تحقیق جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و ژئوپلیتیک شیعه و دیدگاه اندیشمندان ژئوپلیتیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و ژئوپلیتیک شیعه و دیدگاه اندیشمندان ژئوپلیتیک دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱-سیر تحول و ماهیت جغرافیایی سیاسی:    ۵
۲-۲-ژئوپلیتیک یا جغرافیایی سیاسی:    ۶
۲-۳- ژئو پلیتیک در بستر زمان:    ۷
۲-۴- سیر اندیشه و نگرشهای ژئوپلیتیک:    ۱۲
۲-۵-منطقه گرایی:    ۱۴
۲-۶-مولفه های قدرت منطقه ای و تطبیق آن با شرایط ایران    ۱۵
۲-۷-استراتژی و ژئوپلیتیک:    ۱۸
۲-۷-۱-عناصر استراتژی:    ۱۹
۲-۷-۲-عوامل تعیین کنندهی استراتژی:    ۱۹
۲-۷-۳- رابطه ی استراتژی و سیاست:    ۲۰
۲-۸- مذهب و ژئوپلیتیک:    ۲۰
۲-۹-ژئوپلیتیک شیعه و دیدگاه اندیشمندان ژئوپلیتیک:    ۲۷
۲-۹-۱-دیدگاه توال:    ۲۷
۲-۹-۲-دیدگاه نصر:    ۲۷
۲-۹-۳-دیدگاه اسپوزیتو:    ۲۸
۲-۹-۴-دیدگاه فولر:    ۲۸
۲-۱۰-مکتب رآلیسم:    ۲۹
۲-۱۱- مکتب رادیکالیسم:    ۲۹
۲-۱۲- پیشینه تحقیق:    ۳۱
منابع و مآخذ:    ۳۴

منابع:

۱-شو تار، سوفی، رضیئی، سید حامد، ۱۳۸۶،شناخت و درک مفاهیم جغرافیایی سیاسی، چاپ اول، انتشارات سمت

۲ -پور مهرانی، مهران، ۱۳۸۹، چالشهای ژئوپلیتیکی ایران در مرزهای پیرامونی، تهران، انتشارات نوآور

۳ -عزتی، عزت الله، ۱۳۸۶، نظریه های جدید جغرافیای سیاسی، تهران، نشر قومس

۴-عزتی، عزت الله، ۱۳۹۰، ژئوپلیتیک،چاپ نهم، تهران، انتشارات سمت

۵-حافظ‌نیا، محمدرضا؛ ۱۳۸۶، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، چاپ سیزدهم، انتشارات سمت،

۶ -حافظ نیا، محمد رضا، ۱۳۷۹، مبانی مطالعات سیاسی و اجتماعی جلد دوم، تهران انتشارات سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور

۷ -حافظ نیا، محمد رضا، ۱۳۹۰، اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک، چاپ سوم، مشهد، انتشارات پاپلی

۸  -حافظ نیا، محمد رضا، زرقانی، سید هادی، مقاله جایگاه ایران در نظام ژئوپلیتیک جهان، روزنامه جمهوری اسلامی ایران، ۴ و۵ اردیبهشت ۱۳۸۷

۹ -حافظ نیا، محمد رضا، سخنرانی در باب بحثی جدید در خصوص پایه گذاری جغرافیای سیاسی جهان، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، ابانماه ۱۳۹۲

۱۰ -حافظ نیا، محمدرضا، ۱۳۸۹، قدرت و منافع ملی، تهران، نشر انتخاب

۱۱- مجتهد زاده، پیروز، ۱۳۸۱، جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی، تهران ، انتشارات سمت

مقدمه:

ژئوپلیتیک بخشی از علوم جغرافیایی است که به تحلیل مسایل منطقه‌ای و جهانی و ارتباط متقابل آن با ساختار اقتصادی و سیاسی محلی می‌پردازد. در ژئوپلیتیک یا سیاست‌های جغرافیایی که معنای لغوی آن سیاست زمین است نقش عوامل محیط جغرافیایی در سیاست ملل بررسی می‌شود. جغرافیدانان سیاسی معتقدند قدرت به شدت متاثر از عوامل محیط جغرافیایی است، چنین طرز تفکری یک پدیده نو نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. از نظر عالمان این رشته تحول در چهره خارجی زمین موجب ایجاد روابط انسانی متنوعی شده است. لذا برای ارائه تحلیل واقع بینانه‌ای درباره ژئوپلیتیک باید برای داده‌های طبیعی اهمیتی محدود قائل شویم. تحولات و دگرگونیهایی که در تاریخ سیاسی واحدهای کوچک جغرافیایی به وجود آمده سبب شده که امروز دیگر ژئوپلیتیک تنها به معنای رقابت استراتژیها در ابعاد جهانی نباشد. در حقیقت ژئوپلیتیک مجموعه پیچیده نیروهای متخاصم و متعددی است که در سرزمین‌هایی با ابعاد کوچک به کشمکش می‌پردازند هدف آنان از این کشمکشها یا اثبات تفوق سیاسی خود یا بیرون راندن رقبای سیاسی از صحنه است.

منطقه مسلمان‌نشین خاورمیانه و شمال آفریقا، یا به تعبیر امروزی خاورمیانه اسلامی، از منظر ژئوپلیتیک و استراتژیک در طول تاریخ، همواره از اهمیت و جایگاه منحصر به فردی نزد قدرت‌های برتر جهان برخوردار بوده است. این منطقه حساس و تعیین کننده، در طول حدود یکصد سال اخیر، یعنی از پایان جنگ جهانی اول و شکست و تجزیه امپراطوری عظیم عثمانی، تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً به طور کامل تحت انقیاد و سلطه مجموعه تمدنی غرب به رهبری آمریکا و کنترل و نظارت شبکه جهانی و جهنمی صهیونیسم قرار داشت. پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعیت شیعه و آموزه‌های ظلم ستیز و حیات‌بخش شیعه، این سلطه ظالمانه و غارتگرانه غرب را بر منطقه برای اولین بار به چالش کشید و ایران با پیروزی و موفقیت‌های شگفت‌انگیز و سرنوشت‌ساز در همه‌ عرصه‌های رویارویی با جبهه استکباری غرب، به الگوی مقاومت، سربلندی و بالندگی در میان مردم مسلمان منطقه، اعم از شیعه و سنی، تبدیل گردید. ثمره این مقاومت و موفقیت ابتدا در پیدایش و پیروزی خیره کننده مقاومت در لبنان و سپس سرزمین‌های اشغالی فلسطین، به بار نشست و امروز، با پیرایش و پویایی بیداری اسلامی در منطقه، موج قدرتمند مقاومت، با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران، جبهه‌ای به گستردگی از مصر، تونس، سوریه، عراق تا عربستان، بحرین، یمن و دیگر کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده و جبهه استکباری غرب را به عقب‌نشینی وادار کرده است.

۲-۱-سیر تحول و ماهیت جغرافیایی سیاسی:

ماهیت و قلمرو جغرافیای سیاسی بسیار متنوع و گسترده می باشد و از همین رو پژوهشگران تعاریف متعددی را از این رشته ارائه داده اند. شاید بتوان اولین تعریف منسجم و پذیرفته شده در بین دیگر اندیشمندان را معطوف به تعریف هارتشورن در سال ۱۹۵۴ دانست که تعریف غالب این رشته در دهه ۶۰ بود. او می گوید: جغرافیای سیاسی، تفاوتها، تشابهات سیاسی، مناطق و ارتباط آنها را با سایر تفاوتها و تشابهات جغرافیایی بررسی می کند. در مجموع باید بیان داشت که مکان و فضا، بینش سیاسی و تصمیم گیری و رابطه متقابل آنها همچنان محور های اصلی مطالعات جغرافیای سیاسی را تشکیل می دهند.(پور مهرانی: ۱۳۸۹: ۲۵)

جغرافیای سیاسی بر پایه پنج عنصر بنیادین، یعنی مناقشات، فضا، مرز، امپراتوری، جهانی شدن، پایه ریزی شده است که هریک از آنها مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

– مناقشات یا برخوردها و کشمکش ها بیشتر در راه کسب منابع طبیعی همچون نفت، آب و غیره بوجود  می آید که برای رسیدن به آنها به کنترل فضاهای دریایی، جاده ها و غیره و تسلط قومی و ایدئولوژیک نیاز است. جامعه می تواند بر جوامع دیگر سلطه و کنترل داشته باشد که از عامل قدرت برخوردار باشد.

– فضا و نوع کلاسیک آن شامل محدوده های زمینی، دریایی و هوایی است. در حال حاضر فضاهای فراسوی جو به نام حریم فضایی مطرح است که موجب تبادل سرمایه، اطلاعات کالا و تبادل اطلاعات بین سازمانهای بین المللی است و آن را فضای بالقوه می نامند.

– مرز، محدوده سیاسی، فضایی و جغرافیایی سرزمین (دولتها) را مشخص می کند. مرزها در جغرافیای طبیعی، قومی و فرهنگی نقش دارند.

– امپراتوری، عبارتست از تسلط اشراف دولت مرکزی بر اقوام و ساکنان ناهمگون در مجموعه ای از سرزمینهای جغرافیایی پایدار یا ناپایداراست. امروز امپراتوری وجود خارجی ندارد و در معنای مجازی شامل کشورهای ابر قدرت است.

– جهانی شدن ازیک طرف به مکانها و مزایای استراتژیک آن مربوط می شود که به عوامل متعددی نیاز دارد و از طرف دیگر کشوری که در فکر جهانی شدن است باید قدرت تسلط بر کشورها و دولتها ی متعدد دیگری را داشته باشد. (شوتار:۱۱:۱۳۸۶)

۲-۲-ژئوپلیتیک یا جغرافیایی سیاسی:

آیا جغرافیای سیاسی با ژئوپلیتیک تفاوت دارد یا نه؟ جغرافیا در پیوند با سیاست، جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک را خلق می کند. با این تفاوت که در علم جغرافیای سیاسی به مطالعه و بررسی تأثیر سیاست و تصمیم گیری های سیاسی بر جغرافیا و در ژئوپلیتیک به مطالعه و بررسی تأثیر جغرافیا بر سیاست و تصمیم گیری های سیاسی تأکید  می شود. بنابراین، یک پدیده سیاسی می تواند همزمان  موضوع مورد مطالعه هم جغرافیای سیاسی باشد، آنگاه که از منظر سیاست به آن نگریسته می شود و هم موضوع مورد مطالعه ژئوپلیتیک؛ آنگاه که از منظر جغرافیا به آن و به عنوان یک پدیده سیاسی پرداخته می شود .در مجموع باید بیان داشت که مکان و فضا، بینش سیاسی و تصمیم گیری و رابطه متقابل آنها محورهای اصلی مطالعات در جغرافیای سیاسی می باشد اما باید میان دو واژه و حیطه فعالیت جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک تمایز قایل شد، چرا که ژئوپلیتیک رشته ای است که به مطالعه نقش محیط در تصمیم گیری های سیاسی، مانند چگونگی استفاده و بهره برداری از امکانات محیط جغرافیایی برای پیشبرد اهداف سیاسی و رقابتی در سطح منطقه ای و جهانی می پردازد. این رشته به عکس جغرافیای سیاسی، به بررسی حدود و مرز کشورها، روابط داخلی و بین المللی و تشکیلات اداری و اجتماع آن و همچنین در بخشی نیز به بررسی تاثیر عوامل فرهنگی و طبیعی در ظهور واحدهای سیاسی قدرتمند می پردازد. اما آنچه این دو را به هم پیوند می‌دهد عامل قدرت می باشد، چرا که هم ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی در نقطه اشتراکشان، به بررسی نقش قدرت سیاسی در محیط جغرافیایی می پردازند. (پور مهرانی:۲۵:۱۳۸۹)

در حال حاضر تعاریف زیر در مورد ژئوپلیتیک در بین اندیشمندان این رشته عنوان شده است: میرحیدر       ژئوپلیتیک را شیوه قرائت و نگارش سیاست توسط صاحبان قدرت و اندیشه و تاثیر آنها بر تصمیم گیری های سیاسی در سطح ملی و منطقه ای می داند. (میر حیدر:۲۲:۱۳۷۷)

پیروز مجتهد زاده نیز عنوان می کند: ژئوپلیتیک یا سیاست جغرافیایی اثر محیط و اشکال یا پدیده های محیطی چون موقعیت جغرافیایی، شکل زمین، منابع کمیاب، امکانات ارتباطی و انتقالی(زمینی، دریایی و هوایی و فضایی)، وسایل ارتباط جمعی و… را در تصمیم گیری های سیاسی ، بویژه در سطوح گسترده منطقه ای و جهانی را مطالعه می کند.(مجتهد زاده:۱۲۸:۱۳۸۱)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جغرافیای سیاسی ،حکومت و پیدایش دولت و نظریه پردازن و نظریه های جغرافیای سیاسی
  • تحقیق رویکرد ها و دیدگاه های پیرامون ژئوپلیتیک و تحلیل ژئوپلیتیک عوامل تأثیرگذار بر واگرایی های ایران و ترکیه
  • تحقیق فرایند تکوین ژئوپلیتیک شیعه و نقش آن در معادلات قدرت منطقه‏ ای و بین‏ المللی
  • تحقیق نظریات پایه ارائه شده در تاریخ مطالعات ژئوپلیتیک و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.