تحقیق توسعه پایدار روستایی و ضرورت تأکید بر توسعه پایدار روستایی در جامعه روستایی ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  توسعه پایدار روستایی و ضرورت تأکید بر توسعه پایدار روستایی در جامعه روستایی ایران  دارای ۴۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲-۱- مفهوم و ماهیت توسعه ی روستایی    ۵
۲-۲-۲- توسعه پایدارچیست؟    ۶
۲-۲-۳- تعاریف توسعه پایدار روستایی    ۷
۲-۲-۴- اهداف توسعه پایدار    ۸
۲-۲-۵- روند شکلگیری و برخی از تعاریف مفهوم توسعه پایدار روستایی    ۸
۲-۲-۶- مؤلفه های توسعه پایدار روستایی    ۹
۲-۲-۷- ضرورت تأکید بر توسعه پایدار روستایی در جامعه روستایی ایران    ۱۰
۲-۲-۸- اهمیت و ضرورت توسعه ی روستایی در ایران    ۱۳
۲-۲-۹- ویژگی‌های جامعه روستایی ایران:    ۱۵
۲-۲-۱۰- توسعه روستایی    ۱۶
۲-۲-۱۱- چالش های توسعه روستا:    ۱۷
۲-۲-۱۲- استراتژی‌های توسعه روستایی:    ۱۷
۲-۲-۱۲-۱- رویکردهای فیزیکی-کالبدی:    ۱۷
۲-۲-۱۲-۲- رویکردهای اقتصادی:    ۱۸
۲-۲-۱۲-۳- رویکرد های اجتماعی-فرهنگی:    ۱۸
۲-۲-۱۲-۴- رویکرد های فضایی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای:    ۱۸
۲-۲-۱۳- مفاهیم و اهداف توسعه روستایی    ۱۹
۲-۲-۱۴- نقش توسعه ی روستایی در خدمت رسانی و کاهش فقر در کشور (اقدامات و تجارب)    ۲۱
۲-۲-۱۵- اصول توسعه روستایی    ۲۶
۲-۲-۱۶- ظهور کشاورزی پایدار:    ۲۸
۲-۲-۱۷- کشاورزی پایدار چیست؟    ۲۹
۲-۲-۱۸- کشاورزی ارگانیک و توسعه پایدار روستایی    ۳۱
۲-۲-۱۹- مفهوم و تعریف کشاورزی ارگانیک    ۳۲
۲-۲-۱۹-۱- ویژگی های کشاورزی ارگانیک    ۳۳
۲-۲-۲۰- زراعت ارگانیک و دانش بومی    ۳۳
۲-۲-۲۱- کشاورزی ارگانیک و توسعه پایدار روستایی    ۳۴
۲-۲-۲۲- مفهوم کارآفرینی کشاورزی    ۳۴
۲-۳-۱ مطالعات تجربی داخل کشور    ۳۷
۲-۳-۲ تحقیقات تجربی خارج کشور    ۳۹
منابع و مأخذ    ۴۱

منابع

رضوانی، محمدرضا. ( ۱۳۸۳). مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران. تهران: قومس.

رضوانی، محمدرضا. (۱۳۸۱). برنامه ریزی توسعه روستایی، مجله دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه تهران، زمستان ۱۳۸۱٫

شکویی، حسین. (۱۳۸۴). اندیشه­های نو در فلسفه جغرافیا: فلسفه­های محیطی و مکتب­های جغرافیایی (جلد دوم). تهران: گیتاشناسی.

شفرد، آندرو. (۱۳۷۹). توسعه پایدار روستایی ترجمه محمود حسینی. تهران: دانشگاه تهران.

شریعتی، محمدتقی. (۱۳۸۱). انگاره ی جدید در تحول کشاورزی و توسعه ی روستایی، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره ی ۱۶۴-۱۶۳ ، ۲۴۳-۲۳۸ .

شهبازی، اسماعیل. (۱۳۷۶). توسعه و ترویج روستایی، دانشگاه تهران.

باتملی، ترور. (۱۳۸۲). مؤسسات کشاورز- محور برای توسعه کشاورزی: فعالیت تعاونی ها در امور اعتبار، عرضه و بازاریابی ترجمه علی کمالی و همکاران. تهران: وزارت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی.

برنامه عمران سازمان ملل متحد. (۱۳۷۷). دستور کار ۲۱ . ترجمه حمید طراوتی و امیر ایافت، تهران: سازمان حفاظت محیط زیست.

