تحقیق جنگل و پیدایش خاک و تاثیر کرم خاکی بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک و عوامل موثر بر فعالیت کرم‌های خاکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جنگل  و پیدایش خاک و تاثیر کرم خاکی بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک و عوامل موثر بر فعالیت کرم‌های خاکی دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۵
۱-۱-۱ پیدایش خاک    ۵
۱-۱-۲  نقش جنس سنگ بستر یا مواد مادری در پیدایش خاک    ۵
۱-۱-۳  نقش اقلیم در پیدایش خاک    ۶
۱-۱-۴ نقش توپوگرافی در پیدایش خاک    ۶
۱-۱-۵ نقش زمان در پیدایش خاک    ۶
۱-۱-۶ نقش جانداران در پیدایش خاک    ۷
۱-۲ خاکزیان    ۷
۱-۲-۱ کرم خاکی    ۹
۱-۲-۲ تاثیر کرم خاکی بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک    ۱۱
۱-۲-۲-۱  چرخه عناصر غذایی و حاصلخیزی خاک    ۱۱
۱-۲-۲-۲  ساختمان خاک    ۱۲
۱-۲-۲-۳  بافت خاک    ۱۳
۱-۲-۲-۴  تهویه و زهکشی    ۱۳
۱-۲-۲-۵  ورود آب به خاک    ۱۳
۱-۲-۲-۶  ماده آلی    ۱۳
۱-۲-۲-۷  ازت    ۱۴
۱-۲-۲-۸ کلسیم    ۱۴
۱-۳  عوامل موثر بر فعالیت کرم‌های خاکی    ۱۴
۱-۳-۱  نمناکی خاک    ۱۵
۱-۳-۲  دمای خاک    ۱۵
۱-۳-۳  تهویه خاک    ۱۵
۱-۳-۴  اسیدیته خاک    ۱۶
۱-۳-۵  کلسیم خاک    ۱۶
۱-۳-۶  کارهای کشاورزی و خاک ورزی    ۱۶
۱-۳-۷  مواد آلی مرده، لاشبرگ‌ها و مانده‌های گیاهی    ۱۷
۱-۳-۸  کودهای دامی    ۱۷
۱-۳-۹  ریزجانداران    ۱۷
۱-۳-۱۰  خاک    ۱۷
۱-۳-۱۱  تاثیر پوشش گیاهی    ۱۸
۱-۴ جنگل    ۱۹
۱-۴-۱ جنگل طبیعی    ۱۹
۱-۴-۱-۱ جنگل مصنوعی    ۱۹
۱-۵-مروری بر مطالعات    ۲۰
منابع    ۳۰

منابع

Wood, M. 1990. Enviromental Soil Biology. 2nd ed., Blackie Academic & Professional, Glasgow, UK. 150 pp.

Binkley. D. and Giardina, C., 1998. Why do trees species affect soils? The warp and woof of tree-soil interactions. Biogeochemistry, 42:89-106.

Birkeland, W. P. 1999. Soils and Geomorphology, oxford university press, 403p.

Dowling, A. y., Webb, A. A. and Scanlan. Y. C. 1986. surface soil chemical and physical.

Burt R. 2004. Soil Survey Laboratory Methods Manual. United States Departmentof Agriculture andNatural Resources Conservation Service. Soil Survey Investigations Report. No:42, Version 4.0, 700 p.

Tondoh J.E., Monin L.M.,Tiho S., Csuzdi C.. 2007. Can earthworms be used as bio-andicators of land-use perturbations in semi-deciduous forest? Biology and Fertility of Soils, 43: 5858-592.

Rossi J.P. 2003. Short-range structures in earthworm spatial and disttibution. Pedo

biologia, 47: 582-587.

Walkley, A. and Black, I.A. 1934. An examination of degtjareff method for determining soil organic matter and a  proposed modification of the chromic acid in soil analysis, experimental soil science 79 : 459-465.

Aubert M., Hedde M., Decaens T., Bureau F., Margerie P., Alard D. 2003 .Effects of tree canopy composition on earthworms and other macroinvertebratesin beech forests of upper Normandy (France). Pedobioligia, 47: 904-912.

Begon, M., J.L. Harper & C.R. Townsemd, 1995. Ecology: Individuals, Populations and Communities. 2 nd ed., Blackwell, USA. 945pp.

Callaham, M.A., Richter, D.D., Coleman, D.C. & Hofmockel, M., 2006. Longtermland-use effects on soil invertebrate communities in southern piedmontsoils, USA. European Journal of Soil Biology, 42: 150-156.

Kooch, Y. and Jalilvand, H. 2012. Factors influence the distribution and abundance of earthworm communities in difference forest types (man – made and naturalforests). International Journal of Green and Herbal Chemistry. Vol.1.No.1, 26-38.

Marinissen, J.C.Y., and de Ruiter, P.C. 1993. Contribution of earthworms tocarbon and nitrogen cycling in agroecosystems. Agricultur, Ecosystems andEnvironment. 47: 59-74.

۱-۱ مقدمه

خاک یکی از چهار عنصر باستانی و سازنده گیتی است. گیاهان و دیگر جانداران غذاساز[۱] از چهار عنصر خاک، آب، هوا و نور خورشید غذا می‌سازند. خاک دارای سه بخش جامد، مایع و گاز است. بخش جامد خاک که نزدیک به ۵۰% حجم آن را شامل می‌شود، از مواد کانی، آلی و بیولوژیک و ۹۵% مواد کانی است. آشکار است که این درصدها در شرایط ویژه تغییر می‌‌کنند. به هر گونه بافت و ساختمان خاک وابسته به بخش جامد خاک هستند. آب و هوای خاک در این بافت و ساختمان جا به جا شده و به زندگی و بهداشت خاک تداوم می‌بخشند. بخش‌های کانی، آلی آب و هوای خاک از بخش‌های مرده آن هستند که بخش زنده خاک از آنها بهره می‌گیرد. بنابراین خاک یک سیستم زنده و پایداری است که بخش‌های زنده و مرده آن بر یکدیگر بر هم کنش و اثر متقابل دارند.

