تحقیق درد جراحی پیوند عروق کرونر و روشها و نقش پرستار بر اداره درد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق درد جراحی پیوند عروق کرونر و روشها و نقش پرستار بر اداره درد دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف درد و انواع آن    ۹
نظریه ها و مکانیسم درد    ۱۰
عوامل مؤثر بر تجربه درد    ۱۶
روشها و کیفیت اداره درد    ۱۸
جراحی پیوند عروق کرونر    ۲۵
نقش پرستار بر اداره درد بعد از جراحی پیوند عروق کرونر    ۲۷
مروری بر مطالعات انجام شده    ۲۸
فهرست منابع    ۴۳

 منابع

حجتی، ح.، شریف نیا، ح.، طاهری، ن.، آمار و روش تحقیق در پرستاری و علوم پزشکی. تهران : جامعه نگر، ۱۳۸۹٫

۹٫محمودیان، آ.، بقایی، م.، عطرکار روشن، ز.، یزدان دوست، ز.،  جفرودی، ش.، ” بررسی تاثیر تن‌آرامی هدایت شونده بر درد بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر در بیماران بستری در مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت در سال ۸۵- ۱۳۸۴″. پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۱۳۸۵، ص: ۸،۱۰٫

ملک افضلی، حسین؛ ] و دیگران[ : روش شناسی پژوهش های کاربردی در علوم پزشکی. ویرایش اول. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۳۸۳٫

ممیشی،ن.، بهروزی شاد،ف.، محققی، م.، افتخار، ز.، شهابی، ز.، “بررسی دانش و نگرش پرستاران در زمینه تسکین درد در بیماران سرطانی” مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران ( حیات )، ۱۳۸۵، دوره ۱۲٫ شماره۲٫ ص:۳۲-۲۳٫

توکلی، ع.، نوروزی، م.، حاجی زاده، ع.، “میزان رضایت بیماران از تسکین بعد از درد بعد از عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی کرمان” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ۱۳۸۶، سال یازدهم شماره ۲، ص: ۲۱۴-۲۰۶٫

۳۱٫ نسیون پور، ش.، درد. تهران: انتشارات تیمورزاده،۱۳۸۳٫

مدانلو، م.، سیدفاطمی، ن.، باستانی، ف.، پیروی، ح.، بهنام پور، ن.، حسام، م.،]و دیگران[: “مقایسه برآورد درد توسط بیماران و پرستاران تریاژ” مجله پرستاری مراقبت ویژه، ۱۳۸۹٫ دوره ۳ شماره ۱، ص:۲۸-۲۳٫

نیک اندیش، ر.، غفاری، م.، “بررسی شدت درد و رضامندی بیماران در ۲۴ ساعت نخست پس از عمل جراحی در زنان” مجله تحقیقات پزشکی، ۱۳۸۴٫ دوره ۳ شماره ۳، ص: ۱۳۱-۱۲۰٫

مرادی، م.، گودرزی، آ.، مبانی ارتباطات در پرستاری. تهران: خوشه، ۱۳۷۸٫

Carlson J., Is Patient Satisfaction a Legitimate Outcome of Pain Management?. Journal of Pain and Symptom Management, 2003, 25(3); 56-67.

Huang N., etal. Can we do better with postoperative pain management?. American Journal of Surgery, 2001; 182; 440–۴۴۸

Idemoto K., etal. Emerging Nurse-Sensitive Outcomes and Evidence-Based Practice in Postoperative Cardiac Patients. AJN, 2007; 72; 371–۳۸۴٫

Gottschalk A., Freitag M., Liehr K., Does patient satisfaction correlate with pain level during patient-monitored epidural analgesia,Evaluation of data from postoperative pain service, 2004;18(2);145-50.

۲۵٫ Lynch EP., Lazor MD., Gelils JE., Patient experience of pain after elective noncardiac surgery. Anesth Aanalg, 1997; 85:2;17-23.

مقدمه

     راحتی جسمی و روانی از جمله نیازهای پایه انسان بوده و حفظ و ایجاد آن، با هدف افزایش امیدواری و کاهش رنج بیماران، از چالش های عمده پرستاران است. اما زندگی اغلب با عوامل متعدد مختل کننده راحتی فرد همچون اضطراب، تنگی نفس، تهوع و درد همراه است (۱). در این میان درد که احساسی فردی و ذهنی از ناراحتی است (۲) از جمله شایع ترین شکایاتی است که موجب ناراحتی و ارجاع مددجویان به مراکز بهداشتی می شود (۳). با وجود ناشناخته ماندن ماهیت واقعی درد و چند بعدی بودن آن، مشخصاً در مواقع آسیب احتمالی یا واقعی بافت و تحت تأثیر عواملی چون التهاب، اختلال خونرسانی، تومورها و یا اعمال جراحی بروز می کند (۴).

