تحقیق جهانی شدن و ابعاد و شاخص های آن، تورم و علل و ریشه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینهتحقیق جهانی شدن و ابعاد و شاخص های آن، تورم و علل و ریشه های آن  دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲) تعریف مفاهیم اولیه تحقیق    ۵
۲-۲-۱) جهانیشدن    ۵
۲-۲-۲) ابعاد جهانیشدن    ۶
۲-۲-۳) شاخصهای جهانیشدن    ۱۰
۲-۲-۳-۱) شاخصهای ترکیبی    ۱۰
۲-۲-۳-۲) شاخصهای غیر ترکیبی    ۱۳
۲-۲-۴) نقد شاخصهای جهانیشدن    ۱۵
۲-۲-۵) شاخص جهانیشدن KOF    ۱۷
۲-۲-۵-۱) شاخص جهانیشدن اقتصادی KOF    ۱۸
۲-۲-۵-۲) شاخص جهانیشدن اجتماعی KOF    ۱۹
۲-۲-۵-۳) شاخص جهانیشدن سیاسی KOF    ۲۰
۲-۳) تعریف تورم    ۲۰
۲-۳-۱) طبقه بندی تورم    ۲۰
۲-۳-۱-۱) طبقه بندی تورم بر مبنای درجه شدت    ۲۰
۲-۳-۱-۲) طبقهبندی تورم بر مبنای نسبت افزایش قیمتها یا افزایش حجم پول    ۲۱
۲-۳-۱-۳) طبقه بندی تورم بر مبنای متناوب و یا عارضهای بودن افزایش قیمتها    ۲۱
۲-۳-۲) علل و ریشههای تورم    ۲۱
۲-۳-۲-۱) علل عارضی تورم    ۲۲
۲-۳-۲-۲) علل اقتصادی تورم    ۲۲
( ۴-۲ نظریات مکتبهای مختلف در مورد علل تورم    ۲۵
۲-۵) مبانی نظری جهانیشدن اقتصادی و تورم    ۲۷
۲-۶) ساز و کارهای اثرگذاری فرایند جهانیشدن بر تورم داخلی کشورها    ۲۹
۲-۶-۱) جهانیشدن، انگیزه مقامات پولی و تورم    ۲۹
۲-۶-۲) یکپارچهشدن نظام تجارت بینالملل، کاهش نسبی برخی اقلام تجاری و تورم    ۳۰
۲-۶-۳) اثر جهانیشدن بر حساسیت تورم نسبت به نوسانات تولید داخلی    ۳۰
۲-۶-۴) جهانیشدن و اثرپذیری تورم داخلی کشورها از شکاف تولید خارجی    ۳۱
۲-۶) مروری بر مطالعات تجربی    ۳۱
۲-۶-۱) پژوهش‏‌های خارجی    ۳۲
۲-۶-۲) پژوهش‏های داخلی    ۳۴
منابع و مآخذ    ۳۸

منابع

میرمحمدی، داوود (۱۳۸۱). جهانی­شدن، ابعاد و رویکردها، فصلنامه مطالعات ملی، شماره ۱۱٫ ۸۴-۵۹٫

رضوی، عبداله و سلیمی­فر، مصطفی (۱۳۹۲). اثر جهانی­شدن اقتصاد بر رشد اقتصادی با استفاده از روش خود­ توضیحی برداری، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی­شدن، شماره ۱۲، ۳۲-۹٫

. سلمانپور، علی، تقی سلطانی، مهدی و  شافعی، احسان (۱۳۸۹). پیامد جهانی‌شدن اقتصاد بر تورم داخلی در ایران، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، سال سوم، شماره۱، ۱۱۶-۹۳٫

طیب نیا، علی و زندیه، رضوان (۱۳۸۷). اثرات فرایند جهانی‌شدن بر تورم در ایران، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال سیزدهم، شماره ۳۸، ۹۶-۵۳٫

. طیب­نیا، علی و فولادی، معصومه (۱۳۸۸). بررسی آثار افزایش قیمت­های جهانی بر سطح قیمت­های داخلی، تراز تجاری و نرخ ارز، با استفاده از یک مدل تعادل عمومی محاسبه­ای، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره ۸۹، ۱۸۴-۱۵۷٫

شاکری، عباس (۱۳۸۹). اقتصاد کلان، نظریه­ها و سیاست­ها. تهران: انتشارات رافع.

اختر محققی، مهدی (۱۳۸۶). جهانی­شدن. تهران: انتشارات مولف.

قلی زاده کناری، صدیقه (۱۳۸۶)، بررسی رابطه­ی تورم و رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: با تاکید بر ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.

. محدث، فخری (۱۳۸۷). بررسی ارتباط متقابل شاخص­های قیمت عمده فروشی، تولیدکننده و مصرف­کننده، روند، شماره ۵۶ و۵۷، ۱۱۲-۸۱٫

مهرگان، نادر (۱۳۸۶). اقتصاد کلان. همدان: انتشارات نورعلم.

. ناجی میدانی، علی اکبر و دادگر، یدالله (۱۳۸۲). شاخص­های جهانی­شدن اقتصاد و موقعیت ایران، پژوهش­نامه بازرگانی، شماره ۲۹، ۱۳۶-۱۰۳٫

. نشریه جهاد (۱۳۶۶). آشنایی با مفاهیم اقتصادی: تعریف تورم، انواع تورم و علل و ریشه­های آن، شماره ۱۰۱، ۴۹-۴۸٫

۲-۱) مقدمه

در این فصل ابتدا مفاهیم اولیه تحقیق تعریف و شاخص نسبتا جدید جهانی­ شدن KOF معرفی می­شود سپس مبانی نظری رابطه ی جهانی­شدن و تورم مورد بحث قرار می­گیرد و در آخر به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق پرداخته می­شود.

۲-۲) تعریف مفاهیم اولیه تحقیق

۲-۲-۱) جهانی­شدن

جهانی­شدن واژه رایج دهه ۱۹۹۰میلادی است. از جهانی­شدن با عناوینی چون قرن دهکده الکترونیک جهانی، پیدایش قبیله جهانی، انقلاب اطلاعاتی، فشردگی زمان و مکان، گسترش جهان- ­آگاهی، پایان جغرافیا نیز یاد شده است(اختر محققی، ۱۳۸۶). جهانی­شدن فرایندی از تحول است که مرزهای سیاسی و اقتصادی را کمرنگ کرده، ارتباطات را گسترش داده و تعامل فرهنگ­ها را روز افزون می­کند. از جنبه­های مهم فرآیند جهانی­شدن، افزایش وابستگی متقابل میان کشورها از طریق گسترش ارتباطات تجاری است. جهانی­شدن یک پدیده چند بعدی است که آثار آن قابل تسری به فعالیت­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، نظامی و فناوری است. امروزه در بحث از جهانی­شدن، به ویژه در بعد اقتصادی آن مصادیق خاصی برداشت می­شود. به طور مشخص، آغاز فرایندی که امروزه از آن به عنوان جهانی­شدن اقتصاد یاد می کنیم به اواخر قرن نوزده میلادی یعنی حدود سال­های ۱۸۷۰ باز می­گردد(طیب نیا و زندیه ۱۳۸۷).

جهانی­شدن مفهومی است چند بعدی که ابعاد مختلف حیاتی انسانی از جمله ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، زیست محیطی را شامل می­شود.

جهانی­شدن اقتصاد را می­توان مترادف با آزاد­سازی اقتصادی در سطوح ملی و بین­المللی نیز دانست. منظور از آزاد­سازی اقتصادی، خصوصی سازی، کاهش مداخله دولت در اقتصاد و حرکت به سوی بازار آزاد است و منظور از آزادسازی بین­المللی کاهش موانع بر سر راه تجارت کالا و خدمات، جریانات سرمایه و انتقال تکنولوژی است(طیب نیا و زندیه، ۱۳۸۷).

از جنبه­های مهم فرآیند جهانی­شدن افزایش وابستگی متقابل میان کشورها از طریق گسترش ارتباطات تجاری است(بنیگنو[۱]، ۲۰۰۸).

جهانی­شدن فرآیند و تحولی است که مرزهای سیاسی و اقتصادی را کمرنگ می­کند و در نهایت آنها را از بین می­برد(رضوی و سلیمی­فر، ۱۳۹۲). در­نتیجه تحرک روز افزون منابع، تکنولوژی، کالا و خدمات، سرمایه و حتی نیروی انسانی در ماورای مرزها سهل­تر صورت می­گیرد. خلاصه آنکه جهانی­شدن، مجموعه­ای پیچیده از جریان­هایی است که به وسیله ترکیبی از تاثیرات سیاسی و اقتصادی هدایت می­شوند(سلمان پور و همکاران، ۱۳۸۹)

 ۲-۲-۲) ابعاد جهانی­ شدن

جهانی­ شدن دارای ابعاد و زوایای پیدا و پنهان متعددی است که همه­ی بخش­های حیات بشری اعم از علمی، سیاسی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و تکنولوژیک را در برگرفته و تحت تاثیر خود قرار داده است   (میر­محمدی، ۱۳۸۱).  بنابراین جهانی­شدن دارای ابعاد متعددی است که از میان آنها پنج مورد دارای اهمیت ویژه­ای است که در این تحقیق به اختصار توضیح داده می­شود.

بعد اقتصادی

در تعریف جهانی­شدن بیش از هر چیز، مفهوم و جنبه اقتصادی آن غلبه دارد، تا ابعاد سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی آن. دلیل آن ناشی از تکامل ­یافتگی بیشتر بعد اقتصادی جهانی­شدن بر سایر ابعاد و جنبه­های آن و تقدم زمانی وقوع آن می­باشد. به همین دلیل به مقوله­ی جهانی­شدن بیشتر با نگاه اقتصادی نگریسته می­شود. جهانی­شدن از بعد اقتصادی از تبدیل جهان به جهانی بدون مرز­های اقتصادی و نظام­های اقتصادی در حال ادغام خبر می­دهد که در آن بنیان­های جهانی مشترک و شرکت­های بین­المللی صاحب نفوذ در تمام اقتصاد­های داخلی، بدون دخالت و رهبری دولت­ها، هدایت می­شوند. در واقع بخش­های اقتصادی متاثر از جهانی­شدن به مرحله­ای می­رسد که خود را از دولت­های ملی مستقل می­داند. از مهم­ترین عوامل پیشرفت جهانی­شدن اقتصاد، نقش روز افزون شرکت­های چند­ ملیتی و مجموعه­ای از شرکت­های صنعتی، خدماتی  و اطلاع ­رسانی با فعالیت­های متنوع است که فارغ از محدوده­های جغرافیایی شکل گرفت و بدون تبعیت از مردم یا منطقه جغرافیایی خاص و یا سیاست­ دولت­ها فعالیت می­کنند. تمام این موارد حکایت از کاهش میزان دخالت دولت­ها در جهت­ گیری­های تجاری، مالی و اقتصادی جهان در شرایط فعلی و به شکل شدیدتر آن در آینده دارد. به عنوان مثال سازمان تجارت جهانی از سازمان­هایی است که بیانگر جهانی­شدن اقتصاد در شرایط حاضر می­باشد. این سازمان از جهانی­شدن بازار­های مالی و گسترش آنها و قرارداد­های الزام ­آور برای کشور­ها، جهانی­شدن اقتصاد و تجارت آزاد و حرکت گسترده کالا در میان مرز­ها به وجود آمده است.

یکی از اهداف بنیادی جهانی­شدن در عرصه اقتصاد، از میان رفتن مرز­های اقتصادی و حذف موانع حقوقی- قانونی در کشور­ها است، به گونه­ای که سرمایه­ها به صورت آزاد به گردش در­آیند. نکته دوم در بعد اقتصادی جهانی­شدن حذف موانع گمرکی و جهانی­شدن رقابت­هاست(میرمحمدی،۱۳۸۱).

در روند جهانی­شدن شاید مهم­ترین و پیشتازترین بخش، اقتصاد بوده است؛ به طوری که بسیاری از محققین تا مدت­ها، جهانی­شدن را منحصرا در چارچوب اقتصاد مورد بررسی قرار می­دادند و از بخش های دیگر جهانی­شدن، همچون فرهنگ و سیاست غافل بودند. این مسئله از آنجا ناشی می­شود که روند جهانی­شدن بیش­ترین تأثیرات خود را بر اقتصاد جهان گذاشته ­است.

جهانی­شدن اقتصاد قدرت کنترل دولت­ها به نقل و انتقالات مالی و فن­آوری را کاهش می­دهد و به تعامل میان ملت­ها می­افزاید، رقابت سرمایه را از محدوده­های جغرافیایی خاص خارج نموده و در سطح جهان، بی قید و شرط و فراگیر می­کند و نظام­های منطقه­ای جدیدی را شکل می­بخشد(پیشگاهی فرد، ۱۳۸۰). پژوهش­های انجام شده نشان داده است که فرایند جهانی شدن به افزایش حساسیت تورم نسبت به شرایط اضافه تقاضای جهانی و کاهش حساسیت آن نسبت به شرایط اضافه تقاضای داخلی انجامیده است. این گونه استدلال می­شود که با افزایش حجم تجارت خارجی در اقتصاد کشورها، قیمت کالاهایی که در هر کشور تولید یا مصرف می­شوند بیشتر توسط عرضه و تقاضای جهانی تعیین شده و رقابت خارجی شدید از قدرت افزایش قیمت توسط بنگاه­های داخلی در شرایط رونق داخلی می­کاهد در نتیجه، اثر پذیری تورم از سیکل­های داخلی کاهش می­یابد(بوریو[۲] و اندرو[۳]،  ۲۰۰۷).

