تحقیق تنش خشکی و اثر آن در گیاهان و سایکوسل و اثر سایکوسل بر صفات گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تنش خشکی و اثر آن در گیاهان و سایکوسل و اثر سایکوسل بر صفات گیاهان دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه:    ۴
۲-۱ تعریف تنش    ۴
۲-۱-۱ تنش فیزیولوژیکی    ۵
۲-۱-۲ عوامل تنش‌زا    ۶
۲-۱-۳ اثرات هم‌سازگاری و ناهم‌سازگاری عوامل تنش زا    ۶
۲-۱-۴ مقاومت به تنش    ۶
۲-۱-۵ تنش خشکی    ۷
۲-۲ نقش آب بر گیاه    ۸
۲-۳ مشخصات و خصوصیات مناطق خشک و نیمه خشک    ۹
۲-۴ خشکسالی    ۱۰
۲-۵ سایکوسل    ۱۱
۲-۵-۱ تعریف سایکوسل    ۱۱
۲-۵-۲ بیوسنتز    ۱۲
۲-۶ اثر تنش خشکی بر صفات مرفولوژیک    ۱۲
۲-۶-۱ ارتفاع    ۱۲
۲-۶-۲ اثر تنش خشکی بر عملکرد و اجزای آن    ۱۳
۲-۶-۲-۱ تعداد غوره در بوته،تعداد دانه در طبق    ۱۴
۲-۶-۲-۲ اثر تنش خشکی بر وزن هزار دانه در گیاهان    ۱۵
۲-۷ اثر تنش خشکی بر محتوای نسبی آب برگ در گیاهان    ۱۸
۲-۸ اثر تنش خشکی برفتوسنتز و  غلظت رنگ یزههای گیاهی در گیاهان    ۲۰
۲-۹ اثر تنش خشکی بر غلظت پرولین در گیاهان    ۲۱
۲-۱۰ اثر سایکوسل بر صفات    ۲۳
منابع:    ۲۵

منابع:

حکمت شعار، ح. ۱۳۷۲٫ فیزیولوژی گیاهان در شرایط دشوار. (تالیف می نارد. جی. هیل، دیوید. ام. اورکات) چاپ اول، انتشارات تبریز. ۲۰۶ صفحه.

سرمدنیا، غ. ۱۳۷۲٫ اهمیت تنش­های محیطی در زراعت. مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

سرمدنیا، غ. و ع، کوچکی. ۱۳۶۹٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی، جهاد دانشگاهی مشهد. ص ۳۴٫

حبیبی، د. و ن، خدابنده، ا. مجیدی هروان، ح. گوهری، م. ع، چگینی. ۱۳۷۲٫انتخاب ژن­های مقاوم به خشکی و شوری چغندر قند در مرحله ی جوانه­زنی. چکیده ی سومین مقالات کنگره ی زراعت و اصلاح نباتات

علیزاده. ۱۳۸ رابطه آب و خاک و گیاه. (تالیف پال جی کرامر) چاپ دوم. انتشارات جاویدصفحه ۷۳۵٫

سید، س، ه . ۱۳۷۳ . اثر دور آبیاری خشکی بر بعضی از جنبه های فیزیولوژیکی و زراعتی گندم، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران .

کافی، م. و رستمی ، م. ۱۳۸۶ . اثر تنش خشکی بر عملکرد، اجزای عملکرد و درصد روغن ارقام گلرنگ در شرایط آبیاری با آب شور. مجله پژوهشهای زراعی ایران. ج ۵ ، ش ۱٫ ص ۱۳۱-۱۲۱٫

کافی، م. و مهدوی دامغانی. ع. ۱۳۷۹٫ مکانیسم های مقاومت گیاهان، تنش های محیطی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

 Eitzinger, j.,stastna, M., z aludad , Z.,Dubrovsky,M. 2003. Asimulation study of the effect of soilwater balance and Water stress on Winter production under different climate change seenarios. Agricuiture water management 61: 195-217

Paul, M. and Hasegava, A., 1996. Plant cellular andmolecularresponses to high salinity. Annual Review ofPlant Physiology, 51: 463-499.

Bannayan, M., Nadjafi, F., Azizi, M., Tabrizi, L. and Rastgoo, M., 2008. Yield and seed quality of Plantago ovata and Nigella sativa under different irrigation Industrial Crops and Products, 27: 11-16.

Singh, D.B., 2005. Plant Breeding: Principle and Method. Kalyani Publisher. Pp: 451-481.

