تحقیق خصوصیات مورفولوژیک و بیماریهای ناشی از باکتری P. aeruginosa

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خصوصیات مورفولوژیک و بیماریهای ناشی از باکتری P. aeruginosa دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- خانواده پسود و موناداسه آ    ۳
۱-۲- تاریخچه P. aeruginosa    ۴
۱-۲-۱- خصوصیات مورفولوژیک P. aeruginosa    ۶
۱-۲-۲- خصوصیات رشد    ۶
۱-۲-۳- هوازی‌های اجباریObligate aerobes    ۶
۱-۲-۴- مشخصات کشت    ۷
۱-۲-۵- مواد آلی مورد نیاز    ۸
۱-۲-۶- محیط‌های کشت    ۹
۱-۲-۷- پیگمان    ۱۰
۱-۲-۸- شاخص‌های بیماریزایی در P. aeruginosa    ۱۲
۱-۲-۹- توکسین‌های خارج سلولی    ۱۷
۱-۲-۱۰- لوکوسیدین با وزن ملکولی بالا    ۱۸
۱-۲-۱۱- سیدروفورها     ۱۸
۱-۲-۱۲- لیپاز     ۱۸
۱-۲-۱۳- سیتوتوکسین     ۱۹
۱-۲-۱۴- پایوسیانین           ۱۹
۱-۲-۱۵- سیستم ترشحی نوع III    ۱۹
۱-۲-۱۶- اپیدمیولوژی    ۲۰
۱-۲-۱۷- بیماریهای ناشی از P. aeruginosa    ۲۱
۱-۲-۱۸- متالوبتالاکتاماز    ۲۸
۱-۲-۱۹- شیوع مقاومت متالوبتالاکتامازها    ۲۸
۱-۲-۲۰- انواع  تیپ‌های متالوبتالاکتاماز    ۲۹
۱-۲-۲۱- The Imipenemase(IMP) Type    ۲۹
۱-۲-۲۲- The Veronese Imipenemase (VIM) Type    ۲۹
۱-۲-۲۳- New Delhi Metalo β-lactamase-1 (NDM-1) Type    ۲۹
۱-۲-۲۴-  دیگر تیپ‌های متالوبتالاکتاماز    ۳۰
مروری بر مطالعات گذشته    ۳۲
فهرست مراجع    ۳۵

مراجع

Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medical Microbiology. 4th Edition. St.Louis:Mosby 2013:245.

Walker Stuart. Review of Microbiology: Saunders text and review seies. 1th Edition. W.B. Saunders company 1999: 309.

Norouzi,J. General Bacteriology. 1 the Edition.Jafari Tehran. 2003:120.

Jawetz E , Meinik JL , Adelberg  Medical Microbiology, 21 the ed, Appleton and Longe.  ۲۰۱۳ : ۹۹٫

ژنو ف بروکس، کارن سی کارول، ژانت س بوتل، استفات آ مورس، تیموتی آ مایتسنز.ترجمه ستوده نیا عبدالحسین، نیک پور مهشید، احدی محمد تقی، سعادت پریا، هدایتی چکوسری مجتبی، زیر نظر مالک نژاد پرویز.میکروب شناسی پزشکی جاوتز.اردیبهشت ۱۳۹۲ :ص۳۵۳-۳۴۹٫

Kean HF, Grekword.  Eited in epidemiology of infections bus Pseudomonas aeruginosa. views of infective disease.1984; 16 ( 3): 627-642.

Kean HF, Grekword, Eited in epidemiology of infections bus Pseudomonas aeruginosa. views of infective disease . 1984 ; 16 ( 3): 645-667.

O’Leary, WM. Partical handbook of microbiology. CRC press, Boca Raton, Florida. 1989 ; 55-66.

Amoozegar MA ,Akbari Biology.3the ed.Tehran: Pouran Pajohesh 2007: 429.

Galli ES, Witholt B. Pseudomonas, molecular biology and biotechnology. Amer Soci  For Microbiol . Washington DC. 1992: 1-40.

