تحقیق دیدگاه‌های جامعه‌شناختی تعدد زوجات و نظریه سرمایه‌های فرهنگی پیر بوردیو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه‌های جامعه‌شناختی تعدد زوجات  و نظریه سرمایه‌های فرهنگی پیر بوردیو  دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ دیدگاه‌های جامعه‌شناختی تعدد زوجات    ۴
۱-۱-۱ دیدگاه کارکردگرایی    ۴
۱-۱-۲ مکتب ساخت گرایی    ۶
۱-۱-۳ مکتب تضاد یا دیالکتیک    ۸
۱-۱-۴ مکتب کنش متقابل نمادین    ۹
۲-۲) نظریه فرهنگی    ۱۰
نظریه سرمایه‌های فرهنگی پیر بوردیو    ۱۰
تحلیل سرمایه در نگاه بوردیو سه وجه دارد:    ۱۴
سرمایه فرهنگی در حالت تجسم یافته یا ذهنی:    ۱۵
سرمایه فرهنگی در حالت عینیت یافته    ۱۸
سرمایه فرهنگی در شکل نهادینه شده    ۱۹
۲-۳جمع بندی    ۲۳
۲-۱پیشینه تحقیق    ۲۶
۲-۱-۱ پژوهش‌های انجام‌شده در داخل کشور    ۲۶
پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه سرمایه فرهنگی    ۲۶
پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه تعدد زوجات    ۳۰
۲-۱-۲ پژوهش‌های انجام‌شده در خارج از کشور    ۳۵
۲-۱-۳ نقد و بررسی مطالعات پیشین    ۳۶
منابع و مآخذ    ۳۹
فهرست منابع فارسی    ۳۹
فهرست منبع انگلیسی:    ۴۲

 

منابع

-توسلی، غلامعباس. (۱۳۷۴). نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: انتشارات سمت

-توسلی، غلامعباس. (۱۳۸۳). تحلیلی از اندیشه پی یر بوردیو درباره فضای منازعه آمیز. فصلنامه علوم اجتماعی، دورهٔ جدید، شماره ۲۳

–                  ،۱۳۷۹، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات سمت

-منادی، مرتضی. (۱۳۸۵). جامعه‌شناسی خانواده (تحلیل روزمره‌گی و فضای درون خانواده). تهران: انتشارات دانژه

-منادی، مرتضی. (۱۳۸۳). تأثیر تصورات و تعاریف مشابه زوجین در رضایت از زندگی زناشویی از دیدگاه زنان. فصلنامه مطالعات زنان.دوره دوم، شماره ۴

روح الامینی، محمود (۱۳۶۵). زمینه فرهنگ شناسی، تهران: انتشارات عطار

-سگالن، مارتین. (۱۳۸۷). جامعه‌شناسی تاریخی خانواده.ترجمه حمید الیاسی. تهران: نشر مرکز

-ستوده، هدایت ا…(۱۳۸۰) آسیب‌شناسی اجتماعی،تهران آوای نور

-گیدنز، آنتونی. (۱۳۷۸). مبانی جامعه‌شناسی. تهران: نشر نی

-.                   (۱۳۷۶). جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نی

-بداغی، فاطمه. ۱۳۸۷٫ ازدواج مجدد در کشورهای اسلامی. فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان. سال دهم، شماره ۴۰

-تقوی، نعمت‌الله. (۱۳۷۶). جامعه‌شناسی خانواده. تهران: چاپ پیام نور

-بوردیو، پی (یر. (۱۳۸۴). نظریه کنش. ترجمه مرتضی مردی‌ها. تهران: نشر نقش و نگار

– حسینی، سید احمد. (۱۳۸۹) بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با ساختار خانواده مورد مطالعه منطقه ۳ تهران و شهرستان طبس

– خمامی زاده، فرهاد. ۱۳۸۷٫ شناسایی تعدد زوجات در کشورهای دارای نظام تک همسری. اندیشه، شماره ۷

– شارع پور، محمود. غلامرضا، خوش فر. (۱۳۸۱). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان. فصل‌نامه علوم اجتماعی. شمارهٔ ۲۰

-صفری، میترا. بهروز، یزدان پناه،. ۱۳۸۶٫ چندهمسری و برخی عوامل مرتبط با آن در خانواده‌های استان کهکیلویه و بویراحمد. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. شماره ۴