پاپلی یزدی، محمدحسین. (۱۳۸۲ ). جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی از دیدگاه صاحب نظران تهران: انتشارات مؤسسه روستایی ایران.

پرتی، جولز ان.(۱۳۸۱). بازآفرینی کشاورزی، سیاست ها و عملیات مناسب برای پایداری و خوداتکایی ترجمه علیرضا کاشانی. تهران: وزارت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی.

تودارو، مایکل. (۱۳۷۷). توسعه اقتصادی در جهان سوم. ترجمه غلامعلی فرجادی. تهران: مؤسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه.

حافظ­نیا، محمدرضا. (۱۳۸۰). مقدمه­ای به روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات سمت، تهران.

حسن زاده دلیر، کریم. (۱۳۸۰). برنامه ریزی ناحیه ای. تهران: انتشارات سمت.

دیکسون، جان. (۱۳۸۲). «هدفگذاری خدمات کشاورزی برای نظام های مختلف بهره برداری جهت توسعه روستایی و کشاورزی پایدار در ایران»، ترجمه فاطمه نوروزیان. مجموعه مقالات اولین همایش نظام­های بهره برداری کشاورزی در ایران (چالش ها راه­حل­ها). تهران: وزارت جهاد کشاورزی، معاونت ترویج و نظام های بهره برداری با همکاری مؤسسه فرهنگی- هنری شقایق روستا ).

افتخاری، ع. باقیداری، ح. و رضوی، ح. (۱۳۸۹) . راهبردهای توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی، فصلنامه روستا و توسعه، شماره ۱۳، پائیز ۱۳۸۹٫

۲-۱ مقدمه

ضعف مدیریت و برنامه­ریزی از دلایل اصلی عدم دستیابی روستاهای محروم به امکانات لازم برای رسیدن به سطوح بالای توسعه به شمار می­رود. یکی از پیش شرط­های توسعه روستایی ایجاد هماهنگی میان برنامه­های توسعه همه جانبه روستایی محلی و طرح­های منطقه ای، بخشی و ملی است که در این میان، توجه به توسعه کشاورزی و زمینه های بهبود وضعیت کشاورزان بسیا ر اهمیت دارد. از این رو، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف توسعه کشاورزی و استفاده از فنون نوین، هر گونه تلاش در این زمینه باعث خواهد شد که برنامه ریزان به درکی شفاف از صورت مسئله یا همان نابرابری مناطق مختلف برسند و در مراحل بعد، بتوانند برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.(هانت[۱]،۱۳۷۶).

۲-۲-۱- مفهوم و ماهیت توسعه ی روستایی

برداشت مشترک از مفهوم توسعه حاکی از این است که هدف اساسی توسعه، رشد و تعالی همه جانبه­ی جوامع انسانی است و از این رو شناخت و درک شرایط و مقتضیات جوامع انسانی و نیازها و تقاضاهای آنان در ابعاد مادی و معنوی از جمله اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و توسعه تلقی می شود. از آنجا که روستاها و مردم ساکن در آنها دارای شرایط، امکانات و مسائل خاص خود هستند، بنابراین توسعه روستایی ضرورت و توجیه پیدا می کند. (حسن زاده دلیر،۱۳۸۰).

در تعریف توسعه روستایی آمده است؛ فرایند همه جانبه و پایداری است که در چارچوب آن «توانایی های اجتماعات روستایی» در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی و کنترل مؤثر بر نیروهای شکل دهنده­ی نظام حکومت محلی (اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و نهادی) رشد و تعالی می­یابد، ولی با توجه به وجود فقر مطلق و گسترده در روستاهای مناطق مختلف جهان، یعنی جمعیت زیادی که در تأمین نیازهای اساسی و حداقل خود با مشکل مواجه اند، توسعه­ی روستایی و برنامه­های آن در سطح جهانی و در عمل بیشتر متوجه فقرزدایی و تأمین نیاز های اولیه­ی اساسی فقرا است.

در همین راستا است که رابرت چمبوز، از صاحب نظران توسعه­ی روستایی، معتقد است که توسعه­ی روستایی را هبردی است برای توانمندسازی گروه خاصی از مردم شامل زنان و مردان فقیر، و توسعه­ی روستایی باید این گروه را وادار سازد تا آنچه را که موردنیاز خود و فرزندان شان است تأمین نمایند، کمک کردن به فقیر ترین گروه های روستایی تا بتوانند از منابع توسعه حداکثر استفاده را ببرند. (شهبازی، ۱۳۷۶)

همچنین از دیدگاه بانک جهانی، توسعه ی روستایی، راهبردی است که به منظور بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی گروه خاصی از مردم یعنی روستاییان فقیر طراحی شده است. این فرایند شامل گسترش منافع در بین اقشاری است که در مناطق روستایی در پی کسب معاش هستند. این گروه شامل کشاورزان خرده پا، کشاورزان بی زمین و خوش نشینان روستایی است.

