تحقیق توسعه پایدار کشاورزی و کشاورزی پایدار و شاخصهای کشاورزی پایدار و سنجش پایداری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه پایدار کشاورزی و کشاورزی پایدار و شاخصهای کشاورزی پایدار و سنجش پایداری دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- بخش اول: توسعه پایدار کشاورزی    ۶
۲-۲-۱- توسعه    ۶
۲-۲-۲- مفاهیم توسعه پایدار :    ۸
۲-۲-۳- تحول در نگرش و توجه به توسعه پایدار :    ۹
۲-۲-۴- توسعه پایدار در ایران:    ۱۰
۲-۲-۵-  مفاهیم کشاورزی پایدار :    ۱۰
۲-۲-۶- سیر تکاملی کشاورزی پایدار    ۱۲
۲-۳- بخش دوم: شاخصهای کشاورزی پایدار و سنجش پایداری    ۱۲
۲-۳-۱- مقدمه    ۱۲
۲-۳-۲- تعاریف شاخص:    ۱۳
۲-۳-۳- ویژگیها و اهداف شاخص    ۱۴
۲-۳-۴- شاخصهای توسعه پایدار    ۱۵
۲-۳-۵-  شاخص در کشاورزی پایدار :    ۱۶
۲-۳-۶- سنجش پایداری :    ۲۲
۲-۳-۶-۱- روش تاپسیس    ۲۶
۲-۳-۶-۲- تاپسیس فازی    ۲۶
۲-۳-۶-۳- تحلیل رگرسیون    ۲۶
۲-۳-۶-۴- تحلیل عاملی    ۲۷
۲-۳-۶-۵- تحلیل خوشه ای    ۲۷
۲-۴- بخش سوم: مروری بر تحقیقات    ۲۷
۲-۴-۱- مطالعات انجام شده در ایران    ۲۷
۲-۴-۲-مطالعات انجام شده در سایر کشورهای جهان    ۳۲
منابع و ماخذ    ۳۹

منابع

۱) صدیقی، ح. روستا، ک. (۱۳۸۲). بررسی عوامل تاثیرگذار بر دانش کشاورزی پایدار ذرت­کاران نمونه استان فارس، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۳۴، شماره ۴، صص ۹۲۴-۹۱۳٫

۲) صدیقی، ح. روستا، ک. (۱۳۸۱). بررسی پایداری نظام زراعی در واحدهای کشاورزی نمونه. مجله کشاورزی. جلد۴٫ شماره ۲٫ صص ۶۰-۴۹٫

۳) بدرقه، ع. بردبار، ب. بردبار، م. سلوکی، م. (۱۳۸۹). توسعه پایدار کشاورزی، تنگناها و راهبردها. همایش ملی سهم کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه جمهوری اسلامی ایران.

۴) نسیمی، ع. (۱۳۸۳) . جایگاه کشاورزی جایگزین در توسعه پایدار کشاورزی ایران. ماهنامه زیتون شماره ۱۶۴٫

۵) پیشرو، ح. عزیزی، پ. (۱۳۸۸). توسعه کشاورزی پایدار از طریق پایدارسازی درآمدهای کشاورزی. فصلنامه علمی پژوهش جغرافیای انسانی. سال اول. شماره چهارم.

۶) خورسندی، ف. (۱۳۸۶). گلخانه و کشاورزی پایدار. فصلنامه علمی کشاورزی پایدار، سال چهارم. شماره ۳٫

۷) داوودی، ه. مقصودی، ط. (۱۳۹۰). بررسی دانش کشاورزی پایدار در بین سیب­زمینی کاران شهرستان شوشتر. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره ۲-۴۲٫ شماره ۲٫ (۲۷۴-۲۶۵)

۸) رهنما، م.ر. (۱۳۸۵). سامان­دهی فضاها و سکونت­گاه­های روستایی جوین. طرح پژوهشی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی. دستگاه اجرایی: جهاد دانشگاهی مشهد.

۹) کریم، م ح. هاشمی، ا. (۱۳۸۸). نظرسنجی از روستاییان در مورد چالش های توسعه پایدار روستایی: مطالعه موردی دهستان ساروق، شهرستان اراک. فصلنامه روستا و توسعه. سال۱۲٫ شماره ۲٫ صص ۱۵۵- ۱۷۸٫

۱۰) کلانتری، خ.(۱۳۸۹). پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی با استفاده از نرم افزار SPSS. چاپ چهارم. انتشارات فرهنگ صبا.

۱۱)  کلانتری، خ. (۱۳۸۷). برنامه­ریزی و توسعه منطقه­ای (تئوری­ها وتکنیک­ها)، تهران: انتشارات خوشبین.

۱۲)  Walter,CH. Stütze , H. (2009). A new method for assessing the sustainability of land-use systems (II): Evaluating impact indicators.

۱۳) APO (2005), “APO Study meeting on enhancing food certification systems for better marketing “.۷-۱۲ February 2005. Islamabad. Pakistan.

۱۴) Dale,V.H. Kline,K.L. Kaffka,S.R. Langeveld, J.W.A. (2012).  A landscape perspective on sustainability of agricultural systems. Landscape Ecology.

۲-۱- مقدمه

توسعه پایدار[۱] و مستمر هر کشوری وابسته به پایداری نظام کشاورزی آن کشور بوده و به معنی ارایه راه حل­هایی در مقابل الگوهای فانی کالبدی، اجتماعی و اقتصادی توسعه می باشد که بتواند از بروز مسایلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه­های زیستی، آلودگی جهانی، تغییر اقلیم، افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسانها در حال و آینده جلوگیری کند. بنابراین توسعه پایدار تحولی است مواجه با تامین نیازهای امروزی بدون از بین بردن قابلیت­های نسل آینده در تامین نیازهایشان. در واقع یک تحول، زمانی پایدار است که محافظ محیط و مولد فرصتها باشد (بدرقه و همکاران، ۱۳۸۹).

مفاهیم توسعه پایدار و کشاورزی پایدار  [۲] در دو دهه اخیر وارد فرهنگ توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دنیا شده، و به سرعت توجه اندیشمندان و برنامه­ریزان را به خود جلب نموده است. توسعه به معنای استنتاج و استخراج توانمندی­ها و امکانات بالقوه می­باشد، بدین مفهوم که وضعیتی پیشرفته تر و یا موثرتر حاصل گردد، و وضعیت موجود را ارتقاء و بهبود بخشد. واژه پایداری، استمرار و ثبات را در ذهن تداعی می­نماید (خورسندی، ۱۳۸۶). در سال­های گذشته افزایش نگرانی­های جهانی درباره عواقب و اثرات جانبی فعالیت­های سیستم کشاورزی متداول بر محیط و جامعه، منجر به پیشنهاد نظام کشاورزی خاصی تحت عنوان ” کشاورزی پایدار ” شده است. کشاورزی پایدار، نوعی نظام کشاورزی با ملاحظات زیست محیطی و با توجه به منافع اقشار ضعیف جامعه است که هدف آن بهبود کارآیی اقتصادی، کیفیت محیطی و مسئولیت­پذیری اجتماعی می باشد (احمدی­نژاد، ۱۳۹۰).­

در سال­های اخیر، نگرانی­هایی در سطح جهان درباره عواقب و اثرات برخی از فعالیت­های کشاورزی بر محیط­زیست و جامعه ابراز شده است. این نگرانی­ها، بسیاری از محققین را برآن داشته تا به فعالیت­های کشاورزی چه در کشورهای صنعتی و چه در کشورهای در حال توسعه نگاهی عمیق­تر و دقیق­تر داشته باشند و تنگناهای تکنیکی و اجتماعی را بهتر تشخیص دهند و راه­هایی را برای مقابله با مشکلات ناشی از کشاورزی عرضه کنند. (داودی و مقصودی، ۱۳۹۰).

