تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ذخیره سازی غلات و گندم و مراقبتهای لازم در زمان نگهداری گندم و روشهای مبارزه با آفات انباری دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-گندم    ۴
۱-۲-سیلو    ۵
۱-۳- انواع سیلو    ۵
۱-۳-۱- سیلوی بتونی    ۵
۱-۳-۲- سیلوی فلزی    ۷
۱-۳-۳- سیلوی چوبی    ۷
۱-۴- انواع انبار    ۹
۱-۴-۱- انبارهای ساده    ۹
۱-۴-۲- انبارهای مکانیزه    ۱۰
۱-۴-۳- انبارهای نیمه مکانیزه    ۱۰
۱-۴-۴- نگهداری در فضای باز با پوشش پلی اتیلن    ۱۰
۱-۴-۵- نگهداری در کیسه‏های پلی اتیلن با استفاده از سیستم (VPS)    ۱۰
۱-۵- ذخیره سازی غلات    ۱۱
۱-۶- تهدیدات اصلی گندم ذخیره شده    ۱۲
۱-۶-۱- حشرات    ۱۲
۱-۶-۲- میکروارگانیسمها    ۱۳
۱-۶-۳- حیوانات موذی    ۱۴
۱-۷- کنترل هجوم آفات انباری    ۱۴
مراقبتهای لازم در زمان نگهداری ۱-۸- گندم    ۱۵
۱-۸-۱- کنترل عوامل محیطی    ۱۵
۱-۸-۲- کنترل آلودگی به آفات انباری    ۱۷
۱-۸-۳- احتیاطات کلی    ۱۸
۱-۸-۳-۱- احتیاطات خاص فسفین    ۱۹
۱-۸-۳-۲- جوانب ایمنی کار با گاز فسفین    ۱۹
۱-۹- تمیز کردن و آماده سازی غلات    ۲۲
۱-۹-۱- خشک کردن غله    ۲۲
۱-۹-۲- کنترل عوامل محیطی    ۲۲
۱-۹-۳- دوران دادن غله    ۲۲
۱-۱۰- تعیین آلودگی به آفات انباری در غلات    ۲۳
مروری بر تحقیقات    ۲۴
۲-۱- روشهای مبارزه با آفات انباری    ۲۶
۲-۱-۱- روشهای فیزیکی و مکانیکی    ۲۶
۲-۱-۲- روشهای شیمیایی    ۲۷
منابع    ۲۷

 منابع

پایان، ر. ۱۳۸۵٫ مقدمه ای بر تکنولوژی فراورده های غلات. انتشارات نوپردازان، تهران، ۳۰۱ ص.

شیخی، ع. م. ۱۳۷۱٫ ذخیره سازی مطلوب گندم. مجموعه مقالات دومین سمینار بین المللی غلات و تاسیسات ذخیره ای.

باقری زنوز، ا. ۱۳۷۴٫ مدیریت و بهداشت انبار، تکنولوژی نگهداری محصولات کشاورزی. انتشارات دانشگاه تهران.

قاسم زاده، س و همکاران.۱۳۹۰٫ اثر کنترلی امواج میکروویو و سرمادهی بر روی حشرات کامل. نشریه حفاظت گیاهان،  ۲۵ (۴): ۳۹۷-۳۹۱٫

آزمایش فرد، پ. تخریب محصولات چندین واریته گندم و دو واریته جو در کرج و زنجان. چهارمین کنگره زراعت، ۱۳۷۵).

بنی اسدی، ع.، عزیزی، م. ح.، سحری، م.ع. ۱۳۸۴٫ تعیین زمان مناسب انبارمانی برخی ارقام گندم به منظور افزایش کیفیت نانوایی. فصلنامه علوم و صنایع غذایی ایران، ۲ (۳): ۱۲-۱٫

کرمی اسبو، ر. و میر ابوالفتحی، م. ۱۳۸۷٫ بررسی میزان آلودگی گندم استان گلستان به زرالنون. بیماری­های گیاهی، ۴۴٫

کیانی، غ. ۱۳۸۰٫ تعیین الگوی اقتصادی حمل ونقل گندم در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران.

