تحقیق تعریف ادبیات پایداری و بررسی مؤلفه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعریف ادبیات پایداری و بررسی مؤلفه های آن  دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- المقاومه لغه و اصطلاحا    ۵
۲-۲-نشأه مفهوم المقاومه    ۶
۲-۳- وعی المقاومه    ۷
۲-۴- المقاومه ؛ الأمل و الرهان    ۷
۲-۵- أدب المقاومه    ۸
۲-۶- اهم میزات أدب المقاومه    ۱۰
۲-۷- نشأه أدب المقاومه    ۱۱
۲-۸- شعر المقاومه    ۱۱
۲-۹- مفهوم شعر المقاومه    ۱۲
۲-۱۰- نشأه شعر المقاومه وتطوره    ۱۳
۲-۱۱- میزات شعر المقاومه    ۱۴
۲-۱۲- مظاهر أدب المقاومه    ۱۴
۲-۱۲-۱-  الوطن    ۱۴
۲-۱۲-۲- قضیه فلسطین    ۱۶
۲-۱۲-۳-  الدعوه إلى الحریه    ۱۸
۲-۱۲-۴-  الاستنکار و التمرد    ۲۰
۲-۱۲-۵-  اللاجئون الفلسطینیون و معاناتهم فی المنفى    ۲۱
۲-۱۲-۶- المقاومه أمام العدوّ    ۲۲
۲-۱۲-۷-  استدعاء الاماکن التاریخیه کالقدس    ۲۲
۲-۱۲-۸-  الاستشهاد و التضحیه    ۲۳
۲-۱۲-۹- العیش فی المخیمات    ۲۴
۲-۱۲-۱۰-  الاتّجاه القومی    ۲۴
۲-۱۲-۱۱-  الاتّجاه الوطنی    ۲۵
۲-۱۲-۱۲-  الأدب الشعبی    ۲۶
۲-۱۲-۱۳- کشف القناع عن وجه العدوّ الصهیونی    ۲۷
۲-۱۲-۱۴-  الأسرى الفلسطینیون فی المنفى و السجون و المعتقلات    ۲۷
۲-۱۲-۱۵- الدعوه إلى الصمود و مکافحه الظلم    ۲۹
۲-۱۲-۱۶- الانتفاضه    ۲۹
۲-۱۲-۱۷-البقاء فی السجن    ۳۱
۲-۱۲-۱۸-  الدعوه للعمل و الجد و المثابره    ۳۱
۲-۱۲-۱۹-  ابناء الحجاره    ۳۲
۲-۱۲-۲۰- ذکریات الماضی    ۳۳
۲-۱۲-۲۱- الأمل إلى المستقبل    ۳۳
۲-۱۲-۲۲- حلم العوده إلى الوطن    ۳۴
۲-۱۲-۲۳- عدم التنازل أمام المحتلین    ۳۶
۲-۱۲-۲۴-  التشرید و الإبعاد    ۳۶
۲-۱۲-۲۵-  التحدی    ۳۷
۲-۱۲-۲۶-  البؤس و الحرمان    ۳۷
۲-۱۲-۲۷-  الأمل بالتحریر    ۳۸
۲-۱۲-۲۸-  استدعاء الشخصیات التاریخیه الإسلامیه    ۳۹
۲-۱۲-۲۹- الاستعانه من التّراث الدینی و الشخصیات الإسلامیه    ۳۹
۲-۱۲-۳۰- الاغتراب    ۴۰
۲-۱۲-۳۱-  التشبّث بالأرض و الصمود فیها    ۴۱
۲-۱۲-۳۲- الطفل و دوره فی المقاومه    ۴۲
۲-۱۲-۳۳- المرأه و دورها فی المقاومه    ۴۳
۲-۱۲-۳۴- استخدام الرموز    ۴۴
خلاصه به فارسی    ۴۵
المصادر و المراجع    ۶۸

منابع

 القران الکریم.

حموی،صبحی (۲۰۰۳ ).المنجد الوسیط فی العربیه المعاصره،ط۱، بیروت: دار المشرق.

عرسان، علی عقله ( ۲۰۰۴ م). صمود و انهیار مسارات التفارض العربیه – الاسرائیلیه بعد مؤتمر مدرید، منشورات اتحاد الکتاب العرب.

گنجی،نرگس (۱۳۷۱ ه.ش ). ویژگی های موضوعی فنی فکری در شعر مقاومت، دانشگاه تربیت مدرس .

شکری، غالی ( ۱۹۹۱ م ). شعرنا الحدیث إلی أین، ط.۱، بیروت: دارالشروق القاهره.

