548 views
پیشینه تحقیق خصوصی سازی و دیدگاهها و روش های آن و خصوصی سازی در آموزش عالی و پیامدهای آن و معرفی نظام آموزش عالی ایران دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
بخش اول:مفهوم خصوصی سازی ۷
تعاریف خصوصی سازی ۸
دیدگاههای نظری خصوصی سازی ۱۰
۱- دیدگاه آدام اسمیت ۱۰
۲- نظریات کینز ۱۱
۳- نظریات میلتون فریدمن ۱۱
دلایل خصوصی سازی ۱۲
اهداف خصوصی سازی ۱۵
روشهای خصوصی سازی ۱۶
خصوصی سازی در ایران ۲۱
بخش دوم: آموزش عالی و پیامدهای آن ۲۵
دانشگاه و فرآیندجهانی شدن ۲۵
استقلال دانشگاهی و رابطهی آن با خصوصی سازی ۲۷
دانشگاه و توسعهی اجتماعی و فرهنگی ۲۸
دانشگاه و توسعهی اقتصادی ۳۱
خصوصی سازی در آموزش عالی ۳۲
تعریف خصوصی سازی آموزش عالی و انواع آن ۳۴
مهمترین روشهای خصوصی سازی در آموزش عالی عبارتند از ۳۵
الف) آزادسازی ۳۵
ب) شهریه تحصیلی ۳۵
ج) انتقال مالکیت ۳۵
د) روش تجاری ۳۶
اهداف خصوصی سازی در آموزش عالی ۳۷
عواقب و پیامدهای خصوصی سازی در آموزش عالی ۳۸
دلایل بنیادین بر علیه یا له خصوصی سازی در آموزش عالی ۴۰
علل خصوصی سازی در آموزش عالی ۴۱
بررسی تجربه برخی کشورها در خصوصی سازی آموزش عالی ۴۳
برزیل ۴۵
ایالات متحده آمریکا ۴۶
هند ۴۸
اسکاتلند ۴۹
اوکراین ۴۹
بخش سوم: معرفی نظام آموزش عالی ایران ۵۰
تاریخچهی تحولات آموزش عالی ایران ۵۰
ارکان نظام آموزش عالی ایران ۵۱
الف- شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵۱
ب- وزارت علوم ۵۲
جریانهای متنوع در آموزش عالی ایران ۵۲
مراکز آموزشی فعال در نظام آموزش عالی ایران عبارتند از ۵۲
الف- بخش دولتی ۵۲
ب- بخش غیردولتی ۵۳
۱٫دانشگاه آزاد اسلامی ۵۳
۲٫ موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی ۵۳
ج- بخش غیرحضوری (آموزش از راه دور) ۵۴
استقلال دانشگاهی در ایران ۵۸
شاخصها و سیاستهای اصلی استقلال دانشگاه عبارتند از ۶۰
موارد قانونی خصوصی سازی آموزش عالی ۶۱
۱٫ بند الف ماده ۴۹ برنامه چهارم توسعه ۶۱
۲٫ برنامهی پنجم توسعه ۶۲
ماده – ۲۵ ۶۳
ماده – ۲۸ ۶۳
خصوصی سازی آموزش عالی در ایران ۶۴
تحقیقات انجام شده ۶۶
الف: تحقیقات داخلی ۶۶
ب: تحقیقات خارجی ۶۹
خلاصه ۷۱
منابع ۷۳
عماد زاده، مصطفی: ۱۳۸۸٫ تامین مالی آموزش عالی جایگاه دولت و بخش خصوصی. سری مقالات همایش رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، صص ۱۲۲ – ۹۵٫
پسندیده، محمد مهدی، ۱۳۸۵٫ جامعه دانایی محور اساس تحقق توسعه کشور. مجموعه مقالات همایش سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
سوری، غلام: ۱۳۸۸٫ خصوصی سازی بانکها. فصلنامه بانک صادرات، شماره ۴۸٫
بهکیش، م: ۱۳۸۰٫ اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن. نشر نی، ص ۱۱۰ و ۱۱۱٫
مشیری، سعید: ۱۳۸۹٫ خصوصی سازی و رشد اقتصادی یک مطالعه بین کشوری. مجله تحقیقات اقتصادی، شماره ۹۰٫ صص ۱۵۸ – ۱۴۱٫
طباطبایی یزدی، ر:۱۳۸۵٫ سیاستهای کلی توسعه بخش غیردولتی از طریق خصوصی سازی. دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری، ص ۶۰٫
طباطبایی یزدی، رویا و نرگس نجفی: ۱۳۸۵٫ مقایسه اقتصادی کشور با وضعیت اقتصادی منطقه در سالهای طی شده سند چشمانداز ۲۰ ساله. مجموعه مقالات همایش ملی سند چشم انداز ج.ا.ا در افق ۱۴۰۴، جلد سوم.
حسینی، سیدمحمود، حسین صفری و فرشید حسینی، عباس ابراهیمی و علی جمالی: ۱۳۸۷٫ بررسی و تحلیل نتایج خصوصی سازی در شرکتهای واگذار شده بانک صنعت و معدن با رویکرد سنجش عملکرد. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۴۸، صص ۲۶۷ – ۲۳۱٫
اسماعیلی، حمید امین و اسماعیل خلیلی، ۱۳۸۱٫ آسیب شناسی فرهنگی دانشگاههای ایرا. دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ص ۸٫
فراستخواه، م: ۱۳۸۲٫ مقایسه شش الگوی دانشگاهی و نظام آموزش عالی، تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
فراستخواه، مقصود: ۱۳۸۷٫ استقلال دانشگاهی، تحولات مفهومی و چالشهای جهانی آن با مروری بر تاریخچهی آن در ایران. سری مقالات همایش رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی.، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، صص ۳۹۴ – ۳۶۱٫
فراستخواه، م: ۱۳۸۹٫ دانشگاه و آموزش عالی.؛ منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی، نشر نی، تهران، ص ۵۹٫
یکی از ویژگیهای مهم برنامه های آزاد سازی اقتصادی در چند دهه ی اخیر خصوصی سازی شرکتهای تحت مالکیت دولت (SOEs)[1] میباشد. گسترهی برنامههای خصوصی در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، در حال اجراست. در بیست سال اخیر دولتها در سراسر دنیا برنامههای خصوصی سازی مهمی را به اجرا درآوردهاند. از جمله اهداف سیاستهای خصوصی سازی، تمایل به افزایش درآمدهای دولت، ارتقای کارآیی اقتصادی و کاهش مداخله دولت در اقتصاد میباشد (فتحی و عسگر نژاد، ۱۳۸۸، ص ۷۷). در ایران نیز اجرای سیاستهای اصل ۴۴ موضوعی حیاتی برای دولت ج.ا.ا محسوب میشود و تحقیق در موردهر یک از ابعاد خصوصی سازی میتواند دارای نکاتی جدید و کاربردی برای دستگاههای ذیربط باشد. از طرفی نقش فزاینده آموزش عالی کشور در ارتقا کیفیت زندگی افراد بر هیچ کس پوشیده نیست و این روند هر لحظه ابعاد گسترده تری مییابد. رشد روز افزون جمعیت و تقاضای فزاینده نسل جوان برای ادامه تحصیل در سطوح دانشگاهی و افزایش سطح کیفی به همراه محدودیت شدید منابع مالی دولتی از مهمترین عوامل در عدم تعادل بین امکانات دانشگاهی و سطح تقاضا و انتظار دانشجویان است. خصوصی سازی دانشگاههای دولتی ایران راه حلی است که نه تنها سبب بهینه شدن امکانات دانشگاهی میشود بلکه کاهش فشار بر دولت برای تامین منابع مال و ایجاد بازاری رقابتی در قلمرو آموزش و یادگیری و ارتقای سطح کمی و کیفی و افزایش کارآیی و اثربخشی دانشگاهها را به دنبال خواهد داشت. در مبحث خصوصی سازی بایستی از تجارب گذشته استفاده کرده و به نحوی مدبرانه و شفاف عمل نمود که خصوصی سازی به اختصاص سازی در جهت تامین منافع قشر خاصی تبدیل نشود. خصوصی سازی دارای اشکال متعددی از قبیل اخذ شهریه تحصیلی از دانشجویان، تجاری سازی پژوهش، دریافت خدمات نوع دوستانه و ایجاد موسسات خصوصی است. از مزایای خصوصی سازی، کاهش بار مالی است که بر دولت تحمیل میشود. به عنوان مثال شهریهی دانشجویی و فروش کالاها و خدمات فکری دانشگاهی میتواند روش مناسبی برای کاهش اعتبارات دولتی تخصیص یافته باشد. امروزه بیشتر کشورهای پیشرفته جهان رشد دانش محور را تجربه میکنند. اما نیل به چنین شرایطی مستلزم سرمایه گذاری انبوه در آموزش عالی است. سرمایه گذاری در آموزش عالی خود نیازمند آن است که از یک سو منابع اختصاص یافته به این بخش با کارآیی بیشتری مورد استفاده قرار گیرند و از دیگر سو ایجاب