ذکایی آشتیانی، ه، زاهدی، ه. ۱۳۷۱٫ چارچوب کلی مدل حمل و نقل. مجله برنامه و توسعه. شماره سوم.

هدایتی، م. و محمدپور، ر. ع. ۱۳۸۴٫ بررسی میزان آلودگی نمونه های گندم انبارهای استان مازندران به آسپرژیلوس فلاووس و آفلاتوکسین. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۹ (۱): ۱۱-۱٫

Hallman, G. J. and Sharp, J. L. 1994. Radio frequency heat treatments. In: Sharp J. L. Hallman G. L. ed.

Smith, J. E., Moss, MO. 1985.  Mycotoxins: formation, analysis and significance. Chi Chester:  John Wiley, p.107-110.

Hoseney, R. C. 1986. Principles of Cereal Science and   Technology. 320- 327 pages.

ICMSF (International Commission on Microbiological Specifications for Foods).

۱-۱-گندم

گندم مهمترین غله از نظر سطح زیر کشت، تولید و مصرف در ایران است. نگهداری گندم در فصل برداشت برای فصول دیگر از دوران نئولیتیک با گندم های اهدایی مردم به معابد آغاز گشت. این کار اولین بار در بین النهرین با روش های ساده و ابتدایی متداول شد و به مرور زمان تکامل یافت. ذخیره سازی از گذشته به منظور استفاده غلات در فصل نا مناسب یا قحطی و جنگ انجام انجام گردیده است. میزان خسارت در زمان نگهداری در طی سال، ۱۰ درصد و در ایران۱۰ تا ۳۰ درصد غلات اعلام شده است که این امر به خوبی بیانگر اهمیت شناسایی محل­های مناسب ذخیره سازی، شرایط بهینه نگهداری و راه های مبارزه با آفات و سایر تهدیدها می­باشد (پایان، ۱۳۸۵). با توجه به تولید فراوان و نقش اصلی گندم و محصولات آردی آن در جیره غذایی انسان و حیوان، در صورت آلودگی با عوامل تهدید کننده سلامتی، نقش بسیار مهمی در به خطر انداختن سلامت انسان می­تواند ایفا نماید. گندم در مزرعه و انبار می­تواند به وسیله میکروارگانیسم­های مختلف به ویژه قارچ­ها مورد تهاجم قرار گیرد. قارچ­ها از جمله میکروارگانیسم­های با فعالیت متابولیکی بالا می­باشند.(هوسنی، ۱۹۸۶).

چنین فعالیت های متابولیکی در جریان رشد قارچ­ها بر روی گندم، با ترشح آنزیم­ها و ترکیباتی تحت عنوان توکسین­های قارچی همراه می­باشد که از یک طرف موجب بیماری­های مختلف در بوته گندم یا فساد دانه های گندم در مزرعه و انبار می­شود و از طرف دیگر در مراحل مصرف می­تواند تهدید کننده جدی سلامت انسان باشد (موری و همکاران، ۱۹۷۹؛ اسمیت و همکاران، ۱۹۸۵). از جمله سموم قارچی که در مطالعات مختلف مورد توجه زیادی قرار گرفته است، آفلاتوکسین ها می­باشند. این سموم می­توانند در انسان و یا حیوان باعث تخریب حاد کبد، سیروز کبد، القای تومور و تاثیرات تراتوژنیک شوند (ICMSF، ۱۹۹۶).

به طور کلی نگهداری گندم از سه جنبه حائز اهمیت می­باشد:

الف- جنبه اقتصادی: به دلیل از بین رفتن و کاهش وزن ناشی از فعالیت آفات انباری و فساد و کپک زدگی حاصل از رطوبت و دمای بالا

ب- جنبه صنعتی: از لحاظ خاصیت آسیابانی

ج- جنبه بهداشتی: باقی ماندن فضولات حشرات، جوندگان و همچنین لاشه آنها بر روی ماده غذایی که می­تواند سبب انتقال بیماری­های مختلف گردد.

