تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱  اهمیت اقتصادی پسته    ۵
۲-۲  خصوصیات گیاه شناسی پسته    ۶
۲-۳  سرمازدگی    ۶
۲-۴  اهمیت سرمازدگی در پسته    ۷
۲-۵ خسارات ناشی از سرمای بهاره    ۸
۲-۶ واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما    ۸
۲-۷ – تنش دمای پائین    ۹
۲-۸ سرمازدگی    ۱۰
۲-۹  جمع شدن یخ در بافت های درختان میوه    ۱۲
۲-۱۰- مطالعات بر روی گرده افشانی پسته    ۱۵
منابع ومأخذ    ۱۸

منابع

قلی پور، ی.۱۳۸۱٫ مطالعه سرمازدگی گلهای ارقام عمده تجارتی پسته منطقه قزوین و تعیین سطح مقاومت(زیر پروژه بررسی اثر دما برروی روند گلدهی و میوه دهی پسته). گزارش نهایی طرح تحقیقاتی

حکم آبادی، ح. ۱۳۸۴٫ بررسی استفاده از سیستم چاهک معکوس انتخابی و ماشین های مولد بخار در کنترل سرمای بهاره در باغات پسته. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

بوذری، ن. ۱۳۸۴٫ بررسی ژنوتیپ ها و ارقام زرد آلوی متحمل به سرمازدگی بهاره در استان تهران. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

اسماعیل پور، ع. ۱۳۷۷٫ آشنایی با پسته در یک نگاه. موسسه تحقیقات پسته رفسنجان.

اسماعیل‌پور، ع‌.، و راحمی‌ ،م. ۱۳۷۵٫ بررسی‌ اثرات‌ هرس‌ سربرداری‌ و تنظیم‌ کننده‌های‌ رشد گیاهی‌ بر شاخه‌ زایی‌، گلدهی‌ و عملکرد درختان‌ پسته‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ کشاورزی‌ دانشگاه‌ شیراز.

اسماعیل‌پور، ع‌. ۱۳۷۹٫ بررسی‌ و مقایسه‌ عملکرد کمی‌ و کیفی‌ ۲۸ رقم‌ پسته‌ در شرایط رفسنجان‌.گزارش‌ نهایی‌ موسسه‌ تحقیقات‌ پسته‌ کشور.

جهانگیری، ز.،کمالی، غ.، نوحی،ک.، و احمدی نمین، م. ۱۳۸۴٫ تأثیرات سرمازدگی بر محصول پسته و راهکارهای مقابله باآن (استان کرمان). مجموعه مقالات همایش علمی-کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

شجاع الدینی، م. ۱۳۸۲٫ پسته آفات ،بیماری ها وکمبودها. انتشارات فروزش

شیبانی‌، ا.، نصرت‌ ا… ، ر‌. مشخصات‌ ارقام‌ پسته‌ ایران‌ (چاپ‌ نشده‌). ایستگاه‌ تحقیقات‌ پسته‌ رفسنجان‌.

  Wilson, J. M. 1996. The Mechanism Of Chill and Drought Hardiness. New Physiologist, 97, 257-270.

Faust, M. 1997. Physiology Of Temperate Zone Fruit Trees. Academic Publishers.

Probesting, E. L. 1978. Adapting Cold Hardening Concept To Decidious Fruit Culture.In: P.H, Li and A,Sakai(eds) Plant Cold Hardiness And Freezing stress. Mimillan Pubco., pp: 267-281.

Probesting, E. L., and Mill, H.H. 1976. Ethephon Increase Cold Hardiness Of Sweetcherry. J. Ame. Soc. Hort. Sci. 11 (1): 31-33.

