تحقیق دولت الکترونیک و نظریه های استقرار دولت الکترونیک و تاریخچه پاسخگویی و کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دولت الکترونیک و نظریه های استقرار دولت الکترونیک و تاریخچه پاسخگویی و  کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
بخش اول: دولت الکترونیک    ۵
۲-۱-۱- مقدمه:    ۵
۲-۱-۲- پیشینه دولت الکترونیک:    ۵
۲-۱-۳ تعاریف دولت الکترونیک    ۹
۲-۱-۴ مولفه های دولت الکترونیک    ۱۰
۲-۱-۵ اصول مورد تأکید در زمینه استقرار دولت الکترونیک    ۱۳
۲-۱-۶ اهداف دولت الکترونیک    ۱۴
۲-۱-۷ مزایای دولت الکترونیک:    ۱۵
۲-۱-۸ چارچوب ابعاد کلان دولت الکترونیک    ۱۶
۲-۱-۹ وضعیت دولت الکترونیک در ایران    ۱۷
۲-۱-۱۰ فرآیند استقرار دولت الکترونیک    ۱۸
۲-۱-۱۱ نقش دولت الکترونیک در بهره وری    ۱۹
بخش دوم: پاسخگویی    ۲۰
۲-۲-۱- مقدمه:    ۲۰
۲-۲-۲- تعاریف پاسخگویی    ۲۱
۲-۲-۳- مفهوم پاسخگویی    ۲۲
۲-۲-۴- معنی پاسخگویی    ۲۳
۲-۲-۵- تاریخچه پاسخگویی در اداره امور عمومی:    ۲۳
۲-۲-۶- عوامل قابل سنجش در پاسخگویی    ۲۵
۲-۲-۷- پاسخگویی در سازمانها    ۲۶
۲-۲-۸- ضرورت و اهمیت پاسخگویی مدیران در سازمانها    ۲۹
۲-۲-۹- مراحل طراحی مدل فرآیند پاسخگویی    ۳۱
۲-۱-۱۰- انواع  و سطوح پاسخگویی    ۳۱
۲-۲-۱۱- کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی:    ۳۴
۲-۲-۱۲- موانع پاسخگویی مدیران در سازمانها    ۳۶
بخش سوم: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته    ۳۷
۲-۳-۱-تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور:    ۳۷
۲-۳-۲- تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور:    ۴۰
منابع و ماخذ    ۴۲
منابع فارسی:    ۴۲
منابع لاتین:    ۴۳

منابع

الهی، شعبان، عبدی، بهنام، دانایی فرد، حسن،(۱۳۸۹)،پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره۱، صص۴۱-۶۷٫

مقدسی، علیرضا(۱۳۸۴)، مدلهای پیاده سازی دولت الکترونیک، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۰، صص ۳۳-۳۷٫

سرلک، محمدعلی، فراتی، حسن، (۱۳۸۷)، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته، دانشگاه پیام نور، چاپ اول.

فرهادی نژادی، محسن،(۱۳۸۵)، دولت الکترونیک و حکومت داری خوب، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۹، صص ۲۲-۲۷٫

تقی پور ظهیر،علی، صفایی، طیبه،(۱۳۸۸)، ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران، مجله پژوهش های مدیریت، شماره۸۲، صص ۱۰۷-۱۲۳٫

قلی پور، رحمت اله و طهماسبی آشتیانی، مجتبی،تحلیل رابطه پاسخگویی عمومی و برون سپاری در سازمانهای عمومی(مطالعه موردی)، فرهنگ مدیریت ، شماره ۱۲، سال چهارم، بهار ۱۳۸۵، صص ۱۱۳-۱۴۹٫

مقیمی، سید محمد،اعلایی اردکانی، مصطفی،(۱۳۹۰)، سنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن،مدیریت فناوری اطلاعات، دوره۳، شماره۸، صص۱۷۱-۱۸۸٫

آون هیوز، مدیریت دولتی نوین، ترجمه الوانی، شورینی، معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ سوم، ۱۳۸۰٫

جهان بین، اسماعیل،(۱۳۸۳)،فناوری اطلاعات و کارآمدی دولتها؛ پدیده دولت الکترونیک، فصلنامه مربیان،شماره ۱۳ و ۱۴ ،صص ۱۱۰-۱۱۶٫

دانایی فرد، حسن،(۱۳۹۰)، چالشهای مدیریت دولتی در ایران، سمت،چاپ چهارم، تهران.

دانایی فرد،حسن، رجب زاده، علی، درویشی، آذر،(۱۳۸۹)،تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگذاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستان های دولتی، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره۴، ۵۷-۷۰٫

دنهارت، رابرت بی،(۱۳۸۲)، تئوریهای سازمان دولتی، ترجمه: الوانی ودانایی فرد، نشر صفار، تهران، چاپ دوم.

کردستانی،غلامرضا،(۱۳۸۶)،پاسخگویی در بخش عمومی و اطلاعات حسابداری، مجله حسابرس، شماره ۳۹،صص۱۹-۲۳٫

طاهری، شهنام،(۱۳۸۹)،بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر هستان،چاپ هفدهم.

فقیهی، ابوالحسن،(۱۳۸۰) ،نظامهای پاسخگوئی در بخش دولتی: دیدگاه تطبیقی،مطالعات مدیریت، شماره ۲۹ و ۳۰٫

استیفن، هاگ،کامینگز، مائیو(۱۳۹۰)،سیستم های اطلاعاتی مدیریت،مترجم: محمد ولی پور، ابراهیم نوروزی و احمد نوروزی، انتشارات آذرخش.

مقدمه:

این مقاله به بررسی ادبیات، متون تخصصی و تحقیقات انجام شده در حوزه دولت الکترونیک و پاسخگویی سازمانهای دولتی پرداخته است ، لذا جهت دستیابی به این هدف در قالب سه بخش تدوین شده است، بخش اول آن دولت الکترونیک می باشد که به تعریف و پیشینه و همچنین و نظریه های استقرار دولت الکترونیک و اهداف و مزایای آن برای سازمانها پرداخته شده است. بخش دوم، به پاسخگویی و تاریخچه آن و همچنین انواع و سطوح پاسخگویی عمومی پرداخته است. در نهایت بخش سوم با رویکرد مروری بر تحقیقات انجام شده در مقوله دولت الکترونیک و پاسخگویی عمومی با تقسیم بندی آنها در دو دسته تحقیقات انجام شده در خارج کشور و دسته دوم تحقیقات انجام شده در داخل کشور تدوین شده است.

بخش اول: دولت الکترونیک

 ۲-۱-۱- مقدمه:

یکی از تغییرات اساسی جامعه امروز، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است که منافع زیادی را به همراه دارد. با وجود مزایای بالقوه متعدد، توسعه و استقرار این فناوری ها برای برخورداری از این مزایا کافی نیست، بلکه فناوری باید به وسیله کاربران به کار گرفته شود(شعبان الهی و همکاران،۱۳۸۷).

دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که پیاده سازی آن تحولی بس عمیق در نحوه زندگی، اداره و رهبری کشورها داشته و ترکیبی از فناوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی وب است که هدف آن، ارائه مستقیم خدمات به شهروندان، کارکنان دولت، بخشهای تجاری و سایر بخشهای دولت است(مقدسی،۱۳۸۴).

۲-۱-۲- پیشینه دولت الکترونیک:

به نظر می رسد که واژه دولت الکترونیک برای اولین بار در ایالات متحده و در سال ۱۹۹۵ بکار گرفته شد(Heeks&bailur,2007,p.243). اما هنگامی که وزارت دفاع ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰ اینترنت را به عنوان شبکه ارتباطی برای دفاع از اهداف پژوهشی ابداع کرد، هیچ کس در آن زمان تصور نمی کرد که اینترنت چگونه خواهد توانست در سه قرن آینده جوامع را متحول کند. امروزه، اینترنت بخشی از زندگی روزمره تقریباً ۴۰۰ میلیون نفر انسان در سراسر جهان شده است(Stauffacher,2002,p.3). در دهه ۱۹۸۰ که کامپیوتر های شخصی ارائه گردید، مدیران دولتی را با یک سیستم فناوری اطلاعاتی شخصی مواجه کرد و بنابراین یک دوره جدیدی از کاربری فناوری اطلاعات در دولت بوجود آمد. از این موقع به بعد، مدیریت فناوری در دستگاه های دولتی نا متمرکز گردید. در طول این تمرکز زدایی، این حقیقت مشخص گردید که موضوع فناوری اطلاعات بایستی به صورت متمرکز و یکپارچه در کانون توجه فعالیت های دولت قرار گیرد(Yildiz,2007,p.647).

