تحقیق تمرین هوازی و سازگاریها و عوامل تاثیرگذار بر آن و کورتیزول، لاکتات و اسطوخودوس و ارتباط آنها با ورزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تمرین هوازی و سازگاریها و عوامل تاثیرگذار بر آن و کورتیزول، لاکتات و اسطوخودوس و ارتباط آنها با ورزش دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱)  تمرین هوازی    ۸
۲-۱-۱) شدت تمرین    ۸
۲-۱-۲) مدت و تکرار تمرین    ۸
۲-۱-۳) انواع تمرینات ورزشی هوازی    ۹
۲-۱-۴) عوامل تاثیر گذار    ۱۱
۲-۱-۵) سازگاریهای تمرینات هوازی    ۱۱
الف) سازگاری های عضلانی    ۱۲
ب) سازگاریهای قلبی – عروقی    ۱۲
ج) سازگاریهای تنفسی    ۱۴
د) سازگاری های متابولیکی    ۱۵
۲ – ۲ ) لاکتات    ۱۶
علل تولید لاکتات    ۱۸
آستانه لاکتات    ۱۸
لاکتات و خستگی    ۱۹
۲-۳) کورتیزول    ۲۰
آثار سوخت و سازی اصلی کورتیزول    ۲۰
۲-۳-۱) پیامدهای استفاده کبد از پروتئین و اسیدهای آمینه پلاسما:    ۲۳
۲-۳-۲) هیپوفیز و ترشحات قشر فوق کلیه در ورزش    ۲۳
آثار کاتابولیکی کورتیزول    ۲۴
۲-۳-۳) ترشح کورتیزول و غلظت لاکتات خون    ۲۵
۲-۳-۴) تغییرات ترشح کورتیزول در ارتباط با VO2max    ۲۶
۲-۴) اسطوخودوس    ۲۶
۲-۴-۱) بخشهای مورد استفاده گیاه:    ۲۶
۲-۴-۲) ترکیبات:    ۲۷
۲-۴-۳) اثرات:    ۲۸
۲-۴-۴) عوارض جانبی    ۲۹
۲-۴-۵) موارد منع مصرف    ۲۹
۲-۴-۶) اسطوخودوس و ترشح کورتیزول    ۲۹
تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور    ۳۰
تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور    ۳۲
جمع بندی کلی از نتایج تحقیقات    ۳۴
منابع    ۳۷

منابع

تاروردی زاده بهمن. (۱۳۷۷). اثر مصرف بی کربنات سدیم بر آستانه خستگی به هنگام کار بیشینه در مردان نخبه رشته والیبال، المپیک، شماره ۴-۳: ۷-۳٫

رمضانی نژاد رحیم. (۱۳۸۷). تربیت بدنی در مدارس، چاپ چهارم، انتشارات سمت

کلوندی فردین، توفیقی اصغر، محمدزاده خالید. (۱۳۹۰). اثر تمرینات الاستیک، پلایومتریک و مقاومتی بر عملکرد بی هوازی والیبالیست های نخبه استان کردستان، پژوهش در علوم ورزشی (فیزیولوژیورزشی)، شماره ۳: ۲۶-۱۳٫

Bogaz Adam AB, Anitn Stanjek, Ryszard Palugnoik, Joanna Chab, Aledsandra Kochanska-Dziurowicz. (2003); Effect of physical exercise on elected blood parameters in junior footballers. Current topics in Biophysics. 27:23-6.

Marc M, Parvizi N, Ellendorff F, Kallweit E, Elsaesser F. (2000); Plasma cortisol and ACTH concentrations in the warmblood horse in response to a standardized treadmill exercise test as physiological markers for evaluation of training status. J Anim Sci. 78(7):1936-46.

Bosco C, Tihanyit J, Viru A. (1996); Relationships between field fitness test and basal serum testosterone and cortisol levels in soccer players. Clin Physiol. 16(3):317-22.

اتکو ویر، مهیس ویر. (۱۳۸۶). پایشهای بیوشیمیایی تمرینهای ورزشی، عباسعلی, گائینی، ولی ا… دبیدی روشن، محمد فرامرزی، سیروس چوبینه، امیر حسین حقیقی، چاپ اول، انتشارات سمت.

Hetzler R.K. KRG, Brown D.D. (1989); the effect of Voluntary ventilation on acid-based responses to a Moo Duk Tkow Form. Research Quality for Exercise and 60:77-80.

Sahlin K. (1985); Muscle fatigue and lactic acid accumulation. Acta Physiol Scand Suppl. 556:83-91.

چک اچ ویلمور، دیوید ال کاستیل، دابلیو لاری کنی. (۱۳۹۱). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی، ضیا معینی، فرهاد رحمانی نیا،حمید رجبی ،حمید آقاعلی نژاد ، فاطمه سلامی، چاپ هیجدهم، انتشارات مبتکران.

Duncan GE, Howley ET, Johnson BN. (1997); Applicability of VO2max criteria: discontinuous versus continuous protocols. Med Sci Sports Exerc. 29(2):273-8.

Fitts RH. (1993). Mechanisms of muscular fatique In: Resource manual for exercise testing and prescription. American College of Sports Medicine.

Farrell PA, Wilmore JH, Coyle EF, Billing JE, Costill DL. (1978); Plasma lactate accumulation and distance running performance. Med Sci Sports. 11(4):338-44.

Rudolph D.L, McDuleye. (2000). Cortisol and effective to exercise. J Sports Sci. 16:121-128

Desmecht D, Linden A, Amory H, Art T, Lekeux P. (1996); Relationship of plasma lactate production to cortisol release following completion of different types of sporting events in horses. Vet Res Commun. 20(4):371-9.

مقدمه

توجه به ورزش و تربیت بدنی در عرصه حاضر به لحاظ پیشگیری از امراض و حفظ تندرستی و سلامتی برای افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشرفت های علوم ورزشی در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده و آمادگی بدنی نیز به عنوان بخش مهمی از این پیشرفتها، از تنوع، تغییر و توسعه به دور نبوده است.انجام تمرینات خاص برای رسیدن به آمادگی مطلوب تر رشته های ورزشی و همچنین در بحث تندرستی عمومی اهمیت ویژه ای دارد. اگر این تمرینات بر پایه تحقیقات علمی استوار باشد، نتایج بهتری را در پی خواهد داشت(۳).

ورزشکاران همیشه سعی می کنند هنگام مسابقات، بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارند و در این میان عوامل متعددی مانع از بروز بهترین عملکرد آنها می شود. یکی از عوامل موثر در کاهش عملکرد ورزشی و جلوگیری از ادامه فعالیت خستگی است، که در فعالیتهای بدنی با شدت زیاد باعث افت نتیجه دلخواه و محدودیت در عملکرد می شود(۸). شدت ونوع خستگی عضلانی به نوع، مدت، شدت تمرین و نوع تار های عضلانی فعال و عوامل متعدد محیطی و شدت این عوامل وابسته است(۹). دو عامل مهم برای موفقیت در اجرای فعالیتهای استقامتی و طولانی مدت و به تعویق انداختن خستگی عبارتست از حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) و میزان انباشتگی لاکتات. هر چه میزان  (VO2max) بالاتر و میزان لاکتات پائین تر باشد عملکرد استقامتی بهتر خواهد بود(۱۰).

حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max)  یکی از رایج ترین اندازه گیریها در فیزیولوژی ورزشی است که ظرفیت فرد را برای مصرف، انتقال، و دریافت اکسیژن بیان می کند. مقادیر واقعی و عینی حداکثر اکسیژن مصرفی از اهمیت فیزیولوژیکی و بالینی، بویژه در موارد مقایسۀ گروه یا افراد با یکدیگر یا ارزیابی برنامه های مختلف تمرینی برخوردار است(۱۱). انباشتگی لاکتات در عضلات فعال و غلظت یون هیدروژن در خون ، یکی دیگر از دلایل خستگی است(۱۲).

پیتر و همکاران ( ۱۹۷۹ )، در تحقیقی روی ۸ دونده مرد باتجربه که به مدت ۱۰ دقیقه بر روی دوچرخه کارسنج با شدت ۷۰ درصد حداکثر اکسیژن مصرفی فعالیت کردند، افزایش غلظت لاکتات سرم این افراد را گزارش کردند(۱۳).

گزارش شده است که تغییرات لاکتات هنگام اجرای فعالیت بدنی، شاید با تغییرات کورتیزول سرمی مرتبط باشد، چنان که تحقیقات نشان داده است، افزایش لاکتات سرم هنگام اجرای فعالیت های بدنی شدید، احتمالاً با تحریک گیرنده های شیمیایی محور هیپوتالاموس – آدرنال[۱] موجب تحریک هورمون کورتیزول می شود. رادولف و همکاران (۲۰۰۰) در تحقیق بر روی ۱۳ دونده که به مدت ۳۰ دقیقه روی نوارگردان با شدت ۶۰ درصد حداکثر اکسیژن مصرفی دویدند، افزایش غلظت کورتیزول آنها را گزارش کردند(۱۴).

هورمون کورتیزول موجب افزایش فعالیت گلوکونئوژنز می شود و اسید لاکتیک هم به عنوان پیش ساز فرایندگلوکونئوژنز در بدن عمل می کند. بیان شده است که افزایش لاکتات در پایان تمرین و فعالیت ورزشی ، باعث افزایش غلظت کورتیزول می شود(۱۵). گالهیرم و همکاران، (۲۰۰۲)  به وجود ارتباط مثبت معنی دار بین کورتیزول و اسید لاکتیک پس از فعالیت بدنی شدید اشاره کردند(۱۶).

