تحقیق دین زرتشت و جایگاه زن و ازدواج در آیین زرتشت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دین زرتشت و جایگاه زن و ازدواج در آیین زرتشت دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: دین زرتشت و جایگاه زن در دین زرتشت    ۵
۲-۱  نگاهی مختصر به دین زرتشت:    ۵
۲-۲ جنبه های اساسی دین زردشت:    ۷
۲-۳ تفاوت فلسفه آفرینش زن و مرد    ۸
۲-۴ جایگاه زن قبل از اسلام    ۹
۲-۴-۱ جایگاه زن در عصر جاهلیت :    ۹
۲-۴-۲ زن در اقوام هند و اروپایى باستان در عصر ماقبل تاریخ‏    ۱۱
۲-۴-۳ جایگاه زن در ایران پیش از اسلام‏    ۱۲
۲-۴-۴ مقام زن در آیین زرتشت    ۱۳
۲-۴-۴-۱ امشاسپندان و ایزد بانوان مؤنث در انگاره ‏هاى زرتشتى‏    ۱۶
۲-۴-۴-۲ زن در نامه مقدس اوستا    ۱۶
۲-۴-۴-۳ زن در ارداویراف نامه    ۱۷
۲-۴-۴-۴ مشارکت زن در امور اقتصادى در عصر هخامنشى‏    ۲۰
۲-۴-۵ ایزد بانوان ایران  باستان    ۲۱
۲-۴-۵-۱ باورهای جوامع بدوی درباره ی مادر- خدایان    ۲۱
۲-۴-۵-۲ نقش زنان در جامعه ی بدوی ایران    ۲۳
۲-۵ جایگاه زن بعد از اسلام    ۲۴
۲-۶ بعد تربیتی توجه به جایگاه ویژه ی زن در اسلام و زرتشت    ۲۶
فصل دوم:    ۲۷
ازدواج    ۲۷
۳-۱ ازدواج در اسلام    ۲۸
۳-۱-۱ فضیلت ازدواج در اسلام    ۲۹
۳-۲ فلسفه ی ازدواج :    ۳۱
۳-۳ ازدواج درآیین زرتشت    ۳۱
۳-۴ معیارهای انتخاب همسر در اسلام    ۳۳
۳-۵ وضعیت انتخاب همسر در زرتشت    ۳۵
۳-۶ خواستگاری در اسلام    ۳۷
۳-۶-۱ تعریف خواستگاری :    ۳۸
۳-۶-۲ جواز یا عدم جواز خواستگاری از زنان:    ۳۸
۳-۷ خواستگاری در زرتشت:    ۴۰
۳-۸ نامزدی در اسلام    ۴۱
۳-۹ نامزدی در زرتشت    ۴۳
۳-۱۰ قابلیّت صحی برای ازدواج در اسلام    ۴۵
۳-۱۱ انجمن پیوند زناشویی(گواه گیری) در آیین زرتشت    ۴۶
۳-۱۲ انواع ازدواج در اسلام    ۴۹
۳-۱۲-۱ نکاح دائم:    ۴۹
۳-۱۲-۲ نکاح منقطع:    ۴۹
۳-۱۳ انواع پیوند زناشویی در زرتشت    ۵۰
۳-۱۳-۱ پادشاه زنی:    ۵۱
۳-۱۳-۲ چاکر زنی:    ۵۱
۳-۱۳-۳ ایوک زنی:    ۵۲
۳-۱۳-۴ خود سرزنی:    ۵۳
۳-۱۳-۵ ستر زنی:    ۵۳
۳-۱۴ موانع نکاح    ۵۳
۳-۱۴-۱ اسباب تحریم در اسلام    ۵۳
۳-۱۴-۱-۱ قرابت نسبی :    ۵۴
۳-۱۴-۱-۲ قرابت رضاعی:    ۵۴
۳-۱۴-۱-۳ قرابت سببی ( قرابت بالمصاهره)    ۵۵
۳-۱۴-۱-۴ حرمت ابدی بواسطه لعان    ۵۵
۳-۱۴-۱-۵ عقد نکاح درحال احرام    ۵۶
۳-۱۴-۱-۶ حرمت ازدواج با محارم از نظر اسلام    ۵۷
۳-۱۴-۱-۶ تکمیل بحث:    ۵۸
۳-۱۴-۱-۷ ازدواج با همسر دیگری    ۵۸
۳-۱۴-۱-۸ زنا با زن شوهردار یا معتده    ۵۸
۳-۱۴-۱-۹ منع ازدواج در اثر عمل شنیع    ۵۹
۳-۱۴-۱-۱۰ حرمت پس از طلاق سوم    ۵۹
۳-۱۴-۱-۱۱ حرمت نکاح با غیر مسلمان    ۶۰
۳-۱۵ اسباب تحریم در زرتشت ، موارد و موانع زناشویی    ۶۱
۳-۱۶ توهم ازدواج با محارم در آیین زرتشت    ۶۱
۳-۱۷ شرایط صحت نکاح در اسلام    ۶۳
۳-۱۸ شرایط ازدواج در آیین زرتشت    ۶۶
۳-۱۹ تعدد زوجات در تربیت اسلامی    ۶۸
۳-۲۰ تعدد زوجات در آیین زرتشت    ۶۹
۳-۲۱ ازدواج با مرتدان در اسلام    ۶۹
۳-۲۲ تکرار ارتداد    ۷۲
۳-۲۳ ازدواج با مرتدان از دیدگاه فقهای اسلام    ۷۴
۳-۲۴ ازدواج با مرتدان در آیین زرتشت    ۷۵
فهرست منابع    ۷۹