۱-۱-۱ پیدایش خاک

عوامل متعددی در شکل گیری خاک نقش دارند که به اختصار به این موارد می‌پردازیم.

۱-۱-۲  نقش جنس سنگ بستر یا مواد مادری[۲] در پیدایش خاک

 سنگ بستر و مواد مادری بر روی مشخصات فیزیکی، شیمیایی، مینرالوژی و حاصلخیزی خاک‌ها تاثیر می‌گذارد و در بعضی مناطق ممکن است بر روی سنگ‌های مختلف، خاک‌های متفاوتی بوجود آید. البته گاهی نیز امکان دارد از بسترهای مختلف یک نوع خاک بوجود ‌آید (جعفری و سرمدیان، ۱۳۸۷). نقش سنگ بستر و مواد مادری در تشکیل خاک‌ها بر حسب تاثیر سایر عوامل خاک سازی از کم تا زیاد تغییر می‌کند.

۱-۱-۳  نقش اقلیم در پیدایش خاک

آب و هوا از طریق عوامل اقلیمی مانند بارندگی، دما، تبخیر و تعرق، یخبندان، باد و همچنین تشعشع به طور مستقیم بر روی بعضی از فرآیندهای خاک‌سازی تاثیر می‌گذارد و نقش مهمی در تسریع آن دارد.

در مناطقی که درجه حرارت و بارندگی مناسب می‌باشد، رشد انواع گونه‌های گیاهی به نحو مطلوب انجام می‌شود که از این طریق از فرسایش بیش از حد خاک جلوگیری شده و بازمانده‌های گیاهی به سطح خاک اضافه شده و سبب می‌شود که مواد آلی خاک افزایش پیدا کند.

 ۱-۱-۴ نقش توپوگرافی در پیدایش خاک

عامل پستی و بلندی تاثیر قابل توجهی بر روی مشخصات خاک‌های هر منطقه دارد. این عامل به وسیله شیب، جهت و ارتفاع از سطح دریای آزاد بر روی مشخصات خاک‌ها تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر اقلیم و پوشش گیاهی را نیز متاثر می‌سازد (جعفری و سرمدیان، ۱۳۸۷).

  در مناطق هموار و جلگه‌ای تغییرات جوامع گیاهی با تغییرات مشخصات خاک‌ها در ارتباط مستقیم است. ولی در مناطق کوهستانی عواملی مانند ارتفاع از سطح دریا، جهت، شیب، درصد شیب و شکل شیب(محدب یا مقعر بودن شیب) و موقعیت شیب(از روی قله تا پای شیب و یا دره) از عوامل مهمی می‌باشند که شرایط بسیار پیچیده‌ای را در ارتباط با زیست گیاه و تغییرات خصوصیات خاک‌ها ایجاد می‌نماید(بیرکلند[۳]، ۱۹۹۹).

۱-۱-۵ نقش زمان در پیدایش خاک

عامل زمان در تشکیل خاک‌ها با توجه به تاثیر یا عدم تاثیر بر فرآیندهای خاک سازی اهمیت دارد. در بررسی عامل زمان می توان سن مطلق یا نسبی مواد خاکی را مورد بررسی قرار داد که معمولا سن نسبی خاک‌ها جهت مقایسه زمان تشکیل خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد. خاک‌هایی که دارای زمان کافی برای تاثیر فرآیندهای خاک سازی بوده اند، سکون و پایداری آنها بیشتر می باشد و خاک‌هایی با تحول نسبی بیشتری را به وجود می‌آورند (باقرنژاد، ۱۳۸۱).

 ۱-۱-۶ نقش جانداران در پیدایش خاک

وزن کل تمام موجودات زنده را در واحد سطح زی‌وزن (بایومس) می‌نامند. زی‌وزن را می‌توان به دو گروه تقسیم نمود که عبارتند از زی‌وزن گیاهی[۴] و زی‌وزن جانوری[۵]. زی‌وزن گیاهی به گیاهان مربوط می‌گردد و زی‌وزن جانوری شامل تمام جانوران، پستانداران و غیره می‌شود. معمولا” در مناطق جنگلی هنگامی که صحبت از زی‌وزن می‌نمایند، هدف همان وزن کل پوشش گیاهی به ویژه درختان می‌باشد (زرین کفش، ۱۳۸۰).

 ۱-۲ خاکزیان

پژوهش‌گران، جانداران خاک را بسته به اندازه آنها به دو گروه بخش می‌کنند.

۱)ریز جانداران[۶] : جانداران بسیار ریزی هستند که تنها با میکروسکوپ آنها را می‌توان دید. میکروفلورا یا گیاهان میکروسکوپی(مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها)، میکروفونا یا جانوران میکروسکوپی (مانند نماتدها و پروتوزوئرها) از این گروه جانداران هستند.

۲)درشت جانداران[۷] : جاندارانی هستند که با چشم و بدون میکروسکوپ به آسانی دیده می‌شوند. گیاهان (مانند گیاهان بی‌گل و گلدار) و جانوران (مانند کرم‌‌های حلقوی،بند پایان و…) از گروه جانداران درشت هستند.

  Autotrophs1

 Bedrock or parent Material 2

۱ Birkland

۱Phytomass

۲ Zoomas

Microorganisms 3

  Macroorganisms4

۵Bachelier

  Microfauna6

  Mesofauna or meiofauna1

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.