تحقیق تعریف مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعریف مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- زمانبندی پروژه    ۴
۱-۳- زمان بندی پروژه با منابع محدود    ۷
۱-۴-معیارهای مدل کردن مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود    ۱۴
۱-۵ مدل پریتسکر    ۱۹
۱-۶ مدل کلین    ۲۰
۱-۷-مدل آلوارز و تاماریت    ۲۲
فهرست منابع    ۲۴

 منابع

Demeulemeester E, Herroelen W. (2002). Project Scheduling: A Research Kluwer AcademicPublishers, Boston.

Elbeltagi E.(2009).Project Scheduling. In:Construction Project Management.  Mansoura  university,75-89.

Ziarati K, Akbari R, Zeighami V.(2011). On the performance of bee algorithms for resource-constrained project scheduling problem.Applies Soft Computing,11(4), 3720-3733.

Hartmann S, Briskorn D.(2010). A survey of variants and extensions of the resource constrained project scheduling   European Journal of      Operational Research, Volume 207, Issue 1, 16,1-14.

Brucker P, Knust S.(2012). Scheduling Models. In: Complex Scheduling, 2nd ed. Springer, Berlin,6-11.

Demeulemeester E, Herroelen W. (1996). An efficient optimal solution procedure for the preemptive  resource constrained project scheduling problem. European Journal of Operational Research, 90, 334-348.

Demeulemeester E, Herroelen W. (1997). A branch and bound procedure for the generalized resource-constrained project scheduling problem. Operations Research, 45, 201-212.

Demeulemeester E, Herroelen W, Van Dommelan P. (1996). An optimal recursive search procedure for the deterministic unconstrained MAX-NPV scheduling problem. Research Report 9603, Department of  Applied Economics, K.U. Leuven.

Pritsker A, Watters L, Wolfe P. (1969). Multi project scheduling with limited resources: a zero-one programming   Management Science,16,93–۱۰۷٫

[۱۰] Klein, R. (2000). Scheduling of Resource-Constrained Projects. Boston:   Kluwer Acadamic  Publishers. pp. 79-80.

[۱۱] Alvarez V, Tamarit J.( 1993). The project scheduling polyhedron:   Dimension, facets and lifting Theorems. European Journal of Operational

Research, 96, 204-220.

[۱۲] Hendrix E.M,Toth B. (2010). Goodness of optimization algorithms

Introduction to Nonlinear and Global Optimization. Vol 37, pp 67-90:   Springer New York.

 ۱-۱- مقدمه

دراین مقاله به تعریف مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP) می­پردازیم. ابتدا زمانبندی پروژه را بررسی می­کنیم و سپس مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع را به تفصیل تعریف می­کنیم.

۱-۲- زمانبندی پروژه

زمانبندی، یکی از مسائل مهم در مرحله برنامه­ ریزی پروژه است. زمانبندی پروژه عبارت است از تعیین زمان شروع هر یک از فعالیت های پروژه با توجه به محدودیت­ها و به منظور رسیدن به یک یا چند هدف مشخص می­باشد[۱]. گاهی برنامه ریزی پروژه با برنامه زمانبندی پروژه معادل گرفته می­شوند که این هم­ارزی دقیق نیست. زمانبندی پروژه با توالی فعالیتها، طول عملیات و روابط آنها سروکار دارد، در صورتیکه برنامه­ریزی بستر بزرگتری بوده که برنامه زمانبندی جزیی از آن است. برنامه ریزی عبارت از تجهیز منابع و کلیه سیستم­های پروژه در جهت اجرای بموقع و طبق طرح و بودجه تعیین شده آن است. در این تحقیق زمانبندی پروژه بررسی می­گردد. مهمترین اهداف زمانبندی پروژه عبارتند از[۲]:

تعیین زمان شروع و پایان فعالیت­ها و مشخص کردن زمان پایان پروژه

تعیین میزان منابع در دسترس و منابع استفاده شده در هر لحظه از اجرای پروژه

ارزیابی تاثیر تغییر در ترتیب اجرای فعالیتها بر زمان تکمیل پروژه

تصمیم گیری و واکنش صحیح در مواردی که زمانبندی نشان می­دهد، زمان پایان پروژه دیر است.

ارزیابی زیان ناشی از دیرکرد تکمیل پروژه

تعیین جریان نقدینگی پروژه

فرض بر این است که پروژه در حدی بزرگ است که می­توان آن را به چند فعالیت تقسیم کرد و روابط پیش­نیازی بین فعالیتها برقرار است یعنی یک فعالیت زمانی شروع به اجرا می­کند که فعالیت­های پیش­نیاز آن اجرا شده ­باشند. در دنیای واقعی پروژه­ها شامل صدها فعالیت هستند[۲]. با استفاده از گراف (شبکه) می­توان فعالیت­های پروژه و روابط پیش­نیازی آنها را نمایش داد. وزن هر یال زمان اجرای فعالیت انتهای یال را مشخص می­کند. همچنین ممکن است هر فعالیت، محدودیتی به شکل زودترین زمان شروع یا دیرترین زمان پایان داشته باشد، یعنی این فعالیت  باید در یک بازه زمانی مشخص انجام پذیرد. در مسائل زمانبندی در نظر گرفتن تمام محدودیت­هایی که برای اجرای فعالیت­ها وجود دارند الزامی است. تابع هدف نیز در زمانبندی مهم است. کمترین زمان اتمام پروژه، کمترین زمان تاخیر، کمترین تعداد فعالیتهایی که بعد از زمان تعیین شده به پایان می­رسند یا ترکیبی از این موارد، نمونه­هایی از تابع هدف هستند.

