تحقیق دیدگاه اندیشمندان ریاضی درباره تأثیر ریاضیات بر مهارت‌های زندگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه اندیشمندان ریاضی درباره  تأثیر ریاضیات بر مهارت‌های زندگی دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول    ۶
نظریات در مورد مطالعه ریاضی    ۶
۱-۱٫ نظریات    ۷
۱-۱-۱٫  مهارت تفکر:    ۷
برخی از ویژگی‌های افراد متفکر:    ۱۰
۱-۱-۲٫ مهارت حل مسأله:    ۱۱
برخی از ویژگی‌های افراد فاقد توان حل مسأله:    ۱۱
۱-۱-۳٫ مهارت تصمیم گیری:    ۱۱
۱-۲٫ پیشینه‌ی تحقیق:    ۱۲
فاطمه السادات آقایی میبدی    ۱۲
جینالو درودگر    ۱۳
افسانه حیدری    ۱۳
فصل دوم    ۴
تأثیر ریاضیات بر مهارت‌های زندگی    ۴
۲-۱٫ واژه ریاضیات    ۱۵
۲-۲٫  اهمیت ریاضی در زندگی بشر    ۱۷
۲-۳٫ در باب ریاضیات و واقعیت    ۱۷
۲-۴٫ ریاضیات بستری مناسب جهت تقویت مهارت تفکر نقادانه    ۱۸
۲-۴-۱٫ تفکر نقادانه    ۱۹
۲-۴-۲٫ استدلال    ۲۰
۲-۴-۳٫ اثبات    ۲۱
۲-۴-۴٫  قلمرو پیش از اثبات    ۲۲
۲-۴-۵٫ نظرات پیاژه و اینهلدر پیرامون توسعه‌ی مهارت استدلال هندسی در دانش‌آموزان    ۲۳
۲-۴- ۶٫  نتیجه‌گیری از بحث ریاضیات    ۲۳
۲- ۵٫ تفکر خلاق    ۲۴
۲- ۵- ۱٫  ارزیابی تفکر خلاق    ۲۵
۲- ۵-۲٫ آزمون نقاشی    ۲۶
۲- ۶٫ الکساندر یاکووله ویچ خین چین    ۲۶
۲-۶-۱٫  پرورش اندیشه    ۲۸
۲- ۶-۲٫ جنبه‌های اخلاقی و تربیت میهن دوستی    ۳۹
۲-۷٫ افلاطون    ۴۴
۲- ۸٫  روبن هرش    ۴۷
۲- ۹٫ ابو زید عبدالرحمن بن محمدبن خلدون  هضرمی    ۵۲
۲- ۱۰٫ آیت اله حسن حسن زاده‌ی آملی    ۵۲
۲- ۱۱٫ آیت اله عبداله جوادی آملی    ۵۴
۲- ۱۲٫ استاد داوود صمدی آملی    ۵۴
۲- ۱۳٫ گاد فری هرولد هاردی    ۵۵
۲- ۱۴٫ رنه دکارت    ۵۶
۲-۱۵٫ جان دیویی    ۵۷
۲- ۱۶٫ و. ف. کانل    ۵۷
۲- ۱۷٫ اریک تمپل بل    ۵۸
۲- ۱۸٫ادوارد لی ثوراندایک    ۵۹
۲- ۱۹٫ وینچ    ۶۰
۲- ۲۰٫ بنجامین بلوم    ۶۰
۲- ۲۱٫ فیثاغورس    ۶۰
۲- ۲۲٫ اقلیدوس اسکندرانی    ۶۱
۲- ۲۳٫ دزموند برومز    ۶۱
۲- ۲۴٫ تئونی پاپاس    ۶۱
۲- ۲۵٫ مارکوس اورلیوس آگوستینوس    ۶۱
۲- ۲۶٫ یوهان فردریش هربارت    ۶۲
۲- ۲۷٫ رابرت مینارد هوچینز    ۶۲
۲- ۲۸٫ جان لاک    ۶۲
۲- ۲۹٫ ژآن‌هانری پستالوزی    ۶۳
۲- ۳۰٫ هربرت اسپنسر    ۶۳
۲- ۳۱٫ باروخ اسپینوزا    ۶۴
۲- ۳۲٫ گودفریدویلهم فون لایب نیتز    ۶۴
۲- ۳۳٫ ایسیدورآگوست ماری فرانسیس خاویر کنت    ۶۴
۲- ۳۴٫ رابانوس موروس    ۶۵
۲- ۳۵٫ کی روف    ۶۵
۲- ۳۶٫ لوبوویه دو فونتنل    ۶۵
۲- ۳۷٫ فردریک مایر    ۶۶
۲- ۳۸٫ جان درایدن    ۶۷
۲- ۳۹٫ رولف والدو امرسن    ۶۷
۲- ۴۰٫ فیلیکس کلاین    ۶۷
۲- ۴۱٫ پیر دو فرما    ۶۷
۲- ۴۲٫ آگوستوس دی مورگان    ۶۷
۲- ۴۳٫ آنه ماری شیمل    ۶۸
۲- ۴۴٫ جرالد لی گوتک    ۶۸
۲-۴۵٫ برتراند آرتور ویلیام راسل    ۶۸
۲-۴۶٫ سر کارل ریموند پوپر    ۶۹
۲- ۴۷٫ دکتر علی اکبر شعاری نژاد    ۷۱
۲-۴۸٫ پرویز شهریاری    ۷۱
۲-۴۹٫ ژاک سالومون آدامار    ۷۲
۲-۵۰٫  دکتر ابوالفضل رفیع پور    ۷۲
۲-۵۱٫  لین آرتور استین    ۷۴
۲-۵۲٫ دکتر  سعید علیخانی    ۷۴
۲-۵۳٫ دکتر بیژن ظهوری زنگنه    ۷۶
۲-۵۴٫ دکتر غلامرضا دانش ناروئی    ۷۶
۲-۵۵٫  داود شالگردی    ۷۹
۲-۵۶٫ علامه سید محمد حسین طباطبایی    ۸۱
منابع و ماخذ    ۱۰۰

منابع

پاشا، عین اله … ]و دیگران[، (۱۳۷۹): فرهنگ ریاضیات، انتشارات مدرسه، تهران.

خورشیدی، عباس…]و دیگران[، (۱۳۸۹): مهارت‌های زندگی، انتشارات یسطرون، تهران، چاپ اول، ج (۲).

صمدی آملی، داوود، (۱۳۸۳): شرح مراتب طهارت، انتشارات نشرالسجاد، چاپ هفتم، ج (۱).

شادمان، ارسلان، (۱۳۸۹): انفجار ریاضیات (انجمن ریاضی فرانسه)، انتشارات فاطمی.

کلاین، موریس، (۱۳۸۸): نقش ریاضیات در فرهنگ غرب، مترجم محمد دانش، انتشارات علمی و فرهنگی.

شعاری نژاد، علی اکبر، (۱۳۸۶): فلسفه‌ی آموزش و پرورش، انتشارات امیر کبیر، چاپ هشتم.

شهریاری، پرویز، (۱۳۶۴): آشنایی با ریاضیات، انتشارات رامین، تهران، چاپ اول، ج (۴).

شهریاری، پرویز، (۱۳۸۰): فلسفه، اخلاق و ریاضیات، انتشارات پژوهنده، تهران، چاپ نخست.

طباطبایی، علامه سید محمد حسین، (۱۳۷۳): بررسی‌های اسلامی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

فرزان، مسعود … ]و دیگران[، (۱۳۸۰): ریاضی سال سوم راهنمایی، انتشارات آموزش و پرورش.

انس، جولیا، (۱۳۸۸): درآمدی بر افلاطون، مترجم: ابوالفضل حقیری قزوینی،انتشارات امیرکبیر، تهران.

امید، مسعود، (۱۳۸۱): درآمدی بر فلسفه‌ی ریاضی دیدگاه‌ها و برهان‌ها، انتشارات یاس نبی، تبریز.

بارکر، استیفن، (۱۳۴۹): فلسفه‌ی علم ریاضیات، مترجم: احمد بیرشک، انتشارات خوارزمی.

بدیعی، محمد، (۱۳۸۶): گفتگو با علامه، قم.

برومز، دزموند، (۱۳۸۲): آموزش ریاضی به کودکان دبستانی، مترجم: محمدرضا کرامتی، انتشارات رشد، تهران.

پاپاس، تئونی، (۱۳۸۸): افسون ریاضیات، مترجم: عباس علی کتیرایی، انتشارات مازیار، تهران.

کانل، و.ف، (۱۳۶۸): تاریخ آموزش و پرورش در قرن بیستم، مترجم: حسن افشار، انتشارات نشر مرکز، چاپ اول.

کنفورث، موریس، (۱۳۵۸): امپریسم و منطق، انتشارات گام.

گاد فری هرولد، هاردی، (۱۳۸۵): دفاعیه‌ی یک ریاضیدان، مترجم: سیامک کاظمی، انتشارات علمی فرهنگی تهران.

گوتک، جرالد ال، (۱۳۸۸): مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، مترجم: دکتر محمد جعفر پاک سرشت، انتشارات سمت، چاپ هشتم.

مایر، فردریک، (۱۳۷۴): تاریخ اندیشه‌های تربیتی، مترجم علی اصغر فیاض، انتشارات سمت، چاپ اول، ج (۱).

مایر، فردریک، (۱۳۷۴): تاریخ اندیشه‌های تربیتی، مترجم علی اصغر فیاض، انتشارات سمت، چاپ اول، ج (۲).

مصلحیان، محمد صال، (۱۳۸۴): فلسفه‌ی ریاضی (فصل یازدهم)، انتشارات واژگان خرد، چاپ اول.

نقیب زاده، میر عبدالحسین، (۱۳۸۸): نگاهی به فلسفه‌ی آموزش و پرورش، انتشارات طهوری، چاپ ۲۴٫

ویت، جرمی، (۱۳۸۷): گردش در دنیای فلسفه، مترجم: رضا بهار، انتشارات نشر قطره.

فصل اول:نظریات در مورد مطالعه ریاضی

یادم هست که در دوران دانش‌آموزی، علاقه‌ی خاصی به قضایا و فرمول‌های ریاضیات و هندسه داشتم (هنوز هم دارم!). هر مسأله‌ی قشنگی که می‌دیدم یادداشت می‌کردم و اصلاً سرم برای اینجور کارها درد می‌کرد. در هر محفلی همیشه چندتایی مسأله‌ی ریاضی قشنگ در ذهنم آماده داشتم؛ برای سنین مختلف از خردسالان و نونهالان گرفته تا سطح دانشگاه! اوایل فقط برایم نوعی علاقه و سرگرمی بود؛ ولی پس از مدتی احساس کردم که ظرایف و نکات دقیقی که در اثر این فرمول‌ها و قضیه‌های ریاضیات و هندسه بدان دست می‌یابم، دارد روی دیدگاهم راجع به زندگی اثر می‌گذارد. یادم هست که با همکلاسیهامان چقدر بحث می‌کردیم و من احساس می‌کردم که این فرمول‌ها و قضیه‌ها نه فقط روی درک ریاضیات و هندسه، که حتی در بینش فلسفی هم تأثیر می‌گذارد. احساس می‌کردم که اگر کسی این مفهوم‌ها را عمیقاً درک کند، دنیا را یک جور دیگر نگاه می‌کند. از طرفی، این قضیه‌ها نردبانی بود برای رفتن به مفاهیم بالاتر، حل مسائل مشکلتر و دیدن دنیا از زاویه‌ای دیگر. انگار آدم همه چیز را با تار و پودش می‌بیند؛ و صد البته من هرگز نتوانستم مقدار زیادی از این مسیر وسوسه انگیز بی انتها را طی کنم. حالا با حسرت به فرصت‌های از دست رفته‌ی پشت سر خودم نگاه می‌کنم، آهی عمیق می‌کشم و از شما می‌پرسم: «راستی، دوست نداری دنیا را یک جور دیگر نگاه کنید؟!» (حاجیانی، ۱۴،۱۳۸۷)

نظریات فراوانی در رابطه با مطالعه‌ی ریاضیات وجود دارد که می‌تواند در دیدگاه شما مؤثر واقع شود؛ پس باهم می‌خوانیم.

۱-۱٫ نظریات

۱-۱-۱٫  مهارت تفکر:

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد انسان در میان تمامی موجودات زمین برخورداری از نیروی تفکّر و مسئولیت ناشی از آن می‌باشد. زیرا با وجود تفکر و برخورداری از نیروی اراده و تصمیم گیری، مسئولیت

انتخاب و عمل بر عهده‌ی انسان گذاشته شده است و به هر میزان که بتوان از قدرت تفکر استفاده کرد، به همان نسبت پیشرفت، بهبود و رضایت در وضعیت زندگی انسان شکل می‌گیرد.

اهمیت فکر و تفکر به حدی است که خداوند متعال بارها در قرآن کریم تأکید و تکرار نموده و از انسان استفاده از قدرت فکر، عقل و تعقّل را خواسته است.

تفکر فرآیند شناختی است که در درون ذهن یا فعالیت‌های مغز پدید می‌آید. دیویی تفکر را جریانی مشتمل بر دو مرحله‌ی زیر می‌داند:

الف) مرحله‌ی ابتدایی: مرحله‌ی شک و ابهام است و زمانی است که انسان با یک موقعیت پیچیده روبرو و در صدد یافتن پاسخ مناسب برای آن است.

ب) مرحله‌ی انتهایی: در این مرحله فرد از شک در آمده و به نتیجه و جواب دست یافته است.

تفکر سازمان دادن و تجزیه و تحلیل و در نهایت ترکیب عوامل گوناگون با یکدیگر است. بدین ترتیب فرد متفکّر یا اندیشمند با نگریستن به پدیده‌ها و امور جاری زندگی و تجدید نظر مجدد درباره‌ی آن‌ها چیزهایی را می‌بیند که مردم معمولی نمی‌بینند. به بیان دیگر، فرد متفکّر می‌تواند از منابع و امکانات موجود ترکیبی بسازد که دیگران قادر به آن نیستند. (خورشیدی، ۱۳۹۰، ۹ و ۱۰)

برخی از ویژگی‌های افراد متفکر:

۱- تلاش می‌کنند در هر قدم هیچگونه اشتباهی رخ ندهد.

۲- هیچ چیز را به سادگی و بدون تفکر، نه می‌پذیرند و نه رد می‌کنند.

۳- نسبت به مسائل دید وسیع و دقیق دارند.

۴- با ذهن باز و متفکّرانه نسبت به مسائل اظهار نظر می‌کنند.

۵- قدرت تشخیص و تمیز درست از نادرست را دارند.

۶- گوینده‌ای متفکر و منطقی و شنونده‌ای فعالند.

۷- به همه‌ی جوانب یک موضوع مسأله توجه دارند.

۸- در حل مسأله تمرکز و حواس بیشتری از خود نشان می‌دهند.

۹- همواره کنجکاو بوده و در جستجوی اطلاعات جدید و نو هستند.

۱۰- مثبت نگر و پر انرژی هستند. (همان کتاب، ۱۲-۱۸)

۱-۱-۲٫ مهارت حل مسأله:

یکی از با ارزش‌ترین آموزش‌هایی که منجر به شکوفایی انسان می‌شود، آموزش مهارت‌های حل مسأله است. کسب توانایی مهارت‌های حل مسأله از نشانه‌های رشد، اعتماد به نفس، عزت نفس و خودباوری است.

اریک حل مسأله را فرآیندی می‌داند که در آن فرد به راحتی بتواند مشکل خاصی را برطرف نماید. مک موران و مک کویر حل مسأله را فرآیندی می‌دانند که فرد با توجه به تجارب عملی و توانایی‌های ذهنی خود بتواند مشکلات خاص را حل و به یک نتیجه‌ی مطلوب برسد.

