون و تجارب تعاونی‌های روستایی در جهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعاونیهای تولید روستایی و نظریه‌ها و مکتب های پیرامون تعاون و تجارب تعاونی‌های روستایی در جهان دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مفهوم تعاون و شرکت‌های تعاون    ۵
۲-۲-تعاونیهای تولید روستایی    ۷
۲-۲-۱ – تعریف تعاونیهای تولید روستایی    ۷
۲-۲-۲- اهداف شرکت‌های تعاونی و تعاونی‌های روستایی    ۹
۲-۲-۳- مزایای شرکتهای تعاونی‌های تولید روستایی    ۱۰
۲-۳- نظریه‌های پیرامون تعاون    ۱۳
۲-۳-۱- رابرت اون    ۱۴
۲-۳-۲- فیلیپ بوشه    ۱۴
۲-۳-۳- دکتر ویلیام کینگ    ۱۵
۲-۳-۴- شارل فوریه:    ۱۵
۲-۳-۵- لوئی بلان:    ۱۷
۲-۴- مکتب‌های مهم تعاونی    ۱۷
۲-۴-۱-مکتب تعاونی اسلام    ۱۷
۲-۴-۲- مکتب تعاونی مشترک‌المنافع    ۱۸
۲-۴-۳- مکتب کاپیتالیسم اصلاح‌شده    ۱۸
۲-۴-۴- مکتب ضابطهی رقابتی    ۱۹
۲-۴- ۵-  مکتب شولتز    ۱۹
۲-۴-۶- مکتب رایفایزن:    ۱۹
۲-۵- تاریخچه تعاونی‌ها    ۲۱
۲-۶- تاریخچه تعاونی روستایی در ایران    ۲۲
۲-۷- اصول تعاونی‌ها    ۲۴
۲-۸- عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی‌های تولیدی    ۲۶
۲-۹- تجارب تعاونی‌های روستایی در جهان    ۳۲
۲-۹-۱- تعاونی‌های روستایی در کشورهای پیشرفته    ۳۲
۲-۹-۱-۱- تعاونی‌های کشاورزی در سوئیس    ۳۲
۲-۹-۱-۲- تعاونی کشاورزی در آمریکا    ۳۳
۲-۹-۱-۳- تعاونی کشاورزی هلند    ۳۴
۲-۹-۱-۴- پرتغال:    ۳۵
۲-۹-۲- تعاونی‌های روستایی در کشورهای جهان سوم    ۳۶
۲-۹-۲-۱- تعاونی تولیدی در چین    ۳۶
۲-۹-۲-۲- تعاونی‌های روستایی در ترکیه    ۳۷
۲-۹-۲-۳- مکزیک:    ۳۸
۲-۹-۲-۴- اندونزی    ۳۹
۲-۹-۲-۵- تعاونی کشاورزی در مجارستان    ۴۱
۲-۹-۲-۶-تعاونی در ویتنام    ۴۱
۲-۹-۲-۷- تعاونی کشاورزی در پاکستان    ۴۳
۸-۲-۹-۲- تعاونی‌های تولیدی در بنگلادش    ۴۴
۲-۱۰- تعاون و کارآفرینی    ۴۶
۲-۱۱-تعاون و سرمایه اجتماعی    ۴۸
۲-۱۲- توانمندسازی    ۵۰
۲-۱۲-۱- مفهوم توانمندسازی    ۵۰
۲-۱۲-۲- رویکردهای توانمندسازی    ۵۱
۲-۱۲-۳- تبیین رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعاونی‌های تولیدی    ۵۳
۲-۱۳- پیشینه پژوهش در ایران    ۶۴
۲-۱۴- پیشینه تحقیق در جهان    ۶۵
منابع    ۶۷

منابع

صفری، حسین (۱۳۸۸)، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌های تعاونی برتر و ارائه الگو برای موفقیت سایر شرکت‌ها، طرح تحقیقاتی ۱۳۸۸٫

امینی، علی‌اکبر (۱۳۷۲)، تعاونی راهی به جامعه سالم، انتشارات وزارت تعاون، چاپ اول.

حیدری ساربان، وکیل (۱۳۸۲)، نقش تعاونی‌های تولید در توسعه روستایی مناطق روستایی: مطالعه موردی شهرستان مشکین‌شهر، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

حیدری ساربان، وکیل (۱۳۸۳)، نقش تعاونی‌های تولیدی در توسعه‌ی مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان مشکین‌شهر)، پژوهش‌های جغرافیایی، شماره ۴۹٫

حیدری ساربان، وکیل (۱۳۹۱)، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی­های تولید روستایی: مطالعه موردی شهرستان پارس‌آباد، فصلنامه نگرش­های نو در جغرافیای انسانی، شماره ۲٫

حیدری ساربان، وکیل (۱۳۹۲)، نقش توانمندسازی روانشناختی بر تقویت کارآفرینی روستایی، مطالعه موردی: استان اردبیل،مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره۲۰٫

حیدری ساربان، وکیل، ( ۱۳۹۰)، نقش توانمند سازی روانشناختی برتقویت کارآفرینی روستایی، مطالعه موردی :استان اردبیل .