۲-۲-۲- توسعه پایدارچیست؟

توسعه پایدار[۲] در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است. در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار نام توسعه پایدار در گزارش سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی[۳]  آمد. این سازمان در گزارش خود با نام استراتژی حفظ منابع طبیعی این واژه را برای توصیف وضعیتی به کار برد که توسعه نه تنها برای طبیعت مضر نیست، بلکه به یاری آن هم می‌آید.

پایداری می‌تواند چهار جنبه داشته باشد: پایداری در منابع طبیعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی. در حقیقت توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست محیطی اتفاقی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می‌کند. توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است.

یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی که در زمینه توسعه پایدار وجود دارد، نشست جهانی توسعه پایدار[۴] است. در این نشست توافق‌هایی در زمینه توسعه پایدار میان شرکت‌کنندگان انجام شد.

کاهش تعداد افرادی که دسترسی به آب ندارد به نصف تا سال ۲۰۱۵ میلادی، به حداقل رساندن مواد شیمیایی که بر سلامتی انسان و طبیعت اثرات مخرب می‌گذارند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، نصف کردن سرعت کاهش ذخیره‌های دریایی و رساندن منابع دریایی به سطحی پایدار تا سال ۲۰۱۵ میلادی، کاهش روند از بین رفتن تنوع طبیعی تا سال ۲۰۱۰ میلادی، افزایش پایداری در استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده و برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله در مورد توسعه پایدار از اصلی‌ترین توافقات این نشست بود.

هرچند این روزها بسیاری از دولتمردان و فعالان زیست محیطی به دنبال رسیدن به توسعه پایدار هستند، اما برخی فعالان زیست محیطی این گزینه را برای حفظ محیط زیست کافی نمی‌دانند. آنها معتقدند با توجه به روند استفاده از منابع تمام شونده و از بین بردن منابع در جهان واژه ” توسعه پایدار” مناسب نیست و باید از لفظ جایگزینی چون “پایداری توسعه ” استفاده کرد تا این مفهوم در ذهن تداعی نشود که قرار است منابع جدیدی تولید شود (ناصری، ۱۳۹۰ ).

۲-۲-۳- تعاریف توسعه پایدار روستایی

بر اساس گزارش برانت لند، توسعه پایدار عبارت است از: «توسعه­ای که نیاز های کنونی جهان را تأمین کند، بدون اینکه توانایی نسل­های آینده را در برآوردن نیازهای خود به مخاطره افکند.» (برنامه عمران سازمان ملل متحد، ۱۳۷۷). کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه نیز توسعه پایدار را چنین تعریف
می کند: «جریان تغییری در استفاده از منابع، هدایت سرمایه­گذاری­ها، سمت­گیری توسعه فناوری و به طور کلی، تغییر نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد» (نصیری، ۱۳۷۹). همچنین، به تعبیر سازمان بهره­وری آسیا، توسعه پایدار راهبردی است برای ارتقای بهره­وری و عملکرد زیست محیطی در راستای «توسعه همه جانبه» اجتماعی و اقتصادی، و هدف آن ارتقای مستمر کیفیت زندگی انسان است (آپو[۵]،۲۰۰۵).

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) نیز متأثر از تعریف کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، توسعه پایدار را چنین تعریف می­کند: «توسعه پایدار عبارت است از مدیریت و حفظ منابع پایه طبیعی و هدایت تغییرات فناور ی و سازمانی به گونه ای که احتیاجات حال و آینده انسان را تأمین و برآورده سازد. توسعه پایدار موجب حفاظت زمین، آب، گیاه، و منابع ژنتیکی حیوانات می شود؛ از لحاظ زیست محیطی، مخرب نیست؛ از لحاظ فنی، مناسب و از نظر اقتصادی و اجتماعی، قابل قبول است.»[۶] بر اساس نظریه­های که در برنامه محیطی سازمان ملل متحد ارائه شده، مفهوم توسعه پایدار دربرگیرنده جنبه های زیر است:

۱- کمک به تهیدستان، زیرا برای آنها راهی جز تخریب محیط زیست باقی نمی­ماند؛

۲- توجه به تفکر خودی در چارچوب محدودیت­های منابع طبیعی؛

۳- توجه به مؤثر بودن توسعه با بکارگیری ویژگی­های اقتصادی و غیر سنتی؛

۴- در نظر گرفتن موضوعات مهم فناوری، بهداشت و مسکن مناسب برای همه؛

۵- درک واقعیتی مبنی بر نیاز به انگیزه مردم محوری (تولبا [۷]،۱۹۸۴).

