تحقیق حوضچه آرامش یا حوضچه پرش هیدرولیکی و کاربرد و تقسیم بندی پرش هیدرولیکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حوضچه آرامش یا حوضچه پرش هیدرولیکی و کاربرد و تقسیم بندی پرش هیدرولیکی دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فهرست نشانه های اختصاری    ۴
۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲- جریان متغیر سریع    ۶
۱-۳- پرش هیدرولیکی    ۷
۱-۴- طول پرش    ۷
۱-۵- ترسیم موقعیت پرش هیدرولیکی    ۸
۱-۶- کاربرد پرش هیدرولیکی    ۸
۱-۷- تقسیم بندی پرش هیدرولیکی    ۱۰
۱-۷-۱- تقسیم بندی پرش هیدرولیکی کلاسیک    ۱۰
۱-۷-۲- تقسیم بندی پرش بر روی سطوح شیبدار    ۱۲
۱-۸- حوضچه آرامش    ۱۲
۲-۱- مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۳
۲-۲- تاریخچه تحقیقات پرش هیدرولیکی روی سطوح کلاسیک    ۱۴
۲-۲-۱- خصوصیات پرش هیدرولیکی کلاسیک    ۱۵
۲-۲-۲- کانال های غیر مستطیلی    ۱۹
۲-۳- جهش آبی در مجاری شیبدار    ۲۱
۲-۳-۱- تاریخچه تحقیقات پرش هیدرولیکی روی سطوح شیبدار    ۲۲
۲-۴- تحقیقات انجام شده بر روی بسترهای زبر    ۲۶
۲-۵- تحقیقات انجام شده بر روی دیوارههای همگرا    ۳۶
منابع    ۳۹

منابع

Stevens, J.C. 1944. Discution of the paper by Kindsvater, hydraulic jump on sloping channels. Transaction. ASCE, 109: 1120-1154.

Roues, H. 1938. Fluid Mechanics for Hydraulic Engineers. New York. Mc. Graw-Hill Book. 301.

Belanger , J.B. 1828. Essay on numerical solution of some problems relative to steady flow of water.  Carilan-Goeury, Paris, France.

Kennision, K.R. 1916. Discusion of the hydraulic jump. Trans. Civil Engineers, 109: 1123-1125.

Bousinesq, J. 1877. Essai surla theories des caux courantes. Mernoiir es present par divers Sa Vants a academic des scienes de institute national de France, Tome XXIII. No. 1.

Ellms, R.W. 1928. Computation of  Tail Water Depth of the Hydraulic Jump in Sloping Flumes. Transacations. ASME, 50: 1-15.

Mccorquodale, J.A. 1994. Hydraulic jump on adverse slope. Journal of Hydraulic Research,  ۳۲(۱):۱۱۹-۱۳۰٫

Sarfranez, K. 1933. Lange des Wassers-Prunges. Wasserkraft and Wasserwireschaft, Munich, 28(24): 263-273.

Wanoschek, R. and W.H. Hager. 1987. Hydraulic Jump in triangular channel. Journal of Hydraulic Research, 25(5).

Wanoschek, R. and W.H. Hager. 1989. Hydraulic Jump in trapezoidal   channel. Hydraulic Research, 27(3): 429-445.

Posey, C. J. and P.S. Hsing. 1938. Hydraulic jump in trapezoidal channel. Eng. News- Record, 797.

Rajaratnam, N. 1967. Hydraulic jump Adverse slope. Hydrosci, 4: 197-280.

Rajaratnam, N. 1968. Hydraulic jump on rough bed. Trans. Eng. Inst. Canada, 11:1-8.

Khaddar, M.H.A. and S. Rajagopal. 1972. Hydraulic jump in adverse channel slopes. Irrigation and Power, 29:77-82.

Kindsvater, C.E. 1944. The hydraulic jump in sloping channel. Transactions. ASCE, 109:1107-1120.

Merriman, A. 1894. A Treatise on Hydraulics. New York. John Wiley & Sons.

Mohamed Ali, H.S. 1991. Effect of roughened-bed stilling basin on length of rectangular hydraulic jump. Journal of Hydraulic Engineering, 117(1): 83-93.

۱-۱-مقدمه

 آب به عنوان یکی از با ارزش‌ترین مواد حیات همواره ذهن بشر را مشغول و معطوف خود داشته است. با توسعه تمدن‌ها و تکنولوژی، بشر مبادرت به ساخت انواع سدها نمود تا بتواند آب را برای مواقع ضروری ذخیره نماید. انرژی پتانسیل ذخیره شده بالادست سدها در هنگام عبورآب از روی سرریز سدها  به انرژی جنبشی تبدیل می‌گردد و نیروی هیدرودینامیکی زیادی را ایجاد می‌نماید. چنانچه این جریان با همان شدت وارد رودخانه یا کانال شود موجب فرسایش پایین دست در تاسیسات مربوطه می‌گردد و نهایتا” انهدام و خرابی سازه پایین دست را ایجاد خواهد نمود. لذا می‌بایست انرژی اضافی آب قبل از ورود به رودخانه مستهلک گردد. راه‌های متعددی از جمله ایجاد پرش هیدرولیکی برای مقابله با این انرژی وجود دارد. در واقع پرش هیدرولیکی از پدیده‌های مورد توجه در حیطه مهندسی هیدرولیک است که بصورت یک جریان متغیر سریع ایجاد می‌گردد که از تبدیل جریان فوق بحرانی به زیر بحرانی پدید می‌آید که بعنوان یک پدیده اتلاف کننده انرژی نیز کاربرد دارد. تاکنون انواع حوضچه‌های آرامش توسط اداره عمران اراضی آمریکا طراحی و آزمایش شده که عبارتند از حوضچه های تیپ I تا تیپ IV، لازم به ذکر است که حوضچه‌های تیپ ارائه شده دارای کف افقی و یا شیب خیلی کم می‌باشند. از آنجایی‌که موضوع پرش در مسیر کانالها و یا حوضچه‌های با شیب منفی هنوز در سطح وسیع مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه‌های اجرایی موثر باشد. از جمله محققینی که روی اینگونه شیب‌ها آزمایش‌هایی انجام دادند رویز(۱۹۳۸)[۱] و استیونز(۱۹۴۴)[۲] بودند که رویز معتقد بود فقط بر روی شیب‌های معکوس نزدیک به صفر تنها امکان تشکیل پرش پایدار وجود دارد در حالی که استیونز با روابط و تحلیل تئوری نشان داد که این امکان روی تمامی شیب‌ها وجود دارد(ابریشمی و حسینی، ۱۳۸۵).بدلیل اینکه شیب منفی خود در مسیر به عنوان یک مانع عمل کرده و کاهش نسبت اعماق مزدوج و کاهش طول پرش و نیز افزایش راندمان اتلاف انرژی نسبت به حالت افقی گشته و نهایتا با توجه به نتایج حاصل امکان ساخت حوضچه‌ای کوتاه‌تر و با ارتفاع دیواره‌های کمتر را ممکن می‌سازد. مهم‌ترین مسئله این است که مولفه نیروی وزن همواره در خلاف جهت جریان بوده و موجب ناپایداری پرش روی شیب می‌شود. تثبیت پرش روی شیب‌های منفی کارایی اینگونه کانال‌ها یا حوضچه‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. لذا روش‌های متعددی برای این منظور به نظر می‌رسد یک روش مناسب ایجاد زبری در مسیر جریان می‌باشد. این گونه زبری علاوه بر اینکه پرش را در موقعیت مورد نظر تثبیت می‌نماید باعث کاهش طول پرش نیز می‌گردد. در واقع کاهش طول پرش موجب افت انرژی در طول کوتاه‌تری شده، لذا راندمان افت انرژی را تا حد قابل محسوسی افزایش می‌دهد.

۱-۲- جریان متغیر سریع[۳]

   اگر انحنا خطوط جریان در یک جریان متغیر زیاد و تغییرات عمق جریان در فواصل کم قابل ملاحظه باشد چنین جریانی را جریان متغیر سریع می‌نامند. در چنین جریانی مقاومت اصطکاکی نسبتاً ناچیز و تغییرات معمولاً موضعی خواهد بود، همچنین در این حالت مولفه شتاب در جهت عمودبر عمود بر خطوط جریان قابل صرف نظر کردن نمی‌باشد(فرهودی،۱۳۷۲).

۱-۳- پرش هیدرولیکی[۴]

 پرش هیدرولیکی عبارت است از تغییر سریع جریان از حالت فوق بحرانی به زیر بحرانی ضمناً پرش هیدرولیکی از انواع جریان‌های متغیر سریع است(ابریشمی و حسینی،۱۳۸۵).

۱-۴- طول پرش

 طول پرش هیدرولیکی را محققین به گونه‌های مختلف تجزیه و تحلیل می‌نمایند. بسیاری از محققین معتقدند که در حوضچه‌های آرامش افقی که در آنها هیچگونه موانع پیش بینی نشده باشد، .

[۱]– Roys

[۲]-Stevens

[۳]-Rapidly Varied Flow

[۴]– Hydraulic Jump

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.