_______ (۱۹۷۰م ). أدب المقاومه ،ط.۱، القاهره: دارالمعارف.

سالم ، محمد عدنان (۲۰۰۹ م ).القدس – ملامح جیل یتشکل ، دمشق: دارالفکر للطباعه و التوزیع و النشر.

جباره،تیسیر( ۱۹۹۸م). تاریخ فلسطین، ط.۱،عمان: دارالشروق للنشر و التوزیع.

جبرا، إبراهیم جبرا (۱۹۸۱م ). النّار و الجوهر دراسات فی الشعر ، ط. ۳ ، مؤسسه العربیه للدراسات و النشر.

الأسطه، عادل ( ۲۰۰۸ م). أدب المقاومه من تفاؤل البدایات إلى خیبه النهایات،ط.۲، دمشق : مؤسسه فلسطین للثقافه .

الحوفی، أحمد ( د.ت ). القومیه العربیه فی الشعر الحدیث ، ط.۱، القاهره : دار النهضه مصر للطبع و النشر.

الأیوبی، یاسین ( ۱۹۸۹م ).فصول فی نقد الشعر العربی الحدیث، دمشق : منشورات إتحاد الکتاب العرب .

عبدالقادر، حسام (۱۳۸۹ه.ش ). « المقاومه فی الأدب »، المأخوذ من الموقع التالی المؤرخ۱۸/۱۰/۱۳۸۹

بلمشری، مصطفی ( ۲۰۰۹م ). « القضیه الفلسطینیه فی الشعر العربی المعاصر » ارشیف : أدباء و شعراء و مطبوعات.

عساف، سعید ابراهیم( د.ت )،« دراسه المقاومه فی شعر المتوکل طه»،د.م.

العطار، نجاح و مینه،حنا(۱۹۷۶م ). أدب الحرب، وزاره الثقافه و الارشاد القومی.

السنوسی، محمد (۱۹۹۷م ). المقاومه المغربیه ضد الاستعمار، منشورات کلیه الآداب و العلوم الانسانیه.

کمال الدین، جلیل(۱۹۸۵م ).دراسات أدبیه ، ط.۱، بغداد: المکتبه العالمیه.

مروه ،حسین (۱۹۸۶م). الدراسات النقدیه فی ضوء المنهج الواقعی، ط.۳، بیروت: منشورات مکتبه المعارف.

کنفانی، غسان (۱۹۶۶م). أدب المقاومه فی فلسطین المحتله، بیروت: دار الطلیعه.

________ ( ۱۹۸۷م) . الأدب الفلسطینی المقاوم تحت الاحتلال، بیروت: مؤسسه الابحاث العربیه.

أم لجین،م( ۲۰۰۹م ). « نظریه سریعه و مختصره جداً عن الأدب الفلسطینی » مأخوذه من الموقع التالی المؤرخ ۹/۹/۲۰۰۹

 ۲-۱- المقاومه لغه و اصطلاحا

 لعل مصطلح المقاومه من اهمّ المصطلحات التی یتم تداولها إلى جنب مع مصطلح العملیه السیاسیه،و هو مصطلح قدیم عرف بالفاظ أخرى على سبیل المثال ( الکفاح، النضال الوطنی أو القومی، الدعوه إلى الحریه … الخ ) و أیضاً مصطلح المقاومه عُرف منذ القدیم باسماء شتى کالدفاع عن النفس و عن حیاض القبیله و …

فعل قاوم فی اللغه بمعنى« ثبت، صمد،لم ینثن أو یضعف،خاصَم، نازع، شاجَر» و « المقاوم من یعلن المقاومه، الثائر، متمرّد، عاص» و « المقاومه مجابهه القوّه بالقوّه، صُمُود فی وجه المهاجم» (حموی،۲۰۰۳: ۸۷۸-۸۷۹ ).

و المقاومه أمام الاحتلال حق مشروع یتعلق بالدفاع عن النفس و الحفاظ على السیاده للشعب عندما تتعرض للاغتصاب.و هى تشمل کل جوانب الحیاه مادیه و روحیه، ثقافیه،و سیاسیه،و اقتصادیه،و علمیه،و… فردیه،و جماعیه،داخلیه،و خارجیه لأنها دفاع عن الذات،و هى حاله وجودیه لکل مخلوق.

إن المقاومه حاجه طبیعیه وجودیه للانسان و الوطن إذ تعرضت حیاتهما و سیادتهما و حریتهما للخطر و هذه المقاومه لا تتأنى إلا من خلال إراده الصمود و التحدی و التضحیه. المقاومه لیست للانسان خاصه بل تشمل کلّ الکائنات الحیه و بالفطره تسعى إلى التحرر من الاضرار.

