تحقیق تقسیم بندی انواع انرژی و معرفی سوختهای زیستی و ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی اتانول

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تقسیم بندی انواع انرژی و معرفی سوختهای زیستی و ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی اتانول دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱- تقسیم بندی انواع منابع انرژی    ۵
۲-۲- سوختهای زیستی (BIO-FUELS) و مزایای استفاده از آن    ۶
۲-۳- وضعیت تولید سوختهای زیستی در ایران    ۸
۲ -۴-  پروسه تولید مورد استفاده در این طرح    ۱۰
۲-۴-۱- تولید اتانول از Biomass    ۱۱
۲-۴-۲- تولید اتانول از باگاس:    ۱۲
۲-۵- خواص اتانول    ۱۳
۲-۶- انواع اتانول (الکل اتیلیک)    ۱۳
۲-۷- کاربرد اتانول (الکل اتیلیک)    ۱۴
۲-۸- روند تغییرات تولید اتانول در دنیا    ۱۵
۲-۹- کالای جایگزین    ۱۶
۲-۱۰- اتانول به عنوان سوخت    ۱۶
۲-۱۱- مزایای زیست محیطی اتانول    ۱۸
۲-۱۲- محصولات جنبی ناشی از تولید اتانول    ۱۹
۲-۱۳- مزایای افزودن ۱۰% اتانول به بنزین    ۲۰
۲-۱۴- مزایای مهم اتانول در مقایسه با MTBE :    ۲۱
۲-۱۵- بازار جهانی اتانول    ۲۱
۲-۱۶- تولیدکنندگان عمده اتانول    ۲۳
۲-۱۷- جایگزینی اتانول با MTBE در بنزین    ۲۴
۲-۱۸- بررسی ظرفیت تولید اتانول در کشور    ۲۷
۲-۱۹- بررسی میزان واردات اتانول به کشور    ۲۹
فهرست منابع:    ۳۰

منابع:

احمدیان ،مجید، ۱۳۸۱،اقتصاد منابع تجدید شونده ، تهران ، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.

وثوقی ، منوچهر ،۱۳۸۰، مهندسی بیوشیمی ،موسسه انتشارات علمی.

اطلاعات انرژی کشور،۱۳۸۴،شرکت ملی نفت ایران،سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور.

پرایمز، سیدنی ،۱۳۷۲، بیوتکنولوژی مولکولی،ترجمه مجتبی طباطبائی،محمدرضا نوری،چنگیز تقی بیگلو،انتشارات مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک وتکنولوژی زیستی.

کهریزی، احسان ،۱۳۸۱، تولید الکل از ضایعات لیگنوسلولزی به روش آبکافت وتخمیر همزمان،پایان نامه کارشناسی ارشدرشته مهندسی بیوتکنولوژی،دانشگاه صنعتی شریف.

تولید نیشکر در کشت وصنعت هفت تپه خوزستان وصنایع جانبی ،وزارت جهاد کشاورزی ،دایره خدمات وروابط عمومی .

گزارش نشریه بین المللی شکروشیرین کننده ها،نوامبر۲۰۰۶،شگفتیهای روز افزون شکر واتانول برزیل ،شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی .

آمارنامه مصرف فرآورده های نفتی انرژی زا،۱۳۸۶،مدیریت وبرنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران.

 ۱-John Mathews (professor of strategic Management),2006,A  Biofuels manifesto:why biofuels industry creation should be Priority Number one for the world bank and for Developing Countries?,Macqarie University.

۲-J.H.Raith and J.A.M.de Bont,September 2007,Co-Production of bioethanol,lactic acid,Electricity and heat from lignocellulosic Biomass,Public  Report EET Project.

۳-John A.Mathews,Towards a Sustainably certifiable Futures Contract for Biofules,November2007;Accepted January 2008,ENERGY POLICY,ELSEVIER.

۴-Andrew Mcaloon,Frank Taylor and Winnie yee,2000,Detemining the cost Of Producing Ethanol from corn Starch and Lignocellulosic feed stocks,Technical Report,A Joint Study Sponsored by :U.S. Department of Agriculture and U.S. Department of energy,National Renewable Energy Laboratory(NREL) and Biotechnology center for Fuels and Chemicals.      ۵-Biomass and Agricalture :Sastainability, Markets and Policies ,September 2004,OECD Publication service,Paris.