– عارف نظری، مسعود. محمدعلی،مظاهری.۱۳۸۴٫ سبک‌های دل‌بستگی و شیوه همسرگزینی (چندهمسری- تک همسری). فصلنامه خانواده پژوهی.سال اول، شماره ۴

-فاضلی، محمد. (۱۳۸۲). مصرف سبک زندگی. تهران: نشر صبح صادق

-هینیک، ناتالی. (۱۳۸۴). جامعه‌شناسی هنر. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: نشر آگه

-آراسته، راضیه. خدیجه، سفیری. (۱۳۸۶). بررسی رابطه سرمایه اقتصادی زنان با نوع روابط همسران در خانواده. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه الزهرا

۱ دیدگاه‌های جامعه‌شناختی تعدد زوجات

۱-۱-۱دیدگاه کارکردگرایی

«کارکردگرایی به عنوان نظریه‌ای جا افتاده در جامعه‌شناسی قرن بیستم مشهور است و از نظر سوابق تاریخی تقریباً از اندیشه‌های تمامی بنیان‌گذاران متفکر اجتماعی مغرب زمین بهره گرفته است. بنیان‌گذار کارکردگرایی بر این واقعیت استوار است که کلیه سنن و مناسبات و نهادهای اجتماعی دوام و بقایشان به کار یا وظیفه‌ای بستگی دارد که در نظام یعنی کل بر عهده‌دارند» (توسلی۱۱،۱۳۸۰).

کارکردگرایی بینشی است در انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی معاصر غرب که پدیده اجتماعی را با توجه به کارکرد و عمل آن‌ها مطالعه می‌کند و بدین وسیله سودمندی و وظیفه آن‌ها را نشان می‌دهد. این مکتب جامعه را در یک واحد کل تلقی می‌کند و وظیفه و نقش هر یک از اجزا با عناصر تشکیل دهنده کل را در بقاء یا ادامه حیات و انطباق آن با کل مورد مطالعه قرار می‌دهد و کارکردگرایی بر این اصل مبتنی است که جامعه با یک ارگانیسم زنده که عناصر مختلف آن همگی در تأمین حیات مجموعاً سهیم‌اند قابل مقایسه است.

«مجموع نقش‌های افراد، نهادها و گروه‌ها را تشکیل می‌دهند. کارکردگرایی به تعادل اجتماعی معتقد است و به لحظه معینی از وضع سازمان و کارکرد جامعه و نهادهای اجتماعی مانند خانواده و خویشاوندی و ازدواج توجه نشان می‌دهند و عامل زمان و دگرگونی‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرند» (تقوی۲۰،۱۳۷۶).

«خانواده از دیدگاه کارکردگرایی پدیده و نهاد ویژه‌ای است که وجود آن همچون نهادها و پدیده‌های دیگر جامعه ضروری است (ضرورت کارکردی) در این مکتب اهمیت خاص مفهوم خانواده را باید در وظیفه متعادل کننده آن در اجتماع وسیع‌تر جستجو کرد (تعادل اجتماعی) خانواده فرد را به ساخت اجتماعی بزرگ‌تر ربط می‌دهد و اجتماع زمانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که خواسته‌ها و نیازهای آن مانند نیاز به «جا مانده است» به تولید و توزیع غذا حمایت جوانان و پیران و ضعفا و زنان، پذیرش قانون اجتماعی کردن کودکان و… برآورده شود و انگیزه افرادش تأمین احتیاجات جامعه باشد» (همان،۲۱)

اصول موضوعه کارکردگرایی

«- وحدت کارکردی: که عبارت از یکپارچگی و هماهنگی همه عناصر سازنده نظام اجتماعی که اختلاف همیشگی را کنار می‌گذارند زیرا که حل آن‌ها ناممکن است.

– عمومیت کارکردی :یعنی نه فقط همه چیز در کل به خوبی کار می‌کند، بلکه عموم چیزها در داخل این کل کاری به عهده دارند، یعنی همه چیز در داخل نظام جامعه کارکردی است.

– ضرورت کارکردی:معنای این نیاز نظام به تمام کارکردهایی است که توسط عناصر متشکله آن انجام می‌شود و نمی‌توان از آن صرف نظر کرد چون هر کارکردی در رابطه با سایر کارکردها به حفظ وضع موجود کمک می‌کند» (توسلی۲۱،۱۳۸۰).

تطبیق دیدگاه کارکردگرایی با چند همسری

کارکردهای پنهان و مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام:

محبوبیت ازدواج نزد خداوند

ازدواج پیمانی مقدس است

ازدواج فضیلت بخش عبادت‌ها و اعمال

ازدواج مایه برکت و موجب خیر

ازدواج سیره عمل انبیاء و اولیای دین

کارکردهای آشکار و نامناسب تعدد زوجات

از نظر روحی: روابط زناشویی منجر به امور مادی (تماس‌های بدنی و حمایت‌های مالی) نیست. بلکه آنچه عمده و اساس امور معنوی (عشق، عاطفه، احساسات) می‌باشد و عشق هم تجربه بردار نیست و یکه شناس است و شریک نمی‌پذیرد ولی با تعدد زوجات از نظر روحی و عاطفی و احساسی زن اول دچار کمبود عاطفی از طرف شوهر می‌شود.

از نظر تربیتی: برای زن دشمنی بالاتر از «هوو» وجود ندارد. چند همسری زنان را به قیام و اقدام علیه یکدیگر و احیاناً علیه شوهر وا می‌دارد. محیط خانواده را که باید محیط صفا و صمیمیت باشد، به میدان جنگ و کانون انتقام و کینه تبدیل می‌کند. این دشمنی از مادر به فرزندان نیز سرایت می‌کند و محیط خانواده را که باید الهام بخش مهربانی به کودکان باشد، درس آموز نفاق می‌گردد.

از نظر اخلاقی: از نظر اخلاقی عده‌ای می‌گویند اجازه تعدد زوجات اجازه شهوت و شره است. به مرد اجازه می‌دهد هواپرستی کند. اخلاق ایجاب می‌کند که انسان شهوات خود را به حداقل ممکن تقلیل دهد. زیرا مقتضای طبیعت آدمی این است که هر اندازه جلوی شهوت را باز گذارد رغبت و تمایلش فزونی می‌گیرد و آتش شهوتش مشتعل‌تر می‌گردد. اخلاق اسلامی بر این پایه نیست. از نظر اسلام اخلاق با افراط در شهوت‌رانی ناسازگار است.

۴- از نظر حقوقی: به موجب عقد ازدواج هر یک از زوجین به دیگری تعلق می‌گیرد و از آن او می‌شود. حق استمتاعی که هر کدام نسبت به دیگری پیدا می‌کنند از آن جهت است که منافع زناشویی طرف را به موجب عقد ازدواج مالک شده است. از این رو در تعدد زوجات آن که ذی‌حق است زن سابق است. معامله‌ای که میان مرد و زن دیگری صورت می‌گیرد در حقیقت معامله «فضولی» است زیرا کالای مورد معامله یعنی منافع زناشویی مرد قبلاً به زن اول فروخته شده و جزء مایملک او محسوب می‌شود. پس آن کس که در درجه اول باید نظرش رعایت شود و اجازه او تحصیل گردد زن اول است. بنابراین زن دوم و سوم و چهارم گرفتن درست مثل این است که شخصی یک بار مال خود را به شخص دیگر بفروشد و همان مال فروخته شده را برای نوبت دوم و سوم و چهارم به افراد دیگر بفروشد. صحت چنین معامله‌ای بستگی دارد به رضایت مالک اول و دوم و سوم و اگر عملاً شخص فروشنده مال مورد نظر را در اختیار افراد بعدی قرار دهد قطعاً مستحق مجازات است.

۱-۱-۲ مکتب ساخت گرایی

استفاده از مفهوم ساخت در تاریخ اندیشه جامعه شناسی به قرن نوزدهم باز می‌گردد، در این قرن بسیاری از جامعه شناسان و مردم شناسان در مباحث مربوط به وحدت و تمامیت پدیده‌های اجتماعی، مفهوم ساخت را به صورت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دادند چنان که نخستین بار، امیل دورکیم از ساخت زیست شناسی گروه سخن می‌گوید و مارکس بحث روساخت (روبنا) و زیر ساخت (زیربنا) را مطرح می‌کند.

«در فرانسه قبل از جنگ جهانی دوم نیز مکرر از اصطلاحات ساخت گرایی سخن به میان می‌آید. در چند دهه اخیر استفاده از این مفهوم با تأکید خاصی از سر گرفته شد به دنبال نظریات رادکلیف براون در انگلستان و شاگرد وی مایوفسنز در کتاب ساخت اجتماعی، مردم شناسان دیگری نظیر فرچ (از پیروان مالینوفسکی) مورداک و افراد دیگری مانند مرتن، شلر، لویی پارسنز که نظرات مردم شناسان انگلیسی را در آمریکا دنبال کردند هر یک مفهوم ساخت را به صورت‌های مختلفی به کار گرفتند. در این میان نظرات لوی اشتراوس در چند دهه اخیر اهمیت و برجستگی خاصی پیدا کرده است و جایگاه ساخت گرایی در بین سایر مکاتب و نظریه‌ها تثبیت شده است»(توسلی۱۳۴،۱۳۸۳).

مفهوم ساخت

«به نظر اشتراوس ساخت عبارت است از (ترکیب خاص همبستگی اجزای یک مجموعه با هدف معین) مانند ساخت بدن انسان که اجزای آن با هم همکاری دارند. از دیدگاه اشتراوس ساخت دارای سه خصلت اساسی است:

همچون منظومه یا نظامی است که دگرگونی هر جزء آن موجب دگرگونی اجزاء می‌شود.

همچون منظومه می‌تواند به صورت نمونه‌های فراوان دیگری از خود تجلی کند.

ساخت خاصیت پیش بینی داد، یعنی بر این اساس می‌توان پیش بینی کرد که اگرچه در یک یا چند ساخت تغییراتی پدید آید، در کل ساخت چه واکنشی پدید می‌آید؛ و به عقیده مرتن، هر جزء از ساخت اجتماعی در بقاء و دوام کل نظام دخالت دارد و در عین حال هر جزء در بقاء و ثبات جزء یا اجزاء دیگر موثر است» (همان،۴۱).

تطبیق چند همسری با مکتب ساخت گرایی

یکی از عواملی که ساخت جامعه را سخت تحت تأثیر قرار می‌دهد، فزونی تعداد زنان آماده ازدواج نسبت به تعداد مردان آماده ازدواج است.

این عامل نه تنها مجوزی برای تعدد است بلکه حقی برای زن و وظیفه‌ای برای مرد در این زمینه ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر باشد کثرت تلفات مردان، از جمله در جنگ‌ها، تصادفات، غرق شدن‌ها، برق گرفتگی‌ها و …و به اضافه آمار زنان طلاق گرفته است.

مقاومت مردان در برابر بیماری‌ها کمتر از زنان است.

دوره بلوغ دختران قبل از پسران است و عملاً در اکثریت ازدواج‌ها سن متوسط مردان پنج سال بیشتر از زنان است.

نتیجه این مقدمات یعنی فزونی آمار زنان و حق طبیعی تأهل برای همه این می‌شود که، اگر تنها تک همسری صورت قانونی داشت باشد، عملاً گروه زیادی از زنان از حق تأهل محروم می‌مانند. پس بنابراین تعدد زوجات یکی از راه‌هایی است که می‌تواند توازن نسبی بین زنان آماده ازدواج و مردان آماده ازدواج برقرار نماید.

برخی از غربی‌ها مانند برتراند راسل پیشنهادی برای حل این مشکل داده‌اند و می‌گویند: «برای این که زنان از داشتن فرزند محروم نمانند، می‌توانند با شکار مردان متأهل، فرزندان بی پدر به وجود آورند و البته چون در ایام نگهداری کودک محتاج کمک مادی مرد است، دولت جانشین پدر می‌شود و به آنان کمک اقتصادی می‌کند.» نظریه برتراند راسل احتیاج زن به تأهل را فقط از ناحیه جنسی و اقتصادی و داشتن فرزند تأمین می‌کند. در حالی که زن علاوه بر نیاز جنسی و اقتصادی نیازمند عواطف صمیمانه مرد و فرزند نیازمند صمیمانه پدر است.

۱-۱-۳ مکتب تضاد یا دیالکتیک

«اصحاب این مکتب جامعه را به عنوان عرصه تضادها و مبارزات طبقاتی دانسته و در تحلیل خود از مسائل اساسی از قبیل حاکمیت (قدرت، استعمار، کنترل، خفقان، تقسیم کار، توزیع نامساوی امکانات اقتصادی و تغییر و دگرگونی‌های اساسی بحث می‌کنند. صاحب نظران اصلی این مکتب اصل تضاد را در جامعه پذیرفته و معتقدند که جامعهٔ طبقاتی اصالتاً بر تضاد و رقابت استوار است و نظام اجتماعی و ارزش‌های موجود توسط زور و قدرت بر افراد جامعه تحمیل شده است» (ادیبی، انصاری۱۰۶،۱۳۸۵)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.