Sabath LD. Pseudomonas aeruginosa: the organism, diseases it causes and their treatment. Ed., Sabath, L.D. Hons Huber publisher, Bern. Switzerland. 1980:15-24.

Govan JRW. practical medical microbiology. Mackie and Mc cqrtney, churchil living ston London. 1990: 491-504.

Palleroni NJ . Practical handbook of microbiology. Cd., O’Leary, W.M., Boca Raton. Florida.  ۱۹۸۹: ۱۰۴٫

Mosavi R, Mahbod A, Mohamadi M, Hamidi fard M. PAS (Practical Approach Series).Tehran: Mir 2007:496.

Reimer A, Edvaller B, Johansoon B. Concentrations of the Pseudomonas aeruginosa toxin pyocyanin ear secretions. Acta-Otolaryngol-suppl. 2000;543: 86-88.

Schalk IJ, Hennard C, DugaveC, Poole K, Abdallah MA, Pattus F. Iron free pyoverdin binds to its outer membrane receptor FPVA in Pseudomonas aeruginosa a new mechanism for membrane iron transport. Mol Microbiol. 2000; 39 (2): 357-60.

Branng P, Pearson JP, Pesci CE, Kohler T, Iglewski BH, Von-Delden C. Inhibition of quorum sensing by a Pseudomonas aeruginosa dks A homologue. J 2001;  ۱۸۳(۵): ۱۵۳۱-۳۹٫

Van- Delden C, Comte R, Bally AM.Stringent reponse activates quorum sensing and modulates cell density-dependent gene expression in Pseudomonas aeruginosa. J Bacteriol. 2001;  ۱۸۳ ( ۱۸): ۵۳۷۶-۸۴٫

۱-۱- خانواده پسود و موناداسه آ[۱]

اعضای خانواده پسود وموناداسه آ، باسیل‌های گرم منفی متحرک با تاژک‌های قطبی هستند. اکسیداز مثبت بوده و در محیط‌های کشت ساده رشد می‌کنند. باکتری‌های پسودوموناس باکتری‌های خاکزی هستند که در خاک سبب ترشح سیدروفور شده و جذب آهن و برخی دیگر از عناصر ریزمغذی نظیر روی را امکان‌پذیر می‌سازد. بر خلاف جنس‌های متعدد، تنها ایزوله‌های مطرح در بالینی اعضای پنج جنس زیر می‌باشند: Pseudomonas, Burkholderia, Stenotrophomonas, Acinetobacter و Moraxella [1]. بر اساس تشابه RNA  ریبوزومی (rRNA)، سود وموناداسه آ را به ۵ گروه تقسیم کرده اند که تنها سه گروه V , II , I پاتوژن‌های انسانی هستند [۲]. باکتریهای جنس پسودوموناس، به شکل میله‌ای راست یا کمی خمیده، دارای تاژک قطبی، بدون اسپور و گرم منفی می‌باشند. این باکتری‌ها هوازی و از نظر منبع انرژی و کربن کموارگانوتروف‌ هستند. از نظر نیازهای غذایی گونه‌های پسودوموناس نیاز غذایی بسیار ساده ای دارند. در شرایط آزمایشگاهی در محیط‌های حاوی مقداری ماده آلی در pH خنثی بخوبی رشد می‌کنند. متابولیسم گونه‌های پسودوموناس تنفسی بوده وحالت تخمیری ندارند. این باکتریها قادرند از ۱۵۰ ترکیب آلی بعنوان منبع کربن وانرژی استفاده نمایند [۳].

جنس پسودوموناس دارای ۵۷ گونه است، که بسیاری از آنها بیماریزا نیستند. گونه‌های پسودوموناس در دو گروه فلوئورسنت و غیر فلوئورسنت دسته بندی می‌شوند، که P. aeruginosa ، P.fluorescens و  P.putida در گروه فلوئورسنت و  P.stutzeri  و P.mendocina در گروه غیر فلوئورسنت جای می‌گیرند. گونه‌های P.fluorescens و  P.putida، گاه در آبزیان عفونت پدید می‌آورند. ولی نام آشناترین آنها،
P. aeruginosa است که در سطح پوست و غشاهای مخاطی و مدفوع وجود دارد و بیماریزای فرصت طلب در میزبانانهای گوناگونی است [۴].