حل مسأله فرآیند؛ شناسایی، تشخیص، تعریف، مشخص کردن راه حل‌های رسیدن به مسأله، رتبه‌بندی راه‌حل ها، انتخاب بهترین راه‌حل، اجرای راه‌حل انتخاب شده و ارزیابی مسأله است. بدین ترتیب لازمه‌ی یک زندگی موفق کسب مهارت‌های حل مسأله است. (همان کتاب، ۴۷تا۴۸)

برخی از ویژگی‌های افراد فاقد توان حل مسأله:

۱- وجود مشکل را دلیل بر ضعف، بی کفایتی، بی لیاقتی و بی استعدادی، … خود می‌دانند.

۲- معتقدند که یک دنیای خوب، دنیای بدون مشکل است.

۳- به هنگام مواجهه با مشکلات مرتب خود را سرزنش می‌کنند.

۴- روش معمول این افراد، اجتناب یا فرار است.

معمولاً بدون اندیشیدن و با عجله عمل می‌کنند.

در مقابل موقعیت‌های تصمیم احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنند.

قادر به پیش بینی پیامد راه حل‌ها و نتیجه‌ی تصمیم گیری‌های خود نیستند. (همان کتاب، ۴۹)

۱-۱-۳٫ مهارت تصمیم گیری:

هر فردی، در زندگی روزمره با تصمیم گیری‌های شخصی، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. تصمیم‌گیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تصمیم گیرنده باید عوامل درونی و بیرونی محیط خود را بشناسد و آثار آنان را در فعالیت‌های خود ارزیابی نماید و در صورت مقتضی به تصمیم‌گیری و اجرا بپردازد. کازمایر مهارت در تصمیم‌گیری را کلید برنامه ریزی موفقیت آمیز دانسته است.

تصمیم‌گیری بخش مهمی از زندگی انسان بوده، زیرا انسان در انتخاب شغل، دوست، همسر، غذا، مسکن و هزاران موضوع دیگر ناگزیر است تصمیم‌گیری کند. بدین ترتیب زندگی هر فردی عبارت از مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌ها است. (همان کتاب، ۵۵)

۱-۲٫ پیشینه‌ی تحقیق:

فاطمه السادات آقایی میبدی

یکی از دلایل اصلی ماندگاری ریاضیات در برنامه‌ی درسی، کاربرد آن در دو قرن گذشته به عنوان والا‌ترین ‌درس برای تربیت قدرت استدلال است. ریاضیات محاسبه، یک شیوه‌ی تفکر، نظم و سازگاری (درونی و جهان واقعی)، نمایش قدرت ذهنی، مطالعه‌ی الگوها و ارتباط است. بچه‌ها با تکرار اندیشه‌ها و ارتباط میان مفاهیم متفاوت، آگاه می‌شوند و تمام دوران تحصیلات را مانند دانه‌های زنجیر به هم مرتبط می‌بینند. زبان و خط مقدم جبهه‌ی علم (ریاضیات)، ما را در برقراری ارتباطات یاری می‌رساند.

توانایی خواندن ذهن در هنگام بحران، آزاد کردن روان انسان از اندیشه‌های غیر انسانی، شناخت نامعلومات و مبهمات، پیدا کردن پایه‌ها، تخمین زدن ریسک‌ها و پیشنهاد گزینه‌ها (قضاوت) از نتایج کاربرد تجارب ریاضی می‌باشد. درک و فهم اطلاعات انباشته شده‌ی جهان با ریاضیات است. هنر ریاضیات، هنر درک پرسش‌های درست، تخیل و منطق است. سر و کله زدن با مسائل ریاضی، نوعی تمرین و محرک مؤثر نظم فکری و پرورش دهنده‌ی قوای ذهنی است.

رشد اندیشه و تعالی روحی تحت تعالیم مفاهیم ریاضیات خود بزرگ‌ترین ‌نفع برای یک انسان تکامل جوست. جوامع انسانی نیازمند اصول آرمانی و ایده آل‌ها (نخبه گان و خواصی که ارزش‌های متعالی انسانی را تبیین سازند.) هستند. از سوی دیگر حاصل تفکر والا باید زندگی بهتری را برای شهروندان جامعه به ارمغان آورد. محصولات فکری اندیشمندان باید در اختیار و در خدمت عموم باشد. هیچ رشته‌ی دیگری همچون ریاضیات چنان گستره‌ی وسیعی ندارد که یک سرش پا را فراتر از اندیشه‌ی بشری گذاشته و وارد قلمرو روح و ابدیت گردد،  مفاهیم مجردی را خلق کند که سال‌ها بعد کاربرد مادی و واقعی می‌یابند و سر دیگرش در تولید جزئی‌ترین ‌ابزار مصرفی روزمره‌ی زندگی حضور خود را نشان دهد. شاید از این روست که آموزش ریاضیات نیز چنین چالش برانگیز است. (آقائی میبدی، ۸۷،۱۳۸۷)

جینالو درودگر

ریاضیات چیست و با چه دیدی باید ریاضیات را درک کنیم. ریاضیات پیش آهنگ دانش هاست. هر کس که می‌خواهد درست بیاندیشد و بهتر فکر کند ناگزیر است که با ریاضیات آشنا شود. علمای ریاضی و دانشمندان در رشته‌های مختلف بر این باورند که هر علمی که زیربنای دانش ریاضی نباشد علم نیست. براساس این اندیشه‌ی بزرگ باور فرهنگی مربیان ما در این راستا حائز اهمیت بسیار خواهد بود تا بتوانند بستر لازم را برای تعمیق این مؤلفه فراهم نمایند. در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت می‌تواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی به عنوان زیر ساخت و مفروضه‌ی اصلی  در تمامی دروس علوم پایه‌های تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله‌ی خون در پیکره‌ی عظیم سایر علوم می‌باشد. آموزش ریاضیات نه تنها یک علم است بلکه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم. ذهن‌های خلاق، مبتکر، جسور به منظور پاسخ گویی به سؤالات پیرامون خود بی شک منتج از یک نظام یافتگی است که ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا کند. (درودگر،۱۹،۱۳۸۱)

افسانه حیدری

امید است که در پرتو تغییر و تحول روش‌های آموزش ریاضی و گسترش آن در سطح عمومی شاهد رفتار منطقی در تمام شئون زندگی مردم این مرز و بوم بوده و از طرفی موجبات شکوفائی استعدادهای درخشان جوانان ایرانی و بروز خلاقیت‌های شگرف آنان فراهم گردد.

ریاضیات مانند یک اقیانوس بیکران است که هر کس بر حسب نیازش بایستی از این اقیانوس بهرمند شود. وظیفه‌ی نظام آموزشی این است که فرآیند یادگیری ریاضیات را تسهیل کند. باید ریاضیات را عمومی کرد. ریاضیات علاوه بر محتوایی که یاد می‌دهد عادت‌های کیفی خوبی ایجاد می‌کند. ریاضیات به این دلیل اهمیت ندارد که در همه‌ی رشته‌ها کاربرد دارد بلکه به این دلیل اهمیت دارد که پرداختن به آن ذهن را شفاف می‌کند خلاقیت را بالا می‌برد و گفتمان را تسهیل می‌کند.

عمومی کردن ریاضیات نه به معنای تدریس و آموزش ریاضی در سطوح مختلف بلکه به معنای این که افراد بتوانند نظمی به افکارشان بدهند می‌باشد. اگر افکار و احساسات با منطق عجین شود باعث می‌شود مردم قبل از هر کاری فکر کنند، برنامه ریزی کنند تا کمتر اشتباه کنند و اشتباهات را بتوانند جبران کنند. بنابراین باید به افراد کمک کنیم که ریاضیات را در زندگی خود بکار برند و لذت ببرند. بایستی سعی کنیم از پیرایه‌های بی دلیلی که به ریاضیات بسته شده رهایش کنیم و به جنبه‌های عملی، نسبی و اجتماعی ریاضیات پرداخت. (حیدری،۲،۱۳۸۵).

