تحقیق جایگاه حمل و نقل در اقتصاد جهان و توسعه کشورها و وضعیت کشور ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه حمل و نقل در اقتصاد جهان و توسعه کشورها و وضعیت کشور ایران  دارای ۲۳ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲ اهمیت حمل و نقل    ۵
۲-۳ جایگاه حمل و نقل و بررسی نقش آن در اقتصاد کشورها    ۶
۲-۴ آثار عمده اقتصادی حمل و نقل    ۷
۲-۴-۱ ارزش افزوده بخش حمل و نقل    ۸
۲-۴-۲ سرمایه ثابت ناخالص در بخش حمل و نقل    ۹
۲-۵ اشتغال‌زایی بخش حمل و نقل    ۱۰
۲-۵-۱  زیر بخش جاده‌ای    ۱۱
۲-۵-۲ زیر بخش ریلی    ۱۲
۲-۵-۳ زیربخش هوایی    ۱۲
۲-۵-۴  زیربخش‌های دریایی    ۱۲
۲-۶ اهمیت حمل و نقل در جهت توسعه تجارت جهانی    ۱۲
۲-۷ مدل‌سازی مسائل هاب    ۱۴
۲-۸ مدلسازی مسائل آرک‌هاب    ۱۵
۲-۹آشنایی با مکانیابی هاب و آرک‌هاب    ۱۵
۲-۹-۱ مکانیابی آرک‌هاب    ۱۹
منابع و مأخذ    ۲۱

منابع

آیتی، ا. روابط متقابل حمل و نقل زمینی و اقتصاد کشور جایگاه ویژه استان خراسان. کنفرانس جایگاه حمل و نقل زمینی در اقتصاد کشور. تهران: مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و ترابری(۱۳۷۷).

– کشور، س. ح. تحولات حول و نقل کشور و بازارهای بین المللی حمل و نقل در بیست سال گذشته. مرکز آموزش و پژوهش(۱۳۷۸).

–  تحلیلی از عملکرد حمل و نقل جاده ای در سال ۱۳۷۷، ۱۳۷۸٫ دفتر برنامه‌ریزی و آموزش.

– آمار آمار فعالیت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران. راه آهن جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۷).

طرح درآمدزایی حمل و نقل. سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور (۱۳۷۸).

طرح درآمدزایی حمل و نقل گروه دریایی. سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور (۱۳۷۷).

تبریز، ع. الگوریتم‌های فرا ابتکاری در بهینه سازی ترکیبی. صفار. چاپ اول. (۱۳۷۸).

آیتی, ا. روابط متقابل حمل و نقل زمینی و اقتصاد کشور جایگاه ویژه استان خراسان. کنفرانس جایگاه حمل و نقل زمینی در اقتصاد کشور. تهران: مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و ترابری (۱۳۷۷).

تبریز, ع الگوریتمهای فرا ابتکاری در بهینه سازی ترکیبی. صفار. چاپ اول (۱۳۷۸).

-کشور, س. ح. تحولات حول و نقل کشور و بازارهای بین المللی حمل و نقل در بیست سال گذشته. مرکز آموزش و پژوهش (۱۳۷۸).

