تحقیق خواب و رویا و دیدگاهها و جایگاه آن در ادبیات فارسی و تاثیر خواب ، رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیت های شاهنامه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خواب و رویا و دیدگاهها و جایگاه آن در ادبیات فارسی و تاثیر خواب ، رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیت های شاهنامه دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲- خواب و رویا و جایگاه آن در ادبیات فارسی    ۶
۲-۱ خواب و رویا    ۶
۲-۱-۱  جایگاه خواب در ادبیات فارسی    ۷
۲-۱-۱-۱  تعریف خواب    ۹
۲-۱-۲  روان‏شناسی خواب    ۱۰
۲-۱-۳  خواب از دیدگاه زیست‏شناسی و روان‏شناسی    ۱۱
۲-۱-۴  جایگاه خواب در اساطیر    ۱۲
۲-۱-۵  خواب انبیای الهی    ۱۲
۲-۱-۶  دیدگاه پیش از تاریخ درباره خواب    ۱۳
۲-۱-۷  خواب در قرآن کریم    ۱۴
۲-۱-۸  تعبیر و تفسیر خواب    ۱۵
۲-۲ رویا    ۱۵
۲-۲-۱  نظریه ‏پردازی در مورد رویاها    ۱۶
۲-۲-۲  ویژگی‌های گزارش‌های رویا    ۱۷
۲-۲-۳  منشأ رویا    ۱۷
۲-۲-۴  رویا در مذاهب    ۱۸
۲-۲-۴-۱  سنت یهودی    ۱۸
۲-۲-۴-۲  سنت مسیحی    ۱۹
۲-۲-۴-۳  سنت اسلامی    ۱۹
۲-۲-۴-۳-۱ رویا در قرآن    ۱۹
۲-۳  خواب ورویا از دیدگاه پزشکی    ۲۰
۲-۴  پیش‏گویی و پیش‏بینی    ۲۰
۲-۴-۱  پیش‏گویی‏های قرآن    ۲۳
۲-۴-۲  جایگاه پیش‏گویی در آیین مسیحیت    ۲۳
۲-۴-۳  ابزار پیش‏گویی    ۲۴
۲-۴-۳-۱  جام جهان‏بین    ۲۴
۲-۴-۴ اخترشناس و جایگاه او    ۲۷
۲-۴-۵  فال    ۲۸
۲-۵  سروش    ۲۸
۲-۵-۱  صدای غیبی    ۲۹
۲-۵-۲  پیغام سروش    ۲۹
۲-۵-۳  سخن موجودات اهورایی    ۳۰
۲-۵-۴  سخن سیمرغ    ۳۰
۲-۶  جایگاه رویا در ادبیات فارسی    ۳۱
۲-۶-۱  انواع رویا در شاهنامه    ۳۲
۲-۶-۲  رویا منشا الهام و اشراف    ۳۳
۲-۶-۳  نمادها و کردارهای نمادین رویا    ۳۳
۲-۶-۴  دیدگاه فروید و یونگ درباره رویا    ۳۴
۲-۶-۵  تفاوت فال با رویا    ۳۵
۲-۷  معرفی شخصیت‏ها    ۳۵
۲-۷-۱  شغاد    ۳۵
۲-۷-۲  رستم    ۳۵
۲-۷-۳  ضحاک    ۳۸
۲-۷-۴  سام‏    ۳۸
۲-۷-۵ اسفندیار    ۳۹
۲-۷-۶ افراسیاب    ۴۱
۲-۷-۷ سیاوش    ۴۱
۲-۷-۱۰ گشتاسب    ۴۲
۲-۸  پیشینه تحقیق    ۴۳
۴  تاثیر خواب ، رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیت های شاهنامه    ۴۵
۴-۱  خواب ضحاک    ۴۵
۴-۱-۱ تحلیل خواب ضحاک    ۴۹
۴-۱-۲ تاثیر خواب ضحاک در سرنوشت و روند زندگی او    ۵۰
۴-۲  خواب سام    ۵۱
۴-۲-۱  تحلیل خواب سام    ۵۴
۴-۲-۲  تاثیر خواب سام در سرنوشت و روند زندگی او    ۵۵
۴-۳  خواب دیدن افراسیاب و ترسیدن    ۵۵
۴-۳-۱  پرسیدن افراسیاب موبدان از خواب    ۵۷
۴-۳-۲  تحلیل خواب افراسیاب    ۵۸
۴-۳-۳  تاثیر خواب افراسیاب در سرنوشت و روند زندگی او    ۵۹
منابع و مآخذ    ۶۰

 منابع

قرآن مجید، ترجمه­ی مهدی الهی قمشه­ای.

امین،سیدحسن. (۱۳۸۹۹٫ فردوسی و شاهنامه. تهران: دایره المعارف ایران­شناسی.

حمیدیان، سعید. (۱۳۷۲). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. تهران: نشر مرکز.

زمردی،حمیرا.(۱۳۸۲). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه­ی فردوسی-خمسه نظامی- منطق­الطیر. تهران: انتشارات زوار.