بعد فرهنگی

یکی دیگر از ابعاد جهانی­شدن، بعد فرهنگی و تاثیرات آن بر ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت­ها و کشور­هاست. بسیاری از روشنفکران و تحلیل­گران، پدیده جهانی­شدن را بیشتر با توجه به بعد فرهنگی و اثرات اجتماعی آن مورد توجه قرار داده­اند.

از بعد فرهنگی، جهانی­شدن بیشتر ناظر بر فشردگی زمان و مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعه جهانی و جهانی­شدن فرهنگ است. این بعد از جهانی­شدن، براقتصاد و سیاست تفوق دارد و عمده توجه آن بر روی مشکلاتی تمرکز دارد که فرهنگ جهانی با بهره­گیری از رسانه­های جمعی برای هویت­های ملی و محلی به وجود می­آورد. مبنای تحلیل طرفداران فرهنگ جهانی، بر این اصل مبتنی است که رشد فزاینده فناوری وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و ماهواره، موجب فشردگی زمان-­ مکان و نزدیکی فرهنگی کشور­ها شده و از این طریق یک فرهنگ مسلط در سطح جهانی شکل داده است(میرمحمدی، ۱۳۸۱).

بعد سیاسی

در بعد سیاسی جهانی­شدن پرسش از نقش دولت و حکومت در فرایند جهانی­شدن است. در پدیده  جهانی­شدن جایگاه دولت بسیار مهم است. این بعد از جهانی­شدن موجب می­شود که افراد و گروه­ها قدرتمند شده و بتوانند به عنوان گروه­های ذی­نفوذ بر روی دولت­ها تاثیر بگذارند و آنها را تحت تاثیر برنامه­ها و خواسته­های خود قرار دهند.

جهانی­ شدن در عرصه­ی سیاسی، موجب ارتقای دموکراسی و رشد فرهنگ سیاسی و نگرش­های مدنی خواهد شد. به علاوه تغییر در شیوه­های سنتی و ایستای نگرش­های سیاسی، ساختار متمرکز قدرت و بینش معطوف به اقتدار یک سویه، جایگزین شدن تفکر و آزادی انتخاب در قالب مدل توسعه­ی سیاسی و جامعه­ی مدنی موجب استقرار قدرت و بینش چند سویه فرهنگ سیاسی، مبتنی بر آزای خواهی انتخاب محور، توسعه گرا و تجویزات عقلایی از دیگر دستاوردهای جهانی­شدن در بعد سیاسی محسوب می­شود (غلامی، ۱۳۹۱).

بعد اجتماعی

بعد اجتماعی جهانی­شدن به اثر جهانی­شدن بر روی زندگی و کار مردم، خانواده و جوامع اشاره دارد.   نگرانی­ها و مسایل جهانی­شدن اجتماعی اغلب در ارتباط با اثر جهانی­شدن بر روی اشتغال، شرایط بازار کار، درآمد و حمایت اجتماعی می­باشد.

فراتر از دنیای کسب و کار بعد اجتماعی جهانی­شدن شامل فرهنگ و هویت، همبستگی خانواده­ها و جوامع است. به طور کلی، جهانی شدن اجتماعی مربوط به تعامل انسان­ها در جوامع فرهنگی مختلف و در ارتباط با موضوعاتی مانند خانواده، مذهب، کار و تحصیلات می­باشد(غلامی، ۱۳۹۱).

۱٫ Benigno

۱٫ Borio

۲٫ Andrew

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جهانی شدن، ابعاد مهم آن و جهانی شدن حقوق بشر
  • تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم و معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی با تاکید بر EVA و REVA
  • تحقیق جهانی شدن و نظریه های آن
  • تحقیق آثار جهانی شدن بر اقتصاد ایران، اثرات رفاهی یکپارچگی اقتصادی، مفهوم پتانسیل تجاری و برآورد پتانسیل تجاری از مدل جاذبه
  • تحقیق مفهوم مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و انواع و روش محاسبه آن و تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات برارزش افزوده بر تورم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.