میکند که بودجههای بیشتری به آموزش عالی اختصاص یابد (عماد زاده، ۱۳۸۸، ص ۹۶). بنابراین اخذ شهریه تحصیلی از دانشجویان،دریافت خدمات و کمکهای مردمی، تجاری سازی آموزش و پژوهش، اداره خودگردان برخی از خدمات دانشجویی و ایجاد موسسات نیمه دولتی و غیردولتی از جمله روشهایی است که میتواند در فرآیند خصوصی سازی دانشگاههای دولتی به کار گرفته شود. البته این طرح در مراحل اولیه مشکلاتی مانند افزایش فشار مالی بر خانوادهها ناشی از گران شدن خدمات دانشجویی را به همراه دارد. بنابراین بدیهی است ترکیبی از اعتبارات دولتی و خصوصی، حجم عظیمتری از منابع اجتماعی را نسبت به هر یک به تنهایی میتواند فراهم کند. با وجود گذشت زمانی طولانی از آغاز اجرای سیاستهای خصوصی سازی در کشور، همواره عواقب و پیامدهای آن موضوع بحثها و بررسیهای متعددی بوده و پیامدهای منفی آن به نحو مطلوبی رفع نگردیده است. در این میان خصوصی شدن مراکز و نهادهایی که به نحوی دارای آمیختگی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و به نوعی با وظایف مستقیم و اصلی دولت سرو کار دارند تامل و تعمق بیشتری را میطلبد. در مقطع اخیر تحقیقاتی که بطور جامع به بررسی خصوصی سازی در آموزش عالی و دانشگاههای دولتی کشور و آثار و تبعات آن بپردازد، صورت نپذیرفته است و این ضرورت بررسی و تحقیق در این رابطه را آشکارتر میسازد
قرن بیست و یکم قرن اقتصاد مبتنی بر دانش است. تحولات دو دهه اخیر نشان داده، جوامعی که توسعه خود را بر پیشرفت علمی و فناوری سرمایه گذاری کرده اند، توانسته اند از رشد سریع اقتصادی برخوردار باشند (عماد زاده، ۱۳۸۸، ص ۹۶ ). از آنجایی که دنیای امروز دانایی محور است، بنابراین ضروری است جامعه ما نیز بر اساس رویکرد و توسعه دانایی محور به جامعهای دانش بنیاد تبدیل شود (پسندیده، ۱۳۸۵). سرمایهگذاری در آموزش عالی هم از دیدگاه فردی و هم از منظر اجتماعی، یک سرمایه گذاری پر منفعت است، زیرا در مقابل هزینههای انجام شده، فایدههای نقدی و غیر نقدی قابل توجهی را به وجود میآورد (عماد زاده، ۱۳۸۸، ص ۹۹ ). اما امروزه دولتها دچار محدودیتهای بیشماری هستند، زیرا در مقابل بخش آموزش، بخشهای رقیبی مانند بهداشت و درمان و تامین اجتماعی وجود دارند که آنها نیز به شدت متقاضی بودجه بیشتری از طرف دولت هستند، بنابراین منطقی بنظر میرسد که آموزش عالی سوای از بودجههای دولتی به دنبال تامین مالی از بخش خصوصی است (همان، ص ۹۷ ). فشارهای مالی که موسسات آموزش عالی طی سالهای گذشته با آن مواجه بودهاند، سبب شده که تحولات مهمی در تامین منابع مالی دانشگاهها بوجود آید؛ واقعیت آن است که تقاضای روز افزون برای ورود به دانشگاه یکی از دلایل ایجابی خصوصی سازی، ایجاد رقابت و در نتیجه انجام تلاشهایی به منظور کارآمد کردن و تعالی بخشیدن به آموزش عالی است. از میان رسالتهایی که برای آموزش عالی در نظر گرفته میشوند، بالا بردن سطح مهارتهای کاربردی افراد جامعه و تامین نیروی انسانی متخصص، برجسته تر از بقیه رسالتهای دانشگاه به نظر میرسد. از طرفی نیز، فشار بودجه دولتها برای تامین هزینههای گران قیمت آموزش عالی باعث شده که دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در پی یافتن راههای جدیدی برای تامین منابع مالی خود باشند. انحصار وسیع دولت در موسسات و بخشها، از سویی واکنشهای عمومی خاصی را به همراه داشته، از سویی دیگر بر بی میلی دولتها در تدارک هرچه بیشتر اعتبارات مالی افزوده است.