«المقاومه أمام التشرد و الإخراج لأجل البقاء فی أرض فلسطین، هى أمام المنح و إزاله الهویه الثقافیه و الوطنیه إزاء طرد الشعب الفلسطینی فی المجتمع الدولی. کلمه «المقاومه» تبیّن نوعاً من رد الفعل تجاه الواقع السیاسی، الاجتماعی و الثقافی المهاجم فلمعرفتها یجب أن تعرف الجوانب المختلفه لواقع المهاجم استمداداً من التاریخ و الجذور التاریخیه فی شعر فلسطین الحالی» (گنجی،۱۳۷۱ه.ش: ۲۶).

ارتبطت ظاهره مقاومه الاعتداء و القمع و الهیمنه و الاحتلال فی التراث العربی بفعل جماهیری مقاوم,و هى کحق انسانی اجتماعی للتعبیر عن الحیاه لأمه تحت سیطره الاحتلال و الظلم.

« المقاومه قدر الشعب الفلسطینی المحتله أرضه و المهدد وجوده. سوف تستمر،و هی تستمر دفاعاً عن النفس و الحق و الأرض،و الإرهاب الصهیونی الأمیرکی سوف یستمر لأنه من طبیعه النفوس الشریره، أن ترمی الآخرین بشرورها،و لأنه مرتکز فی عقیده تقوم على العنصریه الدمویه و الشر » ( عرسان،۲۰۰۴ م : ۲۸۴).

المقاومه أمام العدو الخارجی الذی یطمع بخیرات البلاد و یطمع فی تحقیق مصالحه تصبح من هنا فرض على کل مواطن شریف و حرّ لأنه لیس یدافع عن الوطن فحسب بل یدافع عن کرامه الانسان و وجوده فی أرضه و فی هذا الحین لایجوز لأی انسان أن یتباطأ فی الدفاع عن الوطن و المقاومه بهذا الفعل واجب و ضروره على کل انسان بالمقاومه و الوفاء للوطن و الدفاع عن کرامه الانسان و حریته. و إن المقاومه لا تنحصر فی الدفاع عن الوطن و لکن هناک انواع أخرى من المقاومه مثل المقاومه الثقافیه و الاقتصادیه و مطالبه الحقوق و ….

« المقاومه هی ثمره لزرعه ضاربه جذورها عمیقاً فی الأرض،و إذا کان التحریر ینبع من حجر یلقى هنا و هناک أو سکینٍ تنفذ فی احشاء محتل، فإن هذا الحجر و هذه السکین ذاتها تنبع من إراده التحریر الکامنه فی نفوس ابناء هذا الشعب،و فی الواقع فإن أدب المقاومه فی فلسطین على وجه الخصوص، لم یکن ظاهره طارئه على الحیاه الفلسطینیه، فقد قدمت المقاومه نماذج ذات أهمیه قصوى، کعلامه أساسیه من علامات المسیره النضالیه العربیه المعاصره.و حفل التاریخ الفلسطینی، منذ الثلاثینیات بمظاهر المقاومه سواء أکانت الثقافیه أو السیاسیه أو العسکریه، التی خاضها الشعب الفلسطینی، قد أنتجت اسماء من طراز عز الدین القسام.  فأدب المقاومه أیضاً، أنتج قبل ذلک و معه و بعده اسماء من الطراز نفسه، ما زال الانسان الفلسطینی یذکرها بکثیر من الاعتزاز،و أبرزها إبراهیم طوقان،و الشهید الشاعر عبد الرحیم محمود و غیرهم الکثیر » ( راجع،عساف،د-ت: ۳).

معین بسیسو یرى« أن المقاومه تشکل الجوهر الشامل لهذا الشعر الذی قرر صاحبه، منذ البدایه،و هکذا جاءت ثورته أشمل من ثوره زملائه فی المنفى» فذلک لأن الشعر و الحیاه قد توحدنا فی شخص معین و فنه توحداً لاسبیل إلى وضم عراه ( شکری، ۱۹۷۰ م: ۴۱۹-۴۱۸).

۲-۲-نشأه مفهوم المقاومه

 مفهوم المقاومه،نشأتها یرجع إلى کل الازمنه و هى قد کانت منذ بدایه التاریخ و کانت فی الاشکال المختلفه لدى ابناء الشعوب .

إن الناس منذ القدیم قد شغفوا بالفکر المقاوم و یتوفون إلى الفکر المقاوم لتحقیق کرامه الانسان و حریته و یؤکدون التزامهم بقضایا مجتمعاتهم و همومها وطنیاً و قومیاً و انسانیاً و …

« فإن میلاد مفهوم المقاومه ینبثق مرتبطاً بالتقالید السیاسیه التی أنتجها التفاعل ما بین الثقافه السیاسیه السلفیه و فوضویه الترتیب داخل مفاهیم التحدیث » ( السنوسی، ۱۹۹۷ م: ۴۰ ).