۱-۲- تاریخچه P. aeruginosa

سال‌ها قبل از آنکه P. aeruginosa شناخته شود، پزشکان ، مشاهده چرک متمایل به رنگ آبی- سبز را نشانه ای مهم برای وخیم بودن عفونت تلقی می‌کردند. اولین بار در سال ۱۸۵۰ میلادی، Sedillot حضور لکه‌های رنگی آبی- سبز را بر روی لباس جراحان مورد توجه قرار داد.  اما به علت اصلی آن پی نبرد، تا آنکه در سال ۱۸۶۰ میلادی، Fordos موفق به استخراج  رنگ دانه از این باکتری شد و ماده کریستالی بدست آمده از آن را پایوسیانین نامید. در سال ۱۸۶۲ میلادی، Luke این لکه‌های رنگی را در ارتباط با عفونت اعلام کرد و اظهار داشت که عناصر میله ای شکلی را در این چرک‌های آبی- سبز مشاهده کرده است. در سال ۱۸۸۲ میلادی، Gessard باکتری P. aeruginosa  را جدا نمود و آن را با سیلوس پاپوسیانوس[۱] نامگذاری کرد [۲].

در سال ۱۸۸۷ میلادی Gruber این باکتری را از چرک گوش جدا کرد، در حالی که مدتی بعد یعنی در سال ۱۸۸۹ میلادی، Charrin نقش بیماریزائی این باکتری را در حیوانات اعلام کرد.  در سال ۱۸۹۴ میلادی، Migula مشخصات اولیه P. aeruginosa  را بیان کرد.  در سال ۱۸۹۶ میلادی، Wasserman اعلام  نموده که نقش سم‌ها و مواد خارج سلولی P. aeruginosa  از خود سلول باکتری در بیماریزائی آن مهم تر است. Osler در سال ۱۹۵۲ میلادی، اظهار داشت که P. aeruginosa  احتمالا در عفونت‌های ثانویه نقش دارد. P. aeruginosa  به خاطر تولید فرآورده‌های گوناگون خارج سلولی و عدم اطلاع از چگونگی دقیق بیماریزائی آن به تدریج اهمیت و جایگاه ویژه خود را در علوم بیولوژی و پزشکی پیدا کرد و همگام با تکوین این یافته‌ها، نام‌های گوناگونی را مانند:

bacterium aeroginosum

micrococcus

papocianos

bacillus aerogenous

papocianos bacillus

pseudomonas payocyanoum

payocyanou bacterium

pseudomonas polycholor

برای آن در نظر گرفتند [۶].

امروزه به این باکتری P. aeruginosa  می‌گویند که از چند واژه متفاوت تشکیل شده است.

۱- کلمه پسودو، یعنی کاذب بودن و با توجه به متفاوت بودن شکل باکتری (به حالت‌های مستقیم و خمیده) در هنگام نامگذاری در ابتدای نام این خانواده قرار داده شده است.

۲- کلمه موناد، این واژه کلمه ای یونانی است و به معنی واحد می‌باشد( قبلا واحد بیماریزائی که موجب عفونت می‌گردید به عنوان  موناد پیشنهاد گردیده بود. با در نظر گرفتن این تعریف، پسودوموناس ‌ها در واقع مربوط به واحدهای متغیر الشکلی بوده که برای ظهور خود در عفونت‌ها نیاز به اکسیژن دارند.

۳- آئروژینوزا  ، این کلمه در زبان لاتین به معنای زنگ مس(اکسید مس) می‌باشد و در واقع، علت اصلی چنین تعبیری در مورد این باکتری‌ها مربوط به رنگ پیگمان (سبز یا آبی متمایل به سبز) تولید شده در کشت حاصل از این باکتری بوده است [۶].

۱-۲-۱- خصوصیات مورفولوژیک P. aeruginosa

باکتری‌های موجود در گونه P. aeruginosa  میله ای شکل، مستقیم یا کمی منحنی، گرم منفی، غیر اسید فست و بدون اسپور می‌باشند. این باکتری‌ها به وسیله یک یا تعدادی تاژک قطبی حرکت می‌کنند. طول این باکتری‌ها بین ۵/۱ تا ۴ میکرون و عرض آن‌ها بین ۵/۰ تا ۱ میکرون متفاوت است. این باکتری‌ها در زیر میکروسکوپ  معمولاً به صورت منفرد، دوتائی و زنجره کوتاه دیده می‌شوند [۷].

۱-۲-۲- خصوصیات رشد

aeruginosa ، هوازی اجباری بوده که در انواع مختلفی از محیط‌های کشت به سهولت رشد می‌کند.

۱-۲-۳- هوازی‌های اجباریObligate aerobes

ارگانیسمهایی هستند که از نظر تنفس بیشتر انرژی خود را با استفاده از اکسیژن و توسط واکنشهای فسفویلاسیون اکسیداتیو تولید می‌کنند و اکسیژن در این فرآیند نقش پذیرنده نهایی الکترون بعهده دارد. در نتیجه این میکروارگانیسم‌ها نیاز به اکسیژن و پتانسیل اکسیداسیون و احیاء(EH) بالا دارند و بنابراین غالباً در سطح مواد غذایی که در معرض اکسیژن است حضور دارند مانند پسودوموناس‌ها که اتانول را به اسید استیک اکسید می‌کند و منجر به فساد محصول و تبدیل آن به سرکه می‌گردد.

اما سه آنزیم که باکتری را در مقابل این رادیکال‌ها محافظت میکنند عبارتند از :

سوپراکسید دیسموتاز[۲]  که به اختصار ((SOD  نیز نامیده می‌شود.

– کاتالاز

– پراکسیداز

باکتری P. aeruginosa دارای آنزیم‌های سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز است [۸].

۱-۲-۴- مشخصات کشت

aeruginosa ، هوازی اجباری بوده که در انواع مختلفی از محیط‌های کشت به سهولت رشد می‌کند و بوی انگور می‌دهد. برخی از نژادهای آن، خون را همولیز می‌کنند [۴]. این باکتری سه تیپ دارد. کلنی‌های تیپ یک این باکتری گرد، دارای لبه‌های نامنظم، دارای ۳-۲ میلی متر قطر با سطح مات، در قسمت داخلی برجسته و قوام کره ای می‌باشد. کلنی‌های تیپ دو، کوچکتر، برجسته و شبیه کلنی کلی فرم‌ها می‌باشد و بالاخره کلنی‌های تیپ سه خشن، برجسته و کاملا چروکیده است. کلنی‌های تیپ یک و دو، درون سرم فیزیولوژی ایجاد سوسپانسیون پراکنده و یکنواخت می‌نمایند. اما تیپ سه، تشکیل سوسپانسیون گرانولی را میدهد. هر سه شکل کلنی ممکن است در یک محیط کشت دیده شوند، به طوری که گاهی با گونه‌های متفاوتی از این باکتری اشتباه می‌شوند [۹].

در کشت‌های تهیه شده از افراد مبتلا به فیبروزیس سیستیک، ارگانیسم‌های P. aeruginosa ، کلنی‌های موکوئیدایجاد می‌کنند. این امر ، نتیجه تولید زیاد آلژینات – یک اگزوپلی ساکارید – می‌باشد. در افراد مبتلا به فیبروزیس سیستیک، به نظر می‌رسد که یک اگزوپلی ساکارید، ماده ای بین سلولی را می‌سازد، که زندگی ارگانیسم به شکل بیوفیلم را ممکن می‌کند [۴].

[۱]Bacillus pyocyaneus

[۲]superoxide dismutase

[۱]Pseudomonadaceae

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.