Singh, J. and Patel , A. L. 1996. Water Statues, gaseous exchange , Prolin accumulation and yield of wheat in response to water stress. Annual of Biology Ludhiana , 12: 77- 81.

Dixon, R.A. and N. Paiva, 1995. Stress-induced phenylpropanoid metabolism. Plant cell, 7: 1085-1097.

Kittock, D. L., J. H. Williams , and D. G. Hanway. 1967. Castor bean yield and quality asinfluenced by irrigation schedules and fertilization rates. Agron. J. 59: 463-467.

مقدمه:

افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به عملکرد گیاهان­ زراعی به منظور تأمین مواد­غذایی از­جمله برنامه ­های وسیع و دامنه­ داری است که پژوهشگران را برآن داشته که در این زمینه پژوهش­های جدیدی را دنبال نمایند این بدان­ معنی است که تولید غذا باید دائماً افزایش یابد به طوری که از کمبود­های غذایی در بسیاری از نقاط جهان جلوگیری شود (زار عیان، ۱۳۸۰).

بخش عمده ­ی مساحت ایران از نظر اقلیمی جزء مناطق خشک ونیمه­ خشک محسوب می­گردد. از خصوصیات این مناطق تبخیر زیاد و نزولات اندک و پراکنده است. رشد و نمو گیاهان تحت­ تأثیر عوامل محیطی می­باشد، چنانچه میزان عواملی چون حرارت، رطوبت و …. در محیط نا­مناسب باشد سبب ایجاد فشار یا تنش در گیاه و اجزای آن می­شود (سرمدنیا و کوچکی، ۱۳۶۹).

از طرفی خشکی از مهم­ترین عوامل محدود­کننده­ی رشد گیاهان در سراسر جهان و شایع­ترین تنش محیطی است که تقریباً تولید ۲۵ درصد اراضی جهان را محدود ساخته­است(حبیبی و همکاران، ۱۳۷۲). با توجه به وجود این بحران مناطق خشک، انتخاب گیاهان سازگار به این شرایط از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است که لازمه­ی آن کاشت گیاهان مقاوم به خشکی و نیاز آبی کم می­باشد (حبیبی و همکاران، ۱۳۷۲).

۲-۱ تعریف تنش

تنش یا استرس واژه­ای است که اولین بار توسط دانشمندان علوم بیولوژیک در مورد موجودات زنده به کار برده شد. بعدها این واژه از علم فیزیک گرفته شد و آن را به عنوان هر عاملی که امکان بالقوه وارد آوردن صدمه به موجودات زنده را دارد تعریف نمودندEitzinger et al., 2003)).  تنش نتیجه روند غیرعادی فرآیندهای فیزیولوژیکی است که از تاثیر یک یا ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی حاصل می­شود. همانطوری­که در تعریف آمده تنش دارای توان آسیب رسانی می­باشد که به صورت نتیجه یک متابولیسم غیر­عادی روی داده و ممکن است به صورت افت رشد، مرگ گیاه و یا مرگ بخشی از گیاه بروز کند Eitzinger et al.,2003)).

تنش به عنوان یک عامل خارجی که اثرات سوء بر گیاهان می­گذارد، تعریف شده است. از آن­جا که تنش به تنهایی برحسب عکس­العمل گیاه بیان می­شود، بعضی مواقع فشار یا کرنش نیز نامیده می­شود که با اصطلاحات فیزیکی مطابقت دارد (کافی و دامغانی، ۱۳۷۹).

دستگاه فتوسنتزی و پارامترهای رشدی: رشد، تولید و پراکنش گیاهان به وسیله استرس‌های محیطی محدود می‌شود Paul, 1996)).

تنش را نتیجه روند غیرعادی فرآیندهای فیزیولوژیکی که از تاثیر یک یا ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی به وجود می­آید نیز تعریف کرده­اند. در این تعریف به طور ضمنی به توان آسیب‌رسانی تنش، که در نتیجه یک متابولیسم غیرعادی روی داده و ممکن است به صورت افت رشد، بازده یا مرگ بخشی از گیاه باشد اشاره شده است (حکمت‌شعار، ۱۳۷۲).

هر گونه انحراف از شرایط بهینه محیطی می­تواند منجر به تنش شود. شرایط بهینه معادل صفر تنشی در نظر گرفته شده و به معنی قرار گرفتن گیاه تحت تاثیر یک عامل محیطی است، که موجب افت نمو و یا بازده آن نمی­شود (حکمت‌شعار، ۱۳۷۲). براساس درجاتی از تنش بین صفر تا ملایم و شدید می‌تواند وجود داشته باشد. شدت تنش با مقدار انرژی که در تغییر فرایندها در سیستم زیستی وارد عمل می­شود، ارتباط دارد. هر چند که در محیط­های کشاورزی صفر به ندرت اتفاق می­افتد، ولی این مفهوم از لحاظ نظری بسیار با اهمیت است (حکمت‌شعار، ۱۳۷۲).

تنش محدودیت آب بر کلیه جنبه‌های رشد و نمو گیاه به یک میزان تاثیر نمی‌گذارد. بعضی از فرایندها نسبت به افزایش تنش خشکی خیلی حساس هستند. در حالی که سایر فرآیندها کمتر تحت تاثیر تنش کمبود آب قرار می‌گیرند۱۹۹۷)  Kocheki,).

۲-۱-۱ تنش فیزیولوژیکی

تنش فیزیولوژیکی به مجموعه شرایطی اطلاق می­شود که باعث تغییر در فرآیندهای فیزیولوژی گیاه شده و سرانجام به آن صدمه وارد می­سازد. این تعریف در همه موارد صادق نیست، زیرا تغییر فرایندهای فیزیولوژیکی الزاما ممکن است برای گیاه زیان‌آور نباشد (علیزاده، ۱۳۸۸). بدین سبب متخصصان فیزیولوژی، بین مکانیزم‌های سازگاری و اثرات مخرب فیزیولوژیکی تفاوت قائل شده و علاوه بر واژه تنش از اصطلاح کرنش نیز استفاده نموده­اند. کرنش را می­توان تغییرات فیزیولوژیکی دانست که در پاسخ به تنش­های محیطی رخ می­دهد، این تغییرات لزوما باعث کاهش رشد یا تولید نمی­شوند (علیزاده، ۱۳۸۸).

به طور کلی اثرات نامطلوب فیزیولوژیکی کمبود آب در اغلب گیاهان وقتی آشکار می­شود که پتانسیل آب گیاه به حدود ۸- بار تقلیل یابد. اگر پتانسیل آب به ۱۴- تا ۱۵- بار کاهش یابد، اغلب مراحل فیزیولوژیکی مانند رشد و بزرگ شدن برگ­ها و فتوسنتز سرعت‌شان کاهش و یا کاملا متوقف می­شوند (لاهوتی و همکاران، ۱۳۸۹).

برخی متخصصان اصولا تنش را تغییرات فیزیولوژی عنوان کرده­اند که در صورت مواجه شدن گیاه با شرایط نامساعد رخ می­دهد(علیزاده، ۱۳۸۸). بدیهی است شرایط نامساعد بدان گونه نیست که باعث از بین­رفتن گیاه شود بلکه فقط نوعی هشدار از سوی گیاه است. پاسخ­ها، هشداری یا تدافعی هستند یا از نوع سازگاری هستند. تنش زمانی اتفاق می­افتد که عامل ایجاد آن بتواند تغییرات فیزیولوژیک قابل توجهی را بر رشد یا تولید محصول، باعث گردد (علیزاده، ۱۳۸۸).

۲-۱-۲ عوامل تنش‌زا

گیاهان تحت شرایط طبیعی و زراعی به طور پیوسته در معرض عوامل تنش ­زا هستند. بعضی عوامل محیطی مانند دمای هوا در مدت چند دقیقه می­توانند تنش­زا شوند، در صورتی که اثر سایر عوامل محیطی ممکن است روزها تا هفته­ها (مانند رطوبت خاک) و یا ماه­ها (مانند مواد معدنی) به طول انجامد (کافی و شکاری، ۱۳۷۹).

تنش­های محیطی معمولا تنش­های زیستی و غیرزیستی و یا فیزیوشیمیایی است. تنش‌های زیستی شامل حمله آفات و بیماری­ها به گیاهان و عواملی مانند رقابت، دگرآزاری (آللوپاتی) می‌باشند (سرمدنیا، ۱۳۷۲). تنش­های غیرزیستی به پنج گروه عمده شامل دما (درجه حرارت بالا و پایین)، آب (زیادی و یا کمبود آب)، تشعشع (انواع تشعشع­های مرئی و غیرمرئی)، شیمیایی (تنش عناصر غذایی، نمک­ها، مواد آللوشیمیایی و گازها) و فیزیکی (باد، مغناطیس، صدا، الکتریکی) تقسیم می­شوند. از بین پنج تنش موجود، خسارت وارده به گیاهان در اثر تنش­های کمبود آب، شوری و دما گسترده­تر می­باشد (سرمدنیا، ۱۳۷۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.