تحقیق خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب اجتماعی و دیدگاههای نظری درباره اضطراب و الگوهای نظری اضطراب اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب اجتماعی و دیدگاههای نظری درباره اضطراب و الگوهای نظری اضطراب اجتماعی دارای ۷۰  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول: مفاهیم خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب اجتماعی    ۷
۱- خودکارآمدی تحصیلی:    ۷
تعاریف و ویژگیهای خودکارآمدی:    ۷
باورهای خودکارآمدی افراد میتواند به وسیله چهار منبع تقویت و ایجاد شود:    ۹
تعیین کننده های خودکارآمدی:    ۱۰
الف)انتخاب هدف:    ۱۰
ب) کسب نتایج یا پیامدهای مورد انتظار    ۱۱
ج) اجرای اهداف    ۱۲
ه) میزان استقامت و پشتکار    ۱۲
ی) استرس و فشار روانی    ۱۳
مراحل رشد خودکارآمدی:    ۱۳
کودکی    ۱۴
نوجوانی    ۱۵
بزرگسالی    ۱۵
پیری    ۱۶
خودکارآمدی و اضطراب    ۱۶
۲- اختلال اضطراب اجتماعی    ۱۹
تعریف اختلال اضطراب اجتماعی    ۱۹
ملاکهای تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی براساس DSM-IV-TR:    ۲۱
شیوع اختلال اضطراب اجتماعی    ۲۲
دوره یا سن شروع اختلال اضطراب اجتماعی    ۲۳
نشانگان روانشناختی اختلال اضطراب اجتماعی    ۲۴
اضطراب اجتماعی در نوجوانان    ۲۵
دیدگاههای نظری درباره اضطراب    ۲۷
دیدگاه روان پویایی    ۲۷
دیدگاه رفتارگرایی    ۲۹
دیدگاه شناختی    ۳۰
دیدگاه زیست شناختی    ۳۲
دیدگاه انسانگرایی    ۳۴
دیدگاه اجتماعی    ۳۵
سبب شناسی اضطراب اجتماعی    ۳۶
نظریههای روانپویشی    ۳۶
نظریههای رفتاری:    ۳۶
نظریههای زیستی:    ۳۷
الگوهای نظری اضطراب اجتماعی    ۴۱
نظریه طرحواره بک(۱۹۸۸):    ۴۱
نظریه شبکه متداعی باور(۱۹۸۱):    ۴۱
الگوی شناختی کلارک و ولز(۱۹۹۵):    ۴۲
الگوی شناختی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ (۱۹۹۷):    ۴۳
مدل شناختی اضطراب اجتماعی بک،امری و گرینبرگ (۱۹۸۵):    ۴۳
۳- جو روانی-اجتماعی کلاس    ۴۳
انواع جو روانی حاکم بر کلاس.    ۴۴
ویژگیهای روابط انسانی مطلوب در مدرسه    ۴۵
دو بعد اساسی جو مدرسه:    ۴۵
ویژگیهای مدارس کارا:    ۴۶
بخش دوم ادبیات پژوهش    ۴۷
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۴۷
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۵۰
جمعبندی:    ۵۴
منابع    ۵۵
منابع فارسی    ۵۵

منابع

فراهانی، محمدنقی؛ کرامتی، هادی.(۱۳۸۱). به بررسی رابطه خودکارآمدی با نگرش و عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا. سال۱۲ شماره۴۲، صص ۱۲۲-۱۰۷٫

فشارکی، م; اسلامی، م; مقیمیان، م; آذربرزین، م.(۱۳۹۱). تأثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مسأله بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی نجف-آباد. مجله آموزش در علوم پزشکی.۱۰(۳)، ۲۶۲-۲۶۸٫

کاپلان،ه؛ سادوک،ب . (۱۹۹۴). خلاصه روان پزشکی. ترجمه نصرالله پورافکاری (۱۳۷۶)، تبریز ،انتشارات ذوقی.

کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین.(۲۰۰۷). خلاصه روانپزشکی رفتاری و روان شناسی بالینی. جلد۲، ترجمه نصرت اله پورافکاری، ۱۳۸۲، انتشارات سهراب.

کاظمی، حمید، (۱۳۸۲). مقایسه تحریف های شناختی در بیماران مضطرب و افسرده. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.