جمع بندی تعاریف و برداشت های مختلف از توسعه پایدار نشان می دهد که توسعه پایدار مفهومی ثابت و ایستا نیست بلکه حرکتی مستمر و رو به تحول از انطباق و سازگاری است که طی آن، بهره­برداری از منابع برای سرمایه­گذاری­ها و جهت­گیری توسعه فناوری به گونه­ای صورت می­گیرد که بتوان پاسخگوی نیازهای بالقوه و بالفعل انسان بود. در این مفهوم، انسان در مرکز و محور توجه قرار گرفته است و همه ابعاد زندگی بشر را در بر می­گیرد (آدماس[۸]،۱۹۹۰). بنابراین، منظور از توسعه پایدار تنها حفاظت از محیط زیست نیست بلکه مفهومی جدید از توسعه اقتصادی و اجتماعی است، توسعه­ای که عدالت و امکانات زندگی را برای تمامی مردم جهان مدنظر قرار می­دهد (دیکسون[۹]،۱۹۹۱).

۲-۲-۴- اهداف توسعه پایدار

طبق نظر کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، اهداف کارکردی توسعه پایدار عبارت اند از:

۱- افزایش رشد اقتصادی؛

۲- تغییر کیفیت رشد اقتصادی؛

۳- رفع نیازهای ضروری برای اشتغال، غذا، انرژی، آب و بهداشت؛

۴- کنترل جمعیت در حد پایدار؛

۵- حفاظت و نگهداری منابع؛

۶- دگرگونی فناوری؛

۷- توجه همزمان به محیط زیست و اقتصاد در تصمیم گیری ها؛

۸- دگرگون سازی روابط اقتصادی بین المللی؛

۹- مشارکتی کردن توسعه

۲-۲-۵- روند شکل­گیری و برخی از تعاریف مفهوم توسعه پایدار روستایی

در ۱۹۹۱ ، فائو و دولت هلند بیانیه­ای مشترک با عنوان «بیانیه و دستورالعمل دن بوش در ارتباط با اقدام برای توسعه کشاورزی و روستایی پایدار» را منتشر کردند که بر اساس فراخوان این بیانیه، باید استفاده گسترده و بیش از حد جهان صنعتی از منابع تجدید ناپذیر، آلودگی محیط زیست و مشکلات ناشی از مواد زائد صنایع، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، و ایجاد نظام های تولیدی ناپایدار دستخوش تغییرات و تعدیلات اساسی می شد. همچنین، در این بیانیه، تمهیدات لازم برای هشت برنامه بین المللی پیش بینی شده بود.(ملور،۱۳۸۳).

فصل ۱۴ از دستوالعمل ۲۱ مربوط به توسعه پایدار دربر دارنده مجموعه تدابیر و تمهیداتی است که به طور کلی، اساس و محور توسعه کشاورزی و روستایی پایدار را تشکیل می­دهند و موارد زیر را شامل می­شوند:

۱- تبیین و تدوین یک چارچوب سیاست­گذاری ملی منسجم و همه جانبه که تعدیل­های ساختاری،
یارانه­­ها و مالیات­ها، قوانین و مقررات، انگیزه­ها و پاداش­ها، فناوری­ها، تجارت خارجی، گرایش­های جمعیتی و دیگر عوامل تأثیرگذار در کشاورزی را مورد ملاحظه جدی قرار می دهد؛

۲- ایجاد ظرفیت­های انسانی و نهادی، و زمینه سازی برای تصمیم گیری مقتدرانه روستاییان و در کنار آن، آموزش مهارت های لازم در زمینه مدیریت منابع به آنها؛

[۱] Hant

[۲] Sustainable Development

[۳]  International Organization for protection of  Natural Resources

[۴] WSSD

[۵] APO

[۶] World Bank, 2005

[۷] Tolba

[۸]Adams

[۹] Dixon

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت جوانان در کشاورزی و توسعه روستایی و الگوهای مطالعه تمایلات شغلی
  • تحقیق توسعه روستایی و سالخوردگی و نظریه های مرتبط آن
  • تحقیق سیستم استنتاج فازی و استفاده آن در توسعه پایدار شهر
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.