و تاریخ المقاومه لا یختصّ إلى فتره زمنیّه محدّده بل یرجع إلى سکونه الانسان من بدایتها و یمتدّ إلى زمننا الحاضر.

 معنای پایداری در لغت و اصطلاح

پیش از پرداختن به تعریف ادبیات پایداری و جلوه­های آن لازم است به بررسی معنی لغوی و اصطلاحی کلمه مقاومت پرداخته شود. واژه مقاومت از ریشه سه حرفی ( ق.و.م )گرفته شده و به معنای استواری و ایستادگی در برابر دشمن است ( حموی،۲۰۰۳م:۸۷۸-۸۷۹) .

پایداری نیاز فطری و طبیعی انسان و وطن است بخصوص در هنگامی که زندگی و شرافت و آزادی هردو در خطر باشد و جزء از طریق مقاومت­کردن و مبارزه طلبی و فداکاری بدست نمی­آید و این فقط مخصوص انسان نیست بلکه همه موجودات زنده را در بر­می گیرد.

پایداری در برابر دشمنی که به منابع سرزمین دیگری چشم طمع دارد و در صدد تحقق مصالح خود درآن می­باشد،بر هر انسان آزاده ای واجب هست که از وطن و کرامت خود در سرزمینش دفاع کند و جایز نیست که انسان در دفاع از وطن خود کوتاهی کند و این نوع پایداری بر هر انسانی که به سرزمین و کرامت و آزادی خود وفادار است جزئی از وظایفش می باشد. آن منحصر به دفاع از وطن نیست، بلکه انواع دیگری از پایداری مثل پایداری فرهنگی، اقتصادی و … را و نیز همه جوانب زندگی از مادی، معنوی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فردی و گروهی را در بر می­گیرد و آن یک پدیده درونی برای همه مخلوقات است.

شکل گیری مفهوم پایداری

مفهوم پایداری به زمانهای گذشته بر می­گردد و از آغاز تاریخ بوده است،و از زمانهای قدیم مردم برای تحقق کرامت و آزادی خود به فکر پایداری بوده­اند و به قضایای جامعه خود پایبند بوده اند،و زمان پایداری مختص به یک دوره محدود و مشخص نیست بلکه به ابتدای سکونت انسان بر می­گردد و تاکنون ادامه دارد .

ادبیات پایداری

ادبیات پایداری در هر ملتی در نتیجه ظلم و ستم طولانی روی می­دهد و طبیعتا هیچ ملتی ستم و ذلت را نمی­پذیرد به دفاع می­پردازد،و این نوع ادبیات تاکنون به آرمانهای آزاد سازی و باقی ماندن فلسطین زیر سلطه اشغال پایبند بوده­است.و درون مایه آن بر پایه ارزشهای قهرمانی و استقامت و جان فشانی و انقلاب و مبارزه طلبی و شهادت است.

پایداری یکی از ویژگی­های بارز ادبیات معاصر فلسطینی است که مردم را به شورش و جهاد علیه دشمن صهیونیست و اشغالگر غاصب دعوت می­کند، بنابراین ادبیات پایداری ادبیاتی است که با ستمگر مقابله کرده و از حق مظلومان دفاع می­کند و از نزدیک مشکلات و مصیبت­ها را درک می­کند و بر خود واجب می­داند که به صورت آگاهانه مردم عرب را به جهاد علیه هر دشمنی دعوت نماید.

وادبیات پایداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و از زمان­های قدیم بیانگر خوبی برای تلاش انسان در جهت دفاع از حقوق خود بوده و برای مقابله با دیگری فقط بر توانایی و قدرت تکیه نمی­کند بلکه همه مردمی را که خواهان آزادی هستند برای پشتیبانی از این رویارویی دعوت می­کند .

 مهمترین ویژگی­های ادبیات پایداری

ادبیات پایداری ادبیاتی است که مردم را به نجات از آنچه که ظلم و ستم بر آن روا داشته تشویق می­کند و زندگی مردمی را که زیر سلطه اشغالگردر مقایسه با زندگی آزاد و بدون سلطه به تصویر می­کشد و مردم را به تلاش بخاطر آزادی و از بین بردن ستم و دفاع از وطن دعوت می­کند، و به مردم این آگاهی را می­دهد که علیه ظلم و ستم و دشمنی بیگانگان به سرزمین خود دفاع کنند و از خواب غفلت به پا­خیزند و شوق و رغبت درراندن دشمن را در آنها بر می انگیزد .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.