نجاریان، ب.؛ هرمزی نژاد، م.؛ شهنی زاده، م.، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغطرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال گرایی با ابراز وجود دانشجویان،۱۳۷۹ ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شماره ۳ و ۴، ۵۰-۲۹٫

نیسی، ع؛ شهنی ییلاق، م با فراشبندی، الف، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب عمومی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز پایه اول دبیرستانهای شهرستان ابادان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی  دانشگاه شهید چمران اهواز، زمستان ۱۳۸۴، دوره سوم سال دوازدهم، شماره ۳، ۱۵۲ – ۱۳۷٫

Fraser, B. J., Fisher, D. (1998). Predicting Students Outcomes Fro Their Perception Of Classroom Psychology Environment. American Educational Research Journal, 20,191-120.

Fraser. B. J. (1994). Research on Classroom and School Climate. In D. Gabel, Handbook of research on science teaching and learning, (493-542) New York: Macmillan.

Fraser, B. J. (1998). Science Learning Environments: Assessment, Effects andDeterminant. Dordrecht, the Nether Lands Klawer.

Fraser, B. J., Fisher, D. (1989). Predicting Students Outcomes From Their Perception Of Classroom Psychology Environment. American Educational Research Journal, 20, 191-120.

Gaudiano, B. A., & Herbert, J. D. (2003). Preliminary psychometric evaluation of a new self-efficacy scale and its relationship to treatment outcome in social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 27, 537-555.

Greco, L. & Morris, T.(2005). Factors Influencing the Link Between Social Anxiety and Peer Acceptance: Contributions of Social Skills and Close Friendships During Middle Childhood, Behavior Therapy, Volume 36, Issue 2, Spring 2005,Pages 197-205.

مقدمه

از نظر این که آموزش ­و ­پرورش از جمله نهادهایی است که در همه جوامع از حساسیت خاصی برخوردار است و هدف عمده آن، اعتلای همه جانبه شخصیت فراگیران، به ویژه در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و روانی است، برای بهبود این فرآیند، باید که جو­کلاس­ها شایسته و بایسته باشد. به همین دلیل پژوهش­های فراوانی تأثیر جو روانی-اجتماعی کلاس را بر پیشرفت تحصیلی و کارکرد بهینه عاطفی و شناختی دانش‌آموزان نشان داده است و از آنجایی که کارکنان، مدیران و معلمان تأثیر بسزایی بر جو کلاس دارند اما تأثیر خود دانش­آموزان بر عوامل دیگر مهمتر است و از آنجایی که دانش آموزان داد و ستدهای فراوانی با هم دارند سهمی مهم در پدیدآیی جو ­روانی-اجتماعی کلاس دارند نگاه پژوهش­ها را به این سمت سوق داده است (فریزر[۱]،۱۹۹۸).

از چشم­اندازی دیگر آگاهی و شناخت ویژگی­های اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی، بازخورد با ارزشی برای معلمان فراهم می­کند. زیرا تحقیقات نشان می­دهد که چنین عوامل انگیزشی حاکم بر کلاس درس، نقش مهمی در حل مشکلاتی مانند اندوه و افسردگی دانش­آموزان، برخورد و تنش­های بین کلاسی، وظیفه‌گرایی و رقابت یا رفاقت ­کلاسی و … به عهده دارد و همچنین بررسی این مشکلات می تواند راهکارها و الگوهایی را برای بهبود کیفیت زندگی، افزایش رفتارهای سازگارانه، و مبارزه با بسیاری از عوامل تهدید آمیز برای خودتنظیمی و خود کارآمدی فراهم آورد و به تبع آن سبب انجام برنامه­ها و اقدامات پیشگیرانه در آموزش و پرورش شود. پس شناسایی متغیرهایی که با این عوامل ارتباط دارند می­تواند کمک کننده باشد و به دانش­آموزان این امکان را می­دهد که بر سطح تنیدگی، چالش­های ذهنی، نیازهای مختلف روانی و حس خود ارزشمندی نظارت کنند و در نتیجه رضایت شخصی، عملکردهای تحصیلی بهتر، خودتنظیمی و خودکارآمدی بالایی داشته باشند (سیف،۱۳۹۰).

دوره دبیرستان دوره­ای است که دانش­آموزان مرحله مهمی از زندگی خود را می­گذرانند در این دوره اگر جو روانی و اجتماعی کلاس و مدرسه مساعد و مطلوب باشد نه تنها دانش آموزان پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند بلکه از نظر سلامت عاطفی و اجتماعی نیز در سطح بالاتری خواهند بود، زیرا عزت نفس و خودپنداره آنها نیز افزایش می­یابد (طالب زاده،۱۳۸۷).

در این مقاله ابتدا به شرح مباحث نظری خودکارآمدی تحصیلی، اضطراب اجتماعی، و جو­ روانی-اجتماعی کلاس پرداخته می­شود و پس از آن تاریخچه پژوهش­های انجام شده در زمینه موضوع پژوهش خواهد آمد و در پایان به ذکر خلاصه و نتیجه­گیری پرداخته می­شود.

