پیشینه تحقیق دیدگاه جامعه شناسان درباره مقوله ی بدن دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱- مقدمه ۴
۲-۱- پیشینه ۴
۲-۱-۱ تحقیقات داخلی ۴
۲-۱-۲ تحقیقات خارجی ۵
۲-۲- مباحث نظری ۶
۲-۲-۱ اروینگ گافمن ۶
۲-۲-۲ نوربرت الیاس ۷
۲-۲-۳ پییر بوردیو ۸
۲-۲-۴ آنتونیگیدنز ۹
۲-۲-۵ برایانترنر ۱۱
۲-۲-۶ میشل فوکو ۱۲
۲-۲-۷ رویکردهای فمینیستی ۱۳
منابع و مآخذ ۱۵
فهرست منابع فارسی ۱۵
فهرست منابع انگلیسی ۱۷
گیدنز، آنتونی. (۱۳۸۸). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
کوزمیکس، هلموت. ۱۳۸۴٫ فرایند متمدن شدن. ترجمه حسین هاشمی. مجله جامعه شناسی ایران. دوره ۶، شماره ۳٫
احمد نیا، شیرین. و امیر هوشنگ مهریار. ۱۳۸۳٫ نگرش و ایده آلهای نوجوانان تهرانی در زمینه همسر گزینی، فرزند آوری و تنظیم خانواده. مجموعه مقالات دومین همایش انجمن جمعیت شناسی ایران، بررسی مسایل جمعیتی ایران با تاکید بر جوانان دانشگاه شیراز.
احمد نیا، شیرین. ۱۳۸۰٫ بلوغ، انگیزه سلامت و رفتارهای بهداشتی نوجوانان و جوانان. نمایه پژوهش. شماره ۱۷٫
احمد نیا، شیرین. ۱۳۸۵٫ جامعه شناسی بدن و بدن زنانه. فصلنامه زنان. ش۵٫
الیاس، نوربرت. ۱۳۷۷٫ تکنیک و تمدن. ترجمه مراد فرهاد پور. فصلنامه ارغنون. شماره . پاییز ۷۷٫ ۷٫ اخلاصی، ابراهیم. و ابولقاسم فاتحی. ۱۳۸۷٫ مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن، مطالعه موردی زنان شهر شیراز. مطالعات راهبردی زنان. شماره ۴۱٫
آدام، فلیپ. و کلودین هرتسیک. ۱۳۷۶٫ جامعه شناسی بیماری و پزشکی. ترجمه لورانس. دنیا کتبی با همکاری مرتضی کتبی. قم: انتشارات باورداران.
آزاد ارمکی، تقی. و حسن چاوشیان. ۱۳۸۱٫ بدن به مثابه رسانه هویت. مجله جامعه شناسی ایران. دوره ۴٫ شماره ۴٫
البرو، مارتین. (۱۳۸۰). مقدمات جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.
ریتزر، جورج. (۱۳۸۴). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. مترجم ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
هوروکس، کریس. (۱۳۷۹). فوکو. (قدم اول). ترجمه پیام یزدانجو. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
روزنامه همشهری ۱۴ اسفند ۱۳۸۲، نامه از الهه صفری تحت عنوان هزینههای اجباری صفحه ۴ ضمیمه بازارچه).
بوردیو، پییر. (۱۳۹۰). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پییر. ۱۳۸۱٫ کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی. فصلنامه ارغنون. ترجمه محمد رضا فروزنده. شماره ۲۰٫
توجه به بدن، ظاهر و تناسب به عنوان مقولهای تأثیرگذار منجر به مطالعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری جهت نظریه پردازی و مطالعات تجربی در دو دهه اخیر شده است. رفتارهای افراطی، نارضایتی نسبت به بدن، علاقمندی در نزدیک بودن به شاخصهای استاندارد، ایدهآلها، هنجارهای غربی میل بر تسلط و کنترل بدن، در زنان و جوانان بیشتر دیده میشود.
در قرن بیستم مخصوصاً در چند دهه اخیر برداشتهای نو به نو شونده از زیبایی سرعت گرفته است. در یک رویکرد کلی، زیبایی امری دنیوی (در برابر مقدس)، نسبی(در برابر مطلق)، جزئی (در برابر کلی) و از همه مهمتر ظاهری (در برابر باطنی) قلمداد شده و به عنوان مجموعهای از مؤلفههایی چون: تناسب اندام، آرایش، پوشش و جذابیت تعریف میشود (سینوت ۱۹۹۰، ۴۰). این رویکرد برجنبههایی از زیبایی تأکید دارد که قابل کسب کردن، پروراندن و خلق کردن بوده و براین اساس تأکید از زیبایی طبیعی برداشته میشود. در حقیقت این تغییر در تلقی از زیبایی همراه با دستاوردهای صنعتی و پزشکی باعث شده است که زیبایی دیگر یک مشخصهی طبیعی و زیستی نباشد. و ویژگی اکتسابی پیدا کند(وبستر و دریسکل ۱۹۸۳، ۱۶۲).
در سالهای اخیر بدن انسان به عنوان یک موضوع مهم مورد مطالعه جامعه شناسان معاصر قرار گرفته است. اهمیت بدن نه تنها در تحقیقات تجربی بلکه در تئوری پردازیهای جامعه شناسی آشکار شده است (انگلس و هاوسن ۲۰۰۱، ۲۰۰).
در سطوح ساختاری و ارزشی، فرایندهای چندی را میتوان در اهمیت و جایگاه ارتقاء یافتهی بدن و بدنی شدن فرهنگ به خصوص با مخاطب قرار دادن جوانان برشمرد، که از آن جمله میتوان به رشد فنآوریهای سلامت، تغذیه و ورزش، صنعت زیبایی و مد، افزایش علاقه به جوانی، اولویت یافتن مصرف، فردگرایی فزاینده، توجه به تمایز وسبک زندگی، رسانهای شدن فرهنگ (به ویژه تأکید بر بدن زیبا و جوان) و اهمیت یافتن فرهنگ عامه پسند اشاره کرد. فرایندهای فوق درتعامل با شرایط تاریخی، اقتصادی، ایدئولوژیک ومکانی خاص جلوههای متفاوتی مییابند و به مدد فرایند جهانی شدن و رسانهای شدن فرهنگ از اشتراکات زیادی نیز برخوردار گردیدهاند. بدین سان، فرهنگ بدن را باید منظری دانست که به کمک آن میتوان تحولات فرهنگی و روند آنها را مورد ارزیابی قرار داد. بدن عرصهای برای باز آفرینی فرهنگی و اجتماعی است و روشنگر روابط قدرت و نحوهی تأثیرگذاری آن بر تفاوتها و نابرابریهای اجتماعی است(ذکایی۱۳۸۷، ۱۷۰).
اخلاصی و فاتحی در تحقیقی با عنوان “مدیریت بدن و رابطهی آن با پذیرش اجتماعی بدن” نشان دادند که توجه زنان در همه وجوه گوناگون شدت یافته است. بر مبنای این پژوهش بین عوامل مصرف رسانهای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با مدیریت بدن رابطهی معناداری وجود دارد و رابطهی متغیرهای دینداری و مدیریت بدن معکوس و معنی دار است (اخلاصی و فاتحی ۱۳۸۷، ۷۹).
احمدنیا نیز در تحقیق خویش نتیجه میگیرد فشارهای فرهنگی از جمله مهمترین عواملی است که در گرایش زنان به تناسب اندام تأثیر میگذارد و معتقد است تأثیر فشارهای فرهنگی در سطح بین المللی و از طریق رسانههای جمعی تشدید میشود به طوری که ارزشهای خاص مرتبط با اشکال و اندازههای بدن ایدهآل و مطلوب بر رفتارهای افراد تأثیر میگذارد که نمونهی بارز آن اهمیت باریک اندامی در جوامع غربی است که به جامعه ایران نیز سرایت کرده است (احمدنیا ۱۳۸۵، ۶۶).
در تحقیقی به نام پوشش و تمایز بخشی محققین به این نتیجه دست یافتند که زنان مدل پوشاک را عامل مهمی در توجه افراد به بدن خویش میدانند(فرجی و حمیدی ۱۳۸۴، ۳۳).
در پژوهش دیگری رابطهی بین سن، جنس، تحصیلات، سرمایه فرهنگی، دیانت، نگرش سنتی به خانواده با مدیریت بدن نشان داده شده اما متغیرهای ساختاری مانند پایگاه اجتماعی- اقتصادی، سرمایه اقتصادی وشغل رابطه معنا داری نداشته است(آزاد ارمکی و چاوشیان ۱۳۸۱، ۴).
بهزادیان نژاد در تحقیق خود با عنوان “فرهنگ زیبایی با تأکید بر جراحی پلاستیک” مهمترین عامل گرایش افراد به جراحی پلاستیک را کسب اعتماد به نفس میداند (بهزادیان نژاد ۱۳۸۴، ۱۱۷).
پژوهش ابراهیمی و بهنوئی نشان داد که با افزایش سرمایه فرهنگی افراد، نحوه مدیریت ظاهر در میان دختران و پسران افزایش مییابد. از سوی دیگر، الگوی رایج مدیریت ظاهر در میان جوانان متأثر از نوگرایی و مؤلفههای مرتبط با دنیای مدرن است(ابراهیمی و بهنوئی ۱۳۸۸، ۱۲).
در تحقیقی به نام” سبک زندگی و مدیریت بدن در شهر شیراز” که از بین نمونه ۵۰۸ نفری زنان ۱۵ تا ۶۴ ساله انجام شد، نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطح تحلیل دو متغیره تمام سبکهای زندگی با مدیریت بر ظاهر و هم چنین تغییر شکل اندام رابطه داشتهاند، اما در تحلیل چند متغیره مشاهده شد که سبکهای مدرن ورزشی- موسیقی سنتی روی هم توانستهاند مدیریت زنان بر ظاهرشان را ۴۵ درصد تبیین کنند و متغیرهای سبک مشارکتی جدید ورزشی- موسیقی جدید، موسیقی قدیم و درنهایت فراغتی، بر مدیریت تغییر شکل اندام زنان تأثیرگذار است (خواجه نوری، روحانی و هاشمی ۱۳۹۰، ۲۴).
محققین غیر ایرانی نیز پژوهشهای متعددی در خصوص جامعه شناسی بدن و مدیریت آن انجام دادهاند از جمله ترنر که معتقد است بدن نقش واسطی بین مصرف و هویت فرد ایفا میکند و به مکان اصلی نمایش تفاوتها تبدیل گردیده است. به عقیده ترنر فرهنگ مصرفی، منابع فرهنگی ونمادین بسیاری را برای مد سازی شخصی در اختیار افراد قرار میدهد که بدن برای آنها اهمیت پیدا میکند(ترنر ۱۹۹۶ وودوارد۱۹۹۷ به نقل از ذکایی ۱۳۸۶، ۱۲۳).
در پژوهشی دیگر با عنوان “زیبایی نماد منزلت” نتایج به دست آمده نشان میدهد، جذابیت صورت تفاوتهای قابل پیشبینی را در ارتباط عام و خاص ایجاد میکند و نیز تأثیرات و جذابیت چهره میتواند در کلیت با ویژگیهای منزلتی دیگر دچار تغییر و تعدیل گردد (وبستر ۱۹۸۳، ۱۴۶).
بر مبنای تحقیقی از جونز والاس افرادی که به خاطر موانعی چون طبقه اجتماعی، فقر اقتصادی و غیره قادر به تأمین چنین استانداردهایی نیستند، دچار بحران هویتی، عدم کفایت و ضعف اعتماد به نفس میشوند، فرهنگ مصرفی انسانها را تشویق میکند تا پوست، مخصوصاً پوست زنانه را به گونهای تلقی کنند که لازم است همواره به منظور حفاظت در برابر گذر زمان روی آن کار مداوم صورت پذیرد تا به این ترتیب بدن نقش واسطی را بین مصرف و هویت فرد بازی میکند و به امکان اصلی نمایش تفاوتها تبدیل گشته است (ذکایی ۱۳۸۶، ۱۲۳ به نقل از ترنر ۱۹۹۶).
درتحقیق دیگری که به انجام رسیده است میان زنان و مردانی که ورزش میکردهاند، زنان علت فعالیت جسمانی خود را اغلب کنترل وزن و ظاهر فیزیکی گزارش نمودهاند و از نظر آنان فعالیت ورزشی یک فعالیت به قصد دستیابی به زیبایی تلقی میشد نه یک فعالیت بهداشتی که به منظور ارتقاء بهداشت و سلامت انجام میشود (چوی ۲۰۰۰، ۳۷۲).
در بررسی انجام شده دیگری با عنوان (پروژه بدن غایب) جراحی پلاستیک، پاسخی به چهرههای بدمنظر تلقی گردیده است. نتایج تحقیق به دست آمده از بررسی مذکور حاکی از آن است که توسل به جراحیهای زیبایی از چندین مرتبه تلاش در به کارگیری رویکردهای گوناگون به منظور از بین بردن تجربیات بدنی مشکل ساز اتفاق افتاده است، بدین معنا که پس از ناامید شدن از برخی اصلاحات مورد نظر در صورت و اندام تصمیم به عمل جراحی زیبایی گرفتهاند.
بسیاری از توصیفات صورت گرفته از سوی مصاحبه شوندگان منعکس کنندهی مفهوم (قیافهی ناجور اجتماعی) میباشد که در نتیجهی بین “خود” و “بدن” فاصله ایجاد میگردد. مصاحبه شوندگان در بررسی یاد شده بر این باورند که در نتیجه نوع نگاههای صورت گرفته به آنها و قضاوتهای اعمال شده نسبت به آن احساس تألم و ناراحتی نمودهاند. افراد یاد شده احساس ناراحتی موجود در خود را “آگاهی از خود” تلقی نمودهاند. پژوهشگران در نهایت با جمع بندی نظرات مصاحبه شوندگان بیان میدارند بدنی که دارای ظاهری ناجور است به صورت “دیگری” تجربه میشود و هرتلاشی برای از بین بردن ناسازگاری در قیافه را میتوان به عنوان کوششی در راستای اتحاد “بدن” و “خود” تفسیر نمود.
لوینسون و همکارانش نشان دادند که جنسیت و نژاد در تصویر بدن در میان نوجوانان نقشی معنادار دارد، اما آنها بر این باورند که ارزیابی والدین نقشی مهمتر درتصویر بدن در بین فرزندان و به ویژه در میان فرزندان دختر دارد. به گونهی کلی، موقعیت اجتماعی و دیگران مهم در زندگی نوجوانان در دیدگاه نوجوانان نسبت به خودشان اثری مهم دارند(لوینسون، پاول و استیلمن ۱۹۹۲، ۴۹).
یافتههای گیلمین در مورد ۲۰ زن که عمل جراحی زیبایی داشتهاند نشان داد که عمل جراحی زیبایی نارضایتی بدن را کاهش میدهد. این مقاله افزون بر این مدعی است که بدن در مدرنیته متعالی در نقطهی کانونی هویت در نظر گرفته میشود(گیملین ۲۰۰۶، ۴۰).
نتایج پژوهش سوامی و همکارانش نشان دهندهی تفاوت معناداری بین ایدهآلهای زیبایی ونارضایتی بدنی در بین مناطق گوناگون بودند. سن، شاخص تودهی بدنی و رسانههای غربی ایدهآل وزن بدنی را پیش بینی کردند. به گونهی کلی، نارضایتی و تمایل برای لاغر شدن در بین مناطقی با پایگاههای اقتصادی بالا بسیار معمول است که به صورت مسئله در آمده است (سوامی۲۰۱۰، ۷۶).
همچنین “میلر و پوماریگا[۱] ” (۲۰۰۱) اشاره به باورها و نگرشهای فرهنگی به عنوان فاکتورهای کمک کننده کردهاند که در رشد اختلالات تغذیهای اهمیت دارند و لذا، نقش فرهنگ را به عنوان فاکتور رشد اختلالات غذایی بررسی میکنند. آنها معتقدند که ایدهآل نشان دادن نوع بدن لاغر درون جوامع غربی به عنوان فاکتوری ممکن شناخته شده که منجر به توسعه کم خوری عصبی میشود و فاکتورهای اجتماعی- فرهنگی به عنوان توضیحات قابل قبول برای افزایش اختلالات تغذیهای برای زنان غربی وآمریکایی شناخته میشود. آنها با تأکید بر تجارب تاریخی و مقایسهای نشان میدهند که دورههایی از تاریخ نیز کم خوری و خود گرسنگی دادن عمدی وجود داشته است، لیکن کم خوری به علل روحی وعصبی به عنوان یک بی نظمی و اختلال پزشکی در طی قرن نوزدهم شناخته شده است. باید در نظر داشت گرایشهای غربی درخصوص بدن ایدهآل درحال گسترش است. آنها همچنین، به نقش تغییر فرهنگی در اختلالات تغذیهای اشاره مینمایند و معتقدند که مهاجران و تغییر دهندگان فرهنگ، به طور خاص نسبت به بینظمیهای رژیمی و اختلالات تغذیهای آسیب پذیرترند. و نیز معتقدند که تغییر نقش زنان در سالهای اخیر، میتواند منجر به تقویت اختلالات تغذیهای شده باشد. چرا که مرور تاریخی نشان میدهد که اختلالات تغذیهای در دورههایی که فرصتهای مساواتطلبانه برای زنان وجود داشته رشد بیشتری داشته است. لذا آنان از تقویت اعمال و باورهای فرهنگی سنتی و هویت قومی و نیز تقویت هویت زنانه از طریق برنامههای آموزشی برای دختران الگوهای نقشی و کوششهای آگاهانه برای بالا بردن آگاهی، از نیاز به سلامتی و ایدهآلهای واقع گرایانه از زیبایی سخن به میان میآورند (میلر و پوماریگا۲۰۰۱، ۵۲).
مطالعات نشاندهندهی آن است که در جوامع غربی، نارضایتی از بدن و تصور ذهنی نامطلوب از بدن حتی در همان کودکی نیز دیده میشود و این به عنوان نمونهی تحقیقی که “گروگن و وین رایت[۲] “(۱۹۶۶) به انجام رساندهاند، نیز تأیید شده است. آنها از نارضایتی دختران نوجوان نسبت به بدن خویش و فشارهای اجتماعی بر آنها سخن میگویند. این دو محقق که با دوگروه از دختران ۸ تا ۱۳ ساله دبستانی و دبیرستانی اهل شفلید مصاحبه کردهاند، مینویسند که این دو گروه از دختران جوان از بدنهایشان ناراضیاند. در واقع آنهایی که احساس کردهاند لاغرند، خشنود بودند و آنهایی که احساس چاقی میکردند، ناراضی بودند.
این دو گروه از افراد همان ویژگیهای ایدهآلی که هماهنگ با ایدهآل بزرگسالان لاغر است را مد نظر داشتند و به این منظور از غذاهای چاق کننده اجتناب ورزیده وعلاقمند بودند تا نیمی از یک استون (معادل ۶٫۳۵۶ گرم) از وزنشان را کاهش دهند. این نوجوانان مشوق والدین خود برای رژیم گرفتن بودند و با وجود این که خود رژیم نمیگرفتند، لیکن به شدت نگران افزایش وزن خود بودند.
به اعتقاد “گروگن و وین رایت” میان بیان نارضایتی این گروه کودکان و نوجوانان نسبت به بدن خود و زنان بزرگسال مشابهت وجود دارد. به عبارتی فشارهای اجتماع برای ایدهآل بودن ازهمان کودکی ازجانب افراد پذیرفته میشود.
[۱] Miller & Pumariga
[۲] Sarah Grogen & Nicola Wain Wright
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر