تحقیق خشونت و عوامل موثر بر آن و تاثیر خشونت بر عملکرد پرستاران و نگرش آنان در ارتباط با وقوع خشونت در محل کار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خشونت و عوامل موثر بر آن و تاثیر خشونت بر عملکرد پرستاران و نگرش آنان در ارتباط با وقوع خشونت در محل کار دارای ۳۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مفهوم خشم و خشونت    ۷
علل بروز و عوامل موثر بر خشونت    ۱۰
خشونت در محل کار    ۱۷
اثرات و عوارض خشونت بر مراقبین بهداشتی از جمله پرستاران و  نگرش آنان در ارتباط با وقوع خشونت در محل کار    ۱۸
مروری بر مطالعات انجام شده    ۲۳
فهرست منابع:    ۳۷

منابع:

۱-Occupation safty and health administration:Guideline for preventing workplace violence for health care and social service workers.2009.

۲-Nachreiner,N.M ;S.G; Ryan A.D; McGoern P.M; Minnesota Nurse, Study: Perceptions of Violence and the Work Environment, journal of Industrial Health 2007,45:627-678.

۳-Rafati,Rahim zadeh.,Zabihi,Ali.,Hoseni,Said Gavad. Check nurses exposed to verbal and physical violence in hospitals. Journal of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences (Life)1390(17):5-11[ In Persian].

۴-Rahmani,Azad.,Bakhsheyan,Atefeh.,Dadashzadeh, Abas.,Namdar,Hosein.,Akari,Mohamad. Physical violence at work from the perspective of emergency medical personnel in East Azerbaijan Province. Of Nursing Research 1387(11):33-41[In Persian].

۵-Shogi,M.,Sanjari,M.,Shirazi,F.,Heidari,SH.,Salemi,Sedighe.,Mirzabeigi,Gh.Workplace violence and abuse ggress nursing in Hospitals in Iran.Asian Nursing Research,2008;vol 2(3).

۶- Ghasemi, M., Rezaei, M., Fathi-Ashtiani, A.,Mirzaei, P. and Jonaidi, N., 2008.

Exposure of Nurses with PhysicalViolence in Academic Hospitals of Baqiyatallah Medical University.j of military medicine, 9(2) [In Persian].

۷-Luke, L.,Jackson,D.,Usher,K.(2007)STAMP:component of observable behavior that indicate potential for patient violence in emergency department.Journal of advanced nursing., Available at

۸-Donatella,Camerina.,Madeleine,Estryn-Behar.,Paul,Conway.,Beatrice, Der Heijden., Hans-Martin,Hasselhorn.Work-related factors and violence among nursing staff in the European NEXT study : A longitudinal cohort study .International Journal of Nursing Studies 45 (2008) 35-50.

۹-National Institue for Occupational Safty and Health (NIOSH),What is workplace violence?2002,Available at  on august,2010).

۱۰-Zamanzadeh V, Soliman-Nejad N, Abdullah-Zadeh F. Nature of violence toward nurses

working in East Azerbaijan State hospitals.Medical Journal of Tabriz University of Medical

Sciences 2007; 29: 61-6. [Persian].

 مقدمه

خشونت در محل کار به صورت اقدامات پرخاشگرانه نسبت به افرادی که در محل کار درحال انجام وظیفه هستند تعریف می شود(۱).امروزه مراقبان بهداشتی و پرستاران بیش  ازگذشته در معرض خطرات مختلف از جمله خشونت قرار دارند. پرسنل پرستاری در بیمارستانها اغلب با افرادی مواجه هستند که به تازگی خود یا عزیزان آنها دچار بحران و مشکل شده اند .در این شرایط بیمار و همراهان وی با تنشهای مختلفی روبرو می باشند و از آنجایی که پرخاشگری یکی از معمولی ترین  واکنش انسان ها در موقعیت های بحرانی است احتمال وقوع خشونت در هر لحظه وجود دارد(۲). پرستاران به دلیل ارتباط مستقیم با بیماران بیش از سایر رده های پرسنل پزشکی درمعرض خشونت قرار دارند و پژوهش های مختلف شیوع این پدیده را درمیان پرستاران کشورهای مختلف بین ۵۷ تا ۹۳ درصد گزارش نموده اند (۴و۳).البته باید اذعان داشت که تنها پرستاری نیست که مواجهه با خشونت در آن افزایش یافته است بلکه آمار خشونت به طور کلی نیز روند رو به رشدی در جهان داشته و گزارشات موید وقوع ۱۰ تا ۱۵ مورد اعمال خشونت در یک سال بر کارکنان انواع حرف می باشد (۵و۲). در فاصله زمانی بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ بیش از دو میلیون تهاجم خشونت بار علیه کارکنان مراقبت سلامت رخ داده است (۳).آیکن و همکاران درتحقیقی در سال ۲۰۰۰در آمریکا بیان نموده اند که ۷/۵۲ درصد کارکنان بهداشتی در آمریکا و ۲/۶۱ درصد کارکنان در کانادا مورد خشونت کلامی قرار گرفته و در برزیل نیز ۵۰ درصد کارکنان بهداشتی در طول یک سال حداقل در معرض یکی از انواع خشونت قرار داشته اند (۶). درترکیه میزان خشونت کلامی ایراد شده نسبت به پرستاران ۵/۹۸ درصد و میزان خشونت فیزیکی ۷/۱۹ درصد بوده است(۷).در ایران نیز تحقیق سلیمی نشان داده است که ۸/۹۷ درصد پرستاران شاغل در بیمارستانهای تهران تحت خشونت کلامی بوده و ۷/۳۹ درصد آنها خشونت فیزیکی را نیز تجربه کرده بودند(۳).نتیجه تحقیق رحمانی و همکاران در سال ۱۳۸۶ بر پرسنل واحد فوریت های پزشکی ۱۳۸۶ استان آذربایجان شرقی حاکی از آن بود که ۷/۳۷ درصد افراد این رده شغلی تحت خشونت فیزیکی بوده اند(۸).در گیلان نیز در تحقیقی که در سال ۱۳۸۸ توسط اصغرزاده انجام شده میزان وقوع انواع خشونت ۶/۷۴درصد برآورد شده و۷/۹۲ درصد پرستاران شاغل دربخش اورژانس نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند (۴).

خشونت ممکن است به سه صورت: تهاجم کلامی ،تهدید و تهاجم فیزیکی دیده شود(۳).البته این دسته بندی گاه مختلف بوده و به صورت: خشونت کلامی، عاطفی،فیزیکی  حتی جنسی تقسیم بندی می شود(۹). خشونت دربیمارستانها اغلب جزئی از کار روزمره پرستاران محسوب گردیده و بندرت گزارش می گردد، در حالی که این خشونت ها یکی از منابع مهم آسیبهای شغلی محسوب شده(۴و۲) و می تواند سبب کاهش تمرکز و انگیزه ،کاهش فعالیت،صدمات مالی-روانی و جانی،پناه بردن به داروهای آرامبخش و افزایش میزان مرخصی شود (۲).از دیگر عوارض متعدد فیزیکی و روان شناختی در پرستاران می توان به جراحات فیزیکی، بروز بیماری و یا نشانه های آن (میگرن،استفراغ)، خشم، ترس،افسردگی،اضطراب ،احساس گناه و کاهش اعتماد به نفس ،کاهش روحیه کاری،افزایش استرس شغلی، افزایش تمایل نسبت به ترک شغل،کاهش اعتماد به مدیران و همکاران و ایجاد محیط کاری غیر دوستانه ،اشاره نمود که همگی ازنتایج منفی خشونت بوده وعلاوه بر خود پرستار تاثیر فراوانی بر کارآیی و موفقیت سازمان خواهد داشت (۲).

ابعاد واقعی خشونت در محیط کار مراکز بهداشتی در مانی هنوزبه خوبی مشخص نشده و مطالعات بیانگر آن است که چهره کنونی از خشونت شغلی علیه این افراد تنها قله یک کوه یخی عظیم است (۱۰). برآورد هزینه های ناشی از خشونت علیه پرستاران در انگلستان نشان می دهد به علت هزینه های ناشی از غیبت و درمان و کاهش فعالیت و تمرکز آنان سالیانه سی میلیون پوند به بخش درمان انگلستان خسارت وارد می شود(۱).مساله خشونت شغلی در محیط کار تا آنجا حائز اهمیت است که عبارت “بحران تمدن” در مورد آن بکار برده می شود(۱۰).خشونت ممکن است از سوی افراد مختلف اعمال گردد که از این دسته می توان به همکاران پرستار اشاره نمود(۵و۲). گاهی رفتارهای خاص پرستاران باعث ایجاد خشونت همراهان و بیماران نسبت به پرستاران می شود.در تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در کشور استرالیا انجام شد به واژه استامپ۱ که مخفف تماس چشمی و خیره نگاه کردن،تن و بلندی صدای پرستار،اضطرابSTAMP(Staring and eye contact,Tone and volume of voice,Anxiety,Mumbling and Pacing)(1

وی و پچ پچ کردن و قدم زدن وی است، بعنوان عوامل موثر در بروزخشونت بیمار و همراهان اشاره شده است (۱۱).برخی از دیگر مواردی که سبب ایجاد خشونت بیماران و همراهان آنها ،نسبت به پرستاران می شود شامل:انتظار جهت ویزیت پزشک،انتقال بیمار به بخش یا بیمارستانی دیگر،مرگ بیمار ،مشکل خدمات و نگهبان ،مصرف الکل،مصرف داروها و مشکلات مغزی ،است(۹). در مطالعات زیادی ترس از بروز خشونت در پرستارانی که قبلا با خشونت مواجه شده بودند نیز به عنوان یک عامل مرتبط با بروز خشونت ذکر شده است (۱۲و۴).

البته عوامل بسیار متعدد و گوناگونی می تواند سبب بروز خشونت توسط  بیمار  و همراه وی نسبت به پرستار شود .این عوامل مرتبط را می توان تحت عنوان عوامل فردی،عوامل سازمانی و عوامل روانی-اجتماعی تقسیم بندی نمود(۲۱). در مطالعه دانتلا۱که در ۸ کشور اروپایی انجام شد ، مشخص گردید که بین عوامل موثر سازمانی و عوامل روانی- اجتماعی با بروز خشونت نسبت به پرستاران ارتباط وجود دارد(۲۱) .

مفهوم خشم و خشونت

خشم هیجانی فراگیر است که  افراد در زمانی که می خواهند جدیدترین تجربه هیجانی خود را توصیف کنند ،آن را بیشتر به ذهن می آورند. احساس خشم پورشور ترین هیجان بشر است و انسان خشمگین ،قویتر و نیرومند تر از زمان معمول خود شده و موجب می شود تا کنترل فرد بر شرایط اطرافش افزایش یابد.این هیجان افراد را نسبت به بی عدالتی دیگران حساستر نموده و با حس مبارزه و کنترل افراد،به سمت غلبه بر موانع پیش رو و یا اصلاح کردن شرایط هدایت می شود.(۱۶)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خشونت علیه زنان، مفهوم،انواع، آثار و پیامدهاو نظریه های آن
  • تحقیق مفاهیم مقدماتی و دیدگاه های جرم شناختی در زمینه بزهکاری خشونت آمیز
  • تحقیق جایگاه خشونت در قرآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.