تحقیق جذب سطحی روشی برای جداسازی فلزات سنگین وسیستم‌های جذب سطحی و معرفی گرافن و کاربردهای آن و کلیاتی در موردکربن فعال

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جذب سطحی روشی برای جداسازی فلزات سنگین وسیستم‌های جذب سطحی و معرفی گرافن و کاربردهای آن و کلیاتی در موردکربن فعال دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- اهمیت اندازه‌گیری یون های فلزی:    ۶
۱-۲-۱- اهمیت اندازه‌گیری روی    ۶
۱-۲-۲- اهمیت اندازه‌گیری سرب:    ۷
۱-۲-۳- اهمیت اندازه‌گیری مس:    ۸
۱-۳- روش‌های جداسازی فلزات سنگین:    ۹
۱-۴- جذب سطحی:    ۹
۱-۴-۲- عوامل موثر بر سرعت جذب سطحی:    ۱۰
۱-۴-۳-ترمودینامیک جذب سطحی:    ۱۰
۱-۴-۴- جذب سطحی و ایزوترم‌های جذب    ۱۲
۱-۵ ایزوترم جذب در سیستم تک جزئی:    ۱۳
۱-۵-۱- ایزوترم لانگمویر:    ۱۳
۱-۵-۲- ایزوترم فرندلیچ:    ۱۴
۱-۶- سینتیک جذب    ۱۴
۱-۷- سیستم‌های جذب سطحی:    ۱۶
۱-۷-۱- سیستم غیر پیوسته:    ۱۶
۱-۷-۲- سیستم بستر ثابت    ۱۷
۱-۷-۳- بستر ضربه زده:    ۱۷
۱-۷-۴- بستر متحرک پایا:    ۱۷
۱-۷-۵- بستر سیال شده:    ۱۸
۱-۸- جاذب‌ها    ۲۰
۱-۸-۱- جاذب های معدنی    ۲۱
۱-۸-۲- جاذب های آلی    ۲۱
۱-۸-۳- بیوجاذب ها    ۲۲
۱-۸-۴-  ویژگی های کلی جاذب ها    ۲۴
۱-۹- دسته بندی نانو مواد    ۲۴
۱-۹-۱- نانوذرات    ۲۵
۱-۹-۲- کاربردهای نانو ذرات    ۲۵
۱-۹-۳- خصوصیات ویژه نانوذرات    ۲۶
۱-۱۰- معرفی گرافن    ۲۷
۱-۱۱- کاربردهای گرافن    ۲۹
۱-۱۱-۱- ساخت ترانزیستورهای بسیار کوچک و با استفاده از گرافن    ۳۰
۱-۱۱-۲- ذخیره انرژی    ۳۱
۱-۱۱-۳- ساخت تجهیزات نوری، سلول های خورشیدی و نمایشگرهای لمسی انعطافپذیر    ۳۱
۱-۱۱-۴- استفاده از گرافن برای کاهش زمان شارژ باتری ها    ۳۱
۱-۱۱-۵- فیزیک ذرات پرانرژی    ۳۲
۱-۱۲-کلیاتی در موردکربن فعال    ۳۲
۱-۱۲-۱- مواد اولیه تهیه کربن فعال    ۳۴
۱-۱۲-۲- ساخت کربن فعال از ضایعات کشاورزی    ۳۵
۱-۱۲-۳- مراحل ساخت کربن فعال    ۳۶
۱-۱۲-۴- فعال سازی کربن    ۳۷
۱-۱۳- مروری بر کارهای انجام شده    ۳۸
منابع    ۴۱

منابع

حیدری ارجلو، ش. (۱۳۹۱). ” بررسی جذب سطحی فلزات سنگین کروم و کادمیم بر جاذب های کربنی و کیتوسان. ” طرح تحقیقاتی، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد گچساران

ساجدی، م. (۱۳۹۱). ” مقایسه کارائی جاذب های کربن فعال تهیه شده از چوب هلو و نانو ذرات نقره اصلاح شده با لیگاند ۶- (هگزان -۱و۵- دی ایل بیس (آزان -۱- ایل -۱- ایلیدین)) بیس (متان -۱- ایل -۱- ایلیدین) بیس (۲- متوکسی فنل) برای استخراج و پیش تغلیظ مقادیر ناچیز یون های فلزی مختلف. ” پایانئ نامه کارشناسی ارشد شیمی‌تجزیه، دانشگاه آ زاد ایلامی‌واحد گچساران.

پور کیواتی نرگور، پ. (۱۳۹۱). ” روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها. ” پایان نامه کارشناسی ار شد مهندسی شیمی‌– طراحی فرایندهای صنایع نفت، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تهران جنوب

مظفریان، ک، مداینی، و خشنودی، م (۱۳۸۵): ارزیابی عملکرد فرایند اسمز معکوس در حذف آرسنیک و آب. ” م. آب و فاضلاب و ۲۲ و ۶۰-۲۸

شاهد محمدی و ز ع معاضد و جعفرزاده حقیقی (۱۳۸۶) ” بررسی تأثیر غلظت سدیم بیکربنات بر افزایش ظرفیت جاذب پوسته شلتوک در حدف کادمیم از محیط آبی ” مجله علوم دانشگاه شهید چمران و ۱۷-۱۲۶-۱۳۶٫

سعیدی و جمشیدی و بیات. ج. (۱۳۸۸) ” حذف کادمیوم از آب توسط زغال ساخته شده از پوست گردو و بادام و مقایسه آن با کربن فعال گرانولی ” م. آب و فاضلاب و ۷۰ و ۱۶-۲۲٫

ملکوتیان، م. موسوی، غ، ر طولایی، ع. ” مطالعه کینتیکی و ایزوترم جذب فلزات مختلف.”

حیدری، ا. یونسی، ح، ا. مهربان، ز. ” حذف مخلوط یون های فلزی سرب، نیکل و کادمیم از محلول های آبی با استفاده از جاذب نانو حفره ام سی ام -۴۱ اصلاح شده

ایوالد تربیال، ر، ۱۳۸۴، عملیات واحد، ترجمه پریسا زینتی، ج ۲، چاپ چهارم، تهران، انتشارات نشر دانش.

Kent S.Knaebel , ‘ adsorbent Selection’ adsorption Research, Inc. Dublin, ohio 43016

Limousin , G, Gaudet , , G. P , charlet , L , Szenknect, s , Barthe , V , 2007 , Krimissa. M, Sorption isotherms: A review on physical bases , modeling and measurement , Applied Geohmistry , Vol. 22 , pp 249-275.

Mohan , D. Singh , K. P , 2002 , Single – and Multi- component Adsorption of Cadmium and Zinc u sing Activated carbon Derived from Bagasse Fan Agric ultural waste , water Research , vol. 36, P. 2304 -2318.

۱-۱- مقدمه

جریان پساب‌های خروجی از صنایع مختلف عمدتاً حاوی مقادیر متفاوتی فلزات سنگین می‌باشد علاوه براین آب های زیر زمینی نیز با توجه به محل استخراج، حاوی مقداری از این فلزات می‌باشند. پساب خروجی از صنایع پتروشیمی‌ و پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنایع ریخته گری، صنایع تولید شیشه و…. حاوی مقادیر قابل توجهی فلزات سنگین از جمله سرب، مس، جیوه، روی و کادمیم می‌باشد. اکثر این فلزات سمی‌ می‌باشند. تخلیه این پساب‌ها در محیط باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود. این فلزات وارد زنجیره غذایی انسان شده و در بافت زنده تجمع میکنند. ارتباط انسان با فلزات سنگین در ده‌های اخیر و با ورود تکنولوژی و توسعه صنایع شیمیایی رو به افزایش بوده است[۱].

استفاده از فلزات در فرایند‌های صنعتی و محصولات تولیدی امروز نمودهایی از آن هستند: از جمله جیوه در پر کردن دندان استفاده می‌شود، سرب در بنزین خودروها وجود دارد که هر روزه با افزایش تعداد خودروها مقدار این فلز سنگین در محیط زیست خصوصاً شهرهای بزرگ رو به افزایش است. همچنین سرب در رنگ‌ها، مواد آرایشی، شامپوها و دیگر موادی که برای مو استفاده می‌شود وجود دارد. دهان شویه‌ها، خمیر دندان و صابون‌ها نیز حاوی مقادیری فلزات سنگین از جمله سرب می‌باشند.

در جوامع صنعتی امروز، گریزی از مواد شیمیایی و فلزات سمی‌نیست. خصوصاً که خیلی از مشاغل و حرفه‌ها مستلزم قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین هستند. افراد در تنها بیش از ۵۰ شغل مستلزم برخورد با جیوه هستند، مثل: پزشکان، کارکنان کارخانجات داروسازی، نقاش‌ها، کارکنان چاپ‌خانه‌ها، فلزکارها، جوشکار‌ها ، دکورسازها و سفالگرها.

تحقیقاتی که روی اثرات سمی‌فلزات سنگین انجام شده، تائید می‌کنند که این مواد می‌توانند مستقیماً با مختل کردن عوامل مغزی و عصبی بر رفتار انسان اثر بگذارند. فلزات سنگین بر مواد انتقال دهنده پیام‌های عصبی و عملکرد آنها تاثیر دارند و فرایندهای متابولیکی بی‌شماری در بدن را تغییر می‌دهند. سیستم‌هایی که عناصر فلزی سمی، می‌توانند آنها را تخریب کنند یا کارشان را با مشکل مواجه کنند جاهایی مثل: خون و عروق قلبی،مسیرهای سم زدایی بدن و  مسیرهای تولید انرژی، آنزیم ها، سیستم گوارشی، ایمنی، اعصاب مرکزی و محیطی، تولید مثل و مجاری ادراری هستند .

تنفس ذرات فلزات سنگین، حتی در مقادیر کم می‌توانند اثر جدی روی سلامت انسان داشته باشند. فلزات سنگین می‌توانند واکنش‌هایی حساسیتی را افزایش دهند، جهش‌های ژنتیکی ایجاد کنند، با عناصر کمیاب مفید برای بدن در واکنش‌هایی بیوشیمیایی رقابت کنند و نیز مثل آنتی‌بیوتیک‌ها عمل کنند و هر دو دسته مفید و مضر باکتریها را از بین ببرند. بیشتر اثر تخریبی فلزات سمی، ناشی از افزایش اکسید شدن رادیکال‌های آزاد توسط آنها است. رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی وقتی  سلول‌ها با اکسیژن واکنش می‌دهند (اکسایش) تولید می‌شوند. اما در حضور فلزات سنگین سمی‌یا کمبود آنتی اکسیدان‌ها، به صورت کنترل نشده ای تولید می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها مثل ویتامین‌های A, C, E فعالیت رادیکال‌های آزاد را کم می‌کنند.

فلزات سنگین همچنین می‌توانند اسیدیته خون را افزایش دهند و بدن برای حفظ pH مناسب خون، کلسیم را از استخوان‌ها بیرون می‌کشد. به علاوه فلزات سنگین شرایطی را ایجاد می‌کنند که منجر به التهاب در شریان‌ها و بافت‌ها می‌شوند که خود باعث خروج بیشتر کلسیم به سمت بافت‌ها به عنوان بافر می‌شود اما مشکل دیگری ایجاد میشود، به طور مثال، سخت شدن دیواره شریان و انسداد پیشرونده.

اگر جای کلسیم از دست رفته پر نشود برداشت دائمی‌این ماده معدنی مهم از استخوان‌ها باعث پوکی استخوان می‌شود. مطالعاتی نشان می‌دهد که هر مقدار جزئی از عناصر سمی، نتایج منفی بر سلامتی دارند. کودکان و سالخوردگان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند در مقابل مسمومیت با این مواد، آسیب پذیرند.

۱-۲- اهمیت اندازه‌گیری یون های فلزی:

۱-۲-۱- اهمیت اندازه‌گیری روی

روی برای ساخت کلاژن، جهت استحکام پوست و مو ضروری است. این عنصر با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی از پوست در مقابل اثرات نامطلوب اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند[۱].

تحقیقات نشان داده اند این عنصر دارای خواص ضد آکنه و ضد التهابی بوده و در تسریع و ترمیم زخمهای پوستی نقش دارد[۱]. فلز روی در تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی ایفا می‌کند و از بروز بیماری ها خصوصاً سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در بهبود حس چشایی خصوصاً در سالمندان نقش دارد.