نگهداری گندم باید به شکلی انجام گیرد که ویژگی­های مطلوب دانه حفظ شود. بدین منظور گندم باید در محل و شرایط مناسب نگهداری شود (عسگری ارده، ۱۳۸۴).

محل­های ذخیره سازی گندم عموما به دو دسته سیلو و انبار تقسیم می­شوند.

۱-۲-سیلو

سیلو محلی برای نگهداری غلات است که می­تواند در حجم­های مختلف و از مصالح گوناگون ساخته شود و از چندین کندو تشکیل می­گردد. کندو معمولا مخزن استوانه­ای یا چند ضلعی برای نگهداری غلات می­باشد. سیلو از کلمه عبریselum گرفته شده که به یونانی selus نامیده می­شود و در زبان اسپانیایی silos خوانده می­شود. تاریخچه سیلو به انقلاب صنعتی اروپا برمی­گردد. در سال ۱۸۱۹ اولین سیلو جهان توسط مهندسان فرانسوی با استفاده از آجر و سایر مصالح بنایی ساخته شد. قبل از آن انبارهای ساده برای ذخیره مواد غذایی استفاده می­گردید (باقری، ۱۳۷۴).

۱-۳- انواع سیلو

انواع سیلو به دسته های بتونی، فلزی و چوبی تقسیم بندی می­شوند.

۱-۳-۱- سیلوی بتونی

یکی از مطمئن ترین روش­های نگهداری غلات استفاده از سیلوهای بتونی است که از چندین کندو تشکیل شده است. گنجایش هر کندو معمولا ۵۰۰۰-۵۰۰ و ارتفاع آن۶۰-۲۰ متر و قطر آن ۱۲-۵ متر است. جنس این سیلوها بتون مسلح بوده و نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. از جمله مزایای سیلوی بتونی عبارتند از: محافظت و نگهداری بلند مدت گندم، عایق مناسب در جهت نگهداری گندم در مقابل انتقال حرارت محیط و رطوبت، مقاومت در برابر خوردگی در مناطق مرطوب، جدا بودن کندوها و امکان محافظت گندم در مقابل حیوانات موذی، پرندگان و حشرات، امکان ذخیره سازی بلندمدت تا ۱۲ ماه یا بیشتر، تخلیه آسان گندم با استفاده از نیروی ثقل، مقاومت در برابر سیل، زلزله و طوفان، امکان کنترل ارتفاع گندم در کندوها به صورت مکانیزه، امکان کنترل درجه حرارت، امکان دوران گندم، امکان هوادهی از بدنه کندو، امکان ذخیره سازی گندم های مختلف در کندوهای متفاوت به دلیل منفک بودن کندوها از یکدیگر، امکان صادرات گندم با اولویت واردات آن (رعایت اصل FIFO)، طول عمر مفید بالا حدود ۶۰ سال، ظرفیت بالای ذخیره سازی، اشغال فضای کم با توجه به ارتفاع زیاد، استفاده بهینه از فضای بین کندوها و قابلیت استفاده برای محصولات مختلف. اما در هر صورت سیلوهای بتونی دارای معایبی نیز می­باشند که از جمله آنها عباتند از: هزینه های بالای ساخت و طراحی، هزینه بالای نگهداری، امکان ایجاد ترک در بدنه، زمان بری پروژه، خطرات نشت گاز، زیاد بودن مصالح و تجهیزات کارگاهی جهت ایجاد سیلوهای بتونی و عدم امکان جابجایی سیلو (رجب زاده و همکاران، ۱۳۷۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزش غذایی دانه گندم و تاثیر تراکم بوته بر عملکرد گیاه
  • تحقیق مورفولوژی و فیزیولوژی گندم و اثرات تنش کمبود آب بر گیاه
  • تحقیق عنصر فسفر و کودهای زیستی بر رشد گیاه گندم
  • تحقیق نقش کلات آهن و روی بر روی عملکرد گندم
  • تحقیق گیاه شناسی گندم و اهمیت تغذیه صحیح گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.