جراحی، هرچند که خود یک روش درمانی برای رفع درد و ناراحتی بیمار است، اما می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد درد نیز مطرح باشد، به طوری که اغلب بیماران در مرحله بعد از عمل، درد ناشی از برش جراحی را تجربه می کنند (۲). آمارها نیز نشان می دهند که حدود ۲۰ درصد بیماران تحت عمل جراحی از درد خفیف، ۲۰ تا ۴۰ درصد از درد متوسط و ۴۰ تا ۶۰ درصد آنان از درد شدید شکایت می نمایند (۵). جراحی پیوند عروق کرونر نیز که از دسته جراحی های بزرگ و معمول در جهان است (۶)، از این قاعده مستثنی نیست. این جراحی، طبق آمار، سالانه بر روی یک نفر از هر هزار آمریکایی انجام می شود (۷). در ایران نیز جراحی پیوند عروق کرونر۶۰ درصد از کل اعمال جراحی قلب باز را تشکیل می دهد (۸).

نکته قابل توجه آن است که محمودیان در تحقیق خود بر روی بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر میانگین شدت درد بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر، در ۲۴ ساعت اول پس از انتقال از ICU به بخش جراحی را ۷/۵ در محدوده نمرات ۰ تا ۱۰ نشان داد (۹).

با توجه به شیوع بالای درد در مددجویان تحت مراقبت، امروزه درد به صورت یکی از مفاهیم پایه پرستاری در آمده است (۱۰) و اداره موثر آن، در تمامی استانداردهای مراقبت پرستاری، در اولویت بالا قرار دارد (۱۱). درد بعد از جراحی پیوند عروق کرونر نیز از تشخیص های پرستاری مهم و بررسی و تسکین آن از اهداف اصلی پرستاری به شمار می رود (۷). چرا که پرستاران بیشترین زمان را با بیماران سپری کرده و در خصوص بررسی درد، انجام اقدامات تسکینی نظیر رساندن داروهای مسکن و ارزشیابی اثرات این اقدامات برای اطمینان از دریافت سطح قابل قبولی ازتسکین درد مسئول می باشند (۱۲). همچنین پرستاران مسئولیت فراهم کردن محیط راحت و مناسب برای بیماران و آموزش بیمار و خانواده ها برای انجام درمان های تسکینی در زمان مناسب را بر عهده دارند (۱۳). ایدموتو و کرسیویک[۱] در این زمینه می نویسند که تسکین و اداره درد یکی از مهمترین توجهات و مراقبت ها از بیمار تحت جراحی قلب و خانواده های آنان است (۱۴) که لازم است با کیفیت مطلوب انجام گیرد تا اثر قابل توجهی بر روی تکرار و شدت درد بیمارداشته باشد (۱۳) چرا که درد پس از عمل بر ابعاد گوناگون روحی و جسمی بیماران اثر فراوان داشته و عوارض حاصل از آن می تواند در اقتصاد درمان نیز موثر باشد، بنابراین ارزیابی پیوسته ی کیفیت فرآیند درمان درد از اهمیتی ویژه برخوردار است. نظرسنجی از بیماران درباره ی درد پس از عمل و رضا یتمندی ایشان، از شاخص های عمده و مهم  بررسی فرآیند های درمان درد پس از عمل است (۱۵).

جامعه درد آمریکا[۲] نیز به ارائه دهندگان مراقبت توصیه می کند که بررسی و شناخت درد را به عنوان پنجمین علامت حیاتی مورد توجه قرار دهند و دهه ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ را به عنوان دهه کنترل درد نامیده است (۱۶). کمیسیون مشترک اعتباردهی سازمان های بهداشتی[۳] نیز در این زمینه اعلام کرده که درد بیماران باید به طور منظم از زمان پذیرش تا ترخیص مورد بررسی و درمان قرار گیرد (۱۳). زیرا اداره موثر و مناسب درد موجب ارتقای کیفیت زندگی، تسهیل بهبودی سریع و برگشت به عملکرد قبلی، کاهش بیماری زایی و ترخیص زودتر بیمار از بیمارستان خواهد شد (۱۸). امروزه کمیته کیفیت مراقبت آمریکا، استانداردهایی را جهت ارتقای کیفیت اداره درد ارائه داده است که شامل اطمینان از شناسایی درد بیمار و درمان کامل آن، گردآوری اطلاعات ضروری در مورد درد، آسان و در دسترس بودن امکانات و شرایط اداره درد در کلینیک های مراقبتی، آموزش قبل از عمل به بیماران درباره درد، امکان شرکت بیمار در مراقبت، پاسخ سریع تیم مراقبت بهداشتی به گزارش درد بیمار، اجرای سیاست ها و توجه به ایمنی در استفاده از راهکارهای ضد درد و بررسی برآیند درمان درد به وسیله فرآیندهای ارتقای کیفیت می باشند. این کمیته ارزیابی پیوسته کیفیت فرآیند اداره درد بیماران را حائز اهمیت دانسته است (۲).