از مهمترین تکنیک­های زمانبندی که بطور گسترده استفاده شده است روش مسیر بحرانی (CPM)[1] است. برنامه­های کامپیوتری و الگوریتم­های زیادی برای زمانبندی به روش مسیر بحرانی موجود است. در این روش کمترین زمان تکمیل پروژه همراه با زمانهای ممکن شروع و پایان فعالیت­های پروژه محاسبه می­­گردد. مسیر بحرانی، مجموعه­ یا ترتیبی از فعالیتهاست که بیشترین زمان اجرا را خواهند داشت. طول زمان مسیر بحرانی، مجموع مدت زمان­های اجرای فعالیت­های این مسیر است. مسیر بحرانی­ را می­توان بعنوان طولانی­ترین مسیر ممکن در شبکه فعالیت­های پروژه تعریف کرد. مدت زمان اجرای فعالیت­های مسیر بحرانی، حداقل زمان لازم برای تکمیل پروژه را مشخص می­کند. هر تاخیری در مسیر بحرانی منجر به افزایش زمان تکمیل پروژه  می­شود[۲]. پروژه ممکن است چند مسیر بحرانی داشته باشد. در روش مسیر بحرانی محدودیت منابع را در نظر نمی­گیریم. این روش را در مسائل زمانبندی پروژه بدون محدودیت منابع می­توان بکار برد. در روش مسیر بحرانی طول زمان اجرای هر فعالیت از قبل مشخص و بصورت ثابت در نظر گرفته می­شود، در حالیکه در بیشتر پروژه­ها، اینگونه نیست. روش PERT [2]روش دیگری است که مانند روش مسیر بحرانی است، با این تفاوت که طول زمان اجرای فعالیت­ها از قبل مشخص و ثابت نیست. در این روش کمترین مدت زمان و بیشترین مدت زمان انجام هر فعالیت تخمین زده می­شود و زمان مورد انتظار محاسبه می­شود. روش PERT یک روش احتمالی است. در این روش نیز محدودیت منابع در نظر گرفته نمی­شود و مناسب مسائل زمانبندی پروژه بدون محدودیت منابع است. روش­های مذکور هر چند محدودیت منابع را رعایت نمی­کنند ولی  به معنی بدون استفاده بودن آنها در حالت محدودیت منابع نیز نیستند. مشکل تخصیص منابع وقتی بوجود می­آید که منابع مورد نیاز برای انجام هم‌زمان فعالیت‌های غیر وابسته را نتوان تامین کرد. در این وضعیت ناچاریم برخی فعالیت­ها را با تاخیر اجرا کنیم. بهتر است تاخیر را به فعالیت­هایی دهیم که در مسیر بحرانی نیستند. همچنین میزان انحراف از مسیر بحرانی از معیارهای سنجش الگوریتم­های زمانبندی است.

۱-۳- زمان بندی پروژه با منابع محدود

مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود، یک مسئله کاملا سخت[۱] است و برای نخستین بار در سال ۱۹۶۳ مطرح شد. این مسئله یکی از پیچیده‌ترین مسائل تحقیق در عملیات است که در دهه‌های اخیر پیشرفت­های قابل توجهی در تدوین روش­های حل دقیق و ابتکاری آن به وجود آمده و اخیرا روش­های جدید بهینه‌سازی در حل آن به کار گرفته شده­اند. در این مسئله، پروژه به تعدادی فعالیت تجزیه می‌شود. این فعالیتها به لحاظ روابط منطقی متفاوتی که حاکم بر آنهاست با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و همچنین باعث ایجاد محدودیت­هایی می گردند. یک نوع از این روابط، رابطه  تقدم- تاخر است؛ یعنی اجرای برخی فعالیت ها، وابسته به اجرای چند فعالیت  دیگر در پروژه است. یعنی برخی فعالیتها پیش نیاز برخی دیگر هستند. در این صورت می­گوییم پروژه دارای محدودیتهای تقدمی است. اما علاوه بر این محدودیت­ها، ممکن است محدودیت­هایی تحت عنوان محدودیت­های منابع نیز در پروژه وجود داشته باشند.  منظور از منابع مواردی مانند ماشین آلات و مواد اولیه و نیروی انسانی و پول و سرمایه و …است. این منابع غالباً به دو دسته تجدیدشدنی[۲] و تجدیدنشدنی[۳] تقسیم می‌شوند.

[۱] NP Hard

[۲] Renewable Resource

[۳] NonRenewable Resource

[۱] Critical path method

[۲] Program evaluation and review technique

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زمانبندی پروژه ، مفاهیم، اصول و مبانی اولیه آن و مسئله تسطیح منابع و مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آن
  • تحقیق زمانبندی و برنامه ریزی اتاق عمل و زمانبندی جریان کارگاهی انعطاف پذیر تحت عدم قطعیت و رویکرد های آن
  • تحقیق نگرش‌های عمومی در زمانبندی قطعی مسائل و مسئله جریان کارگاهی انعطاف پذیر بدون وقفه
  • تحقیق زمان‌بندی و آشنایی با مفاهیم زمان‌بندی و مساله جریان کارگاهی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.