تحقیق تقارن در مدل کوارکی ساده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تقارن در مدل کوارکی ساده دارای ۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ تقارن    ۴
۲-۱-۱  اسپین “۱۲”     ۵
۲-۱-۲ طعم    ۷
۲-۱-۳  پاریته    ۹
۲-۲ مدل گلمان    ۱۰
۲-۲-۱  گروهبندی کوارک ها    ۱۳
۲-۲-۲-  ساختار درونی باریونها    ۱۹
فهرست منابع    ۲۲

منابع

P.L. Chung, B. D. Keister, F. Coester Phys. Rev. C 39, 1544 (1989)

J. Griffiths,Introduction to Elementary Particles. WILEY-VCHP. (2008).

Godfrey, N. Isgur Phys. Rev. D 34, 899 (1986)

تقارن

 بهترین نمونه ­های تقارن در فیزیک، کریستال­ها هستند. با این حال در اینجا برای ما تقارن دینامیکی در حرکت، مهم تر از تقارن ایستا در شکل جسم است. یونانی ها اعتقاد داشتند که تقارن در طبیعت، باید مستقیما در حرکت اجسام نمود بیابد. مثلا ستاره­ها در مدار­های دایروی می­چرخند، چون این شکل متقارن­ترین مدار موجود در طبیعت است. البته سیارات در مدارهای دایروی نمی­ چرخند و این یک اشتباه واضح در نظریه­ی آن­ها بود. نیوتون متوجه شد که تقارن­های بنیادین در طبیعت نه در حرکت اجسام مجزا، بلکه در چندین حالت از حرکت­های مختلف آن­ها قابل یافت است. تقارن­ها در ظاهر معادلات حرکت باید حضور داشته باشند و نه در برخی جواب­های خاص این معادلات. به عنوان مثال قانون جهانی گرانش نیوتون دارای تقارن کروی است؛ نیرو در تمام جهات یکسان است، با این حال حرکت سیارات در مدارهای بیضوی است. بنابر این تقارن پایه­ای موجود تنها به طور غیر مستقیم به ما نمایانده شده است. در سال ۱۹۱۷ مفهوم دینامیکی تقارن به طور کامل آشکار شد و در همان سال امی نودر[۱] نظریه مشهور خود را که تقارن ها را به قوانین پایستگی مربوط می کرد را منتشر کرده است.

« هر گونه تقارنی در طبیعت به یک قانون پایستگی منجر می شود؛ و بلعکس، هر قانون پایستگی پرده از تقارن نهفته بر می دارد. »

به عنوان مثال قوانین فیزیک تحت تحول زمانی[۲] ناوردا می مانند. آن­ها امروزه همان طور کار می­کنند که دیروز می­کردند. نظریه نودر این ناوردایی را به پایستگی انرژی مربوط می­کند. اگر سیستم تحت جا به جایی در فضا ناوردا بماند آن گاه تکانه خطی پایسته است و اگر تحت دوران حول یک نقطه متقارن بود، آن گاه تکانه زاویه­ای پایسته می­ماند. و به طور مشابه، ناوردایی الکترو دینامیک تحت تبدیلات پیمانه­ای باعث پایستگی بار می­شود (که به آن بر خلاف تقارن­های فضایی، تقارن داخلی می گوییم). تقارن در واقع عملی است که اگر آن را روی سیستم انجام دهیم، سیستم ناوردا بماند. مثلا در مورد توابع زوج و فرد بودن می تواند نوعی تقارن به حساب بیاید.[۱۴]

۲-۱-۱  اسپین

مهم­ترین سیستم­های اسپینی، سیستم­های با اسپین  هستند. پروتون­ها، نوترون­ها، الکترون­ها، تمام کوارک­ها و لپتون­ها اسپین  دارند. به علاوه وقتی کار با اسپین  را بلد باشیم، کار با بقیه­ی سیستم­ها برای ما بسیار آسان­تر خواهد بود. ذره­ای با اسپین  می­تواند مقادیر  را برای مولفه محور  خود داشته باشد.

گاهی گفته می شود که یک ذره با اسپین  می تواند در یکی از این دو حالت وجود داشته باشد، در حالی که این طور نیست. کلی ترین حالت اسپینی که این ذره می تواند در آن قرار گیرد به شکل زیر است:

که در آن  و  اعداد مختلط هستند. این درست است که با اندازه گیری روی  می­توان مقادیر  را به دست آورد، ولی بدین ترتیب نمی­توان ثابت کرد که قبل از اندازه گیری در کدام حالت قرار داشته است. در حالت کلی  احتمال اندازه گیری  و  احتمال اندازه گیری  است. از آنجایی که این دو حالت تنها حالت های قابل دسترس برای ذره هستند، بنابراین:

غیر از فرض تعامد، قید دیگری در اینجا فرض نکرده ایم.

حال فرض کنید که می­خواهیم مقدار عملگر های  و  را برای حالت    محاسبه کنیم. تقارن به ما می­گوید تنها مقادیری را که می­توان به دست آورد همان  است. چون هیچ ترجیحی بین راستاهای محور­های مختصات وجود ندارد و ما می­توانستیم از ابتدا هرکدام از جهت­های دیگر را در نظر بگیریم.

[۱] Emmy Noether

[۲] Time Translation

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.