نوشتار حاضر تعریف هایی از درد و انواع آن، نظریه ها و مکانیسم درد، جراحی پیوند عروق کرونر، عوامل مؤثر بر تجربه درد، روشها و کیفیت اداره درد و نقش پرستار در آن با تمرکز بر درد بعد از جراحی پیوند عروق کرونر در این بخش ارائه خواهد شد.

تعریف درد و انواع آن

راحتی از درد به عنوان یک عامل مختل کننده آسایش انسانها، از نیازهای مهم بیماران است. با توجه به این که پرستاران یکی از مسئولیت های مهم خود را فراهم نمودن آسایش بیماران می دانند، باید با شناسایی و اداره درد بیمار، سعی در ایجاد راحتی و حس خوب بودن در بیمار داشته باشد (۳۰). از این رو درد و اداره آن به عنوان یکی از مفاهیم مهم پرستاری مطرح شده است.

درد از واژه یونانی پوین (poin) به معنای مجازات و تاوان گرفته شده و تاریخچه ای به قدمت انسان دارد، به طوری که بشریت هیچ گاه از دو مقوله درد و لذت جدا نبوده است (۳۱). درد در واقع مشکلی است که هر فردی در طی دوره ای از زندگی خویش آن را تجربه می کند و از مواردی است که مورد بحث بسیار قرار گرفته است (۱). این شکایت در حقیقت یک تجربه فردی است که ماهیت واقعی آن به طور دقیق شناخته نشده است (۳۲). به طوری که کراون و هرنل[۱] به نقل از مک کافری و بیب[۲] به این نکته تأکید دارند که درد آن چیزی است که شخص تجربه کننده می گوید و در همان مکان و به همان شدتی است که وی بیان می کند (۱۲).  از این رو تعاریف زیادی برای آن ارائه شده است. برای مثال برخی درد را هشدار بدن از وجود فشار دانسته که قابل چشم پوشی نیست (۴). لینتون و مئابیس[۳] درد را به عنوان پاسخی ذهنی به تنیدگی آورهای فیزیکی و روانی تعریف می کنند (۲۶). مجمع بین المللی درد نیز آن را به عنوان یک احساس ناخوشایند و تجربه عاطفی در رابطه با آسیب نسبی یا کامل بافت توصیف نموده است (۱).

نظریه ها و مکانیسم درد

برای درک و شرح بهتر درد، نظریه ها و تئوری های متعددی ارائه شده اند. هدف از بیان نظریه ها و تئوری های درد، کوشش جهت شرح پدیده درد می باشد تا بتوان تدابیر مناسب را جهت تسکین آن انتخاب نمود. که از میان نظریه های درد می توان به  نظریه اختصاصی، تئوری عاطفی، نظریه الگویی و تئوری کنترل دروازه ای اشاره نمود.

دکارت[۴] در قرن هفدهم، با ارائه اولین نظریه مطرح در ارتباط با درد، عنوان می کند که  درد حس خاصی است که به دنبال تحریک اعصاب منتهی شونده به مغز توسط یک محرک مضر حاصل می شود. پس از آن نظریه ویژه یا اختصاصی[۵] توسط شیف[۶] در سال ۱۸۵۸ جهت توصیف پدیده درد ارائه شده است. شیف معتقد بود که بین گیرنده های درد و انتهای آزاد اعصاب در بافت ها تمایز وجود دارد و گیرنده های محیطی درد فقط با نوع خاصی از وارده حسی تحریک می گردند. اگر چه بعضی گیرنده ها اختصاصی هستند، اما در ارتباط مستقیم و مداوم گیرنده های اختصاصی با مراکز عالی مغز جای تردید است (۳۳). در این تئوری تأثیر منحصر به فرد تحریک فیبرهای عصبی وابران مورد توجه قرار گرفته است که به طور مستقیم تحریک را به مغز منتقل نموده و موجب حس درد می شوند (۱۱). امروزه این مدل سطحی و ابتدایی در نظر گرفته می شود. پژوهشگران معتقدند که علاوه بر حس درد، حس فشار و حرارت نیز از طریق همان رشته ها منتقل می گردند (۳۴).

[۱]. Craven & Hirnle

[۲]. Mccafery & Bib

[۳].Linthon & Maebius

[۴].Decart

[۵]. specificity

[۶]. Schiff

[۱]. Idemoto & kercivik

[۲]. American Pain Society

[۳]. Joint Commission for the Accreditation ofHealthcare Organizations

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.