فصل دوم:تأثیر ریاضیات بر مهارت‌های زندگی

ریاضیات یک نعمت زیبای الهی است که در جهان به انسان متفکر هدیه شده است. ریاضیات زندگی را منظم می‌کند، روح را صفا می‌بخشد و ذهن را آماده‌ی شناخت خیر و ثواب می‌کند. ریاضیات از زندگی جدا نیست، و زندگی بدون ریاضی معنی ندارد. ریاضیات ابزار زندگی است و به حقایق پراکنده نظم منطقی می‌دهد. تناسب، تقارن، توازن، تعادل، نظم و ترتیب که از ارکان زیبایی هستند جزء مباحث ریاضی می‌باشند. در ریاضیات حداکثر معنی را در حداقل الفاظ به کار می‌برند و بیشترین محتوا را در کمترین کلمات بازگو می‌کنند. ریاضیات یکی از مؤلفه‌های لازم برای تربیت یک انسان وارسته، آزاد و روشن فکر است. ریاضیات نظام فکری انسان را براساس فطرت آرایش کرده و مسیر حرکت او را به سوی مبدأ آفرینش هموار می‌سازد. ریاضیات راه گشای زندگی و راهنمای عقل سلیم است. ریاضیات ذهن را برای ارتباط با خدا مهیا می‌سازد. باید با ریاضیات آشنا شویم تا زیبایی‌ها را آن چنان که هستند دریابیم.

  ۲-۱٫ واژه ریاضیات

واژه‌ی ریاضیات، به جای واژه‌ی یونانی «ماته ماتیکه» گذاشته شده است که خود از «ماته ما» به معنای «دانش» و «دانایی» آمده است.

اغلب، واژه‌ی «ریاضیات» را، برگرفته از واژه‌ی «ریاضت» دانسته اند؛ چرا که «ریاضت» تنها به معنای «پرهیزکاری بدنی» نیست و «در خود فرو رفتن» و «فهمیدن» و «رسیدن به رازها» را هم می‌رساند.

دیدگاه‌های دیگری هم وجود دارد. بسیاری از زبان شناسان، با بحث‌های زبان شناختی نتیجه می‌گیرند، «ماته ما» همان واژه‌ی فارسی «مزدا» است که همان معنای واژه‌ی یونانی را دارد: «دانا» و «آگاه».

دیدگاه سوم، معتقد است که واژه‌ی «ریاضی» از واژه‌ی «راز» به معنای «اندازه گرفتن» آمده است. این واژه‌ی «راز» هنوز در واژه‌های «تراز» و «ترازو» با حفظ معنای خود باقی مانده است. در واژه‌ی «ترازو» «ترا» به معنای «از این سو و آن سو»، «راز» به معنای «اندازه گیری» است. پسوند «او» در بسیاری جاها در زبان فارسی، به معنای «بسیار» به کار رفته است. به این ترتیب، «ترازو»، یعنی «اندازه گیری و مقایسه‌ی بسیار» در ضمن، واژه‌ی «مُر» در زبان فارسی (که در واژه‌های «شمر» و «شمردن» وجود دارد)، به معنای «شمردن» و «محاسبه کردن» است. بدین ترتیب، اینان، به جای واژه‌ی «ریاضیات»، واژه‌ی «راز و مُر» را پیشنهاد می‌کنند که درست به معنای «اندازه گرفتن و شمردن» است و اگر ریاضیات را «دانش رابطه‌های کمیتی و شکل‌های فضایی» بدانیم، واژه‌ی «راز و مُر» می‌تواند انتخابی درست باشد.

اگر واژه‌ی «ریاضیات» را (که نه در ترکیب زیباست و نه به روشنی معرف یکی از دانش هاست)، برگرفته از واژه‌ی «ریاضت» فرض کنیم، می‌تواند اثری منفی در علاقه مندان به این دانش بگذارد؛ زیرا همگان «ریاضت» را به معنای «سختی کشیدن»، «در انزوا فرو رفتن» و «فشار بیش از اندازه به خود» می‌دانند، که با ماهیت دانش ریاضی سازگاری ندارد. این تعبیر، شبیه تعبیری است که برخی برای واژه‌ی «جبر» می‌آورند و آن را به معنای «زور» و «فشار» می‌دانند، در حالی که خوارزمی، واژه‌ی جبر را به معنای «جبران کردن» گرفته است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.