محمدی، حامد (۱۳۸۶)، تعاونی کوچک‌سازی بدنه دولت، ماهیانه تدبیر. شماره ۱۸۷٫

محمدی، محمد (۱۳۸۱)، برنامه‌های توانمندسازی کارکنان، مطالعات مدیریت، شماره ۳۶-۳۵٫

محمدیان، رضا (۱۳۸۶)، نقش و جایگاه تعاون در توسعه اقتصادی کشورها، وزارت تعاون، دفتر امور بین‌الملل.

کرمی، عزت‌الله و رضایی مقدم، کوروش (۱۳۸۴)، آثار تعاونی­های تولید کشاورزی در فرایند تولید، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۱۳٫

اتحادیه بین‌المللی تعاونی (۱۳۷۷)، گزارش کار سی و یکمین کنگره اتحادیه بین‌المللی تعاون، انتشارات و ترجمه تعاون، چاپ اول.

احمدی فیروزجائی، علی، صدیقی، حسن و علی محمدی، محمد (۱۳۸۵)، مقایسه مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی کشاورزان عضو و غیر عضو تعاونی­های تولید روستایی، فصلنامه رفاه اجتماعی، شماره ۲۳٫

۲-۱- مفهوم تعاون و شرکت‌های تعاون

در فرهنگ معین تعاون به معنی یکدیگر را یاری‌کردن و به هم یاری‌کردن هست و در لغت‌نامه دهخدا، «هم‌پشت شدن»، «یکدیگر را یاری‌کردن»، «بعضی قوم بعضی دیگر را یاری‌کردن» و «باهم مددکاری یکدیگر را کردن» برابر واژه تعاون آمده است. در فرهنگ لغات انگلیسی وبستر Cooperation کلمه‌ای مرکب است که از دو بخش ترکیب‌شده یکی Co که در زبان لاتین به معنی «باهم» و دیگری Operation از ریشه لاتینی Operei مشتق شده و معنی «عمل» و «کارکردن» را دارد و درنتیجه Cooperate به معنی «کارکردن باهم» و Cooperation عمل «همکاری»، «تشریک‌مساعی» و «شرکت در انجام یک کار مشترک» است (صفری و همکاران، ۱۳۸۸: ۱۶).

درباره شرکت‌های تعاونی تعاریف مختلفی از جانب صاحب‌نظران مطرح‌شده است. در بررسی حاضر تعریفی که در سی‌ویک مین کنگره اتحادیه بین‌المللی تعاون (I.C.A) در سال ۱۹۹۵ در منچستر برگزار شد، مبنا قرار می‌دهیم. بر طبق آن تعریف، تعاونی، انجمنی مستقل و متشکل از افرادی است که به‌طور داوطلبانه برای تأمین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضاء تأسیس‌شده و فعالیت خود را با مشارکت و با مدیریت دموکراتیک به اجرا درمی‌آورد (Ortmann & King,2007:41)؛ و نیز تعاون[۱]، یعنی به هم کمک کردن و مدد رساندن که انجام آن مستلزم همکاری و مشارکت دو یا چند نفر است. تعاون به معنای وسیع و عام آن همانا همکاری و مشارکت دسته‌جمعی مردم در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی خودشان است (امینی، ۱۳۷۲: ۴۵). افزون بر این موریس کولومین[۲] (۱۳۴۶) شرکت تعاونی را موسسه‌ای مشترک می‌داند (مالکیت آن متعلق به اعضا می‌باشد و یا سرمایه آن از طریق سهام اعضا شکل‌گرفته است) که هدف آن تأمین و ارضای نیازها است. بر این اساس تعدادی اصول و قواعد تشکیلاتی نتیجه می‌شود که وظیفه دارد روابط اجتماعی و اقتصادی اعضا را بررسی و تعیین نماید. علیرضا شیروانی (۱۳۶۸)، در کتاب اقتصاد تعاون، شرکت تعاونی را سازمانی مرکب از گروهی از اشخاص که به تشابه نیازهای یکدیگر پی برده معرفی می‌نماید که به سبب رشد فکری، به این باور رسیده‌اند که از راه اتحاد و همکاری با دیگران و کار دسته‌جمعی می‌توانند بهتر و مؤثرتر از تلاش انفرادی در رفع نیازهای مشترک و بهبود وضعیت مادی و اجتماعی خویش موفق گردند (صفری و همکاران، ۱۳۸۸: ۱۸)