قبل از ظهور اینترنت در قبل از دهه ۱۹۸۰، بعضی حکومت ها از تکنولوژی اطلاعات برای بهبود اثربخشی فعالیت ها و ارتقاء ارتباطات داخلی بهره می برند. هرچند، کانون دولت الکترونیک در این دوران در ابتدا داخلی و مدیریتی بود. ورود اینترنت و شبکه گسترده جهانی سرآغازی در کاربرد تکنولوژی اطلاعات از طریق تغییر کانون حکمرانی به ارتباطات خارجی با شهروندان انجامید. انفجار رشد استفاده از اینترنت و سرعت رشد و توسعه بازرگانی الکترونیکی[۱] از  سوی بخش خصوصی فشاری را بر روی بخش عمومی آورد تا خدمات را به شهروندان به صورت الکترونیکی که اغلب تحت عنوان دولت الکترونیک شناخته می شود، ارائه کند.

فناوری پست الکترونیکی[۲] و گروه خبری[۳] از اواسط دهه ۱۹۸۰ به منظور توسعه شبکه گسترده جهانی و همچنین در اوایل دهه ۱۹۹۰ فناوری جستجوی وب ایجاد گردید. اینترنت به تدریج در دهه ۱۹۹۰، تبدیل به کارایی هزینه و سهل الوصول برای سازمانها به منظور ارتباط مستقیم با شهروندان و ارائه حجم بالای اطلاعات به مردم گردید(Stauffacher,2002,p.8).

از سویی دیگر سه رویداد مهمی که نقش بسزایی در تاریخچه دولت الکترونیک بازی می کند و مربوط به پروژه سیستمهای اطلاعات شهری می شود، بدان اشاره خواهد شد. این پروژه ها در بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین توسط تیمهایی که از چند رشته بهره می گرفتند، اجرا گردید.

این پروژه اولین، بزرگترین و نظامندترین مطالعه تجربی در زمینه خط مشی و پیامدهای مرتبط با کاربری کامپیوتر در سازمانهای خدماتی پیچیده محسوب می شد. این پروژه در واقع فرآیندهای سیاسی و اجتماعی مستمری که در بحث فناوری تأثیر گذار هستند که گه گاهی توسط محیط پیرامون تحت کنترل و شکل گیری می باشند را روشن ساخت. این محققان رویکردی تئوری سیستمهای باز فناوری و محیط را اختیار کردند و بر تعامل مستمر بین سازمانهای دولتی و محیط های خارجی و داخلی شان تأکید نمودند. آنها به این نتیجه رسیدند که کامپیوتری کردن باعث تقویت قدرت و تأثیر عوامل و گروه هایی که قبلا بیشترین منابع و قدرت را در سازمانها در اختیار داشتند، می شود(Yildiz,2007,p.649).

دومین رویداد در سال۱۹۸۵، انجمن ملی مدارس اداره امور دولتی پیشنهاد داد که در جهت کامپیوتری کردن، بایستی ابتدا مهارتهای مرتبط با آن آموزش داده شود. این مهارتها بایستی از طریق اداره کل اداره امور دولتی تحت قالب برنامه هایی، به مرحله آموزش گذاشته شود. این پیشنهادات شامل ارائه یک رشته ی سیر تحول کامپیوتر بصورت اجباری برای تمام دانش آموزان، یک رشته کاربردهای کامپیوتر به صورت برای تمام دانش آموزش، تمرکز مدیریت اطلاعات در چند دانشگاه و یکپارچگی مهارتها و دانش کامپیوتر در رشته های اداره امور دولتی می باشد(Yildiz,2007,p.649).

سومین رویداد، تحت مقاله ای در سال ۱۹۸۶ توسط بزمن۴ و برت اشنایدر در مجله اداره امور عمومی[۴] به چاپ رسید. این مقاله در واقع سرآغازی در رابطه با کاربرد اینترنت و وب بود و در نهایت مفهوم تکامل یافته دولت الکترونیک در این مقاله ظهور پیدا کرد. تا قبل از آن، فناوری اطلاعات در دولت به طور ابتدایی در بخش های داخلی و مدیریتی کاربرد داشت.

بعلاوه با ظهور شبکه ارتباطاتی جهانی[۵] و همچنین نقش فناوری اطلاعات در تحول دولت در دهه ۱۹۹۰ طبق گزارش مجله عملکرد ملی[۶] در سال ۱۹۹۶ حرکتی به سوی«دولت بازآفرین»[۷] صورت پذیرفت. تصویب برخی قوانین بسیار مهم در طول این دهه از تحول و کاربری فناوری اطلاعات در دولت حمایت و پشتیبانی کرد. در سال ۱۹۹۵ اصلاح قانون کاهش تشریفات اداری(کاغذ بازی) سال ۱۹۸۰، رهنمودی برای سرمایه گذاری فناوری اطلاعات در دولت و تشویق و ترغیب تسهیم اطلاعات در بین دستگاه ها انجامید. قانون آزادی الکترونیکی اطلاعات ۱۹۹۶، قوانین را برای صدور و دسترسی عموم به آرشیوهای الکترونیکی دولتی هموار نمود. در سال ۱۹۹۶  قانون اصلاح فرصت کاری و مسئولیت فردی دستگاه های خدمات اجتماعی را به آزمودن و اجرای تعهدات اجرایی دولت الکترونیک در سطوح بین دولتی ملزم نمود. در سال ۱۹۹۶، قانون تحول مدیریت فناوری اطلاعات به عنوان سرآغازی در جهت ایجاد شرایطی برای مدیران فناوری اطلاعات در سازمان محسوب شد تا در مورد سرمایه گذاری فناوری در دولت و یکپارچگی فناوری اطلاعات در فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیک اقدامات صورت گیرد(libid,p.649).

در ماه مارس سال ۲۰۰، سران دولتهای اروپایی در لیسبون پرتغال گرد هم آمدند تا در مورد اقتصاد دانایی محور در افق سال ۲۰۱۰ به بحث و گفتگو بنشینند. این استراتژی دارای توانایی رشد اقتصادی مناسب با مشاغل و پیوستگی اجتماعی بیشتر می باشد و همچنین محیط زیست را نیز مدنظر قرار می دهد. لذا در این راستا استراتژیی تدوین که به استراتژی لیسبون معروف گردید. ابعاد این استراتژی شامل موارد زیر می باشد:

ایجاد جامعه ای اطلاعاتی برای همه( تحت موضوع طرح اروپایی الکترونیک)

توسعه مناطق اروپایی به منظور خلاقیت، نوآوری و تحقیق و توسعه

آزادسازی( تکمیل بازار منفرد، کمک های دولت و خط مشی رقابتی)

ساخت صنایع شبکه ای(در ارتباطات از راه دور، تسهیلات زندگی و حمل و نقل)

ارائه خدمات مالی یکپارچه و کارا

بهبود محیط بنگاهی( تحت چارچوبی منظم و قاعده مند)

افزایش ظرفیت های اجتماعی

ارتقاء توسعه پایدار(IDABC,2005,p.6).

همچنین، اولین وب سایت دولتی ۹در سال ۲۰۰۰ توسط دولت آمریکا راه اندازی شد تا شهروندان از طریق آن بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد شیوه ارایه خدمات توسط دولت آمریکا مطرح نمایند. تمام این اقدامات قانونی در تصویب قانون دولت الکترونیک در سال ۲۰۰۱ به اوج خود رسید. قانونی که زیر ساخت های مالی و سازمانی را برای اجرایی کردن دولت الکترونیک فراهم نمود.

اما حادثه غم انگیز ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، باعث تغییر تفکر عده ای در درک دولت الکترونیک از ابزاری برای افزایش آسودگی تدارک خدمات عمومی، تحول تسهیلات اداره امور دولتی و مشارکت بیشتر مردم سالارانه به سوی ابزاری در جهت دفاع در مقابل تهدیدات تروریستی صورت گرفت(Halchin,2004,p.407). در طول تغییرات بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، تمایل دولت بیشتر به سوی ارتقاء و افزایش تسهیم اطلاعات دولتی در مقابل حملات تروریستی، ارتقاء کمی و توجه به تجزیه و تحلیل داده های واقعی کاهش محافظان در قبال جمع آوری، یکپارچگی و وساطت سیستم اطلاعات شخصی و خصوصی، حتی از بخشهای خصوصی، ایجاد فهرستی جدید از طبقه بندی اطلاعات، مثل، «حساس اما نه محرمانه» و«اطلاعات بحرانی» سوق پیدا کرد. بعلاوه با تمام این تغییرات، سیستم های دولت الکترونیک و زیر ساخت های مرتبط با آن به طور بالقوه مورد هدف تروریست ها قرار گرفت(Yildiz,2007,p.649).

۲-۱-۳ تعاریف دولت الکترونیک

در مراجع، تعاریف بسیاری از دولت الکترونیک اراده شده است که هریک از آنها برخی از جنبه ها و وجوه آن را آشکار می سازد. برخی از مهمترین تعاریف دولت الکترونیک عبارتند از:

دولت الکترونیک به معنای کاربرد تکنولوژی بویژه فناوری مبتنی بر وب در جهت ارتقاء دسترسی به اطلاعات و خدمات عمومی می باشد(Brown&Brudney,2001,p.2).

استفاده و کاربرد آسان از فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتریان در طول هفته و در طول ۲۴ ساعت شبانه روز می باشد. مشتری می تواند یک شهروند، واحدی تجاری یا حتی دیگر دولت ها باشد(Duffy,2000,p.4).

دولت الکترونیک ارتباط بین دولت ها مشتریانشان( بخش تجاری، دولتها دیگر و شهروندان) و تهیه کنندگان خود( بخش تجاری، دولت های دیگر و شهروندان) از طریق استفاده از ابزارهای الکترونیکی می باشد(Means& Schnider,2000,p.3).

استفاده دولت( حکومت) از فناوری به خصوص فناوری ارتباطات و اطلاعات به منظور ارتقاء دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات دولتی به مردم، شرکاء تجاری، کارمندان و دیگر دستگاه ها و دولت ها یا بهینه سازی مستمر ارائه خدمات، مشارکت و حکمرانی از طریق دگرگونی و تحول ارتباطات داخلی و خارجی توسط فناوری، اینترنت و رسانه های جدید تعبیر می شود (Ghayur,2007,p.1).

دولت الکترونیک یک سیستم پیچیده اجتماعی- فنی می باشد که نیازمند سطح بالایی از بلوغ مهارتها و چارچوبهای خط مشی و قانونی و همچنین نیازمند تأکید ویژه بر شرایط فرهنگی- اجتماعی دارد(Lan&et al, 2008,p.88).

اگرچه یک تعریف کامل از دولت الکترونیک وجود ندارد، اما بعضی از ویژگی های آن به این موضوع اشاره می کنند که دولت الکترونیک به طور بالقوه ای سعی در قطع مرزهای جغرافیایی، سازمانی و رشته ای دارد(Holden & et al, 2003,p.5). دولت الکترونیک در واقع تنها به معنای استفاده و کاربرد از فناوری ارتباطات و اطلاعات نمی باشد، بلکه روشی برای مهندسی مجدد فرآیندها و بهبود ارائه خدمات در سطوح مختلف می باشد(Gunter,2006,p.362;Anderson&Henriksen,2006,p.238).

به عنوان تعریف در نظر گرفته شده برای برآوردن منظور این پژوهش، دولت الکترونیک به طور ساده و جامع به معنای«تحویل الکترونیکی و متنوع اطلاعات و خدمات دولتی، در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته، از طریق شبکه های کامپیوتری همچون، اینترانت، اکسترانت و اینترنت و توسط دولت به شهروندان، شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی، کارکنان دولت و سایر سازمانهای دولتی» بکار رفته است(Norris& et al, 2001,p.3).

E-Commerce

e-mail

News Group

Bozeman and Bretschneider

Public Administration Review

World Wide Web

Nation Performance review

Reinventing Government

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم تعامل پذیری، تعامل پذیری دولت الکترونیک و روشهای دستیابی به آن و بررسی چارچوب‌های مطرح برای تعاملات الکترونیکی
  • تحقیق دولت الکترونیک و سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران
  • تحقیق دولت الکترونیک، خدمات عمومی الکترونیک و اعتماد عمومی و انواع ، سطوح ، ابعاد و ارتباط آن با خدمات عمومی الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.