اگرچه افزایش حاد کورتیزول بخشی از روند شکل گیری فرآیند رشد عضله می باشد، اما سطوح زیاد و طولانی مدت آن ممکن است اثرات زیان آور از جمله تضعیف سیستم ایمنی، کاهش سنتز پروتئین، افزایش اسیدهای آمینه پلاسما، افزایش استرس و فشار را به دنبال داشته باشد (۷, ۱۷). باقی ماندن کورتیزول زیاد در خون برای مدت طولانی موجب افزایش ترشح اسید کلریدریک و آنزیم های تبدیل کننده پروتئین مانند پپسینوژن[۲] و تریپسینوژن[۳] می شود. این آنزیمها ممکن است افراد تحت استرس را آماده برای مبتلا شدن به زخم های معده ای – روده ای کنند. وقتی شدت فعالیت یا مدت استرس یا هر دوی آنها با هم به حدی باشد که بدن بتواند در برابر آنها سازگاری حاصل کند احتمالا کاهش آثار منفی کورتیزول از جمله استرس را موجب خواهد شد(۱۸).

اسطوخودوس با نام علمی Lavandula officinalis از گیاهان دارویی شناخته شده بسیار قدیمی با اثرات مفید می باشد. مهمترین ترکیبات موجود در این گیاه شامل مونوترپن  ها به ویژه لینانول (۲۰ تا ۵۰ درصد) و لینالیل استات (۳۰ تا ۴۰ درصد)، هیدروکسی کومارین  ها از قبیل اومبلیفرون  و هرنیارین،  تانن  ها (۱۳درصد) و نیز ترکیباتی چون : مشتقات کافئیک اسید  از جمله رزماریک اسید  و لاواندولیل استات  هستند(۹۸). محققان خواص متعددی درمانی از قبیل، ضد اضطراب، ضد افسردگی،ضد چربی، ضد التهابی، ضد اسپاسم، ضد درد، ضد باکتری، ضد انگل، ضد ویروس، آرام بخش، کاهش خفیف کلسترول، کاهش کورتیزول و آنتی اکسیدانی را از این گیاه با ارزش گزارش کردند(۲۶-۲۸). در برخی تحقیقات بیان شده است که مصرف اسطوخودوس سبب تاثیر بر هیپو تالاموس و کاهش ترشح هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین[۴] (CRH) از آن می شود که به دنبال این کاهش، میزان ترشح آدرنوکورتیکوتروپین[۵] (ACTH) از هیپوفیز کم شده وسبب کاهش ترشح کورتیزول از غده آدرنال می شود(۷, ۱۹, ۲۰).

در این مقاله مباحث عمده و مهم در حیطه های تمرین هوازی (سازگاریها و عوامل تاثیرگذار) کورتیزول، لاکتات و اسطوخودوس و ارتباط آنها با ورزش بیان شده است.

۲-۱)  تمرین هوازی

تمرینی که با اجرای آن، کارآیی دستگاههای تولید انرژی به روش هوازی، افزایش یابد و باعث افزایش استقامت قلبی تنفسی شود. یکی از اصول اساسی تمرین هوازی مداومت آن است. در افراد سالم تمرین هوازی برای داشتن تندرستی یک بخش ارزشمند در زندگی و برای ورزشکاران بخش جدانشدنی برنامه های تمرینی آنها است. آمادگی به دست آمده از تمرین هوازی ذخیره نمی شود و با کنار گذاشتن آن آثار این تمرینات از بین می رود. تحقیقات نشان داده است ورزشکارانی که در حال حاضر غیر فعال هستند سطح آمادگی هوازی بهتری نسبت به افراد غیر ورزشکار ندارند، بنابراین تنها افرادی که داری تمرین هوازی مداوم هستند می توانند از مزایای این تمرینات برخوردار باشند. شروع آهسته و پیشرفت تدریجی یکی از اصول تمرینهای هوازی است(۳۵).

۲-۱-۱) شدت تمرین

آمادگی قلبی تنفسی با تمریناتی که شدت آن ۵۰ تا ۸۵ درصد حداکثر اکسیژن مصرفی باشد، کسب خواهد شد. شدت فعالیت باید متناسب با مدت آن باشد، به گونه ای که فرد حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو کالری در هر جلسه مصرف کند وضمن افزایش امادگی قلبی تنفسی وزن خود را نیز کنترل کند(۳۵, ۳۹).

[۱] – Hypothalamus Pituitary adrenal axis

[۲] – Pepsinogen

[۳] – Trypsinogen

[۴] – Cortico Tropin Releasing Hormone

[۵] – Adreno Cortico Tropic Hormone

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.