واژه تعاون را نخستین بار رابرت اوون[۳] انگلیسی در مقابل واژه رقابت به کاربرد. کلمه تعاون به معنی یاری‌ نمودن، انجام عمل متقابل، باهم مهربانی کردن، همکاری، کمک کردن به یکدیگر، کار مشترک، ترکیبی از خودیاری و کمک متقابل و بالاخره همیاری استعمال می‌شود، در مجموع بهترین منظور از تعاون کارگروهی و همکاری است. شرکت تعاونی نیز شرکتی است مرکب از اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به‌منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی و از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری مطابق با اصولی که در قانون مطرح است تشکیل می‌شود. عوامل تشکیل‌دهنده یک تعاونی به‌جای فردیت، مبتنی بر جمع است. ازاین‌رو ماهیت جمعی فکر کردن و جمعی عمل کردن را با خود به همراه دارد. ثانیاً در تعاون سود شخصی به‌عنوان محور و یا هدف اصلی نیست و آراء و عقاید دیگران، حتی اگر حداقل سهام را داشته باشند مورداحترام واقع می‌شود (محمدی، ۱۳۸۶: ۳۶). مفهوم و فلسفه تعاونی آن است که با تلاش و کوشش خودی بیش از حمایت و پشتیبانی بهاداده شود تا از این طریق استعدادهای نهفته‌ی اعضاء شکوفا گردد. (حیدری ساربان، ۱۳۸۳: ۱۱۴).

در تعریف مختصر و جامع می‌توان گفت تعاونی‌ها نهادهای مردمی‌اند که با برخورداری از ویژگی‌های یک واحد اقتصادی و تجاری دارای ارزش‌های اجتماعی نیز می‌باشند و صرفاً از جنبه ظاهری خود مرکز فعالیت اقتصادی‌اند و در ورای این نمای ظاهری، تحول اجتماعی نیز نهفته است (لهسایی زاده، ۱۳۸۸: ۵۵). به‌ عبارت‌ دیگر شرکت‌های تعاونی را در سه ویژگی می‌توان تعریف کرد. اولاً آن‌ها به‌وسیله گروه‌های مردم ساخته‌شده است که یک نیاز یا مشکل مشترک دارند. دوماً سازمانی است که آزادانه به‌وسیله افراد از دارایی‌هایشان تشکیل‌شده است. سوم اینکه این سازمان‌ها به‌صورت دموکراتیک برای دستیابی به اهداف مشترکشان اداره می‌شود (Adman Chambo,2009:4). همچنین شرکت‌های تعاونی یک سازمان کسب‌وکار‌است که ازنظر قانونی مانند دیگر سازمان‌ها فعالیت می‌کند، اما این نهاد کسب‌وکار از لحاظ ساختار آن، هدف، مالکیت، نظارت، سرمایه‌گذاری و انتقال سود با دیگر نهادها متفاوت است. تعاونی یک‌نهاد کسب‌وکار مبتنی بر دموکراسی است. همه اعضاء در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری شرکت فعال دارند (Garnevska,2011:23).

تعاونی موسسه‌ای است که از طرف اعضای سازمان‌یافته ایجاد می‌گردد و توسط خود آن‌ها اداره می‌شود و به تدارک و ارائه خدمات به اعضاء به قیمت تمام‌شده می‌پردازد؛ و یا به ‌عبارت‌ دیگر شرکت تعاونی سازمانی است اقتصادی و اجتماعی که از تجمع آزادانه و داوطلبانه افراد به‌منظور مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت‌های خاص برای رسیدن به هدف مشترک اعضاء به وجود آمده است و یا می‌توان گفت شرکت تعاونی، سازمانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که هدف آن حل مشکلات، تأمین رفاه و زندگی بهتر برای اعضاء است. برای این کار اعضاء از راه تعاون و همیاری، دست‌به‌دست یکدیگر داده و از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند (حیدری ساربان، ۱۳۸۲: ۱۲-۱۳).

۲-۲-تعاونی­ های تولید روستایی

۲-۲-۱ – تعریف تعاونی­ های تولید روستایی

یکی از موثرترین طرق توسعه و بالا بردن سطح تولیدات کشاورزی و ازدیاد محصول و توزیع عادلانه ثروت و درآمد ملی و تامین وضع زندگی کشاورزان، تعدیل مالکیت و اصلاحات ارضی است. این اقدام بهترین وسیله تحرک بخشیدن به بخش کشاورزی و بهبود و تغییر شکل ساختمان اجتماعی و اقتصادی روستاها و توسعه اقتصادی کشورها مخصوصا مناطق در حال توسعه می باشد( مدرس دزفولی، ۱۳۷۴، ۲). همچنین تعاونی تولید یک تشکل اقتصادی تولیدی است که مجموعه اجزاء نظام بهم پیوسته هستند، زمین آب، سرمایه، نیروی انسانی و مدیریت برای تحقق هدف، و تلاش برای ارتقاء دانش و مهارت و حفظ منابع فردی واجتماعی تشکیل می شود (بذر افشان و همکاران،۱۳۸۹ : ۴).