در تولید هورمون های جنسی از جمله تستسترون نقش داشته و کمبود آن سبب نقص در دستگاه تولید مثلی می‌شود. سبب بهبود عملکردهای ورزشی در ورزشکاران می‌شود. به عملکرد انسولین کمک کرده و در تنظیم قند خون نقش دارد. روی در تولید و فعالیت آنزیم‌ها، همچنین در ایجاد پروتئین موثر است.

بیشتر مواد معدنی کمیاب از جمله روی در صورت مصرف بیش از حد برای بدن سمی‌هستند و باعث اختلال در کار معده و دیگر عضوهای حیاتی بدن می‌شوند.

بالا رفتن بیش از حد روی در بدن باعث استفراغ می‌شودو همچنین باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب بدن می‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خیلی زیاد روی باعث کاهش عملکرد ایمنی می‌شود. مصرف زیاد روی می‌تواند با جذب مس تداخل کرده و باعث کمبود مس شود. این موضوع بر مقدار آهن بدن اثر گذاشته و می‌تواند منجر به کم خونی شود. مصرف زیاد آهن و مس با جذب روی تداخل می‌کند.

۱-۲-۲- اهمیت اندازه‌گیری سرب:

سرب فلزی است براق، انعطاف پذیر، بسیار نرم، شدیداً چکش‌خوار و به رنگ سفید مایل به آبی که از خاصیت هدایت الکتریکی پایینی برخوردار می‌باشد. این فلز شدیداً در مقابل خوردگی مقاومت می‌کند [۲]. و به همین علت از آن برای نگهداری مایعاتی که خوردگی زیادی دارند مانند اسید سولفوریک استفاده می‌شود.

با افزودن مقادیر خیلی کم آنتیموان یا فلزات دیگر به سرب می‌توان آن را سخت نمود. یکی از فلزات سنگین و از عوامل آلوده کننده محیط، سرب است که با ایجاد اثرات سمی‌شدید بر روی انسان و دیگر جانداران نقش مهمی‌در آلودگی محیط زیست در قرن حاضر دارد. این مشکل مستقیماً با مصارف زیاد صنعتی آن ارتباط دارد. مصرف این عنصر در صنایع مختلف موجب بالا رفتن میزان آلودگی در اکوسیستم‌های مختلف محیطی شده و می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث آلودگی محیط زیست از جمله خاک و مصرف کنندگان گردد. در نتیجه ورود مقادیر متفاوت این فلز سمی‌ به اشکال مختلف از جمله از طریق خاک به زنجیره غذائی انسان و جانداران، محیطی نامناسب برای زندگی با اثرات نامطلوب و امکان بروز بیماری‌های مختلف را فراهم نموده است [۲]. سرب یک مخرب قوی اعصاب بوده که در رشد و کارکرد اکثر اندام‌های بدن به خصوص کلیه‌ها، سلول‌های قرمز خون و سیستم اعصاب مرکزی مزاحمت ایجاد می‌کند.

در نوزادان و کودکان، سرب رشد سیستم اعصاب مرکزی و مغز را به تاخیر می‌اندازد. حتی مقادیر کم سرب باعث کاهش ضریب هوشی، ناتوانی در یادگیری  اختلالات رفتاری می‌شوند. مسمومیت ناشی از سرب در کودکان بر اثر رنگ‌های ساختمانی که در آن‌ها از سرب استفاده می‌شود، نیز ایجاد می‌شود. امروزه مسمومیت با سرب بیشترین خطر برای سلامتی کودکان در کشورهای صنعتی می‌باشد. مقدار سرب در آب آشامیدنی نیز دارای اهمیت می‌باشد، به خصوص در منازل با شیر آب و اتصالات ساخته شده از برنج (شامل سرب) یا، منازلی که لوله‌ها با سرب لحیم شده‌اند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گرافن و آلیاژسازی مکانیکی
  • تحقیق ترکیبات هتروسیکل و کاربردهای آن ومعرفی ﺟﺬب ﺳﻄﺤﯽ و ایزوترم آن
  • تحقیق معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها
  • تحقیق تولید پودر مس و معرفی گرافن و خواص و کاربردها و روش های تولید گرافن و آلیاژسازی مکانیکی و مبانی فرآیند آن
  • تحقیق روغن‏ موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغن‏ها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.