تحقیق خودکشی، عوامل تأثیر گذار بر آن ، نظریه خودکشی و نظریه های شخصیت، انواع اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خودکشی،  عوامل تأثیر گذار بر آن ، نظریه خودکشی و نظریه های شخصیت،  انواع اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی دارای ۵۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه۵
۲-۲ تعریف خودکشی و افکار خودکشی۵
۱-۱اقدام به خودکشی۶
۱-۲عوامل خطر در خودکشی کامل۷
۱-۳علایم هشداردهنده خودکشی۷
۱-۴نشانههای مرتبط با خودکشی۸
۱-۵علل خودکشی۱۰
۱-۶علل خودکشی در ایران۱۲
۱-۷نظریههای خودکشی۱۳
۱-۷-۱-نظریه اشنایدمن۱۳
۱-۷-۲-نظریه فروید۱۴
۱-۷-۳-کارن هورنای۱۵
۱-۷-۴-دیدگاه جامعه شناسی۱۷
۱-۸اختلالات شخصیت۱۷
۱-۸-۱-گروه اول (A)18
۱-۸-۲-گروه دوم (B)23
۱-۸-۳-سومین گروه  ©۲۸
۱-۹اختلالات شخصیت و خودکشی۳۲
۱-۱۰اختـلالات خلقـی یا عاطفـی۳۳
۱-۱۰-۱-اختلالات افسردگی۳۴
۱-۱۰-۲-اختلالات دوقطبی(شیدایی- افسردگی)۳۶
۱-۱۱رابطه اختلالات شخصیتی با اقدام به خودکشی۳۷
۱-۱۲پیشینهی پژوهشی۳۸
۱-۱۲-۱-تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور۳۸
۱-۱۲-۲-تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور۴۱
منابع۴۴

منابع

ریئس دانا، فریبز . ۱۳۸۰٫ بررسی هایی در آسیب شناسی اجتماعی ایران. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور.

فولای، عزت اله (۱۳۸۱).  استراتژی ها و برنامه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان. تهران: انتشارات فجر اندیشه.

اسلامی نسب ،بجنوردی. ۱۳۷۱٫بحران خودکشی.تران :نشرفردوس.

محمد خانی، شهرام . ۱۳۸۱٫ پیشگیری از  خودکشی جوانان و نوجوانان : راهنمایی عملی برای معلمان و مشاوران مدارس ومتخصصان بهداشت روان . تهران: انتشارات طلوع دانش.

اشنایدمن، ادوین. ۱۳۷۸٫ روانشناسی خودکشی: ذهن خودکشی گرا. مهرداد فیروزبخت(مترجم ). تهران : انتشارات رسا.

خدابنده، فریده و همکاران. (۱۳۹۱). بررسی عوامل مرتبط با اقدام به خودکشی در افراد میانسال و سالمند. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی سلامت، شماره ۱، ۱۰-۲٫

حسینائی، علی؛ مرادی، علیرضا و یاریاری، فریدون. (۱۳۸۵). اختلالات شخصیت و اقدام به خودکشی در دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی دانشگاه تبریز، شماره‌های۲و۳، ۷۶-۴۷٫

کاپلان و سادوک، خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، انتشارات آزاد، ۱۳۷۳، چاپ دوم.

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینا (۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پورافکاری (۱۳۸۲). جلد دوم. تهران: انتشارات شهراب.

خدیوی‌زند، محمد مهدی (۱۳۷۴)؛ پرخاشگری و ناکامی، تهران، انتشارات تربیت.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ( DSMIV)، انجمن روانپزشکی آمریکا (۱۹۹۴ ) .

فتحی‌آشتیانی، علی و اسلامی، سیدحسین. (۱۳۸۰). ارزیابی عوامل آسیب‌شناسی روانی و علل خودکشی در سربازان: ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸٫ طب نظامی، شماره ۳(۴)، ۲۴۹-۲۴۵٫

آذر، ماهیار؛ نوحی، سیما؛ شفیعی کندجانی، علیرضا (۱۳۸۵). خودکشی، چاپ اول، انتشارات ارجمند.

آقابیگلویی، عباس و همکاران. (۱۳۷۹). تعیین فراوانی مواد شیمیایی و دارویی در موارد اقدام به خودکشی منجر به بستری در بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران. ۱۳-۱۰

باچر،ج.؛ مینکا،س. و هولی، ج. (۱۳۸۹). آسیب‌شناسی روانی. ج۲٫ (سیدمحمدی، یحیی). تهران: نشر ارسباران (۲۰۰۷).

تولایی، سیدعباس، قاتعی، مصطفی؛ لرگرد دزفولی‌نژاد، محمد و حبیبی، مهدی. (۱۳۸۵). متغیرهای مرتبط به خودکشی در     جانبازان متوفی. طب نظامی، شماره ۲، ۱۴۸-۱۴۳٫

ثقه‌الاسلام، طاهره و رضایی، امیدوار. (۱۳۸۴). بررسی مواردی از خودکشی کودکان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان حکیم. مجله علمی پزشکی قانونی، شماره ۳، ۱۲۷-۱۲۳٫

جمشیدزاده، فرخ لقا؛ رفیعی، حسن؛ یاسمی، محمدتقی؛ رحیمی، سیدعلی‌سینا و اعظم، کمال. ( ۱۳۸۳). روند خودکشی و اقدام به خودکشی در استان ایلام: ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰٫ فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره ۱۲، ۳۴۹-۳۲۹٫

۱ مقدمه

در این مقاله، ابتدا در بخش اول مروری بر خودکشی، تعریف خودکشی، عوامل تأثیر گذار بر آن، نظریه خودکشی خواهیم داشت. سپس به بحث درباره مبانی نظری شخصیت، نظریه­های شخصیت،  انواع اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی خواهیم پرداخت. در انتها نیز مهمترین مطالعاتی که تاکنون در زمینه اختلالات شخصیت و خودکشی انجام شده است، در بخش «پیشینه تحقیق» مورد بررسی قرار می­گیرد.

۲-۲ تعریف خودکشی و افکار خودکشی

واژه­ی خودکشی به معنای قتل نفس است. در فرهنگ معاصر خودکشی به مفهوم خاتمه دادن عمدی به زندگی به میل خود و به سمت خود تعبیر شده است و اعتقاد بر آن است که این واژه اولین بار در نیمه قرن هفدم به کار برده شده است. علم خودکشی­شناسی را پرفسور آلمانی به نام بونگر۱ در سال ۱۹۲۹ ابداع کرد. در اواخر قرن نوزدهم امیل دورکیم۲، جامعه شناس فرانسوی، و فروید۳ زمینه روش شناسی خودکشی را مورد بررسی جدی قرار دادند (به نقل از آذر،  و شفیعی کندجانی، ۱۳۸۵).

خودکشی از ترکیب دو واژه­ی سوی۴ به معنی خود و ساید۵ به معنی کشتن تشکیل شده است. خودکشی عملی است که با قصد آسیب رساندن به خود توسط شخص انجام می­شود که می­داند چه می­کند و چه پیامد احتمالی خود را می­داند (فولادی، ۱۳۸۱).

خودکشی در لغت نامه ی دهخدا به معنای ” خود را به وسیله ای کشتن ، انتحار ، کار زیاد کردن ، کوشش بسیار ” آمده است ( لغت نامه ی دهخدا ،۱۳۴۷).

اشنایدین۶ خودکشی را چنین تعریف می کند«عمل آگاهانه نابودسازی بدست خود که در بهترین مفهوم آن را می توان یک ناراحتی چند بعدی در انسان نیازمندی دانست که برای مسئله مشخص ، خودکشی را بهترین راه می داند».(علیرضایی،۱۳۸۲) برطبق نظر کی ردفیلد جیمون (خودکشی مخفیانه ترک کردن اعضاء خانواده ، دوستان و همکاران به خاطر تعامل با یک فقدان شدید یا احساس گناه است»(علیرضایی،۱۳۸۲).

امیل دورکیم۱ (۱۹۱۷) دراثر معروف خود به نام  خودکشی  آن را پدیده ای اجتماعی به شمار آورده و چنین تعریف می کند :خودکشی عبارت است از هر نوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار منفی یا مثبت خود قربانی است که می­بایست چنان نتیجه­ای به بار آورد  (رفیعی ،۱۳۸۸).