۲-۲ اهمیت حمل و نقل

از دیرباز توسعه اقتصادی در گرو توسعه بازرگانی بوده و توسعه بازرگانی نیز وابسته به پیشرفته تکنولوژی حمل و نقل بوده است. شواهد موجود در داخل کشور و حتی کشورهای خارجی نشان‌دهنده این حقیقت است که وجود امکانات حمل و نقل کارا در اندازه‌گیری میزان رفاه اجتماعی اهمیت قابل توجهی دارد. برای مثال در این قرن افزایش میزان حمل و نقل که با واحد تن کیلومتر سنجیده می‌شود در کشورهای توسعه یافته به صورت چشم‌گیری بستگی به رشد ناخالص ملی داشته و معمولا رشد فعالیتهای مربوط به حمل و نقل بیشتر از رشد تولید ناخالص ملی بوده است. امروزه حمل و نقل یکی از اجزا مهم اقتصاد ملی محسوب می‌گردد و بدلیل داشتن نقش زیر‌بنایی تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش در برگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیر قابل انکاری بر عهده دارد. در حال حاضر هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کل جهان به ترتیب ۳/۴، ۲۵/۸ و ۴/۵ درصد می‌باشد. این ارقام با توجه به ارزش تجارت جهانی موجب گشته تا زیر بخش خدمات تبدیل به یک صنعت و بازار مناسب گردد بطوری که در سال ۲۰۰۱ حجم بازار حمل و نقل آسیا بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است. لذا کاهش هزینه حمل و نقل و بالتبع کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و نهایتا اقتصاد ملی دارد، لذا برای برنامه ریزی‌های آینده، بررسی جایگاه کنونی و پتانسیل حمل و نقل در اقتصاد کشور، چشم انداز آتی جهانی آن و شناخت کمبودها و مشکلات مربوطه از گام های ضروری می‌باشد. در ادامه با بررسی جایگاه حمل و نقل در اقتصاد کشور و ارزش افزوده، وضعیت موجود و آینده حمل و نقل  ایران و جهان و تحولات اقتصادی بخش حمل و نقل به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتهای فصل نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری برای توسعه و نگهداری زیر بناها، ناوگان و تجهیزات موجود از طریق ارتقای کیفیت فنی و دانش مدیریت سیستم‌های حمل و نقل، تاکید می‌گردد.

۲-۳ جایگاه حمل و نقل و بررسی نقش آن در اقتصاد کشورها

همانطور که اشاره شد یکی از نیازهای اولیه انسانی که بارشد اجتماعی و اقتصادی دامنه گستره‌تری پیدا کرده است و امروزه یکی از مظاهر تمدن به شمار می‌رود، مسئله حمل و نقل است. عده‌ای بر این باورند که جهش اقتصادی کشور‌های توسعه‌یافته به دلیل اتخاذ روش‌های صحیح حمل و نقل بوده است؛ به این معنی که رشد و توسعه اقتصادی در ایجاد یک سیستم مطلوب حمل و نقل حائز اهمیت است و توسعه شبکه حمل و نقل نیز در رشد و توسعه اقتصادی هر کشور تاثیر می‌گذارد. در ادبیات اقتصادی،توسعه حمل و نقل مانند گردش خون در کالبد اقتصادی هر کشور است. و با تسریع در این گردش نیاز‌های حیاتی و اولیه اقتصادی در جامعه سریع‌تر براورده می‌شود. قطعا هرگونه بی‌نظمی و کندی در آن ضرر‌های فراوانی به رشد و توسعه وارد می‌کند؛ لذا زمان و میزان سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل به طور مستقسم و غیر مستقیم، روند توسعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این نکته که تعدادی از اقتصاددانان و برنامه ریزان، توسعه رشد اقتصادی را مشروط و منوط به توسعه حمل و نقل (تجهیزات زیر بنایی) و وجود وسائل نقلیه کافی (انواع ناوگان ترابری) و تسهیلات ارتباطی و خدمات وابسته به آن دانسته و بطور کلی فعالیت‌های حمل و نقل را از جمله فعالیه‌های اساسی و زیربنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول اقتصادی جامعه به حساب می‌آورند، ناشی از همین وابستگی و ارتباط تنگاتنگ بین تحولات حمل و نقل و کل اقتصاد است. حمل و نقل بمعنای جامع آن شامل مدیریت زیر بنا، روبنا(ناوگان) از نیازهای اساسی جوامع امروزی است بطوری‌که در هر کشوری برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی داشتن شبکه حمل و نقلی گسترده و قابل اطمینان از نیازهای اولیه محسوب می‌گردد. حتی برخی بر این باورند که حمل و نقل از ابزارهای ابتدایی توسعه می‌باشد. در گذشته به دلیل اینکه حمل و نقل یک نیاز ثانویه برای تحقق نیازهای اولیه‌ای همچون تجارت، مسافرت، اشتغال و… به حساب می‌آمد، بنحو شایسته‌ای با آن بخورد نمی‌شد. لیکن رشد و توسعه اقتصاد جهانی، تلاش کشورها برای استفاده بهینه از توانمندیها و فرصتهای در اختیار، و فشرده شدن رقابت در عرصه‌های جهانی موجب گشت تا حمل و نقل بواسطه نقش مستقیمی که در کاهش هزینه‌های تولید و دسترسی به بازار و در نهایت افزایش توان رقابت در عرصه تجارت بین الملل مخصوصا برای کشور‌هایی که حجم تجارت خارجی( صادرات-واردات) آنها بالا می‌باشد، از جایگاه رفیعی در مدیریت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و حتی تحقیقات برخوردار گردد. تاثیر چنین ویژگی سبب گشته تا نگرش‌های گذشته نسبت به حمل و نقل تغییر یابد و به حمل و نقل به عنوان یک بخش خدماتی- اقتصادی نگریسته شود. سهم اعتبارات عمرانی بخش حمل و نقل از کل اعتبارات عمرانی کشور دارای روند نزولی است. دلیل آن نیز گشوده شدن افق‌ها و زمینه‌های نو همچون صنعت، مخابرات، انرژی، آموزش و غیره در دهه‌های اخیر می‌باشد. با این حال با عنایت به نقش زیربنایی حمل و نقل در تحقق توسعه اقتصادی و لزوم برخورداری از سیستم‌ها و شبکه‌های حمل و نقل کارا، توانا و همپای با معیارهای بین المللی ، میطلبد تا نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش راه و ترابری توجه شایسته‌ای مبذول گردد. همچنین روند تشکیل سرمایه و ارزش افزوده در بخش حمل و نقل و کل اقتصاد کشور بیانگر این واقعیت است که بخش حمل و نقل از پتانسیل بالقوه بالاتری برخوردار می‌باشد و این پتانسیل در صورت رفع مشکلاتی همچون کم بودن نرخ بازگشت سرمایه و محدودیت‌های قانونی بمراتب بالاتر از سطح کنونی قرار خواهد گرفت.