بخش اول: مفاهیم خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب اجتماعی

۱- خودکارآمدی تحصیلی:

 تعاریف و ویژگی­های خودکارآمدی:

خودکارآمدی از نظریه شناخت اجتماعی آلبرت بندورا (۱۹۹۷) روان شناس مشهور، مشتق شده است که به باورها یا قضاوت­های فرد به توانایی­های خود در انجام وظایف و مسئولیت­ها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی(عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روانشناختی اشاره دارد، تأکید می­کند. بر اساس این نظریه، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر می­گذارند.

در چارچوب رویکرد شناختی اجتماعی بندورا باورهای خودکارآمدی چنین تعریف شده است: برداشت­هایی که فرد از توانایی های خویش در انجام یک تکلیف خاص دارد، به گونه­ای که تکلیف مورد نظر به صورت مفید و مؤثر انجام شود یا سطح اعتمادی که فرد بر توانایی خویش در اجرای برخی فعالیت­ها یا موفقیت در برخی عملکردها دارد (بندورا،۱۹۹۷).

بر اساس مدل خودکارآمدی برای اینکه شخص برای رسیدن به یک هدف تلاش کند یا با مشکلات مقابله کند باید سه شرط زیر را داشته باشد:

شخص معتقد باشد که هدف قابل دستیابی است و با تلاش به هدفش می­رسد.

شخص معتقد باشد که مهارت­های لازم برای رسیدن به هدف را دارد.

هدف باید ارزش تلاش کردن را داشته باشد (بندورا،۱۹۷۷).

خودکارآمدی همچنین یکی از ویژگی­های شخصیتی و باور درونی می­باشد که بر طرز تفکر و چگونگی رویارویی با مشکلات سلامت هیجانی و در تصمیم­گیری و مقابله با فشار روانی و افسردگی تأثیر می­گذارد (بندورا و همکاران،۲۰۰۳).

در واقع کارآمدی شخصی عبارت است از اعتقاد فرد مبنی برآنکه می­تواند جریانی از رفتار مورد انتظار در یک موقعیت را به طور موفقیت­آمیزی انجام دهد و بنابراین کارآمدی شخصی به عنوان برآورد شخص از نتایج پیامدهای رفتاری تلقی می­شود (محمدی،۱۳۸۳).

باورهای خودکارآمدی می­توانند تأثیرات مثبت و منفی بر روی سلامتی افراد داشته باشند، اگر شما باور داشته باشید که توانایی سازش با موقعیت را دارید، کمتر احساس تنیدگی در آن موقعیت می­کنید، باور مثبت درمورد توانایی­های خود در ارتباط با بیماری و غلبه بر مشکلات همراه آن تأثیرات مثبتی بر سلامت داد (اعرابیان و همکاران،۱۹۸۳).

افراد دارای باورهای خودکارآمدی قویتر، در ارتباط با برطرف نمودن مشکلات روانی قادر به تغییر حالات روانی خود می­باشند، که کسب این متغیر به باورها و تلاش افراد بستگی دارد. همچنین خودکارآمدی نقش میانجی در کاهش نشانه­های افسردگی ایفا می­نماید و اضطراب و افسردگی افراد بالغ را می­توان با افزایش و تقویت باورهای خودکارآمدی کاهش داد (کیم[۲]،۲۰۰۲؛ به نقل از اعرابیان،۱۳۸۳).

انتظار و نظریه اسناد، نظریه خودکارآمدی بندورا بر روی انتظار برای موفقی  متمرکز است. هر چند، بندورا میان دو نوع از باورهای انتظار تمایز قایل بود. انتظارات پیامد، باورهاییاست که رفتارهای معین را به سمت نتایج معین هدایت خواهد کرد (مانند اعتقاد به این موضوع که تمرین عملکرد فرد را بهبود خواهد بخشید) و باورهایی در این مورد که فرد به طور مؤثر می تواند رفتارهای مورد نیاز برای ایجا  نتایج را انجام دهد (من می­توانم تمرینات سختی برای برنده شدن در مسابقه بعدی انجام دهم)  این دو نوع از باورهای انتظار متفاوتند زیرا افراد می­توانند باور کنند که یک رفتار معیین منج  به یک نتیجه معیین خواهد شد (انتظار پیامد) اما ممکن است باور  نداشته  باشند که آنها می­توانند آن رفتار را انجام دهند. (فیسکر[۳] و همکاران،۲۰۰۲).

[۱] – Fraser

[۲] -Kim

[۳] – Fiske

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.