امروزه آن­چه از پیکار انسان با طبیعت به جا مانده است، انفجار جمعیت، کاهش تنوع زیستی، آلودگی محیط زیست، نبود عدالت اجتماعی و امنیت غذایی است. بنابراین نگرش جدیدی در رابطه با بهره­برداری از منابع طبیعی جهت تولید موادغذایی و نیز جنبه­های زیست محیطی مطرح شده است. تجدید نظر در نظام­های متداول ضروری می­باشد. بدین ترتیب، تحق کشاورزی پایدار به عنوان راهی برای مقابله با مشکلات مزبور اجتناب­ناپذیر است که منابع آب و خاک و ذخایر گیاهی از امور زیربنایی پایداری کشاورزی و توسعه پایدار هستند. اگر خواهان رسیدن به توسعه پایدار هستیم باید بیش از هر چیز به منابع و پایداری آن­ها توجه کنیم (نسیمی، ۱۳۸۳).

در واقع کشاورزی پایدار در برابر مساله عمده­ای که در کشاورزی متعارف وجود دارد، مطرح شده است و آن ناپایداری کشاورزی متعارف می­باشد. با توجه به نگرانی­های موجود باید زمینه را جهت حرکت، به سوی نظام­های کشاورزی پایدار فراهم کرد. نظام پایدار در کشاورزی در حقیقت نوعی راهبرد مدیریتی است که بتواند کشاورز را در انتخاب صحیح ارقام و واریته­های مورد کشت، حاصلخیزی خاک، اجرای روش­های مناسب شخم، در توالی قرار دادن مناسب گیاهان برای کاهش هزینه­های مربوط به نهاده­های مصرفی، به حداقل رساندن اثرات سوء بر محیط زیست، تامین پایداری در تولید و ایجاد سودآوری یاری نماید (کلانتری و همکاران، ۱۳۸۸). کشاورزی پایدار در جواب نگرانی­های محیطی و اثرات کشاورزی سنتی بوجود آمده است (Walter,2006). این موارد باعث شده تا در طی دهه­های گذشته آگاهی فزاینده­ای نسبت به نامناسب بودن کشاورزی متعارف پدید آید و کوشش­های فراوانی در زمینه­های تحقیقاتی، ترویجی و سیاستگذاری کشاورزی برای دستیابی به یک نظام پایدار در کشاورزی صورت گیرد (کوچکی وهمکاران، ۱۳۸۶).

از آن­جا که توسعه پایدار کشاورزی به معنای ایجاد تحولی کیفی و بنیادی در ساختار کشاورزی موکول به شناخت و نهادمندی نظام­های بهره­برداری بهینه و مناسب می­باشد، بدیهی است که شناخت وضعیت پایداری نظام زراعی باعث می­شود که از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک­تر شویم. بررسی و ارزیابی عملکرد نظام زراعی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن­ها در دستیابی به توسعه کشاورزی پایدار کمک خواهد نمود و بر این اساس می­توان راه­کارها و برنامه­ریزی متناسب و منطقی در قبال دستیابی نظام­های زراعی شالیکاری به کشاورزی پایدار فراهم ساخت. چرا که برای پی­ریزی مطمئن­تر مسئله­ی پایدارسازی، ارزیابی و شناخت علمی پایداری نظام­های بهره­برداری، ابعاد اصلی آن، عوامل مرتبط با آن و ترسیم وضعیت مطلوب و انتخاب مناسب­ترین راه­های ممکن برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ضروری است (ایروانی و دربان آستانه،۱۳۸۳).

۲-۲- بخش اول: توسعه پایدار کشاورزی

۲-۲-۱- توسعه

توسعه، پدیده و اصطلاح جدیدی نیست و در کتب اقتصادی دانشمندان قرن نوزدهم، اصطلاح ” توسعه اقتصادی” نیز بکار گرفته شده است. اما توسعه به معنی کوشش آگاهانه، نهادی و برنامه­ریزی شده برای نیل به پیشرفت اجتماعی را می­توان پدیده­ای نوظهور در قرن بیستم دانست که از سال ۱۹۱۷ از کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز گردید. در کشورهای غربی نیز توسعه به معنای بهره­برداری از منابع طبیعی کشورهای مستعمره و گشودن بازارها برای منافع کشورهای مادر بود، بنابراین افزایش سطح زندگی توده مردم کشورهای مستعمره در الویت قرار نداشت. بدین ترتیب، توسعه به مفهومی که در ۷۰ سال گذشته رایج بود، محصول تاریخ تحولات اجتماعی و اقتصادی اروپا در دو قرن گذشته است و از این رو دیدگاه غالب از توسعه، برالگوی صنعتی شدن اروپای غربی و آمریکا مبتنی بوده است. اما از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، تجربه­های حاصل از توسعه پاسخ­گوی نیازهای کامل انسان و جوامع انسانی نیست. از این رو در تعاریف و رویکردهای علمی و دانشگاهی در مفهوم توسعه تجدید نظر شد و توسعه به عنوان یک پدیده­ای با ابعاد ارزشی، فرهنگی که دارای بار متعالی، اجتماعی و فرهنگی همه جانبه است یاد گردید. همچنین در جهت جلوگیری از تخریب منابع طبیعی که ناشی از راهبرد صنعتی شدن شتابان در شهرهای بزرگ، اصطلاح توسعه پایدار مطرح گردید (پیشرو و عزیزی، ۱۳۸۸).

اصطلاح توسعه به معانى مختلفى از سوى جامعه شناسان، اقتصاددانان، برنامه ریزان توسعه وغیره تفسیر شده است. برای بعضی از آن­ها توسعه به معنای نوسازی، برای برخی دیگر تحولات اجتماعی و برای عده­ای دیگر توسعه، به مفاهیمی چون تقویت، خوداتکایی، متعالی شدن، پیشرفت، خودآگاهی و تا حدودی به مفهوم استقلال اشاره دارد (راثی تهرانی،۱۳۸۸). توسعه یعنی موفقیت اقتصادی، برخورداری از دانش فنی، برقراری تعادل مکانی­­­ -­فضایی درسطوح محلی، منطقه­ای و ملی، تعادل فرهنگی افراد و گروه­ها، رفاه اجتماعی، تکاپو در جهت مدرن سازی مستمر جامعه و بهبود روابط اقتصادی­ -اجتماعی. در واقع، توسعه، در بهبود کیفیت زندگی انسان­ها یعنی توسعه انسانی تجلی می­یابد. توسعه انسانی را می­بایست فراگرد گسترش گزینش­های مردم دانست (مطیعی لنگرودی و شمسایی، ۱۳۸۸).

 راجرز توسعه را این چنین تعریف مى کند: فرآیندى است مشارکتى در جهت تغییرات اجتماعى، در جامعه­اى که هدف آن رسیدن به پیشرفت اجتماعى و ملى براى اکثریت مردم است تا مردم بتوانند کنترل بیشترى روى محیط زندگى خود داشته باشند(راثی تهرانی، ۱۳۸۸).

با توجه به برداشت­های مختلف از مفهوم توسعه اولاً توسعه عبارت است از رشد کمی و کیفی در تاروپود اجتماع که در این صورت توسعه را بایستی بهتر شدن روابط تولیدی و افزایش کمی اقتصادی در امر تولید، توزیع و مصرف جامعه و نیز بالا رفتن شرایط کیفی از نظر اجتماعی مانند سطح سواد و آموزش، رفاه عمومی، بهداشت و درمان و آسان­ترشدن و روابط اجتماعی دانست و نمی­توان تنها در محدوده اقتصادی و به کمک دانش اقتصاد بشر را درک و توجیه کرد. ثانیاً مراد از توسعه، توسعه بدون تخریب و یا حداقل تخریب در برابر حداکثر سود جامعه است به طوری که امروزه توسعه با توجه با شرایط محیطی ارزیابی می­شود و در این توسعه محیط زیست انسان در یک نقش اصلی و محدودی قرار می­گیرد. بنابراین توسعه نتیجه برنامه­ریزی در یک مقطع زمانی و در مکانی معین در ابعاد مختلف است که در صورت شناخت و تبیین درست پدیده­ی مورد نظر و برنامه­­ریزی بهینه تحقق امر توسعه بر مفهوم واقعی آن (ابعاد کمی، کیفی)، امکان­پذیر خواهد بود (مطیعی لنگرودی، ۱۳۸۲).

[۱] – Sustainable Development

[۲] – Sustainable Agriculture

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق کشاورزی پایدار و فنآوریها و انواع نظامهای و معیارها و عناصر کشاورزی پایدار و موانع و مشکلات دستیابی به کشاورزی پایدار
  • تحقیق بیابان و توسعه پایدار و ارتباط آن با بیابان زایی و معرفی شاخص های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.