تحقیق در مورد طرح نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی با استفاده ازیک اطلاع کمکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق در مورد طرح نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی با استفاده ازیک اطلاع کمکی دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱  مقدمه    ۴
۱-۱  تعاریف و مفاهیم پایه ای    ۵
۱-۲  طرح های نمونه گیری    ۱۴
۱-۲-۱  طبقه بندی پسین (طبقه بندی پس از نمونه گیری)    ۱۷
۲-طرح نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی با استفاده ازیک اطلاع کمکی    ۲۱
۲-۱  مقدمه    ۲۱
۲-۲  پارامترهای جامعه و طبقات    ۲۳
۲-۳  آماره های نمونه ای طبقات    ۲۶
۲-۴  برآورد معمولی میانگین در نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی    ۲۸
۲-۵  برآوردگر رگرسیونی مرکب و برآوردگر رگرسیونی جدا در نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی    ۳۰
۲-۵-۱   برآوردگر رگرسیونی مرکب برای میانگین جامعه    ۳۰
۲-۵-۲   برآوردگر رگرسیونی جدا برای میانگین جامعه    ۳۱
۲-۶ یک کلاس بزرگ از برآوردگرها برای میانگین جامعه با استفاده از یک متغیر کمکی    ۳۱
۲-۷  یک کلاس از برآوردگرهای مرکب برای میانگین جامعه در نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی    ۳۳
۲-۷-۱   محاسبه اریبی و واریانس کلاس برآوردگرهای مرکب    ۳۵
۲-۷-۲   کلاس برآوردگرهای مرکب بر اساس برآورد مقدار بهینه    ۴۰
۲-۷-۳ مقایسه کلاس برآورد گرهای مرکب و برآوردگر معمولیyds    ۴۴
۲-۸  یک کلاس از برآوردگرهای جدا برای میانگین جامعه    ۴۵
۲-۸-۱   محاسبه اریبی و واریانس کلاس برآوردگرهای جدا    ۴۸
۲-۸-۲   کلاس برآوردگرهای جدا بر اساس برآورد مقدار بهینه    ۵۱
۲-۹  مقایسه دو کلاس برآوردگرهای مرکب و برآوردگرهای جدا در طرح نمونه گیری مضاعف برای طبقه بندی    ۵۴
فهرست منابع    ۵۶

منابع

[۱]  Agrawal, M. C. and Panda, K. B. (1993). An efficient estimator in post-  stratification. Metron 51, 179–۱۸۸٫

[۲]  Agrawal, M. C. and Panda, K. B. (1995). On efficient estimation in post-stratification. Metron 53, 107-115.

[۳]  Ahmad, M. S., Dayyeh, W. A. and Hurairah, A. A. O. (2003). Some estimators for finite population variance under two phase sampling. Statistics in Transition 6, 143-150.

[۴]  Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques third ed.New York: John Wiley.

[۵]  Cramer, H. (1945). Mathematical method of statistics. Princeton: Princeton University Press.

[۶]  Dash, P. R. and Mishra, G. (2011). An improved class of estimators in two-phase sampling using two auxiliary variables. Communications in Statistics – Theory and Methods 40, 4347–۴۳۵۲٫

[۷]  Deming, W. E. (1950). Some Theory of Sampling. New York: Dover.

[۸]  Diana, G. and Tommasi, C. (2003). Optimal estimation for finite population mean in two-phase sampling. Statistical Methods & Applications 12, 41-48.

[۹]  Dubey, V. and Sharma, H. K. (2008). On estimating population variance using auxiliary information. Statistics in Transition – new series 9, 7-18.

[۱۰]  Holt, D. and Smith, T. M. F. (1979). Post-stratification. Journal of Royal Statistical Society 142, 33-46.

[۱۱]  Ige, A. F. and Tripathi, T. P. (1987). On double sampling for stratification and use of auxiliary information Journal of the Indian Society of the Agricultural Statistics 39, 191–۲۰۱٫

[۱۲]  Jhajj, H. S., Sharma, M. K. and Grover, L. K. (2006). A family of estimators of population mean using information on auxiliary attribute. Pakistan Journal of Statistics 22, 43-50.

[۱۳]  John, S. (1969). On multivariate ratio and product estimators. Biometrika 56, 533–۵۳۶٫

[۱۴]  Koyuncu, N. and Kadilar, C. (2009). Family of estimators of population mean using two auxiliary variables in stratified random sampling. Communication in Statistics – Theory and Methods 38, 2398–۲۴۱۷٫

[۱۵]  Koyuncu, N. and Kadilar, C. (2009). Ratio and product estimators in stratified random sampling. Journal of Statistical Planning and Inference 139, 2552-2558.

[۱۶]  Koyuncu, N. and Kadilar, C. (2010). On the family of estimators of population mean in stratified random sampling. Pakistan Journal of Statistics 26, 427-443.

۱  مقدمه

 یکی از توانایی های علم آمار تحلیل موضوعاتی با اطلاعات عددی انبوه می باشد. در واقع در هر بررسی آماری مراحل جمع آوری، پاک سازی، تلخیص و تحلیل داده ها و نتیجه گیری مورد توجه قرار می گیرد. مرحله ی جمع آوری داده ها به عنوان زیر بنای بررسی های آماری دارای اهمیت ویژه ای می باشد، زیرا در صورت وجود نقصی در این مرحله از ارزش و اعتبار کل پژوهش کاسته می شود. یک جامعه متناهی در نظر بگیرید. جمع آوری اطلاعات عددی از این جامعه با استفاده از دو روش سرشماری و نمونه گیری امکان پذیر است، در صورتی که در جوامع نامتناهی سرشماری امکان پذیر نمی باشد و باید تنها از روش نمونه گیری استفاده کرد. هدف از انواع روش های نمونه گیری، تهیه ی اطلاعاتی از جامعه با مطالعه ی بخشی از آن به نام نمونه است. در واقع نمونه گیری، فرایند انتخاب واحدها از جامعه می باشد به طوری که به کمک آن ها بتوان از جامعه کسب اطلاع کرد. بنابراین یکی از مسائل مهم در نمونه گیری، تطابق نمونه با کل جامعه است.

در حالت کلی برای نمونه گیری، دو روش نمونه گیری احتمالی و غیراحتمالی معرفی می گردد. در نمونه گیری احتمالی[۱] که اولین بار توسط دمینگ[۲] ]۷[ در سال ۱۹۵۰ مطرح شده است، هر واحد نمونه با احتمالی مشخص از جامعه استخراج می شود. کاربرد گسترده ی این روش امروزه به گونه ای است که این روش جایگزین نمونه گیری غیر احتمالی شده است.همچنین در بسیاری از نمونه گیری ها، در حین جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیر مورد مطالعه و یا قبل از آن، ممکن است اطلاعاتی درباره متغیر یا متغیرهای دیگری که با متغیر مورد مطالعه همبستگی دارند موجود باشد که به این نوع اطلاعات، اطلاعات کمکی گفته می شود. از اطلاعات کمکی در مرحله ی برآوردیابی و در طرح نمونه گیری می توان استفاده کرد.

راه دست یابی به اطلاعات کمکی مفید از منابع متعدد می باشد و اغلب این اطلاعات در جوامع متناهی باعث افزایش دقت برآوردگرها می شود. الکلین[۳] ]۱۸[ در سال ۱۹۵۸، رائو[۴] ]۲۱[ در سال ۱۹۶۷، سینگ[۵] ]۳۷[ در سال ۱۹۶۷، جان[۶] ]۱۳[ در سال ۱۹۶۹، سریواستاوا[۷] ]۴۰[ در سال ۱۹۷۱ و ویشواکارما و همکاران[۸] ]۴۹[ در سال ۲۰۱۲ در مطالعات خود از اطلاعات کمکی به طور گسترده استفاده کرده اند.

در این فصل، در بخش (۱-۲) به بیان تعاریف و مفاهیم پایه ای در نمونه گیری که شامل جامعه متناهی، نمونه، طرح نمونه گیری و… است، پرداخته و سپس در بخش (۱-۳) انواع طرح های نمونه گیری را تعریف می کنیم.

 ۱-۱  تعاریف و مفاهیم پایه ای

 در مباحث نمونه گیری داشتن تعاریف دقیق و درست از مفاهیمی هم چون جامعه، نمونه، طرح نمونه گیری و… از ضروری می باشد. از این رو در این فصل به بیان تعاریف پایه ای و برخی نماد ها که در فصل های بعدی رساله مورد استفاده قرار خواهند گرفت، می پردازیم. نماد ها به صورتی در نظر گرفته شده که در اغلب متون نمونه گیری مورد استفاده قرار گرفته است. عمده مطالب این بخش مبتنی بر مراجع کاکران ]۴[ و عمیدی ]۵۲[ است.

جامعه ی متناهی [۹] : یک جامعه ی متناهی از مجموعه ای مشتمل بر تعداد متناهی عناصر متمایز تشکیل شده است. مقدارN  ، اندازه ی جامعه نامیده می شود. یک جامعه ی متناهی U را به صورت زیر نمایش می دهیم:

طرح نمونه‌گیری[۱۰] : با در نظر گرفتن یک طرح نمونه‌ای معین می‌توان احتمال انتخاب یک نمونه دلخواه مانند s را بیان نمود. این احتمال را با نماد p(s) نمایش خواهیم داد. حال با فرض این که تابع p(.) به‌گونه‌ای وجود دارد که p(s) احتمال انتخاب s را تحت فرض استفاده از طرح مورد نظر به ‌دست دهد، تابع p(.) طرح نمونه‌گیری نامیده می‌شود. هر نمونه s بر اساس هر طرح نمونه‌گیری مفروض p(.) را می‌توان به عنوان مشاهده‌ای از متغیر تصادفی مجموعه- مقدار S که توزیع احتمال آن بوسیله تابع p(.) بیان می‌شود، مورد توجه قرار داد. اگر  را معرف تمام نمونه‌های ممکن s در نظر بگیریم، در این صورت با در نظر گرفتن زیر مجموعه‌های تهی و U،  مجموعه‌ای شامل N2 زیر مجموعه با اندازه‌های متفاوت از U خواهد بود. لذا برای هر  داریم:

نمونه [۱۱]  : عناصری از جامعه که مشخصات آن‌ها‌ اندازه‌گیری می‌شود، تشکیل یک نمونه می‌دهند. در واقع یک نمونه، زیرمجموعه‌ای از جامعه U است که طبق برنامه خاصی به ‌دست می‌آید. این زیرمجموعه به طور معمول با s نمایش داده شده و  تعداد عناصر نمونه s است. در بسیاری از مواقع نمونه‌هایی را در نظر می‌گیریم که با استفاده از یک طرح نمونه‌گیری احتمالی تحقق می‌یابند. دو تعریف برای اصطلاح نمونه وجود دارد که در اکثر مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند:

الف- نمونه ی با جایگذاری: دنباله‌ای متناهی به صورت ، که برای هر  داشته باشیم ، در این حالت واحدهای انتخاب شده الزاماً متفاوت نیستند. در این روش انتخاب هر واحد از انتخاب واحدهای دیگر مستقل است.

ب- نمونه ‌ی بدون جایگذاری: مثل حالت قبل زیر مجموعه‌ای غیر تهی از U شامل n عنصراست. در این حالت واحدهای انتخاب شده الزاماً مجزا می‌باشند. در واقع در این روش به صورت تصادفی یک واحد انتخاب شده سپس بدون برگرداندن این واحد به جامعه به تصادف واحد دوم انتخاب می شود و این فرایند تا انتخاب n واحد نمونه ادامه می یابد.

حجم نمونه یا اندازه نمونه که با  نشان داده می‌شود، برابر با تعداد اعضای s است. مقدار  برای تمام نمونه‌های ممکن الزاماً برابر نیست. چنان چه طرح نمونه‌گیری به‌گونه‌ای باشد که حجم نمونه قبل از پیمایش معلوم و برابر با عدد ثابتی باشد، آن را طرح با حجم ثابت گوییم. در این حالات تمام نمونه‌های ممکن دارای حجم یکسان بوده و برای سادگی از نماد n برای معرفی حجم نمونه استفاده خواهیم نمود.

نشانگر عضویت نمونه [۱۲]: برای هر عنصر جامعه و هر طرح نمونه‌گیری مشخص ، به‌صورت یک پیشامد تصادفی دو وضعیتی که انتخاب یا عدم انتخاب عنصر مزبور در نمونه s را نشان می‌دهد، تعریف می‌شود. مقدار این تابع برای عنصر k– ام با  نشان داده می‌شود و داریم:

متغیر مورد مطالعه[۱۳] : معمولاً هدف از یک تحقیق، بررسی صفت )هایی( خاص از جامعه است. به این صفت، متغیر مورد مطالعه گفته شده و معمولاً متغیر مورد مطالعه با  و مقدار آن برای k– امین عنصر جامعه با  نشان داده می شود.

متغیر کمکی[۱۴] : متغیر x را یک متغیر کمکی گوییم هرگاه با متغیر مورد مطالعه y در ارتباط باشد و بتوان با استفاده از x استنتاج های دقیق تری در مورد y انجام داد.

اطلاعات کمکی [۱۵]: به مجموعه ای از یک یا چند متغیر کمکی که با متغیر مورد مطالعه y در ارتباط باشند اطلاعات کمکی گویند هر گاه از این اطلاعات بتوان در مرحله برآورد و طرح نمونه گیری استفاده کرد. به عنوان مثال اگر متغیر مورد مطالعه حجم تنه ی درختی از ناحیه ای از جنگل باشد، آن گاه قطر تنه ی درخت و برآورد چشمی از حجم درخت می تواند به عنوان اطلاعات کمکی در نظر گرفته شود.

[۱] Probability Sampling

[۲] Deming, W.E.

[۳]  Olkin

[۴]  Rao and Madholkar

[۵]  Singh

[۶]  John

[۷]  Srivastava

[۸]  Vishwakarma et. al.

[۹] Finite Population

[۱۰] Sampling Design

[۱۱] Sample

[۱۲] Sample Membership Indicator

[۱۳] Study Variable

[۱۴] Auxiliary variable

[۱۵] Auxiliary Information

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.