 منابع

قرآن کریم

حرعاملی ، محمد بن حسن / وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه / ۱۳۷۶ق / بیروت / دار الاحیاء التراث العربی

الحلی ، جعفر بن الحسن / شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام / ۱۳۸۹ق / تهران / مشورات الاعلمی

مروارید ، علی اصغر / ینابیع الفقهیه / ۱۴۱۳ق / بیروت / موسسه فقه الشیعه

محقق حلی ، جعفر بن حسن / شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام / ۱۳۷۷ / قم / موسسه المعارف الاسلامیه

العالمی ، زین الدین/مالک الافهام / ۱۳۸۹ق/ قم / مکتبه بصیرتی

النجفی ، محمد حسن / جواهر الکلام / ۱۳۵۰ / تهران / المکتبه الاسلامیه

شیخ طوسی ، محمد بن حسن / الخلاف /۱۳۸۹ق / قم / موسسه النشر الاسلامی

بی ناس ، جان / تاریخ جامع ادیان / مترجم : علی اصغر حکمت / ۱۳۷۹ / تهران / انتشارات علمی و فرهنگی

نگرشی بر اسلام و زرتشت / شیخی ، موریس / پاییز ۱۳۷۶ / تهران / انتشارات علوی

آذر گشسب ، موبد اردشیر / مقام زن در ایران باستان / شماره ثبت کتابخانه ملی ۳۱۸/۴/۴/۱۳۵۴ /چاپ دوم / تهران

آموزگار ، ژاله / تاریخ ادبیات پیش از اسلام /۱۳۷۶ / تهران / انتشارات سخن

آموزگار ، ژاله / زن در خانواده ایران باستان / ۱۳۷۶ / تهران / انتشارات معین

صاحبدل ، مهدیه / تطبیق دین اسلام و دین زرتشت /تابستان ۱۳۸۶ / تهران / گل بیتا

نیکنام ، کوروش /آیین اختیار / ۱۳۸۵ / تهران / انتشارات تیس

نیکنام ، کوروش / از نوروز تا نوروز / ۱۳۸۷ / تهران / انتشارات تیس

مهرآبادی ، میترا / زن ایرانی به روایت سفرنامه نویسان فرنگی / ۱۳۸۶ / تهران /انتشارات آفرینش

فصل اول: دین زرتشت و جایگاه زن در دین زرتشت

۲-۱  نگاهی مختصر به دین زرتشت:

دین زرتشتی یکی از کهنترین ادیان جهان است که احتمالا ۲۵۰۰ تا۳۰۰۰ سال پیشینه دارد. هم اکنون این دین دارای پیروان اندکیا ست و بسیاری از آنان حتی در مورد ادعای این دین به عنوان دین زنده ،تردید دارند. اما این دین به دلیل ارزش ذاتی آن به عنوان دین اخلاقی و نیز تاثیر شایان توجه آن بر ادیانی همچون یهودیت ، مسیحیت و اسلام ، هنوز شایسته ی ‌آن است که در اینجا مورد مطالعه قرارگیرد.(فنایی/۱۳۸۷/۴۵)

زردشتی ، دین ایران باستان و پارسیان سراسر جهان است (هرچند که تعداد آن اندک است)  و حتی هم اکنون نیز به این دین عمل میکنند. زردشت پیامبر که در روایت لاتین بهzaroaster مشهوراست، بنیانگذار این دین ، و زنداوستا یا اوستا، به عنوان کتاب مقدس دین زرتشتی دانسته شده است. در مورد زمان واقعی دین زردشت ، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما این نکته کم و بیش روشن است که وی با بسیاری از حکمای باستانی هند بودایی، هم دوران بوده است.درزنداوستا،  نشانه های آشکاری از تاثیر بودایی به چشم میخورد. (همان)

پیش از ظهور زرتشت در صحنه ی مذهبی ایران باستان،گرایش افراطی به برگزاری آیینها، مراسم خرافی، کاهن پروری،  و اینگونه کاری ناپسند در زمینه ی دین، حکم فرما بود و نوعی چند خدایی مطلق در همه جا رواج داشت. این آشفتگی و نابسامانی در حوزه ی دین، به خوبی در آغاز نخستینسرود گاتها در اوستا توصیف شده است. درآنجا گفته شده است که بشریت گیج و پریشان به خدای آفریننده ی بزرگ نزدیک شده و شکایت می کند که شر و بدی تمام زمین را فرا گرفته است و بنابراین باید یک ناجی به سوی زمین بفرستد. به دنبال آن خدای بزرگ از فرشتگان درگاه خود میپرسد که آیا انها میتوانندکسی را نام ببرندکه بتواند این وظیفه را بر عهده گیرد.هنگامی که فرشتگان ناتوانی خود را نشان میدهند، خداوند بزرگ از زردشت به عنوان ناجی بشر نام می برد و او را به زمین می فرستد . هر چند که این داستان اسطوره به نظر می آید اما نشانگر وضعیت نابسامان ایران باستان در زمان تولد زردشت پیامبراست. (همان/۴۶)

زردشت در آغاز همانند انسان معمولی با همسر (احتمالا ۳ همسر) و فرزندان خود زندگی میکرد و در سن ۳۰ سالگی که پیامی الهی از سوی خداوند دریافت کرد، درکنار رود خانه ای فرشته ی وهومانا،۹ بار به شکل انسان در برابر او پدیدار شد. فرشته به زردشت گفت که فقط یک خدا به نام اهورامزدا وجود دارد و او (زردشت) باید به عنوان پیامبر او خدمت کند. در سراسر ۱۰ سال بعد، زردشت الهام های دیگری نیز دریافت کرد و طی آنها هر یک از فرشتگان اهورامزدا بر او پدیدار شدند و حقایق دیگری را بر او آشکار کردند. زردشت بنابر الهام های دریافتی تبلیغ حقایق مذهبی را آغاز کرد، اما در آغاز موفقیتی بدست نیاورد. او از سوی مردم به عنوان گستراننده ی ارواح شر و بدی محکوم شد. اما سرانجام موفق شد دست کم پسر عموی خود (maidhyomah) را به کیش خود وا دارد. سپس او و پسر عمویش بریالبه دربار و شتاسب در بلخ شتافتند. این دو برای وادار ساختن پادشاه به کیش خود، تلاش بسیاری کردند اما نتوانستند موفق شوند تا آنگاه که زردشت اسب بیمار پادشاه را بهبودی بخشید. در این هنگام پادشاه و همگی درباریان همراه با مردم سرزمین او پیرو زردشت شدند و از آن به بعد نقطه ی عطفی در تاریخ گسترش دین زردشتی پدیدار شد. درسالهای بعد دین زردشتی به یاری پادشاه و حتی گاهی از راه جنگ های مقدس بسرعت گسترش یافت. زردشت در سن ۷۷ سالگی به دست یکی از سربازان دشمن کشته شد. (همان/۵۶)

مهمترین دستورهای سه گانه ی اخلاقی زردشت، پندارنیک ،گفتارنیک وکردار نیک بود و نشانگر شیوه ای است که زردشت با توجه به آنها میخواست آیینی کاملا اخلاقی و بدون هر گونه تشریفات گرایی و گرایش افراطی به آیینها و مراسم بیهوده را پی ریزی کند.

