695 views
پیشینه تحقیق حل مسأله و نظریهها و راهبردهای پیرامون حل مسأله و نگرش و الگوهای یادگیری تغییر نگرش دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
الف- مبانی نظری ۵
تعریف و ویژگیهای مسئله و حل مسأله ۵
حل مسئله و انتقال یادگیری ۸
رابطه بین تفکر انتقادی و حل مسئله ۱۰
راهبردهای حل مسأله و فراشناخت ۱۱
نظریههایی پیرامون حل مسأله ۱۳
حل مسئله از دیدگاه رفتارگرایی ۱۳
حل مسئله از دیدگاه گشتالت: ۱۶
رویکرد خبرپردازی حل مسئله ۱۸
مراحل آموزش حل مسئله (الگوی دی چکووکرافورد) ۲۵
مرحله ۱: پاسخی که از یادگیرنده انتظار دارید بصورت رفتار نهایی بر حسب عملکرد او مشخص کنید ۳۰
مرحله ۲: رفتارهای ورودی یادگیرنده را در ارتباط با مفاهیم و اصول مورد نیاز برای حل مسئله تعیین کنید و آنها را مورد سنجش قرار دهید. ۳۰
مرحله ۳: یادگیرنده را در یادآوری همه مفاهیم و اصول مربوط به مسئله کمک کنید. ۳۱
مرحله ۴: با توضیحات شفاهی، اندیشههای یادگیرندگان را در جهت پیدا کردن راهحل مناسب پیدا کنید. ۳۱
مرحله ۵: از یادگیرندگان بخواهید تا با نشان دادن مراحلی که از طریق آن مسئله حل میشود یادگیری خود را نشان دهند. ۳۲
پیشنهادهایی برای افزایش توانائیهای حل مسئله در یادگیرندگان: ۳۲
طرح جورج پولیا پیرامون حل مسئله ۳۶
۱- فهمیدن یا درک مسئله: ۳۷
۲- طرح نقشه (پیشبینی و انتخاب راهحل مسئله) ۳۹
۳- اجرای نقشه (استفاده از راهحل و رسیدن به پاسخ): ۳۹
۴- مرور و امتحان کردن جواب (ارزیابی نتایج) ۴۱
راهبردهای مرحله نخست ۴۲
راهبردهای مرحله دوم و سوم: ۴۳
راهبردهای مرحله چهارم: ۴۳
مبانی نظری در زمینه نگرش ۴۵
تعریف نگرش ۴۵
ویژگیها و ابعاد نگرش ۴۷
گسترش نگرشها ۴۸
تغییر نگرش ۵۰
الگوهای یادگیری تغییر نگرش ۵۱
الف) نظریه محرک پاسخ ۵۱
نظریه هاولند: ۵۱
ب) نظریه مشوقها و تعارضها ۵۳
الگوهای شناختی تغییر نگرش ۵۴
الف) نظریه تعادل ۵۵
ب) نظریه توافق ۵۷
ج) نظریه همسازی شناختی ۶۱
د) نظریه قضاوت اجتماعی ۶۲
الگوهای کارکردی ۶۴
نگرشها و آموزش و پرورش ۶۶
یافتههای پژوهشی در خارج از کشور ۶۷
یافتههای پژوهشی در داخل کشور ۷۴
منابع و مأخذ ۷۶
کریمی، یوسف (۱۳۸۰) “روانشناسی اجتماعی”، انتشارات ارسباران، چاپ نهم.
سیف، علی اکبر (۱۳۸۰) “روانشناسی پرورش”، انتشارات آگاه، چاپ اول، ویراست نو.
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (۱۳۷۶) روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات بدر ، ویرایش سوم دی ماه.
اتکسینون، ریتا. ال. اتکسینون، ریچارد، س و هیلگارد، ارنست ر. ( ۱۳۷۵). “زمینه روانشناسی” ( محمدتقی براهی و همکاران مترجمین، تهران. انتشارات رشد) تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۹۶).
شریفی، حسن پاشا (۱۳۷۶) “نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت”؛ تهران؛ انتشارات سخن.
پولیا، جورج. (۱۳۷۶) “چگونه مسئله را حل کنیم”؛ ترجمه احمد آرام، انتشارات کیهان، چاپ سوم (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۴۵).
بال، ساموئل (۱۳۷۳) “انگیزش در آموزش و پرورش” (علیاصغر مسدد، مترجم ) شیراز؛ انتشارات دانشگاه شیراز (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۸۸).
در تمام طول تاریخ آموزش و پرورش حل مسأله یکی از هدفهای مهم آموزشی معلمان به شمار میآمده از برکت پیشرفتهای روانشناسی علمی معاصر بر اهمیت موضوع افزوده شده است. جان دیوئی، جروم برونر، ژان بیاژه و لئو ویگوتسکی از جمله کسانی هستند که بر نقش فعالیت یادگیرنده در جریان حل مسأله بر دانشاندوزی تأکید داشتهاند و نظریه سازندگی یا ساختنگرایی یادگیری از ثمرات این اندیشمندان است (سیف، ۱۳۸۰)
بنا به تعریف، وقتی یادگیرنده با موقعیتی روبرو میشود که نمیتواند با استفاده از اطلاعات و مهارتهایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت سریعا پاسخ دهد یا وقتی که یادگیرنده هدفی دارد و هنوز راه رسیدن به آن را نیاموخته است، میگوئیم با یک مسئله[۱] روبرو است. با توجه به تعریف مسئله، میتوان حل مسأله[۲] را به صورت تشخیص و کاربرد دانش و مهارتهایی که منجر به پاسخ درست یادگیرنده به موقعیت یا رسیدن او به هدف مورد نظرش میشود تعریف کرد.
بنابراین، عنصر اساسی حل مسأله کاربست دانشها و مهارتهای قبلا آموخته شده در موقعیتهای تازه است. به همین سبب در طبقهبندی انواع یادگیری (بلوم و همکاران، ۱۹۵۶) حل مسأله در طبقه کاربستن آمده است. در نظریه گانیه[۳] (۱۹۸۵) حل مسأله یادگیری قاعده سطح بالاتر نام گرفته است. طبق این نظریه، یادگیرنده از ترکیب قاعدههای مسئله قاعدههای سطح بالاتری درست میکند که این خود منجر به حل مسأله میشود. بنابراین، در حل مسأله، یادگیریهای قبلی فرد، به ویژه قواعد یا اصولی که قبلا آموختهاند، باید به طریقی تازه با هم ترکیب شوند. به عنوان مثال، فرض کنید یادگیرنده در درس جبر برای بار اول با مسئله زیر روبرو میشود:
برای حل کردن این مسأله باید دو قاعده یا دو اصل زیر را درباره این مسئله قبلا آموخته باشد:
اصل اول: ضرب یک عدد n یعنی جمع آن عدد با خودش n دفعه
اصل دوم: هر عدد به توان r یعنی ضرب آن عدد در خودش r دفعه
بعد از ترکیب این دو اصل، اصل بالاتری به صورت زیر به دست میآید:
اصل سطح بالاتر، برای ضرب دو عدد مشابه با نماهای مختلف در یکدیگر، باید آن دو عدد را به تعداد حاصل جمع نماهای آنها در هم ضرب کنیم.
یعنی:
لازم به ذکر است حل مسئله صرفا دانستن اطلاعات، مفاهیم، یا اصول و کنار هم قرار دادن آنها نیست، بلکه یادگیرنده باید راههای تازه ترکیب دانشهای قبلی بویژه قواعد یا اصول قبلا آموخته شده را که به حل مسائل منجر میشود کشف کند. (سیف، ۱۳۸۰)
حل مسئله و انتقال یادگیری[۴] یا انتقال آموزش[۵] رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. گروهی از روانشناسان حل مسئله را نوعی انتقال یادگیری میدانند.بنا به تعریف، انتقال یادگیری به تأثیر یادگیریهای قبلی بر یادگیریهای بعدی گفته میشود. مدافعان این نظر که حل مسئله نوعی انتقال یادگیری است میگویند در حل مسئله چیز تازهای آموخته نمیشود بلکه یادگیرنده اصول آموخته شده قبلی را در موقعیتهای جدید به کار میبندد. انتقال یادگیری معمولا به دو صورت انتقال مثبت و انتقال منفی صورت میگیرد. در انتقال مثبت یادگیری قبلی یادگیریهای بعدی را آسانتر میسازند. به عنوان مثال، کسی که قبلا دوچرخهسواری یاد گرفته و میخواهد موتورسواری بیاموزد یادگیریاش آسانتر از کسی است که دوچرخهسواری نیاموخته است.
[۵] ۱۵- Transfer of traning
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر