تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حقیقت وچیستی بهشت وجهنم  دارای ۸۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- معنای لغوی واصطلاحی بهشت وجهنم    ۲
۱-۱- معنای لغوی واصطلاحی جنت    ۲
۱-۲ معنای لغوی واصطلاحی جهنم    ۴
۲ تعریف بهشت وجهنم    ۶
۲-۱حقیقت بهشت وجهنم و رابطه آن با تجلی رحمت و غضب الهی    ۱۰
۲-۲رحمت ذاتی و غضب عارضی است    ۱۷
۲-۳ مناسبات آن با آیات و روایات    ۱۸
۳ ابواب بهشت وجهنم    ۲۱
۳-۱ روح معنای باب    ۲۱
۳-۲ ابواب بهشت وجهنم ازدیدگاه ملاصدرا    ۲۵
۳-۲-۱ باب هشتم باب قلب    ۲۷
۳- ۳ابواب بهشت وجهنم از دیدگاه امام خمینی    ۲۹
۳-۴مناسبات آن آیات و روایات    ۳۲
۴ درجات و درکات بهشت وجهنم    ۳۴
۴-۱ درجات بهشت و درکات جهنم از دیدگاه ملاصدرا    ۳۴
۲-۴درجات بهشت و درکات جهنم از دیدگاه امام خمینی    ۴۲
۴-۲-۱بهشت و جهنم اعمال    ۴۲
۴-۲-۲بهشت و جهنم اخلاق    ۴۳
۴-۲-۳بهشت و جهنم لقاء    ۴۴
۴-۳ مناسبات آن با آیات وروایات    ۴۵
۴-۳-۱ انواع واقسام بهشت در قرآن وروایات    ۴۵
۴-۳-۱- ۱تبیینی ازجنت نعیم وساکنان آن    ۴۷
۴-۳-۱-۲ تبیینی از جنت عدن وساکنان آن    ۵۰
۴-۳-۱-۳ تبیینی از جنه المأوی وساکنان آن    ۵۴
۴-۳-۱-۴ تبیینی از جنت فردوس وساکنان آن    ۵۶
۴-۳-۲ طبقات جهنم در قرآن    ۵۷
۴-۳-۲-۱ تبیینی از هاویه    ۶۰
۴-۳-۲-۲تبیینی از سعیر    ۶۲
۴-۳-۲-۳ تبیینی از جَحیم    ۶۳
۴-۳-۲-۴ تبیینی از سقر    ۶۴
۴-۳-۲-۵ تبیینی از حطمه    ۶۵
۴-۳-۲-۶ تبیینی از لظی    ۶۵
۴-۳-۲-۷ تبیینی از جهنم    ۶۶
فهرست منابع    ۶۹
الف- فهرست منابع فارسی:    ۶۹
ب- فهرست منابع عربی:    ۷۲
ج- فهرست مقالات    ۷۷

منابع

قرآن کریم.

نهج البلاغه.

صحیفه سجادیه

خمینی، روح الله. شرح حدیث جنود عقل و جهل‏. تهران:‏ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره‏ مؤسسه چاپ و نشر عروج‏، چاپ اوّل، (۱۳۷۷)

ـــــــــــــــ. سر الصلاه( معراج السالکین و صلاه العارفین) تهران:‏ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (س) مؤسسه چاپ و نشر عروج‏ چاپ ششم (۱۳۷۸)

ـــــــــــــــ . صحیفه امام. تهران: انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ دوم، (۱۳۷۹)

ـــــــــــــــ شرح دعاء السحر. (ترجمه سید احمد فهری) ، تهران:انتشارات تربت، چاپ دوم (۱۳۷۸ش)

ـــــــــــــــ . آداب الصلاه . تهران: انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول، ( ۱۳۷۰)

ایازی، محمد علی. تفسیر قرآن برگرفته از آثار امام خمینی (ره). ج ۲ ، تهران: انتشارات چاپ و نشر عروج، چاپ اول، (۱۳۸۴).

‏بروجردى سید حسین .تفسیر الصراط المستقیم . قم :موسسه انصاریان ، چاپ اول ( ۱۴۱۶ ق)

جوادی آملی، عبدالله. معاد در قرآن. قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، (۱۳۸۱).

حبیبیان، احمد، تصویری از بهشت و جهنم اقتباس از بحارالانوار، تهران، انتشارات چاپ و نشر بین الملل ، چاپ بیست و چهارم،

حسینى شاه عبدالعظیمى ، حسین بن احمد . تفسیر اثنا عشرى . تهران: انتشارات میقات، ‏چاپ‏اول (‏۱۳۶۳ ش)‏

حسینى تهرانى ، سید محمد حسین. معاد شناسى‏. ج۱۰، مشهد: نور ملکوت قرآن‏، چاپ اول‏، (۱۴۲۳ ق‏)

۱- معنای لغوی واصطلاحی بهشت وجهنم

۱-۱- معنای لغوی واصطلاحی جنت

لغت شناسان واژه «الجن»را از ریشه جن به معنی «پوشیده شدن»و«مستور بودن»می دانند.حالا یا بخاطر اینکه به واسطه درختان انبوه پوشیده می شود ویا به خاطر اینکه در این دنیا از چشمان پوشیده ومستور مانده است.

جنه از ماده جنن است و ذیل این ماده بررسی می شود. جنّ در اصل به معنای پوشش (و پنهان شدن چیزی از درک توسط حواس) ومستور کردن است.[۱]

راغب در مفردات گوید: أصل الجِنِّ، ستر الشی‏ء عن الحاسه.[۲]

ابن منظور هم در لسان العرب همین معنا را به بیانی دیگر آورده است:

جنن: جَنَّ الشی‏ءَ یَجُنُّه جَنّاً: سَتَره و کلُّ شی‏ء سُتر عنک فقد جُنَّ عنک‏.[۳]

‏ در «مقاییس اللغه» می خوانیم:

«جن به معن ستر وپوشش است وهمان ثوابی است که در این دنیااز چشمان ما پوشیده است. ونیز جنه به بوستان می گویندچون درختان با برگهایشان بستان را می پوشانند.»[۴]

صاحب «التحقیق فی کلمات القران»می گوید:کلمه جن معنی اصلی آن پوشاندن است که به مناسبت این معنا، در موارد مختلف استعمال شده است. مثلا«جنین»می گویند به خاطر اینکه در شکم مادر پوشیده است وقلب را «جنان» می­گویند چون در میان بدن انسان پوشانده شده است و بهشت را نیز جنه گفته­اند چون باغی است که به وسیله درختان پوشیده شده­است.[۵] عرب لفظ جنه را برای هر باغ و بستانی که دارای درختان انبوه است و زمین را می ‏پوشاند استعمال می­کند.[۶]

البته ابن منظور معنای جنت راخاص تر می­کند:

«جنه به معنای باغی است که در آن درختانی وجود داشته باشد مانند درخت خرما… وی در ادامه از یکی از بزرگان نحوی نقل می­کند که گفته است: جنه در زبان عربی درباره باغی استعمال می­شود که در آن درخت خرما و انگور وجود داشته باشد اما اگر این دو درخت در باغی وجود نداشته باشد، عرب لفظ حدیقه را برای آن استعمال می کند. »[۷]

از محل زندگی متقین در قیامت به لفظ جنت وجنات تعبیر آمده است.بنظرمی آیداین تعبیرونامگذاری برای تشبیه به جنات دنیاست که تفهیم آن آسان شود وگرنه جنات آخرت را نمیتوان با غایات دنیا مقایسه کرد.[۸]

یا به خاطر پوشیده بودن نعمت‌هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی‌کند . همانطور که آیه ۱۷ سوره سجده به آن اشاره دارد: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ هیچ کس نمى ‏داند چه پاداشهاى مهمّى که مایه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش کارهایى است که انجام مى ‏دادند.[۹]

ملاصدرا نیز واژه جنت را ازریشه جن به معنای پوشیده بودن می داند همانطور که به قلب جنان وبه دیوانه مجنون می گویند.وجه تسمیه آن را همان دو دلیلی می داند که ذکر شد.[۱۰]

معادل واژه جنت در فارسی بهشت می باشد. بهشت در لغت ریشه ی اوستایی دارد بمعنای خوشترو نیکوتر.[۱۱] در دین زرتشتی چایی است خوش آب وهوا ، فراخ نعمت وآراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند.[۱۲]

۱-۲ معنای لغوی واصطلاحی جهنم

در مورد واژه جهنم اختلاف در اینکه آیا کلمه عربی است یا معرب کلمه غیر عربی .بعضی معتقدند، جهنم کلمه عربی است وهمان جهنام است به معنی گودی عمیق و بخاطر عمیق بودن گودی آن جهنم نامیده شده است. لسان العرب همین قول را اختیار کرده است.[۱۳]

«جوهری»گفته:

«این کلمه ملحق به خماسی است به وسیله مشدد شدنش ومن حرف آن وبه خاطرمعرفه غیر منصرف شده است.»[۱۴]

بعضی ها مثل راغب در مفردات معتقد به ریشه فارسی این کلمه هستند ومی گویند:اصل آن جهنام بوده است.[۱۵]

در مقابل عده ای هم هستند که آن رااز ریشه ی عبری می دانند.در دائره المعارف اسلامی می خوانیم:«جهنم کلمه ای است مشتق از لفظ خبری «جیحنون»یا «وادی هنوم»و آن بیابانی بود در نزدیکی بیت المقدس که قربانیها را می آوردندودر آنجامی کشتند.[۱۶]

مؤلف قاموس کتاب مقدس هم از این قبیل افراد است.مؤلف این کتاب می گوید:

«هنوم بیابانی است در اورشلیم وبن یامین ویهودا در آنجا زندگی می کردند.سپس مرده هارادر آنجا دفن می کردند وهمین طوراشیاء نجس را در آنجا می ریختندو زمانی که این بیابان، مخصوص سوزاندن کثافت بود، اسم آن را جهنم یا سرزمین زقوم نامیدند.سپس محل عقاب وعذاب را به اسم جهنم نامگذاری کردند.»[۱۷]

ازهری در تهذیب اللغه هر سه قول مذکور رانقل کرده است.[۱۸]

آنهایی که معتقد به ریشه عربی این کلمه هستندعلت غیر منصرف بودن آن راتعریف وتأنیث می دانند و آنهایی که معتقد به عجمیت آن هستند علت غیر منصرف بودن آن را تعریف وعجمیت می دانند.

راغب در مفردات آتش آخرت نامیده است.[۱۹] صاحب «التحقیق فی کلمات القران»این کلمه را صیغه ثلاثی مزید می داندکه اسم مکانی که کفار وظالمان ودشمنان خدا درآن عذاب می شوند گردیده است.[۲۰]

به تونل زیر زمینی که حرارت در آن می‌دمند و زمین حمام را گرم می‌کند نیز جهنم می‌گویند. [۲۱]

اما ملاصدرا و امام خمینی در وجه تسمیه ی جهنم با ابن عربی هم عقیده بوده ودر کتاب های خود سخن ایشان را مطرح می کنند:

« بدان، عصمنا اللّه و إیّاک، که جهنم از اعظم مخلوقات است، و آن زندان خداوند است در آخرت. و او را «جهنم» گویند براى بعید بودن قعر آن، چنانچه چاهى را که قعرش بعید است بئر «جهنام» گویند. و آن شامل حرارت و زمهریر است. و در آن برودت است به آخر درجه آن، و حرارت است به آخر درجه آن، و بین اعلاى آن و قعر آن هفتصد و پنجاه سال راه است.»[۲۲]

به هر حال ریشه آن هر چه بوده باشد (عربی، فارسی، و عبرانی) این واژه در قرآن مجید نامی است برای محلی که مملو از عذاب‌ها و کانون قهر و غضب الهی است، [۲۳]همانطور که درمورد لفظ دوزخ که معادل جهنم است در فرهنگ فارسی آمده: جایی است در جهان دیگر که در آنجا گناهکاران جزای کارهای خود را می بینندو آن محلی است سخت عمیق همچون چاهی سیاه وتاریک وسرد. [۲۴]

۲ تعریف بهشت وجهنم

تعریف در لغت به معنای شناساندن و حقیقت چیزی را بیان کردن و آگاهانیدن است. تعریف عبارت است از ذکر چیزى که از شناخت آن، شناخت چیز دیگرى لازم آید.[۲۵]

و در اصطلاح به معنای تبدیل مجهولات تصوری به معلومات است با توسل به معلومات تصوری دیگر و، به عبارت دیگر، زدودن جهل نسبت به امری با توسل به علم به امور.[۲۶]

[۱]. سید على اکبر قرشى، قاموس،چاپ ششم،(تهران: دار الکتب الإسلامیه، سال ۱۳۷۱ ش‏)، ص۶۱

[۲]. حسین بن محمد راغب اصفهانى ، المفردات فی غریب القرآن‏، چاپ اول،(بیروت: دارالعلم الدار الشامیه، سال۱۴۱۲ق)‏، ص۲۰۳

[۳]. محمد بن مکرم‏ ابن منظور، لسان العرب، ج‏۱۳، چاپ سوم،(بیروت: دار صادر ، سال۱۴۱۴ ق)، ص۹۲

[۴]. احمدبن فارس ، معجم مقاییس اللغه ، چاپ اول، (قم: انتشارات مکتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۴ق)، ، ماده جن

[۵]. حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القران، (تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ‏ ‏سال ۱۳۶۰ ش‏)ماده جن

[۶]. حسین بن محمد راغب اصفهانى، ص ۲۰۴؛ قرشی،قاموس، ص۶۱؛ علی اکبر دهخدا ، لغتنامه دهخدا، چاپ اول، (تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۲)، ج۵، ص۷۸۶۸

[۷]. ابن منظور، ج‏۱۳، ص۱۰۰

[۸]. سید على اکبر قرشى، قاموس قرآن، ص۷۴

[۹]. سید محمد حسین‏ طباطبایى، المیزان فى تفسیر القرآن‏،چاپ پنجم، (قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏‏، ۱۴۱۷ ق)‏، ج۱، ص۱۷۷ ؛ راغب اصفهانى، المفردات، ص۲۰۴

[۱۰]. محمد بن ابراهیم صدرالمتالهین شیرازی‏، تفسیر القرآن الکریم، چاپ دوم، ( قم: انتشارات بیدار، ۱۳۶۶ ش‏)، ج۲، ص۱۷۸

[۱۱]. محمد معین، فرهنگ فارسی معین، چاپ هشتم، (تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۱)، ج۵ ص۳۰۴

[۱۲]. علی اکبر دهخدا ، ج۴، ص۵۱۲۰

[۱۳]. ابن منظور، ماده جهنم

[۱۴]. ابونصر اسماعیل بن حماد جوهری فارابی نیشابوری، صحاح اللغه (الصحاح فی اللغه). (گردآورنده: به سعی و اهتمام شیخ موسی; مصحح: با تصحیح و مقابله شیخ جعفر، (تبریز: بی­نا، ۱۲۷۰ق)، ماده جهنم

[۱۵]. راغب اصفهانى، ماده جهنم

[۱۶]. مرکز فرهنگ و معارف قرآن. دائره المعارف قرآن کریم. چاپ اول، (قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۶)، ماده جهنم

[۱۷]. سید على اکبر قرشى، قاموس ، ماده جهنم

[۱۸]. تهذیب اللغه، ماده جهنم

[۱۹]. راغب اصفهانى، ماده جهنم

[۲۰]. حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القران، ج‏۲، ص ۱۳۴

[۲۱]. علی اکبر دهخدا ، ماده‌ی جهنّم

[۲۲]. محى الدین ابن عربى، الفتوحات المکیه (۴ جلدى)، (بیروت: دار صادر) ج۴ ، ص۳۶۶ فصل اول باب ۶۱؛ روح الله خمینی،شرح چهل حدیث، (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره‏ مؤسسه چاپ و نشر عروج)‏، ص۳۶۱ ؛ محمد بن ابراهیم صدرالمتالهین شیرازی‏، اسفار ، چاپ سوم، ( انتشارات طلیعه، ۱۴۳۰ق)ج۹، ص۳۲۲

[۲۳]. سید على اکبر قرشى، قاموس قرآن ، ص۸۵

[۲۴]. علی اکبر دهخدا ، ماده‌ی دوزخ

[۲۵]. سید الشریف على بن محمد جرجانى، کتاب التعریفات، چاپ دوم‏، (تهران: انتشارات دانشگاه تهران‏، ۱۳۷۵ ه ش‏)، ص۲۸

[۲۶]. سید جعفر سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم، (تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳)، ج۱، ص۵۴۴

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.