تعاونی‌های تولید روستایی بعنوان یکی از نظام های مهم بهره برداری بهینه از منابع محدود یاد     می شود که سازمانی منسجم و خودجوش است که مبتنی بر اصول تعاون یعنی برابری در بهره برداری از خدمات و کار جمعی است. در این شرکت ها اشتغال اعضا در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر آن فعالیت می نمایند.( ملکی، ۱۳۷۸، ۱۳).

با نگاهی به تاریخ چگونگی شکل‌گیری تعاونی‌های کشورهای توسعه‌یافته درمی‌یابیم که بسیاری از این کشورها با هدف تهیه غذا، تأمین نیروی کار موردنیاز بخش صنعت، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ایجاد بازار مصرف کالاهای تولیدی، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و… دست به تشکیل تعاونی‌های تولید زده اند. این واقعیت توجه هرچه بیشتر به بخش تعاون را در برنامه‌ریزی‌های توسعه برای برنامه ریزان نمایان می‌سازد (Pinnelli,2002:73). اتحادیه‌های تعاونی روستایی از نخستین تعاونی‌های رسمی تشکیل‌شده در مناطق روستایی ایران بوده‌اند که با انجام اصلاحات ارضی و در راستای کمک به توسعه‌ی مناطق روستایی کشور، برپا شدند. گرچه بر اساس اساسنامه‌ی مصوب، این تعاونی‌ها می‌توانند در کلیه امور مربوط به توسعه عمران روستایی فعالیت کنند، لیکن در عمل، عمده فعالیت‌های آن‌ها به انجام خدمات بازرگانی و بازار رسانی، تأمین نهاده‌های کشاورزی و تولیدی محدود گردیده است. اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی روستایی که به‌صورت رسمی و قانونی و در پی تشکیل شرکت‌های تعاونی روستایی، با عضویت هزاران نفر از روستاییان کشور تشکیل‌شده‌اند، بدون شک ازجمله نهاد‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای موجود هستند که در راستای توسعه روستایی، هم در شکل فعلی و هم در شکل تقویت‌ شده و یا تجدید ساختار و سازمان‌یافته، از آن‌ها می‌توان بهره‌ی فراوان جست. جای هیچ‌گونه شکی نیست که با رفع ایرادات و مشکلات فعلی این تعاونی‌ها و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در آن‌ها، اجرای برنامه‌های توسعه روستایی عملی‌تر و سریع‌تر محقق خواهد شد (ماهنامه دهیاری‌ها، ۱۳۹۰: ۴۳). همچنین تعاونی‌های تولید روستایی به‌عنوان یکی از نظام‌های مهم بهره‌برداری بهینه از منابع محدود یاد می‌شود که سازمانی منسجم و خودجوش است که مبتنی بر اصول تعاون یعنی برابری در بهره‌برداری از خدمات و کار جمعی است. در این شرکت‌ها اشتغال اعضا در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دام‌پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر آن فعالیت می‌نمایند (ملکی، ۱۳۷۸: ۱۳).

تعاونی‌های تولید روستایی، نقش مهمی در کمک به افراد در مناطق روستایی ایفا می‌کنند. به‌ویژه در مناطقی که در آن شرکت‌های خصوصی کمتر باشند و مقامات دولتی خدمات اساسی فراهم نکنند. تعاونی‌های روستایی ابزارهایی هستند که فرصت ایجاد اشتغال و همچنین ارائه مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌ و پرورش، آب آشامیدنی، جاده‌ها و دسترسی به بازار را فراهم می‌کنند و به گروه‌های روستایی قدرت بیشتری می‌دهند. ایجاد فرصت‌های اشتغال، ایجاد درآمد و افزایش دسترسی به کالا و خدمات همه به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. همچنین با تشویق افراد عملکرد و رقابت آن‌ها افزایش می‌یابد و تأثیر زیادی در جامعه خواهند داشت (Crozet,2011:2).

در جوامع روستایی نیز از دیرباز تعاون در قالب سنتی خود نقشی بارز در حل مسائل و امور مختلف همچون حفر قنات، احداث کانال‌های آب‌رسانی، کاشت و داشت محصولات کشاورزی، نگهداری و پرورش تولیدات دامی…، داشته است؛ اما تعاون به معنای رسمی و قانونی آن با تصویب قانون تجارت در سال‌های ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ آغاز گردید. اولین شرکت تعاونی در سال ۱۳۱۴ توسط اداره فلاحت در شهرستان گرمسار تشکیل گردید (فرهادی، ۱۳۸۶:۲۶۶).

[۱] – cooperation

[۲] – M. Colombian

[۳]– Robert Owen

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.