تحقیق حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- گفتار اول: حاکمیت شرکتی    ۷
مقدمه:    ۷
۱-۱-۲٫ مفاهیم حاکمیت شرکتی    ۷
۲-۱-۲ . چارچوب نظری حاکمیت شرکتی    ۱۰
۱-۲-۱-۲ .تئوری نمایندگی    ۱۱
۲-۲-۱-۲ .تئوری هزینه معاملات    ۱۳
۳-۲-۱-۲٫تئوری ذینفعان    ۱۴
۳-۱-۲٫تئوری هزینه معاملات دربرابرتئوری نمایندگی    ۱۶
۴-۱-۲٫ تئوری ذی نفعان دربرابر تئوری نمایندگی    ۱۶
۵-۱-۲٫ دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی    ۱۷
۶-۱-۲٫ اهداف حاکمیت شرکتی    ۱۷
۷-۱-۲٫ الگوهای حاکمیت شرکتی    ۱۸
۱-۷-۱-۲ . الگوی مبتنی بربازار    ۱۸
۲-۷-۱-۲٫ الگوی حاکمیت شرکت  مبتنی برروابط    ۱۹
۳-۷-۱-۲ . الگوی حاکمیت شرکتی در حال گذار    ۲۰
۴-۷-۱-۲ . الگوی نوظهور    ۲۰
۸- ۱-۲٫ سیستم های حاکمیت شرکتی    ۲۱
۱-۸-۱-۲٫ سیستم های درون سازمانی    ۲۱
۲-۸-۱-۲ . سیستم های برون سازمانی    ۲۲
۹-۱-۲٫مقایسه اصول حاکمیت شرکت اسلامی با اصول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی    ۲۴
۲-۲٫گفتار دوم : مدیریت سود    ۲۵
۱-۲-۲٫ مفاهیم مدیریت سود    ۲۵
۲-۲-۲٫ انگیزه های مدیریت سود:    ۲۶
۱-۲-۲-۲٫ قرارداد بین مدیران ومالکان:    ۲۶
۲-۲-۲-۲٫ قرارداد بین مدیران و بستانکاران:    ۲۷
۳-۲-۲-۲٫ انگیزه های سیاسی    ۲۷
۴-۲-۲-۲٫ انگیزه های مالیاتی    ۲۸
۵-۲-۲-۲٫ تغییرات در مدیران ارشد اجرایی    ۲۸
۶-۲-۲-۲٫ انگیزه های مربوط به نخستین عرضه عمومی    ۲۸
۷-۲-۲-۲٫ کاستن از هزینه های معاملاتی    ۲۹
۸-۲-۲-۲٫ برآوردن انتظارات    ۲۹
۳-۲-۲٫ مدیریت سود خوب در مقابل مدیریت سود بد    ۳۰
۴-۲-۲٫ الگوهای مدیریت سود    ۳۰
۱-۴-۲-۲٫ الگوی بدست آوردن آرامش:    ۳۱
۲-۴-۲-۲٫ الگوی حداکثرکردن سود    ۳۱
۳-۴-۲-۲٫ الگوی حداقل کردن سود    ۳۱
۴-۴-۲-۲٫ الگوی هموارسازی سود    ۳۲
۵-۲-۲٫ اندازه گیری مدیریت سود    ۳۲
جدول ۱-۲-۲٫ شاخص های اقلام تعهدی اختیاری منبع (مشایخی ، صفری، ۱۳۸۵،ص۴۰)۳    ۳۳
۳-۲٫ گفتار سوم : ساختار هیأت مدیره    ۳۵
۱-۳-۲ . هیأت مدیره مطلوب    ۳۵
۲-۳-۲٫مسئولیت های هیأت مدیره    ۳۶
۳-۳-۲ . ستاد هیأت مدیره    ۳۷
۴-۳-۲٫ سازو کارهای حاکمیت شرکتی مرتبط با هیأت مدیره    ۳۸
۱-۴-۳-۲٫ اعضای غیر موظف    ۳۸
۲-۴-۳-۲٫ کفایت مدیران    ۳۹
۳-۴-۳-۲٫ تعداد اعضای هیأت مدیره    ۳۹
۵-۳-۲٫ تفکیک وظایف اعضای هیأت مدیره    ۳۹
۶-۳-۲٫ تفکیک وظایف رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل    ۴۰
۷-۳-۲٫ استقلال اعضای هیأت مدیره    ۴۰
۸-۳-۲٫ جلسات هیأت مدیره    ۴۰
۴-۲ گفتار چهارم: ساختار مالکیت    ۴۱
۱-۴-۲ . مالکیت پراکنده    ۴۱
۲-۴-۲٫ مالکیت متمرکز    ۴۲
۳-۴-۲٫ اهمیت ساختار مالکیت شرکت ها و تعامل آن بارشد اقتصادی    ۴۲
۴-۴-۲٫ ارتباط بین ساختار مالکیت و عملکرد درسطح شرکت    ۴۳
۵-۴-۲٫ ارتباط بین ساختار مالکیت و عملکرد درسطح کشور    ۴۴
۵-۲٫ گفتار پنجم: سرمایه گذاران نهادی    ۴۵
۱-۵-۲٫ نقش سرمایه گذاران نهادی    ۴۵
۲-۵-۲٫ دلایل رشد سرمایه گذاران نهادی    ۴۶
۳-۵-۲٫سرمایه گذاران نهادی وارزش شرکت    ۴۷
۴-۵-۲٫ سرمایه گذاران نهادی و حاکمیت شرکتی    ۴۷
۶-۲٫ گفتار ششم: پیشینه پژوهش    ۴۸
۱-۶-۲٫ پیشینه پژوهش برون کشور    ۴۸
۲-۶-۲٫پیشینه پژوهش درون کشور    ۵۰
جدول ۱-۶-۲  خلاصه پژوهش های انجام شده درزمینه حاکمیت شرکتی ( داداشی ، ۱۳۸۸، ۱۲۱)    ۵۴
منابع فارسی:    ۵۷
منابع لاتین:    ۵۹
منابع اینترنتی:    ۶۰

منابع:

۱-قالیباف اصل. ح و فاطمه رضایی  ،۱۳۸۶، “بررسی تأثیر ترکیب هیأت مدیره برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، تحقیقات مالی ، شماره ۲۳

۲- قنبری . ف ، ۱۳۸۶،” بررسی تأثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا.

۳- مشایخی . ب و مریم صفری  ،۱۳۸۵، ” وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره ۴۴

۴- برادران خسرو شاهی. ن ، ۱۳۸۷،” اثر ساختار مالکیت از نظر میزان پراکندگی و تمرکز مالکیت برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.

۵- بهاری مقدم . م، ۱۳۸۵ ،”محرک های مؤثر برمدیریت سود” ، رساله دکتری ، دانشگاه علامه طباطبایی.

۶-  پورزمانی، زهرا، ۱۳۸۵، ” حاکمیت شرکتی و پیش بینی ورشکستگی شرکت ها ” ، رساله دکتری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.

۷- رهبری . م ، ۱۳۸۳، ” مطالعه و شناخت وضعیت حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه آن با کشورهای جهان” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.

۸-Hill,C. and Jones ,T. , 1992, “Stakeholder- agency theory” , Jornal of management studies.

۹- Jones,J. ,1991, “Earning management during import relief investigation “, Journal of accounting research .

۱۰- Klein , A., 2006, “Audit committee ,board of director characteristics and earnings management ” , Law and economics research paper series working paper,No 06-42

 ۱-۲- گفتار اول: حاکمیت شرکتی

مقدمه:

اهمیت اطلاعات حسابداری ازدیدگاه تصمیم گیرندگان دربازار سرمایه ،وجود نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام به عنوان یک عامل تأثیرگذار برمفاد قراردادها و ماهیت سیاسی- اجتماعی خدمات برخی از شرکتها ازیک طرف و وابستگی پاداش مدیران به سود از طرف دیگر ،نقش مهمی درفرآیند مدیریت سود داشته است. تمایل مدیران به اعمال مدیریت سود وسوء استفاده ازآن ودرنتیجه ارائه اطلاعات نادرست به سهامداران ،آسیب جدی به اعتماد سهامداران وارد وهزاران نفر از آنها را متضرر خواهد ساخت .این امردرنهایت تبعات اقتصادی وخیمی به دنبال خواهد داشت. بنابراین به دلیل اهمیت حفظ اعتماد سهامداران وبه دنبال آن حفظ سلامت اقتصادی کشور و فضای حاکم برآن ،حاکمیت شرکتی به دنبال دستیابی  شیوه هایی است که براساس آن ، تأمین کنندگان مالی اطمینان حاصل نمایند که از سرمایه گذاری خود درشرکت بازده مناسبی را دریافت خواهند نمود. حاکمیت شرکتی به دنبال ارتقای عدالت ،شفافیت و مسئولیت پذیری درشرکت است.

دراین مقاله ، درباره حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی و تحقیقات انجام شده را توضیح می دهد.

۱-۱-۲٫ مفاهیم حاکمیت شرکتی

برای دستیابی به تعریفی جامع و کامل از نظام حاکمیت شرکتی لازم است به فرآیند طرح و تکوین این مفهوم بپردازیم. بررسی ادبیات موجود نشان می دهد، هیچ تعریف مورد توافق درمورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. براساس کشوری که درنظر می گیریم ،تفاوت های چشمگیری درتعریف وجوددارد. تعاریف موجود ازحاکمیت شرکتی دریک طیف قرارمی گیرند که دیدگاه های محدود دریک سو ودیدگاه های گسترده درسوی دیگرطیف می باشند. دردیدگاه های محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می شود.

این یک الگوی قدیمی است که درقالب تئوری نمایندگی بیان    می شود.درآن سوی طیف ،حاکمیت شرکتی را می توان به صورت یک شبکه ازروابط دید که نه تنها بین شرکتها ومالکان آن ها (سهامداران) ، بلکه بین یک شرکت وعده زیادی از ذی نفعان ازجمله: کارکنان ، مشتریان ، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و… وجود دارند.چنین دیدگاهی درقالب تئوری ذی نفعان دیده می شود (حساس یگانه ، ۱۳۸۵،ص ۱۰۱)۱.

درادامه ،چند تعریف ازحاکمیت شرکتی ارائه شده است که ازمحدودترین ، ودرعین حال  توصیف کننده ترین ، نقش اساسی حاکمیت شرکتی آغاز می شود (گزارش کادبری) ۲ ، سپس  به یک نگاه مالی که به موضوع روابط سهامداران و مدیریت تأکید دارد ، اشاره (پارکینسون) ۳ ودر انتها با تعریف گسترده تری پایان می یابد و پاسخگویی شرکتی را در برابر ذی نفعان و جامعه در برمی گیرد (تری گر،۱۹۸۴) ۴.

کادبری۵،۱۹۹۲

سیستمی که با آن شرکت ها هدایت و کنترل می شوند.

IFAC6 ،۲۰۰۴

حاکمیت شرکتی تعدادی مسئولیت ها و شیوه های اعمال شده توسط هیأت مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر راهبردی است که تضمین کننده دستیابی به اهداف ، کنترل ریسک ها به طور مناسب و مصرف منابع، به طور مسئولانه می باشد.

پارکینسون۷ ،۱۹۹۴

حاکمیت شرکتی عبارت است از فرآیند نظارت و کنترل برای تضمین این که مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران عمل می کند .

کتابچه حاکمیت شرکتی بریتانیا ،۱۹۹۶

رابطه بین سهامداران و شرکت های آنان و روشی که سهامداران به کمک آن مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می کنند (مثلاً با رأی گیری در مجامع عمومی و جلسات منظم با مدیر ارشد شرکت ها).

کیزی ورایت[۱] ،۱۹۹۳

ساختارها ، فرآیند ها ، فرهنگ ها و سیستم هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم کنند.

مگینسون[۲]،۱۹۹۴

سامانه حاکمیت شرکتی را می توان مجموعه قوانین ، مقررات ،نهادها و روشهایی تعریف کرد که تعیین می کنند شرکت ها چگونه وبه نفع چه کسانی اداره می شوند .

تری گر۳،۱۹۸۴

 حاکمیت شرکتی مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه مربوط به هدایت بنگاه اقتصادی ، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آن ها به تمام ذی نفعان شرکت می باشند ( حساس یگانه ، ۱۳۸۴ ،ص۳۲)۴.

به طور کلی تعاریف حاکمیت شرکتی درمتون علمی دارای ویژگی های مشترک ومعینی هستند که یکی ازآنها پاسخگویی۵ است. تعاریف محدود حاکمیت شرکتی متمرکز بر قابلیت های سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت می باشند.این تعاریف به طور اساسی برای مقایسه ی بین کشوری مناسب هستند و قوانین هرکشور نقش تعیین کننده ای در سیستم حاکمیت شرکتی دارد.

تعاریف گسترده ترحاکمیت شرکتی برسطح پاسخگویی وسیعتری نسبت به سهامداران و دیگر  ذی نفعان تأکید دارند و نشان می دهند که شرکت ها در برابرکل جامعه ،نسل های آینده و منابع طبیعی (محیط زیست) مسئولیت دارند. دراین دیدگاه ، سیستم حاکمیت شرکتی درحقیقت موانع واهرم های تعادل های درون سازمانی و برون سازمانی برای شرکت ها است که تضمین می کند آنها مسئولیت خودرا نسبت به تمام ذی نفعان انجام دهند ودرتمام زمینه های فعالیت تجاری ، به صورت مسئولانه عمل کنند.همچنین ، استدلال منطقی دراین دیدگاه آن است که منافع سهامداران را فقط می توان با در نظر گرفتن منافع ذی نفعان برآورده کرد ،چون شرکت هایی که دربرابر تمام ذی نفعان مسئول  می باشند ،دردراز مدت موفق تر وبا رونق تر هستند. شرکت ها می توانند ارزش آفرینی خود را در دراز مدت افزایش دهند و این کار را با انجام مسئولیت خود دربرابر تمام ذی نفعان وبا بهینه سازی سیستم حاکمیت خود می کنند ، این دیدگاه مورد تأیید اکثر متون علمی است .

۲– Cadbury Report

۴– Tricker,1984

۵-Kadbery,1992

۶-International  Federation of Accountants

۷-Parkinson,1994

۱-Keasiy and Right

۲-Megginson

۳– Tricker,1984

۵-Accountability

۲-Solomon and  Solpmon,2004

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مدیریت سود و فلسفه و شیوه ها و انگیزه های آن و جنسیت مدیران و تأثیر آن در شخصیت مدیران و الگوهای مدیریتی
  • تحقیق ساختار مالکیت و نقدشوندگی سهام و معیارها و ریسک نقدشوندگی
  • تحقیق مفاهیم و نظریه های حاکمیت شرکتی و هموارسازی سود و کیفیت اقلام تعهدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.