خصوصی سازی، ابزاری است که در حقیقت مالکیت یا کنترل داراییهای مورد استفاده را برای ارائه کالا و خدمات از بخش عمومی به خصوصی نشان میدهد. عموما خصوصی سازی به از میان برداشتن موانع بر سر راه بخش خصوصی در ارائه خدمات یا شالوده لازم برای تحقق آنها تعریف میشود (حیدری کرد زنگنه، ۱۳۸۸). خصوصی سازی را می توان تلاشی در جهت پر رنگ کردن نقش بازار در مقابل تصمیمهای دولت به عنوان کارگزار دانست. در واقع مفهوم خصوصی سازی گستردهتر از تغییر مالکیت بنگاههای تولیدی است. اندیشه اصلی در تفکر خصوصی سازی حاکم کردن مکانیزم بازار بر تصمیمهای اقتصادی میباشد که نتیجه آن ایجاد فضای رقابتی برای بنگاههای خصوصی بوده و از این طریق کارآیی بنگاهها نسبت به بخش عمومی ارتقا پیدا میکند. باید توجه داشت که بخش خصوصی از آن جهت بر بخش عمومی ارجحیت دارد که با ایجاد فضای رقابتی میتوان بخش خصوصی را تحت فشار قرار داد. بخش خصوصی برای استمرار بقای فعالیت خود مجبور به ارتقای سطح و کیفیت فعالیت و کاهش هزینه است. بنابراین حضور پر رنگتر بخش خصوصی به نفع اقتصاد ملی است (NKE steven, 2002, p:35). در خصوصی سازی شکلها و شیوههای گوناگونی وجود داردکه در حالت کلی به دو صورت کلی و جزئی مطرح میشوند (Varghese, 2004 ). کشورهای آسیایی اغلب خصوصی سازی را به صورت کامل و کشورهای آفریقایی و شرق اروپا آن را به صورت جزئی تجربه نمودهاند NEA, 2004)).
خصوصی سازی فرآیند سپردن اولویتها به دست مکانیزم بازار و بازارگرا کردن آنها است و طیف گستردهای را شامل میشود که یک سوی آن خصوصی سازی کامل و سوی دیگر تجدید ساختار بنگاههای تحت مالکیت دولت است (آرامش، ۱۳۸۸ ).
رایجترین تعریف خصوصی سازی، تغییر مالکیت یک بنگاه از بخش دولتی به بخش خصوصی است. خصوصی سازی شامل آزاد سازی یا مقررات زدایی و ورود به فعالیتهایی است که قبلا بنگاههای بخش دولتی آن را محدود کردهاند. خصوصی سازی بنگاههای دولتی یعنی تغییر فضای حاکم بر فعالیتهای بنگاه به نحوی که در عین حفظ بافت اصلی فعالیت، شرایط بازار بر نحوهی عمکرد بنگاه طوری تاثیر گذارد که انگیزهها و مکانیزمهای بخش خصوصی ملاک تصمیم گیری در بنگاه قرار گیرد (سوری، ۱۳۸۸ ).
در تعریفی دیگر خصوصی سازی عبارت است از مجموعه عملیات حقوقی و اقتصادی برای انتقال داراییها و فعالیتهای عمومی به افراد به منظور استفاده خصوصی از آنها به وسیلهی یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی (صادقی پایین کولایی، ۱۳۸۷ ).
خصوصی سازی هر گونه اقدامی است که بخشی یا تمامی مالکیت و کنترل بر شرکتهای تحت مالکیت دولت را به بخش خصوصی واگذار کند. بنابر تعریف بانک جهانی (۱۹۹۶) خصوصی سازی خلع دولت از مالکیت بر موسسات و شرکتها، منابع اقتصادی و دیگر داراییها میباشد (Loc, T.D, 2006 ). از این نقطه نظر، فاصله از سیاست حفظ برخی از فعالیتهای مشخص در دست دولت برای توسعهی بیشتر توسط بخش دولتی (انحصار زدایی )، به کاهش جایگاه نسبی بخش دولتی و واگذاری نقش بیشتر به بخش خصوصی اشاره دارد. ورود بنگاههای جدید بخش خصوصی میتواند در وضعیتی که بخش دولتی از انحصار برخوردار است، رقابت را برانگیزد. بنگاههای دولتی موجود مجبور خواهند شد حالت تجاری بگیرند و به ضوابط و نیروهای بازار واکنش نشان دهند. علاوه بر این، خصوصی سازی هنگامی نمود پیدا میکند که دولتها تصمیم به کاهش تعهدات خود در زمینه تنظیم و هدایت رفتار بازیگران خصوصی در اقتصاد بگیرند (قورچیان و کرد زنگنه، ۱۳۸۷، ص ۲۲۱).