Prokic, L., Stikic, J. R., Jovanovic, Z., and Vucinic, Z. Ca2+, PH And Plant Hormones: Interaction And Effects On Stomata. Faculty Of Agriculture, Nemanjina 6, 1180 Brlgrade, Yugoslavia.Center For Multidisciplinary Studies, Kneza Viseslava 1, 11000 Belgrade, Yugoslavia

 مقدمه

بیشتر درختان میوه مناطق معتدله در معرض سرمای زمستانه قرار می گیرند که باعث زیان های اقتصادی زیادی در آنها می گردد. به این دلیل مناطق مورد کشت و تولید میوه مطلوب و مناسب در این نواحی مناطقی است که زیان های حاصل از سرما در آن حداقل باشد . درهر صورت زیان ناشی از سرمازدگی دراکثر مناطق میوه کاری مشاهده می شود. از طرفی دمای پائین یکی از عوامل محیطی است که کشت، پرورش و تولید محصولات باغبانی را محدود می کند . برای مثال فصل رشد محصولات یکساله بوسیله طول زمان عاری از یخ مشخص می شود.همینطور در محصولات دائمی دمای پایین زمستانه،سرمای زودرس در پائیز و سرمای دیررس بهاره یکی از عوامل محدود کننده در تولید محصولات باغبانی است. بنابراین درک مقاومت به دمای پایین بعنوان یکی از عوامل محیطی به منظور دستیابی به روش های مقابله با آن به منظور کاهش خسارت ناشی از این پدیده یکی ازاهداف مهم پژوهش برای متخصصین علوم باغبانی و فیزیولوژیست ها می باشد .

افت دما در اوایل بهار به ویژه اگرمصادف با بازشدن جوانه ها و گلها باشد، گاه خسارات قابل توجهی برجای می گذارد. اکثر درختان میوه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در شرایط بحرانی‌تر، معتدله، در معرض خسارات ناشی از یخبندان و سرمای زمستان در اوایل بهار قرار می گیرند. (ویلسون،۱۹۹۶).

بروز شرایط نامناسب آب وهوایی به بویژه یخبندانهای زمستانه و سرماهای بهاره مهمترین پارامترهای تعیین پراکنش گونه ها و البته مهمترین شاخص انتخاب محل احداث باغات میوه هستند (وست وود،۱۹۷۸).

بنابراین اگر شرایط ایده آل کشت و کار در یک منطقه لحاظ شده باشند ، آسیب های ناشی از یخبندان زمستانه کمترین نقش را در این بین داشته و بیشترین تمرکز بر روی سرماهای ناخواسته و غیر طبیعی اواخر زمستان واوایل بهار خواهد بود. خسارات وارده  به جوانه ها و گلهای باز شده بسیار قابل توجه تر از خسارات وارده به جوانه های در حال خواب و باز نشده خواهد بود.

از جمله‌ عوامل‌ اختلال‌ در تولید مستمرپسته، سرمای‌ دیررس‌ بهاره‌ است‌ که‌ با نابودی‌ گلها موجب ‌ضایع‌ شدن‌ تمام‌ یا قسمتی‌ از میوه‌ می‌شود که‌ میتوان‌ با انجام‌ کارهای‌ تحقیقاتی‌ این‌ خسارت‌ را کنترل ‌یا کاهش‌ داد. جهت‌ کنترل‌ این‌ نوع‌ خسارت‌ از روش‌های‌ مختلفی‌ استفاده‌ می‌شود .

در طول سالهای گذشته، مناطق پسته کاری ایران از آسیب سرمازدگی مصون نبوده اند و در برخی ازسالها خسارت ناشی از سرما، درصد زیادی از محصول سال را از بین می برد. تجارب مشاهده ای و گزارشات دریافتی از مناطق مختلف بر این نکته که بخش اعظم خسارت وارده، ناشی از سرمای اوایل بهار است تا دماهای پایین تر از انجماد در زمستان، تاکید دارند. در این بین به نظر می رسد مهمترین خسارت سرما،‌ از بین رفتن گلهای تازه باز شده است، در حالیکه دماهای بالاتر به کاهش رشد و نمو گلها و لوله گرده و کاهش کارآیی گرده افشانی منجر می شوند، دماهای پایین می توانند حتی جوانه ها را از بین ببرند (قلی پور، ۱۳۸۵).