۶- Blocker brought,N.(ed) 1982,Biochemical and Biological Engineering Science,vol,Academic press.

مقدمه:

یکی از مهمترین مسائل که به طور روزمره کلیه کشورهای جهان با آن سروکار دارند مسئله تأمین انرژی است. سهم انرژی در تولید محصول ملی تقریباً در تمامی کشورها نسبت به سایر عوامل تولید افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. به دلیل استفاده روزافزون از عامل انرژی و همچنین افزایش شدت انرژی در تولید محصول ملی، امروزه کالاهایی که در آنها بیشتر از سرمایه و نیروی کار استفاده می شده است، جای خود را به کالاهایی داده اند که در تولید آنها بیشتر از انرژی استفاده می شود، به همین دلیل در جوامع پیشرفته، انرژی خمیر مایه توسعه اقتصادی محسوب می شود.

استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی، افزایش قیمت محصولات نفتی و کاهش ذخایر موجود، محققان را در جهت یافتن منابع جدید انرژی غیرنفتی ترغیب نموده است. در حال حاضر میزان تقریبی حجم ذخایر نفتی جهان به اندازه ای است که چنانچه روند تکیه بر سوختهای فسیلی ادامه یابد در آینده نزدیک، جهان با مشکلات زیادی در موارد زیست محیطی و کمبود مواد اولیه و کاهش سرعت رشد اقتصادی مواجه خواهد شد.

با افزایش قیمت جهانی نفت، در عمل تقاضا برای بازه گسترده ای از انرژی های تجدیدناپذیر، از توربین های بادی گرفته تا ماشین های الکل سوز، افزایش یافته است. اگر چه روی آوردن به سوخت های جدید تنها هنگامی نمایان می شود که قیمت نفت در بازارهای جهانی به یکباره اوج می گیرد، اما جنبش انرژی های تجدیدپذیر به تدریج در حال وارد شدن به مرحله جدیدی از پویایی است.

امروزه تولید و مصرف انرژی های جانشین نه تنها واکنشی سریع و احساسی به تغییر کوتاه مدت قیمت های جهانی سوخت های فسیلی است، بلکه افراد با نگاهی سطحی به میزان ذخایر موجود انرژی و تعدد مسائل زیست محیطی درمی یابند که چاره ای جز روی آوردن به اقتصادهای مبتنی بر انرژی های جانشین در شهرها  روستاهای خود ندارند.

در این مقاله پس از بیان تقسیم بندی انواع انرژی، به معرفی سوختهای زیستی به عنوان یکی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر پرداخته و سپس بیواتانول را به عنوان یکی از انواع سوختهای زیستی مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم. بعداز آن وضعیت تولید سوختهای زیستی در ایران ونیز روش و فرآیند تولید بیو اتانول از باگاس به صورت مختصر آورده شده است. سپس به معرفی ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی اتانول به عنوان محصول این پروژه می‌پردازیم و آمار و اطلاعات منتشره در مورد میزان تولید جهانی وداخلی کشورهای مختلف و کاربردها و مزایای زیست محیطی اتانول آورده شده است.

۲-۱- تقسیم بندی انواع منابع انرژی

منابع انرژی را بر اساس طبیعت منابع یا فناوری تبدیل آنها دسته بندی می کنند. از نقطه نظر طبیعت منابع، انرژی یا از منابع پایان پذیر و یا از منابع تجدیدشونده بوجود می آید. نفت به عنوان سوخت مایع، زغال سنگ به عنوان سوخت جامد، گاز طبیعی به صورت سوخت گاز و اورانیم به صورت سوخت هسته ای یا معدنی در تامین انرژی انسانها مورد استفاده قرار می گیرند. منابع انرژی مذکور جزو منابع پایان پذیرند. مصرف منابع پایان پذیر موجب کاهش سریع ظرفیت ذخایر می شود، طوری که طبیعت آنها را مجدداً جایگزین و یا جبران نمی کند. از این رو تولید و تکثیر مجدد منابع پایان پذیر در طبیعت خود به خود صورت نمی گیرد و بدین جهت استخراج و بهره برداری از این ذخایر طول عمر آنها را محدودتر و کوتاهتر می کند.[۱]

از طرف دیگر، انرژی تجدیدپذیر از منابع تجدیدشونده بوجود می آید که طبیعت مصرف آن را جبران می کند و خودبخود در طبیعت تجدید می شود. انرژی تجدیدپذیر دائمی بوده و در مناطق مختلف جهان از نظر کیفیت و کمیت متفاوت اند.

از سال ۱۹۷۳ کشورهای واردکننده نفت تحقیقات بیشتری را در مورد جایگزین نمودن انرژیهای تجدیدشونده بجای سوختهای فسیلی آغاز نمودند و به گسترش تحقیقات در مورد انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی، باد، آب، انرژی حاصل از اختلاف حرارت سطح و عمق اقیانوسها، انرژی جزر و مد، گرمای درون زمین، امواج دریا، انرژی شیمیایی، سوختهای زیستی پرداختند که نتیجه این تحقیقات موجب پیشرفت تکنولوژی و کاهش تکیه بر سوختهای فسیلی شده است. حرکت در این مسیر پیشرفت از دو جنبه قابل تامل است: ۱- کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی که بخصوص برای کشورهای واردکننده نفت حائز اهمیت است. ۲- مسائل زیست محیطی و تلاش در جهت کاهش آلودگیهای ناشی از سوختهای فسیلی که مورد توجه اغلب جهانیان است.

باید توجه داشت که با توجه به کاهش ذخایر سوختهای فسیلی و بخصوص نفت و پیشرفت کشورهای توسعه یافته در جایگزینی سوختهای تجدیدشونده با سوختهای فسیلی، باید کشورهای در حال توسعه نیز استراتژیهای توسعه ای خود را به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدشونده سوق دهند. نمونه بارز چنین استراتژیهایی در کشور برزیل دیده می شود.

۲-۲- سوختهای زیستی (BIO-FUELS) و مزایای استفاده از آن

از جمله منابع تجدیدپذیر انرژی که امروزه بسیار مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است، سوخت های زیستی (Biofuels) می باشند. این نوع سوختها از جنبه های تجزیه پذیری، جایگزینی سریع مواد اولیه و سازگاری های زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. توجه به سوختهای زیستی از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی در آمریکا و اروپا آغاز شده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می گردد، به طوریکه کشورهای اروپایی تا سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۰ درصد از سوخت موردنیاز خود در حمل و نقل جاده ای را توسط سوختهای زیستی جایگزین نموده اند.[۲] یکی از پیش بینی های خوش بینانه بیان می دارد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی نیمی از تقاضای انرژی کشورهای توسعه یافته بوسیله سوختهای زیستی تامین خواهد شد[۳] که این امر لزوم توجه به سوختهای زیستی برای کشورهای در حال توسعه را نیز نشان می دهد.

از جمله تجربیات موفق در بین کشورهای در حال توسعه می توان به پیشرفت کشورهای چین، هندوستان و برزیل در استفاده از اینگونه انرژیها اشاره کرد.

سوخت های زیستی نوعی از سوخت ها هستند که از منابع زیست توده (بیوماس) (BIOMASS) به دست می آیند. زیست توده اصطلاحی در زمینه انرژی برای توصیف کلیه محصولات ناشی از فتوسنتز در میان انواع منابع  تجدیدپذیر می باشد. این سوخت ها شامل اتانول مایع، متانول، بیودیزل و سوخت های دیزل گازی همچون هیدروژن و متان است. تحقیقات روی سوخت های زیستی با سه هدف عمده انجام می شود که عبارتند از:

تولید سوخت های زیستی

پیدا کردن راه های بهره گیری و استفاده از آن

تعیین پراکندگی ساخت ها آن

[۱] – دکتر مجید احمدیان، ۱۳۸۱، اقتصاد منابع تجدیدشونده سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران

[۲] – برگرفته از سایت خبری رویترز

[۳] – John A. Mathews, Towards a sustainably certifiable future contract for biofuels, November 2007, accepted January 2008. ENERGY POLICY, ELSEVIER.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.