۲-۲ جنبه های اساسی دین زردشت:

در دین زردشتی همانند ادیان دیگر ،به دلیل برخی از جنبه های متمایز و مشخص آن، معروف است.در اینجا برای آشنایی با ایده های مقدماتی،آنها را به طورخلاصه بیان می کنیم:

۱-دین زرتشتی، دین توحیدی با نوعی ثنویت (دوگانگی) درونی در الوهیت است. (همان/۸۹)

۲-اهورامزدا خدای بزرگ است که به عنوان قادر مطلق، آگاه مطلق و نیکی مطلق، دانسته شده است.

او، آفریننده و حاکم جهان نیز شناخته شده است.

۳-خداوند، دست نیافتنی است و بنابراین، با دانش معمولی بشر، شناختنی نیست. با این وجود، گاهی خود را به وسیله ی فرشتگان به انسانها می نمایاند.

۴-جهان، میدان نبرد دو نیروی خیر و شر تصویر شده که سپند مینو، نشانگر خیر و انگره مینو یا اهریمن، نشانگر نیروی شر است. این نبرد، باید ادامه یابد تا آنگاه که سرانجام، نیروی خیر بر نیروی شر، چیره شود.

۵-انسان را آزادی اراده عطا کرده اند تا او آزادی گزینش خود را با گزینش جانب نیروی نیکی علیه نیروی بدی بیازماید به همین دلیل، چنین انسانی به جز زندگی پرهیزگاران ، کار دیگری ندارد. با این وجود،راهی را که انسان بر میگزیند،کاملا به خود او بستگی دارد.

۶-دین زردشتی به زندگی پس از مرگ نیز باورمند است.در آن زندگی،جایگاه انسان کاملا مطابق با قانون پاداش و کیفر تعین میشود.آنان که اعمال نیکشان،بیشتر از اعمال بدشان باشد،به بهشت یا جایگاه تنعم و شادی فرستاده میشود.در حالی که آنان که اعمال بدشان،بیشتر از اعمال خوبشان است،به جهنم،جایگاه رنجهای هولناک فرستاده میشوند.

۷-با این وجود محکومیت جهنم ،ابدی نیست و دین زردشتی ،شادمانی نهایی و زندگی خوب را به همه ی پیروانان نوید میدهد.

۸-دین زردشتی به وجود فرشتگانی باورمند است که همواره پیرامون خداوند ایستاده و منتظر دستورهای اوهست.

۹-در این دین ،ارواح شر نیز وجود دارند که اهرمین را برای گسترش شر در جهان ،یاری میدهند.

۱۰-این دین ،دین اخلاقی بدون تشریفات است و پندار نیک ،گفتار نیگ ،و کردار نیک ،اصلیترین فضایل اخلاقی آن به شمار میآیند.

۱۱-اگر چه در این زردشتی ،عبادت و یا پرستش اهورامزدا تجویز شده ،اما زندگی مذهبی عمدتا در برگیرنده ی گسترش فضایل اخلاقی است.

۱۲-آتش،پدیده ای بسیار پاک و نماد پاکی الوهیت است.(همان/۱۱۱-۱۱۹)

۲-۳ تفاوت فلسفه آفرینش زن و مرد

بى تردید ،زن و مرد در اصل  آفرینش از یک گوهرند ، ولى این واقعیت نیز وجود دارد که ویژگى هاى طبیعى و روحى و جسمى زن و مرد با یکدیگر متفاوت است. البته این تفاوتها الزاما ًبه معناى ناقص بودن یکى و کامل بودن دیگرى نیست ،بلکه خداوند حکیم براى استوارى نظام آفرینش و استحکام روابط اجتماعى و خانوادگى ،این تفاوتها را در آنان قرار داده است تا هر کدام مسؤولیتهاى متناسب با روحیه خود را بر عهده بگیرند.(جوادی آملی/۱۳۷۶/۲۴۸)

تفاوت هاى زنان با مردان از نوع تفاوت هاى اعضاى بدن انسان است که در عین متفاوت بودن ،مجموعه اى متشکل از یک پیکر هستند و هر یک متناسب با ساختار وجودى خود ،وظیفه اش را به شایستگى انجام مى دهد. بدین ترتیب ،انسان تنها با گردهم آمدن همه اعضاى بدن خویش که ویژگى ها و کارآیى هاى متفاوت دارند ،انسان کامل خواهد بود. تفاوت هاى زن و مرد نیز به گونه اى مقدر شده است که مکمل نظام آفرینش باشد. اصولا نظام آفرینش ،استعدادهاى متقابل و گوناگون مى طلبد ،تا زندگى به بهترین وجه اداره شود. خداوند انسانها را با استعدادها و شرایط گوناگون آفرید تا نظام هستى استوار بماند. اگر همه در یک سطح از توانایى و استعداد بودند ،زندگى انسانى سامان نمى یافت ; زیرا کارهاى گوناگون ،استعدادهاى متناسب خود را مى خواهد. این اصل در مورد زن و مرد نیز صادق است. ویل دورانت مى گوید: «کار خاص زن ،خدمت به بقاى نوع است و کار خاص مرد ،خدمت به زن و کودک. ممکن است کارهاى دیگرى هم داشته باشند ،ولى هم په از روى حکمت و تدبیر تابع این دو کار اساسى گشته است.»(مطهری/۱۳۷۴/۲۰۵)

۲-۴ جایگاه زن قبل از اسلام

۲-۴-۱ جایگاه زن در عصر جاهلیت :

زنان عرب در دوره ى قبل از اسلام ،نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهره اى نداشتند ،بلکه از هر حیوانى پستتر و زبون تر به شمار مى رفتند. با زنان و دختران ،مانند چهار پایان رفتار مى کردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مى دادند.

زنده به گور کردن دختران در میان پاره اى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان ،به خاطر حماقت و نادانى ،دخترانشان را زنده به گور مى کردند.(ماهنامه پیام زن/۷۸/۸۷)

این عمل جنون آمیزشان بدان خاطر بود که مبادا دخترانشان در جنگ به اسارت دشمن درآیند و موجب ننگ و عارشان گردند و نیز معتقد بودند ،اگر دخترانشان با افراد بیگانه ازدواج کنند ،سبب ازدیاد نفوس شان گشته و در نتیجه به روزیشان افزوده خواهد شد و این ،موجب شکست اینان مى شود ،ولى قرآن کریم علت اصلى کشتن فرزندان را فقر و ندارى و تنگدستى مى داند.(همان)

فرزندانتان را از بیم تنگدستى مکشید. ما به آنان و به شما روزى مى رسانیم.

[ولا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق. نحن نرزقهم و إیاکم.] فرزندانتان را از بیم ندارى و تنگدستى مکشید. ما به شما و آنان روزى مى رسانیم. (اسراء/ ۳۱)

[ولا تقتلوا اولادکم من املاق. نحن نرزقکم و ایاهم.] در این دو آیه شریفه علت اصلى فرزندکشى بیم ندارى و گرسنگى معرفى شده است. (انعام/ ۱۵۱)

به هر حال ،چه عامل اقتصادى و چه عوامل دیگر ،هر چه باشد ،سبب شدند که زنده به گور شدن دختران در میان اعراب جاهلى به صورت رسم و عادت در آید و به دیگر قبایل سرایت کند.

قرآن کریم درباره وضع زن در جاهلیت و عکس العمل مرد نسبت به او چنین مى فرماید: وقتى به مردى خبر داده مى شد که دخترى پیدا کرده ،رنگش از خشم تیره مى شد و از روى شرمندگى از انظار مردم پنهان مى گشت. سپس یا با نهایت بى علاقگى از دختر نوزاد ، نگهدارى مى کرد و یا کودک بى گناه را زیر خاک پنهان مى نمود. (همان)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیرات ازدواج مجدد بر فرزندان
  • تحقیق نظریات جامعه شناسی در مورد ازدواج خویشاوندی و بیماری ژنتیکی
  • تحقیق اقسام ازدواج موقت و آثار و احکام ازدواج موقت و بلند مدت
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق ازدواج از دیدگاه امام خمینی (رحمه‌الله) و صادقی تهرانی (رحمه‌الله)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.