در سال ۱۳۷۶ ۵۰% محصول پسته در اثر سرما از بین رفت. همچنین در سال ۱۳۸۳ نیز به طور متوسط ۳۰% محصول پسته در استان کرمان در برخی مناطق پسته خیز از بین رفت که این حادثه به خصوص در استان کرمان که اکثر باغداران وابسته به اقتصاد تک محصولی هستند ضربات سنگینی به باغداران وارد آورد. در سال ۱۳۸۴ نیز در برخی مناطق پسته کاری استان کرمان تا ۶۰% محصول پسته در اثر سرمای بهاره از بین رفت (حکم آبادی، ۱۳۸۶). همچنین بخش زیادی از محصول پسته  در اثر سرمای دیررس بهاره در ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۸۷ از بین رفت. سرمای وارده و تغییرات جوی ایجاد شده در چند سال اخیر نشان می دهند که محصول پسته یکی از محصولات حساس به سرما ی بهاره بوده و احتمال سرمازدگی بالا در چند سال آینده بنا بر تغییرات جوی دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین انجام تحقیقاتی جهت کاهش خسارت محصول در اثر سرمای بهاره از ضروریات می باشد

 ۲-۱  اهمیت اقتصادی پسته

پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی در بین تولیدات کشاورزی ایران دارد و اهمیت اقتصادی آن معروف به طلای سبز، بر هیچ کس پوشیده نیست. این محصول بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی در حدود ۵۵ درصد از تولید و بیش از ۶۰ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. در آمد حاصل از صادرات پسته در ایران به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال می رسد (جهانگیری وهمکاران،۱۳۸۴).در حال حاضر سطح زیر کشت پسته ایران بیش از ۳۶۰۰۰۰ هکتار می باشد که استان کرمان با مجموع بیش از ۲۷۰۰۰۰ هکتار باغ های بارور و غیر بارور، ۷۷% محصول کل کشور را تولیدکرده و به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و دنیا محسوب می شود مهمترین ارقام این محصول در ایران عبارتند از اکبری، کله قوچی، احمدآقایی، اوحدی، بادامی، زرند ممتاز، خنجری دامغان، شاه پسند ، سفید پسته نوق قزوینی می باشد (جهانگیری وهمکاران،۱۳۸۴).

۲-۲  خصوصیات گیاه شناسی پسته

پسته از نظر گیاه شناسی متعلق به خانواده آناکاردیاسه۱ است. جنس پسته با نام علمی Pistachia spp دارای ۲۰ گونه می باشد که در مناطق مختلف دنیا و اکثراً در اطراف دریای مدیترانه، خاورمیانه ، آسیای مرکزی و مخصوصاً ایران پراکنده هستند. گیاهی نیمه گرمسیری و دو پایه است که گلهای تک جنس نر و ماده بصورت مجزا قرار دارند. برگهای مرکب ۱۲-۳ برگ چه دارند. گل نر پسته دارای دو گوشوارک  می باشد. گل ماده دارای ۵-۲ کاسبرگ سبزرنگ، تخمدان فوقانی تا حدی کروی یا تخم مرغی شکل و دارای یک تخمک می باشد. خامه کوتاه و ۳ قسمتی است کلاله ۵-۴ قسمتی سبزرنگ و چسبناک بوده ودانه متراکم و جنین دارای لپه هایی می باشد که از بیرون محدب و از داخل مسطح می باشد (اسماعیل پور،۱۳۷۷).

۲-۳  سرمازدگی

آسیب دیدگی اندام های حساس گیاه در اثر کاهش ناگهانی دما در طول فصل رویش که می تواند در دماهای بالاتر از صفر درجه صورت گیرد را سرمازدگی گویند. سرما زدگی دارای انواع مختلفی بوده و ممکن است در بهار یا پائیز و یا زمستان اتفاق بیفتد(بوذری،۱۳۸۴).

۲-۳-۱  سرمازدگی انتقالی (جبهه ای یا سیکلونی): سرمایی که در اثر هجوم یک جریان سرد قطبی و عبور آن از منطقه پیش می آید که موجب تقلیل شدید و ناگهانی درجه حرارت و سقوط میزان حرارت به چندین درجه زیر صفر می شود این جریانات اغلب توأم با نزولات آسمان بوده و خاصیت کلی آن ها این است که همواره از یک جای دیگر به منطقه منتقل و نفوذ می کند و محلی نمی باشد و بیشتر در دوران خواب درختان، در دوره غیر فعال یعنی زمستان بروز می کند که درختان میوه سردسیری تا حد زیادی در مقابل آن مقاومت و دوام دارند البته به ندرت در بعضی سالها چنین سرماهایی در اوایل بهار و پائیز دیده می شوند که موجب خسارت سنگین باغداران می شود (بوذری،۱۳۸۴).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی کاهو و عوامل مخرب بیماری های گیاهی کاهو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.