هم چنین می توان به تعریف دشه اشاره کرد که می گوید : ” اقدامی معمولاً از روی آگاهی برای سر به نیست کردن خود به آن ترتیب که مرگ هدف یا وسیله باشد .” (ریئس دانا ،۱۳۸۰).

دلماس۲ نیز خودکشی را عبارت می داند از  ” عملی که به وسیله ی شخص برای معدوم ساختن خود انجام می دهد ، در حالی که اختیار مرگ  و زندگی در حیطه قدرت اوست و از لحاظ اخلاقی موظف به انجام این عمل نمی باشد” (اسلامی نسب، ۱۳۷۱).

مین جر۳ روانشناس، میل به مرگ را نزد فرد خودکش آرامشی می­داند که در اثر تنشهای جامعه – محدودیت های اجتماعی واخلاق، که توانسته مانع از رهاشدن انرژی پرخاشگری  و جنسی فرد شود و در نهایت  فشار داخلی پدید می آورد – به آن دست پیدا کرده است (ریئس دانا،۱۳۸۰).

خودکشی یکی از معضلات بهداشت روان است. بر اساس گزارش رسمی سال ۱۹۹۶ سازمان بهداشت جهانی هر ساله حداقل ۵۰۰ هزار نفر درجهان با خودکشی به زندگی خود پایان می­دهند.

۱-۱   اقدام به خودکشی

جانیل۴(۲۰۰۰) معتقد است که اقدام به خودکشی به عملی اطلاق می شود که در آن فرد اقدام به نابودی خود می­کند (محمد خانی ۱۳۸۳). بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، اقدام به خودکشی عبارت است از عملی غیر کشنده که در آن شخص عمداً و بدون مداخله­ی دیگران، رفتاری غیر عادی را انجام می­دهد که منجر به خودآسیب زنی یا خوردن غیر عادی یک ماده به میزان بیشتر از مقدار تجویز شده می شود و هدف شخص از این عمل، تحقق تغییرات مورد نظر وی می­باشد (پلات۵ ، ۱۹۹۲؛ به نقل از هاوتون۶و  هیرینگن۷، ۲۰۰۰). به عبارت دیگر اقدام به خودکشی طیفی از آسیب رساندن غیر عمدی به خود تا اقدام جدی برای مردن را در بر می­گیرد (گونیل۸ ،۲۰۰۰).

۱-۲ عوامل خطر در خودکشی کامل

سفید پوست بودن، سن بالای ۶۵ سال

طلاق یا بیوه شدن

تنها زندگی کردن

رویدادهای استرس زای زندگی

اختلالات روان پزشکی (افسردگی عمده، مصرف مواد به خصوص الکل، اسکیزوفرنیا، اختلالات پانیک، اختلال شخصیت مرزی، به علاوه در نوجوانان رفتارهای پرخاشگری و ضد اجتماعی و مخرب)

پیشینه ی فرد (تلاش های خودکشی قبلی و سابقه ی خودکشی در خانواده) (گیانو۱ ، ۱۹۹۹).

۱-۳  علایم هشداردهنده خودکشی

بهبود ناگهانی یک بیمار افسرده همیشه باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بهبود سریع ممکن است ناشی از یک تصمیم سریع و قاطع جهت خودکشی باشد.

وقتی بیمار در مورد مرگ و خودکشی سخن می­گوید یا سؤال می­کند.

زمانی که علایم افسردگی عمیق مانند ناامیدی، درد، نگرانی، انزوا، غم، عدم لذت از زندگی، بی اشتهایی، درون مداری، وحشت و هراس، کابوس­های وحشتناک و نظایر این­ها وجود داشته باشد.

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی

کاهش شدید میزان ارتباط فرد با محیط و اطرافیان

تجویز بیش از حد داروها به خصوص داروهای خطرناک مانند فنوباربیتال و ضد افسردگی های چند حلقه­ای و تکرار بیش از یک نسخه بدون تجویز پزشک.

مواردی که بیمار در حملات بیماری روان­پزشکی خود قبلاً خودکشی کرده یا سابقه خودکشی در خانواده وجود داشته باشد.

در بیماران روان­پریش که سابقه توهمات شنوایی آمرانه دارند امکان خودکشی­های ناگهانی زیاد است. در ضمن، در بیماران روان پریش که دچار افسردگی ثانویه می­شوند میزان خودکشی بالاست.

الکسیم و وابستگی دارویی، پیش­بینی خودکشی را تسریع می­کند. افراد الکلی گاه تا پنجاه برابر افراد عادی اقدام به خودکشی می­کند و در آمریکا در ۲۵ درصد کل خودکشی­ها الکسیم مطرح است.

سالمندانی که در اثر بیماری­های مزمن و نابود کننده، قدرت دفاعی و توانایی­های خود را از دست می­دهند.

بیماری­های جسمی اغلب معلولیت به بار می­آورند.

بیماری­های بدخیم که می­توانند باعث افسردگی ثانویه شوند مانند سرطان­ها

یدشکلی و زشتی صورت و اندام­ها به خصوص در زنان به علت از هم گسیختگی روابط اجتماعی میزان خودکشی را بالا می­برد.

شکست­های مالی و تجاری و ورشکستگی­ها و استرس­های پشست سر هم گاه فرد را به این فکر وا می دارد که همه زندگی این وضعیت را خواهد داشت. افرادی که دچار فقر عاطفی هستند؛ مانند فقدان یک عزیز یا یک مقام اجتماعی که بطور ناگهانی فوت شده است (به نقل از آذر، نوحی و شفیعی کدجانی، ۱۳۸۵).

۱-۴  نشانه ­های مرتبط با خودکشی

ناامیدی

بی لذتی

بی خوابی

اضطراب شدید

تمرکز معیوب

آشفتیگی روانی – حرکتی (گیانو ۱، ۱۹۹۹).

انگیره برای خودکشی

در اولین بررسی جدید خودکشی، جامعه‌شناس فرانسوی امیل دورکیم۱ (۱۹۱۷)، سه انگیزه را برای خودکشی متمایز کرد که همه‌ی آن‌ها با نحوه‌ای که فرد جایگاه خود را در جامعه می‌بیند رابطه‌ی نزدیکی دارند. او این انگیزه‌ها را انگیزه‌ی هنجار گسستی، انگیزه‌ی خودخواهانه وانگیزه‌ی نوع دوستانه نامید. خودکشی هنجارگسستی به وسیله‌ی گسستی ویرانگر در رابطه‌ی فرد با جامعه‌اش ایجاد می‌شود، مانند: از دست دادن شغل، رکود اقتصاد، حتی دستیابی ناگهانی به ثروت.

خودکشی خودخواهانه زمانی روی می‌دهد که فر پیوندهای بسیار اندکی با هم‌نوعانش دارد؛ و بلاخره خودکشی نوع دوستانه۵ که به درخواست جامعه صورت می‌گیرد. فرد زندگی خود را می‌گیرد برای این که به جامعه‌ی خود منفعت برساند. متفکران جدید دو نوع انگیزه‌ی دیگر را نیز برای خودکشی در نظر می‌گیرند: انگیزه‌ی پایان و دست‌کاری. آن‌هایی که آرزوی پایان دارند، صرفاً از زندگی دست‌کشیده‌اند. پیشانی‌ هیجانی آن‌ها غیر قابل تحمل است و راه‌حل دیگری نمی‌بینند آن‌ها پایان مشکلاتشان را مرگ می‌بینند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نقص مگنوسلولار در اختلال اسکیزوفرنیا و اسکیزوتیپی با استفاده از تکنولوژی بسامد دو برابر (FDT)
  • تحقیق خودکشی و علل و نظریه های خودکشی، شخصیت و دیدگاه‌هایی درباره شخصیت
  • تحقیق خودکشی و رویکردهای خودکشی ، شخصیت و نظریه‏های روانشناسی شخصیت
  • تحقیق نظریه های شخصیت و الگوهای مربوط به سبک های فرزندپروری و مدل های تاب آوری
  • تحقیق تاریخچه و دیدگاه های مرتبط با خوش بینی، نظریه های شخصیت و دلبستگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.