تحقیق راهبردهای حل مسئله و دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله و دیدگاهها وکارکرد ها و مولفه های هوش هیجانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق راهبردهای حل مسئله و دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله و دیدگاهها وکارکرد ها و مولفه های هوش هیجانی دارای ۷۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
بخش اول- سبک حل مسأله    ۵
راهبردهای حل مسئله:    ۷
بازنمایی مسئله:    ۷
ساختار شناختی حل مسأله    ۱۰
مراحل حل مسئله در مدل حافظه گرینو    ۱۱
مولفه های سبکهای حل مسئله:    ۱۳
حل مساله و مؤلفه های فراشناختی    ۱۴
حل مسئله — تصمیم گیری    ۱۶
دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله    ۱۷
دیدگاه رفتار گرایی و شناختگرایی:    ۱۸
دیدگاه پردازش اطلاعات :    ۱۸
مراحل حل مسئله :    ۱۹
حل مسئله در دیدگاه روان پویایی:    ۲۰
مفهوم حل مسئله در دیدگاه انسان گرایانه:    ۲۱
حل مسئله در دیدگاه یادگیری اجتماعی :    ۲۱
بخش دوم-هوش هیجانی:    ۲۲
تعریف هوش شناختی:    ۲۲
تعریف هیجان:    ۲۴
تاریخچه ی هوش هیجانی    ۲۷
تعاریف هوش هیجانی:    ۲۹
نشانه های ذهن هیجانی :    ۳۱
پاسخی سریع اما سست بنیاد :    ۳۱
مولفه های هوش هیجانی :    ۳۲
مقایسه هوش هیجانی با هوش شناختی    ۳۳
هوش هیجانی به مفهوم روح زمان    ۳۵
هوش هیجانی و مفهوم شخصیت    ۳۷
هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی    ۳۸
الگوها و مولفه های هوش هیجانی    ۳۹
دیدگاههای موجود در زمینه هوش هیجانی:    ۴۰
الگوی ترکیبی هوش هیجانی گلمن و مولفه های آن    ۴۰
دانیل گلمن مولفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می کند:    ۴۲
کارکرد های هوش هیجانی:    ۴۴
هوش هیجانی و مولفه های آن از دیدگاه “بار-اون”    ۴۶
خرده مقیاس های هوش هیجانی بار – اون    ۴۸
الگوی توانایی مایر و سالووی    ۵۳
مؤلفه های هوش هیجانی:    ۵۳
کارکردهای هوش هیجانی    ۵۹
عوامل مؤثر بر هوش هیجانی    ۶۲
آموزش هوش هیجانی    ۶۴
دیدگاه های مایر- سالووی در آموزش هوش هیجانی    ۶۵
اکتساب هوش هیجانی    ۶۵
وارد نمودن هوش هیجانی در برنامه های معمول یا استاندارد:    ۶۶
بخش سوم-پیشینه پژوهشی:    ۶۶
الف-پژوهشهای خارجی:    ۶۷
ب-پژوهشهای داخلی:    ۷۰
منابع فارسی    ۷۳

منابع

سیف – علی اکبر ۱۳۸۰ – روانشناسی پرورشی – انتشارات آگاه

اتکینسون – ریتال و همکاران ۱۹۸۳ زمینه روانشناسی – ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ۱۳۷۳ تهران – انتشارات رشد

اتکینسون –هیلگارد و همکاران – زمینه روانشناسی – براهنی –محمد تقی و همکاران ۱۳۶۸ – تهران – رشد

ساعتچی- محمود ۱۳۷۴ – روانشناسی کار برای مدیران – تهران نشر ویرایش

گلد فرید – ام –آر و دیویسون –جی سی – رفتار درمانی بالینی – علوی آبادی –احمد ۱۳۷۱ –تهران مرکز نشر دانشگاهی

گلمن – دانیل ۱۳۷۸ – مصاحبه با دانیل گلمن درباره هوش هیجانی – دژگاهی – اصغر –تکنولوژی آموزشی دوره هفتم شماره ۲-۱۶-۱۳

گلمن – دانیل ۱۹۹۵ – هوش هیجانی – ترجمه پارسا- تسرین ۱۳۸۰– انتشارات رشد

گلمن –دانیل هوش عاطفی ۱۹۹۴ –بلوچ- حمید رضا – ۱۳۷۹ تهران –جیحون

استیو هیز (۱۹۹۸) هوش هیجانی برای همه و راهنمایی عملی هوش هیجانی – کوچک انتظار – رویا و موسوی شوشتری مژگان – نشر تجسم خلاق

شریفی درآمدی- پرویز ۱۳۸۶ هوش هیجانی و معنویت – نشر اصفهان سپاهان

شفیع آبادی – عبداله- ۱۳۶۵ نظریه های مشاوره و روان درمانی – تهران مرکز نشر دانشگاهی- چاپ اول

شفیع آبادی – عبداله و ناصری – غلامرضا ۱۳۷۷ نظریه های مشاوره و روان درمانی – تهران – مرکز نشر دانشگاهی

شکینگ – نظریه های مشاوره ترجمه آرین – خدیجه ۱۳۸۸ نشر اطلاعات

شهبازی نیا – مهین ۱۳۸۵- چگونه فرزندان خود را دوست بداریم

کیاروچی – جوزف و فورگاس جوزف و مییر جان –هوش هیجانی در زندگی روزمره – نجفی زند – جعفر ۱۳۸۵ انتشارات سخن

کاستلو و کاستلو – پور افکاری – نصرت اله ۱۳۷۴ فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی – تهران – نشر جهاد دانشگاهی

مقدمه:

که با موقعیتی روبرو  می شویم که دانش فعلی ما برای حل مشکلات کافی نیست ، با مسئله ای روبرو هستیم و همانطور که می دانیم هر امری که حل آن سخت بنظر میرسد و نیز نیاز به تمرکز و فکر دارد، یک مسئله می باشد. از طرفی هوش عامل مهمی است که در موفقیت و پیشرفت و همچنین حل مسائل و مشکلات آدمی دخیل میباشد . از نقطه نظر روانشناسان تحلیلی هوش نیروی سازگاری در مقابله با محیط های تازه می باشد . پس بنابر این فردی که با هوش تر است بی شک می تواند بوسیله نیروی سازگاری با محیط در زندگی خود موفق تر باشد و راه حلهای درستی را برای مسائل پیدا کند. از آنجا که خانواده اولین و بنیادی ترین محیط زندگی هر فردی می باشد ، میتواند پایه گذار قسمتهای مختلف شخصیت انسان نیز باشد . هوش هیجانی و سبکهای حل مسئله نیز قسمتهایی از شخصیت انسان است که اصول آن در خانواده پی ریزی می شود.

در این مقاله ابتدا به نظریاتی در ارتباط با حل مسئله و هوش هیجانی و سپس تحقیقات داخلی و خارجی که در این زمینه به عمل آمده است ،پرداخته خواهد شد.

بخش اول- سبک حل مسأله

تعریف

افراد اغلب به این دلیل در مشکلی می مانند که سرسختانه تنها یک راه حل را برای مشکل خود به کار می برند, هنگامی که این راه حل عمل نمی کند آنها با تلاش بیشتر و با همان راه حل , کارشان را ادامه می دهند.رشد تحقیقات درباره نقش واسطه ای ارزیابی و سبک شناختی در سال های اخیر موجب گسترش و توسعه دانش و کاربرد این نقش در عرصه سلامت روان گردیده است. یکی از جنبه های ارزیابی شناختی که در ادبیات تحقیق مطرح شده است سبک حل مسأله است.

نزو ( ۱۹۸۷) سبک حل مسأله را بعنوان فرایندی شناختی – رفتاری تعریف می کند که افراد  بوسیله آن راهبردهای موثری برای رویارویی و کنار آمدن با موقعیت های مشکل زا در زندگی روزمره را شناسایی و کشف می کنند.

هاگا ( ۱۹۹۵) شیوه حل مساله را وسیله ای مفید برای مقابله با مشکلات موقعیتی تعریف می کند که به صورت فرایندی شناختی یا رفتاری , انواع پاسخ های بالقوه مؤثر را به موقعیت های مشکل آفرین ارائه می کند واحتمال انتخاب موثرترین پاسخ را از میان این راه حل های مختلف افزایش می دهد.

نزو( ۱۹۸۷) یک فرایند پنج مرحله ای را پیشنهاد می کند که اگر به نحو مؤثری به کار گرفته شود، فرد نسبت به استرسورهای بیرونی مقاومت بیشتری نشان می دهد و کمتر مستعد افسردگی خواهد شد .

الف ) موقعیت یابی مشکل [۱] – تشخیص این که مشکل وجود دارد.

ب ) تعریف و فرمول بندی مسأله [۲]  – ارزیابی حیطه مشکل و تعیین اهداف واقع گرانه.

ج ) ایجاد راه حل های گوناگون [۳] .

د ) تصمیم گیری [۴] – انتخاب راه حلّی برای اجرا.

و) اجرا و ارزیابی راه حل انتخاب شده [۵] . نظارت و ارزیابی موفقیت های حاصله از انجام راه حل برگزیده شده و تقویت خود برای موفقیت ها.

بر طبق این نظر حل مسأله مقدمتاً یک فرایند مقابله ای آگاهانه ، منطقی ، پر تلاش و هدفمند است که می تواند توانایی فرد را برای مقابله سودمند با انواع وسیعی از مومفقیت های استرس زا افزایش دهد.

بسیاری از مردم عقیده دارند که ، حل مسئله عالیترین نمونه تفکر است. در کار حل مسئله تلاش بر آن است که به هدفی برسیم ولی هدف را حاضر و آماده برای این کار در اختیار نداریم.  باید هدف را به پاره هدفها واین پاره هدفها را نیز به هدفهای جزئی تقسیم کنیم تا در نهایت  به سطحی برسیم که وسیله وصول  برای ما آماده و مهیا است. (آندرسون ۱۹۹۰ به نقل از اتکینسون وهمکاران / براهنی و همکاران ۱۳۷۹)

راهبردهایی که مردم برای تجزیه هدفها به پاره هدفها بر می گزینند از موضوعات اساسی درحل مسئله است. نکته مهم دیگر نحوه بازنمای مسئله است . در ادامه به هر دو موضوع  پرداخته می شود.

راهبردهای حل مسئله:

یکی از راهبردها این است که تفاوت وضعیت فعلی  در موقعیت مشکل زا با وضعیت هدف که همان صورت حل شده مسئله است کاهش دهیم. راه حلهای شبیه به هم و پیچیده تر نیز هست که تحلیل وسیله – هدف نام دارد. در این راهبرد ، موقعیت فعلی  با موقعیت هدف مطابقت داده  می شود تا مهمترین تفاوت این دو موقعیت معلوم گردد.

راهبرد دیگر این است که کار را از هدف آغاز کنیم و رو به عقب برگردیم. این روش مخصوصا” در حل مسائل ریاضی بسیار مفید و موثر است.(اتکینسون و همکاران /براهنی و همکاران ۱۳۷۹)

بازنمایی مسئله:

موفقیت در حل مسئله نه تنها تابع نوع راهبرد تجزیه مسئله به عناصر آن است ، بلکه به چگونگی بازنمایی مسئله نیز وابسته است. گاه نوعی بازنمایی گزاره ای مفید است و بعضی وقتها نیز بازنمایی دیداری یا تجسمی موثر تر است . علاوه بر مسائل مربوط به گزاره ها در قیاس با تصویر های ذهنی , پرسش هایی نیز درمورد محتوای بازنمایی به چشم می خورد. گاه به این دلیل نمیتوانیم مسئله ای را حل کنیم که در بازنمایی آن یا عنصر با اهمیتی  را نادیده گرفته ایم یاعنصر کم اهمیتی را به آن اضافه کرده ایم.(اتکینسون و همکاران / براهنی و همکاران ۱۳۷۹)

الگوی سبک حل مسأله با تأکید بر نظریه سبک اسنادی افسردگی ابداع شده که می توان آن را به طور گسترده ای در مورد فرایند استرس نیز به کار برد. در تحقیقاتی که در ادبیات روان شناسی بر روی عنوان حل مسأله ، استرس و اختلالات عاطفی بین سال های ۱۹۹۱ – ۱۹۸۵ صورت گرفته است پیش از ۸۶ مطالعه متفاوت شناسایی گردید که در تحقیقات اولیه توجه بر مهارت های حل مسأله [۶] با استفاده از یک چارچوب مشخص رفتاری تأکید بیشتری داشته است. هر چند در مطالعات اخیر تاکید از نگاه رفتاری به سوی فرایند شناختی با عنوان سبک های حل مسأله تغییر کرده است . با این حال در ادبیات روان شناسی بین مفاهیم مهارت های حل مسأله و سبک های حل مسأله توافق کاملی وجود ندارد. نزو (۱۹۸۹) از شواهدی که از بررسی های خود به دست آورده بود اظهار می دارد که سبک های حل مسأله یک مفهوم واحد نیست .

در تأئید این یافته مطالعات هپنرو و پترسون ( ۱۹۸۲) و هپنر ، کامپا و برونینگ ( ۱۹۸۷) نیز طبیعت چند بعدی ساخت حل مساله را شناسایی و تأئید کرده است . همچنین از شواهدی که از تحقیقات به دست آمد، مشخص شد که سبک های حل مسأله و طیفی از سایر متغیرها از قبیل سبک اسنادی ، انگیزه پیشرفت ، منبع کنترل ، و واکنش های عاطفی در فرایند استرس مداخله دارند. مطالعات بیشتر نشان داد که بین این متغیرها تعامل وجود دارد. برای نمونه دیکسون ، هپنر واندرسون ( ۱۹۹۱) رابطه بین سبک حل مسأله ، درماندگی و میزان استرس وارده را با میزان پیش بینی خودکشی دانشجویان دانشگاه در مطالعه خود به دست آوردند .

تعداد زیادی از مطالعات سودمندی مداخلات حل مسأله را در چندین حوزه تأیید می کنند. مثلاً دنهام [۷] و آلمدیا[۸] ( ۱۹۸۷) گزارش می کنند که ارتباطی عمیقی بین مداخلات مهارت های حل مسأله و سازگاری رفتاری در کودکان وجود دارد  . دوبو [۹]  و همکارانش ( ۱۹۹۱) در بررسی بر روی کودکان دریافتند، که تغییرات مثبت در مهارت های حل مسأله اجتماعی [۱۰] با تغییرات مثبت در شاخص های سازگاری در طی زمان ارتباط دارد. تیسدیل و لارنس [۱۱]  ( ۱۹۸۶) در مرور ادبیات تحقیق نتیجه گرفتند که این رویکرد در مورد کودکان ناسازگار ، نوجوانانی  که اختلال هیجانی [۱۲] دارند و بیماران روانپزشکی بزرگسال موفق بوده است و حاکی از این است که مهارتهای حل مساله به طور کلی پیش بینی کننده سازگاری موفقیت آمیز در زندگی هستند  .

بررسی های همه جانبه گرد آوری شده توسط کسیدی و لانگ ( ۱۹۹۶) برای دستیابی به توصیف کامل به جای مقایسه و هم چنین نقش یکپارچه کلیه متغیرها در یک ساخت ، طرح یک ساخت  ، طرح یک مقیاس چند عاملی را موجب شد. این مطالعه دو هدف رادر نظر گرفت . ۱) جمع آوری ابعاد شناخته شده که عمدتاً در کارهای هپنروپترسون ( ۱۹۸۲) ، هپنرات ، ال ( ۱۹۸۷- ۱۹۸۵) ، نزو (۱۹۸۹ و ۱۹۸۷) منعکس شده بود. ۲ ) تدوین مقیاس برای ارزیابی متغیر فوق. نتیجه این کار تهیه پرسشنامه سبک حل مسأله گردید که در تحقیقات بعدی برای توضیح و روشن ساختن نقش سبک های شناختی در ارزیابی و پاسخ به استرس به کار رفته است.

لازاروس ( ۱۹۶۶) اهمیت مطالعه پاسخ به استرس و رشد یک چهارچوب تبادلی را در مطالعه نقش فرد در ارزیابی تهدید و مشکل همراه با استرس ورهایی و مقابله فعال در مقابل آنها شناسایی کرد. بر طبق نظر لازاروس مقابله فرد، تلاش های شناختی و رفتاری جهت اداره تقاضاهای بیرونی یا درونی و تعارض های بین آنها است به نحوی که فرد میزان تقاضاها را بیشتر از منابع خود ارزیابی می کند. لذا تئوری مقابله، به فراتر از مفهوم خودکارآمدی وخودآگاهی [۱۳] می رود و بر ارزیابی شناختی بعنوان جزو ذاتی فرایند مقابله تاکید می کند .

در ادبیات تحقیق یک تمایز مهم ، تمایز بین مقابله مساله مدار[۱۴] با انواع دیگر مقابله است . افرادیکه از مقابله مساله مدار استفاده می کنند سبک های  ویژه ای را رشد می دهند که عبارت از رفتارهایی است که برای کاهش یا حذف مشکل مورد بحث طرح ریزی شده اند. بنابراین مقابله مساله مدار وسیله سودمندی برای کاهش عواطف منفی مانند افسردگی ، اضطراب و خشم است  . بر عکس افرادی که از مقابله هیجان مدار استفاده می کنند تحت تاثیر عواطفشان قرار می گیرند. این افراد در مجموعه ای از رفتارها درگیر می شوند که در ابتدا جهت کاهش یا حذف این واکنشهای هیجانی منفی طرح ریزی می شوند، به جای اینکه مستقیماٌ مشکلاتی که این هیجانات منفی را ایجاد کرده اند هدف قرار دهند. چنین تلاشهایی جهت کاهش حالتهای هیجانی غیر سودمند هستند و اغلب حتی منجر به عواطف منفی بیشتری می شوند .

ویندل [۱۵] و ویندل ( ۱۹۹۴) نیز در بررسی سبک حل مسأله نوجوانان دریافتند که سبک مقابله هیجان مدار پیش بینی کننده خلق افسرده است . در نظر گرفتن چندین احتمال ممکن است به توضیح ارتباط قوی بین مقابله هیجان مدار و نشانه های افسردگی کمک کند : اول اینکه هم مقابله هیجان مدار و هم خلق افسرده با ویژگی هایی مانند نشخوارکردن [۱۶] یا سرزنش خود [۱۷] مشخص می شوند. هم چنین ممکن است ارتباطشان تا حدی انعکاس ارتباط دو جانبه آنها با نوروزگرایی کلی یا عاطفه منفی [۱۸] باشد. احتمال دوم این است که نوجوانانی که از مقابله هیجان مدار استفاده می کنند ممکن است مستعد نشخوار در مورد استرسورها و عاطفه منفی همراه با این استرسورها باشند، که بدینوسیله وجود احساسات افسردگی را تشدید و طولانی می کند .

[۱] Problem orientation

[۲] Problem definition and formulation

[۳] Generation of alternative soloutions

[۴] decision making

[۵] Soloution implementation and verification

[۶] Problem – solving skills

[۷] Denham

[۸] Almedia

[۹] Dubow

[۱۰] Social problem – solving

[۱۱] Lawrence

[۱۲] emotionally disturbed

[۱۳] Self – awareness

[۱۴] problem – focused

[۱۵] Windle

[۱۶] rumination

[۱۷] self -blame

[۱۸] negative affect

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.