۲-۴ آثار عمده اقتصادی حمل و نقل

بخش حمل و نقل به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر متغییر های اصلی اقتصاد کشور مانند تولید کل، تولید در بخش‌های اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخش‌های اقتصادی، قیمت در بخش‌های مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر می‌گذارد. آثار کوتاه مدت شامل آثار مربوط به افزایش یا کاهش هزینه زندگی بطور مستقیم از طریق طریق هزینه‌های حمل و نقل هر خانواده و بطور غیر مستقیم از طریق تاثیر روی قیمت سایر کالاها و خدمات متاثر از قیمت‌های حمل و نقل می‌باشد. آثار میان‌مدت شامل تاثیر قیمت‌های حمل و نقل روی مصرف خدمات جایگزین از قبیل ارتیاطات بوده و آثار دراز مدت مربوز به تغییر مبانی محاسبات اقتصادی طرح‌های تولیدی و عمرانی می‌باشد. بطور کلی ترکیب فعالیت‌های تولیدی در هر منطقه و به تبع آن ترکیب بافت تولید، ترکیب اشتغال، حجم تولید، حجم درآمد سرانه و سایر متغییر های اقتصادی ذیربط می‌توانند از تغییرات قیمت خدمات حمل و نقل تاثیر بپذیرند. در مطالعات اقتصادی حمل و نقل اثر تغییر قیمت خدمات حمل و نقل بر شاخص زندگی را بصورت جدول شماره ۱ براورد کرده اند ]۱[.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حمل و نقل و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار
  • تحقیق سیستم استنتاج فازی و استفاده آن در توسعه پایدار شهر
  • تحقیق توسعه ، مفهوم ، انواع و ابعاد آن و نظریه های توسعه و ارتباطات
  • تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران
  • تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.