کزازی، میرجلال­الدین. (۱۳۸۷). رویا، حماسه، اسطوره. تهران: نشر مرکز.

کورت،هانس. (۱۳۸۶). فرهنگ جامع تعبیر خواب. ترجمه­ی سیدمحمدعلی شجاعی­ تهرانی. انتشارات تهران.

مرتضوی، منوچهر. (۱۳۷۲). فردوسی و شاهنامه. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

یونگ،کارل گوستاو. (۱۳۸۱). انسان و سمبول­هایش. ترجمه­ی محمود سلطانیه. تهران:جامی.

————(۱۳۸۹). روح و زندگی. ترجمه­ی لطیف صدقیانی. تهران: جامی.

براون، سیلویا. (۱۳۸۷). پیشگویی. ترجمه­ی عباسعلی زارعی.قزوین: انتشارات سایه گستر-مهرگان دانش.

فروید،زیگموند. (۱۳۸۷). روش تعبیر رویا. ترجمه­ی محمد حجازی. تهران: جامی.

———(۱۳۹۰). مکنیزم­های دفاع روانی. ترجمه­ی سیدحبیب گوهری­راد و محمد جوادی. تهران: رادمهر.

مقدمه

«خواب و رویا یکی از رازناک‏ترین و پیچیده‏ترین پدیده‏های عالم هستی است که هنوز سخن فرجامین درباره‏ی آن گفته نشده است. از سوی دیگر، این پدیده با همه رازناکی و پیچیدگی‏اش، کاربردی ژرف در فرهنگ ایرانی یافته است، به گونه‏‏ای که در سراسر زندگی این قوم می‏توان نمودی از خواب و رویا را مشاهده کرد.

خواب و رویا یکی از داده‏های الهی است که همواره در پرده‏ای از رمز و راز نهفته شده و ذهن آدمی را به خود مشغول ساخته است. این پدیده دریایی است بس شگرف و ناپیدا کرانه؛ جهانی است شگفت‏انگیز و هزار تو که هر شب همگان فرصت آن را می‏یابند که به گوشه و کنار این دنیای غریب سرک کشیده، ندیده‏ها و ناشنیده‏ها را ببینند و بشنوند .‏خواب آن حالت آرامش و سکونی است که پس از یک دوره کوشش و تلاش به سراغ آدمی می‏آید و فرد، بریده از هیاهوی زندگی سر بر بالین می‏گذارد‏. در این زمان، روزنه‏ای به جهان دیگر گشوده می‏شود و روان آدمی سبک‏بال به سوی عالم بالا می‏پوید» (امین،۲۵:۱۳۸۴).

«خواب و رویا در اساطیرایرانی اهمیت فراوان داشته است و آن‏ها دیدن خواب را در سرنوشت خود مؤثر می‏دانستند. شاهان در دربار خود خواب‏گزارانی داشتند که بعد از دیدن خواب به آن‏ها مراجعه  می‏کردند تا برایشان تعبیرخواب کنند. گزارشی را که خواب‏گزار می‏داد ممکن بود شاه را تا مدت‏ها به فکر فرو ببرد و همچنین پایه بسیاری از جنگ‏ها، ازدواج‏ها و تولد و مرگ را مشخص کند. نه تنها در ایران باستان پدیده خواب تأثیر داشته بلکه در جوامع مختلف هم مؤثر بوده و فکر دانشمندان بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا انسان پس از پایان کار روزانه و هنگام به خواب رفتن رویا می‏بیند. البته رویا زمانی پدید می‏آید که خواب خیلی عمیق نباشد زیرا وقتی خواب خیلی عمیق باشد انسان از فرط خستگی خواب نمی‏بیند. سقراط ادعا می‏کند که رویا ماهیت و مبدأ الهی دارد به‏طوری‏که به وسیله رویا می‏توان آینده را پیش‏بینی کرد» (حمیدیان‏،سعید، ۱۳۷۹: ۲۸)

«اما در شاهنامه خواب و رویا‏های بسیاری دیده می‏شود که ناشی از باور و اعتقاد مردم ایران باستان بوده است آنان اعتقاد داشتند که عناصر طبیعی و غیر‏طبیعی که در زمان خواب به دیدنشان می‏آید در سرنوشتشان موثر بوده و باعث به وجود آمدن حوادث اصلی می‏شود فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیر آن را نشانی از علم پیامبری می‏داند.

خواه امید گیر و خواهی بیم هیچ بر هرزه نافرید حکیم

(سنایی، ۸۳:۱۳۷۷)

فردوسی همچنین در شاهنامه موارد بسیاری را نشان می‏دهد که سرنوشت آن‏ها در خواب و رویا رقم می‏خورد؛ همچنین در شاهنامه هر مرد عادی نمی‏تواند تعبیر خواب کند زیرا کسی باید از این نیروی الهی بهره بگیرد که دارای فره ایزدی باشد که در شاهنامه تعبیر این‏گونه خواب‏ها و رویاها توسط موبدان صورت  می‏گیرد. در عصر ما هنوز مردم با دیدن خواب و رویا مدت‏ها به آن فکر می‏کنند و اگر خواب بدی ببینند سعی می‏کنند از حوادث آن پیشگیری کنند غافل از این‏که تقدیر و سرنوشت انسان دردست خداست» (کزازی ،۱۳۷۶: ۱۹).

۲- خواب و رویا و جایگاه آن در ادبیات فارسی

۲-۱ خواب و رویا[۱]

««خواب» و «رویا» دو پدیده پیچیده و شگفتی است که از آغاز آفرینش و پیدایش انسان تاکنون، اندیشه بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و همچنان مبهم باقی مانده است.

پیوند این دو با زندگی هر یک از ما و تجربیات گوناگون ما از هر یک، احساسی خاص به انسان بخشیده، به گونه‏ای که نوعی انس و نزدیکی بین ما و خواب و رویا به چشم می‏خورد. بارها برای افراد بسیاری اتفاق افتاده است که از رهگذر رویای خویش از باطن اعمال گذشته، چگونگی فعالیت‏های فعلی و حتی عاقبت تصمیمات آینده خود باخبر شده‏اند و در پی آن آگاهی و هوشیاری شایسته‏ای یافته‏اند.

گستره تأثیر رویاها بدان‏گونه است که در پاره‏ای زمان‏ها، زندگی امروز و گذرا به حیات جاودان و ابدی فردا پیوند خورده و برکات بسیاری در مراحل مختلف زندگی ـ همانند تغییر مسیر هلاکت بار آدمی ـ نصیب مان شده است» (مرتضوی،۱۳۷۲: ۲۰)

 ۲-۱-۱  جایگاه خواب در ادبیات فارسی

«خواب در اساطیر ایرانی اهمیت فراوان داشته است و آن‏ها دیدن خواب را در سرنوشت خود مؤثر می‏دانستند. شاهان در دربار خود خواب‏گزارانی داشتند که بعد از دیدن خواب به آن‏ها مراجعه می‏کردند تا برایشان تعبیرخواب کنند. گزارشی را که خواب‏گزار می‏داد ممکن بود شاه را تا مدت‏ها به فکر فرو ببرد و همچنین پایه بسیاری از جنگ‏ها، ازدواج‏ها و تولد و مرگ را مشخص کند نه تنها در ایران باستان پدیده خواب تأثیر داشته بلکه در جوامع مختلف هم مؤثربوده و فکر دانشمندان بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا انسان پس از پایان کار روزانه و هنگام به خواب رفتن رویا می‏بیند. البته رویا زمانی پدید می‏آید که خواب خیلی عمیق نباشد زیرا وقتی خواب خیلی عمیق باشد انسان از فرط خستگی خواب نمی‏بیند. سقراط ادعا می‏کند که رویا ماهیت و مبدأ الهی دارد به‏طوری که به وسیله رویا می‏توان آینده را پیش‏بینی کرد.

پلاتون رویا را همانند یک الهام تلقی می‏کرد و تصور می‏کرد که به هنگام رویا روح سرشار و مملو از حقیقت جاودانی است، بقراط نیز خواب را نتیجه فعالیت مغز می‏دانسته است. ارسطو در کتاب خود راجع به خواب آن را همانند یک عمل طبیعی مغز می‏داند، این فیلسوف معتقد بود که پیش‏گویی آینده به وسیله خواب امکان پذیراست. رویا‏ها، اغلب هیجانات قوی، مشاجرات داخلی، خواسته‏های برآورده نشده، ترس و سایر احساسات را نشان می‏دهد. خواب آناکارنین، که به وسیله لئون تولستوی شرح داده شده است. بهترین مثال برای نشان دادن این مسئله است که چگونه احساسات خیلی قوی در عالم رویا منعکس می‏شوند. رویای آناکارنین هنگانی به حقیقت می‏پیوندد که حالت غم و اندوه او به اوج رسیده بود و سؤالات زمانی مطرح شده که مسائل برای او خیلی دردناک و وسوسه‏آور شده بود، کدام یک را باید انتخاب کند، وظیفه زناشوئی یا احساس شدید خود نسبت به آلکسی و رونسکی را تولستوی می‏نویسد، او هر شب تقریباً همین رویاها را دیده است که دو مرد درآن واحد شوهر وی هستند، بنابراین محبت‏ها و نوازش‏های خود را تقسیم می‏کرد.

همچنین خواب فکر بسیاری از دانشمندان مثل فروید، سچنو و پاولف را به خود مشغول کرده است که خارج از بحث ما است‏. اما در شاهنامه خواب و رویا‏های بسیاری دیده می‏شود که ناشی از باور و اعتقاد مردم ایران باستان بوده است آنان اعتقاد داشتندکه عناصر طبیعی و غیر طبیعی که در زمان خواب به دیدنشان می‏آید در سرنوشتشان موثربوده و باعث به وجود آمدن حوادث اصلی می‏شود فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیرآن را نشانی از علم پیامبری می‏داند.

نگر خواب رابیهوده نشمری یکی بهره دانی زپیغمبری

[۱] -Dream

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.