یک خصوصی سازی موفق به چهار پیش زمینه نیازمند است:
آزاد سازی بازار، قیمتها و مبادلات خارجی.
یکسان سازی در نرخ مبادلات ارزی.
تنظیم یک محیط تجاری رقابتی مناسب.
به رسمیت شناختن حقوق مالکیت (Ashkeboussi& Tootoonchi, 2007, p:214).
از طرفی وقتی یک برنامه خصوصی بخواهد به اجرا درآید، این دولتها هستند که از طیف وسیعی از استراتژیها به منظور شناسایی شرایط رقابتی بازار و ملاحظات اجتماعی استفاده میکنند. تمامی این شناختها میتواند به دولتها کمک کند تا با کارایی بیشتری با امر خصوصی سازی مواجه شوند (Milder & Hefetz, 2003, p:3 ).
بررسیها نشان میدهند که سه دسته از عوامل در چرایی پیگیری سیاست خصوصی سازی دخالت دارند:
پر رنگ تر شدن مردم سالاری از طریق افزایش دخالت مردم در امور اقتصادی.
دستیابی به سطوح بالاتری از رشد اقتصادی و اشتغال.
کاهش کسری بودجه (Momen M.D,2007, p:4 ).
UNDP[2] خصوصی سازی را حرکت به سوی اقتصاد بازار از طریق زیر میداند:
الف) سیاست گذاری اقتصادی: تقویت چارچوب سازمانی برای یک اقتصاد بازاری ( حقوق مالکیت، ابزارهای قانونی، موسسه های مالی و غیره).
ب) توسعه بخش خصوصی.
ج) خصوصی سازی موسسه های اقتصاد عمومی.
بنابراین «خصوصی سازی را میتوان تلاشی جهت پر رنگ کردن نقش بازار در مقابل تصمیمهای دولت به عنوان کارگزار اقتصادی دانست» (بهکیش، ۱۳۸۰، ص ۱۱۰). تجربه نشان داده است که دخالت مستقیم دولت در اقتصاد به شکل تصدیگری اقتصادی نه تنها نتوانسته مشکلات اقتصادی را مرتفع سازد که خود مانعی بر سر راه رشد، توسعه و رفاه اجتماعی بوده است. در نتیجه در طول چهار دههی گذشته گرایش به خصوصی سازی در دستور کار سیاستگذاران اقتصادی در بسیاری از کشورها قرار گرفته است. اما علیرغم انتظارات اولیه، خصوصی سازی نیز در برخی موارد موفق و در برخی موارد ناموفق بوده است (Nwankwo & Richards, 2001, p: 22 ). بانک جهانی نیز ضمن حمایت خود از آن بر این نکته تاکید کرده است که خصوصی سازی، هنگامی که به درستی درک و اجرا شود به کارآیی میانجامد، سرمایه گذاری را تشویق میکند و بنابراین رشد و شغلهای جدید و منابع دولتی را برای سرمایه گذاری در امور زیر بنایی و برنامههای اجتماعی آزاد میسازد (Van Julie, 2005). اصلاحات نهادی چون خصوصی سازی و مقررات زدایی، نه تنها شرایط داخلی اقتصاد را به نفع بخش خصوصی تغییر میدهند؛ بلکه تجارت بینالمللی و سرمایهگذاری خارجی را نیز متاثر میکنند. تخصص بینالمللی و تقسیم بازار کار، به نهادها و موسساتی اشاره دارد که حق مالکیت در ورای مرزها را به رسمیت شناخته، از آن دفاع کند به طوری که مبادلهی سرمایه و سایر مبادلات با اطمینان از انجام تعهد طرفین انجام شود. خصوصی سازی و تغییراتی که به همراه آن ایجاد میشود علامت قویای به سرمایه گذاران خارجی میدهد که اقتصاد به طور جدی در حال تغییر مسیر به سمت نظام بازاراست و امکان بازگشت آن در کوتاه مدت وجود ندارد (مشیری، ۱۳۸۹، ص ۱۴۵).
۱- United Nations Development Programme
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر