تحقیق راکتورهای هسته ای و مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو و رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق راکتورهای هسته ای و مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو و رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- ماهیت پرتوزایی    ۵
۱-۱-۱- پرتوزایی آلفا (α)    ۵
۱-۱-۲- پرتوزایی بتا (β)    ۶
۱-۱-۳- شکافت خودبخودی    ۶
۱-۱-۴- تابش گاما (γ)    ۷
۱-۲- واحدهای اندازه گیری    ۷
۱-۲-۱- بکرل (Bq)    ۷
۱-۲-۲- گری (Gy)    ۷
۱-۲-۳- سیورت (Sv)    ۷
۱-۲-۴- نیمه عمر    ۸
۱-۳- راکتورهای هسته ای    ۸
۱-۴- انواع راکتورهای هسته ای    ۹
۱-۵- راکتور تحقیقاتی تهران    ۱۰
۱-۶- عملیات چرخه سوخت    ۱۲
۱-۷- رادیواکتیویته محیطی    ۱۵
۱-۸- مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو    ۱۶
۱-۸-۱- رهاسازی شاره های رادیواکتیو در اتمسفر    ۱۶
۱-۸-۱-۱- راه های پرتوگیری از هوا    ۱۸
۱-۸-۲- تخلیه پسماندهای رادیواکتیو در هیدروسفر    ۱۹
۱-۸-۲-۱- مسیرهای بحرانی پرتوگیری از آب    ۱۹
۱-۸-۳- مسیرهای پرتوگیری از خاک    ۲۰
۱-۹- رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست    ۲۰
۱-۹-۱- رفتار عناصر رادیواکتیو در خاک    ۲۰
۱-۹-۲- رفتار رادیونوکلئیدها در حیوانات و گیاهان    ۲۳
۱-۱۰- پایش پسماندهای منتشر شده در محیط    ۲۴
۱-۱۰-۱- پایش اتمسفر    ۲۴
۱-۱۰-۲- پایش محیط های آبی    ۲۶
۱-۱۰-۲-۱- پایش محیط های آبی سطحی    ۲۶
۱-۱۰-۲-۲- پایش سفره های آب زیرزمینی    ۲۷
۱-۱۰-۳- پایش گیاهان:    ۲۷
۱-۱۱- ارزیابی داده های خام پایش    ۲۸
۱-۱۲- اقدامات پیشگیرانه حفاظت محیط زیست    ۲۹
۱-۱۳-پیشینه تحقیق    ۳۱
۱-۱۳-۱- سوابق داخل کشور:    ۳۱
۱-۱۳-۲- سوابق خارج از کشور:    ۳۲
منابع:    ۳۷

منابع:

کلارک، آر. بی.؛ ۱۳۸۰؛ آلودگی دریا؛ ترجمه: ساداتی پور، س. م. ت.، ف. شریعتی فیض آبادی؛ انتشارات معراج قلم؛ ۲۱۵ صفحه.

قنادی مراغه، م.، م. طبسی، ع. بهرامی سامانی، ح. خلفی، ف. اصغری زاده، م. ر. قادری، د. قدوسی نژاد، ع. کشتکار، ح. مهاجرانی، ک. ملک خسروی، س. ج. کریمی ثابت، س. سادات نیا، م. ح. ملاح، م. روشن ضمیر، م. حسنوند، س. ر. رضوانی نژاد، س. ج. احمدی، س. شیروانی، ا. جباری، ا. صدیق زاده؛ ۱۳۸۸؛ چرخه سوخت هسته ای؛ سازمان انرژی اتمی ایران، زلال کوثر با همکاری روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ ۱۱۴۱ صفحه.

علی زاده، ا.؛ ۱۳۸۸؛ طراحی سیستم تهویه برای راکتور تحقیقاتی تهران؛ شیرانی، ا.؛ قریب، م.؛ تهران، دانشگاه شهید بهشتی، (منتشر نشده).

نوزاد گلی کند، ا. و ح. فراتی راد؛ ۱۳۸۹؛ مبانی علوم هسته ای؛ سازمان انرژی اتمی ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ ۲۰۲ صفحه.

نوزاد گلی کند، ا.، م. قنادی مراغه و ا. بوربور اژدری؛ ۱۳۸۶؛ انرژی (مبانی، منابع، فن آوریهای پیشرفته و محیط زیست)؛ سازمان انرژی اتمی ایران، روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ ۴۳۶ صفحه.

سازمان انرژی اتمی ایران؛ ۱۳۸۱؛ ارزیابی دز و ریسک ناشی از کارکرد نرمال منابع پرتو تا حریم ۵ کیلومتری سایت مرکز تحقیقات هسته ای؛ NRC-2003-1.

سازمان انرژی اتمی ایران؛ ۱۳۸۹ الف؛ برنامه مانیتورینگ محیطی TRR؛ RARDS-HPH-INS-01.

سازمان انرژی اتمی ایران؛ ۱۳۸۹ ب؛ تحلیل چگونگی پخش محیطی ذرات رادیواکتیو از دودکش راکتور و محاسبۀ دز فردی و جمعی حاصل از آن (سه ماهۀ سوم سال ۸۹)؛ TRR-REP-OP-22.

سازمان انرژی اتمی ایران؛ ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱؛ اطلاعات هواشناسی دکل درون سایت، فایل های هواشناسی با فرمت  Excel.

سازمان هواشناسی کشور؛ ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱؛ اطلاعات هواشناسی ایستگاه ژئوفیزیک، فایل های هواشناسی با فرمت  Notepad.

صدیق، ی.، ا. امام جمعه و ش. صیدالی ؛ ۱۳۸۶؛ سیاست گذاری راهبردی انرژی هسته ای (برنامه ریزی و مدیریت پروژه- با مروری بر رویکرد کره جنوبی)؛ سازمان انرژی اتمی ایران؛ زلال کوثر با همکاری روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ ۶۲۰ صفحه.

عرفان منش، م. و م. افیونی؛ ۱۳۸۱؛ آلودگی محیط زیست آّب، خاک و هوا؛ انتشارات ارکان؛ ۳۱۸ صفحه.

علمدار میلانی، س. و م. قنادی مراغه؛ ۱۳۸۴؛ شیمی هسته ای (مبانی و کاربردها)؛ سازمان انرژی اتمی ایران؛ ۷۹۴ صفحه.

غلامی، ع. و  خ. استکی ؛ ۱۳۸۸؛ زیست ردیابی آلودگی خاک و هوای شهر کرج؛ پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID.

 ۱-۱- ماهیت پرتوزایی[۱]

هسته یک اتم از نوکلئون ها تشکیل شده که شامل پروتون های باردار مثبت و نوترون های خنثی می باشند و هردوی آنها توسط نیروهای عظیم هسته ای که بر دافعه الکتروستاتیک بین پروتون ها غلبه می کند، محصور شده اند. ابری از الکترون های در حال چرخش که هر کدام از آنها یک بار منفی معادل یک بار مثبت پروتون دارند هسته را احاطه کرده است. بطور طبیعی، بارهای منفی الکترون ها با بارهای مثبت پروتون ها در تعادل هستند و تعداد الکترون ها و بار هسته نشان دهندۀ آن است که عنصر به کدام اتم تعلق دارد و خواص شیمیایی اش کدام است.

یک اتم معمولاً در جریان یک واکنش شیمیایی یا از طریق فرآیندهای فیزیکی یک یا چند الکترون می گیرد یا از دست می دهد. سپس به یک یون باردار منفی یا مثبت تبدیل می شود که از نظر شیمیایی خیلی فعالتر از اتم خنثی است و فرآیند این عمل، یونیزاسیون نامیده می شود.

اتم های یک عنصر شیمیایی تعداد پروتون های برابری دارند، اما تعداد نوترون های آنها ممکن است متفاوت باشد. این متغیرها به عنوان ایزوتوپ شناخته شده اند و خواص شیمیایی یکسان دارند، ولی جرم هستۀ آن ها متفاوت است. بر این اساس ۹۹ درصد کربن موجود در طبیعت که هسته ای حاوی ۶ پروتون و ۶ نوترون دارد و به شکل کربن-۱۲ یا ۱۲C نشان داده می شود، چون هسته اش ۱۲ نوکلئون دارد.

اما یک درصد شامل ۷ نوترون است و به شکل کربن-۱۳ نشان داده می شود. هردوی این ها ایزوتوپ های پایداری هستند، اما بعضی ایزوتوپ های دیگر ناپایدارند. پتاسیم با ۱۹ پروتون و ۲۰ نوترون در هسته به عنوان پتاسیم ۳۹ وجود دارد. پتاسیم-۴۰ هم با ۲۱ نوترون به طور طبیعی وجود دارد، اما ناپایدار است. ناپایداری هسته با تغییر نسبت پروتون ها به نوترون ها که با نشر ذره و انرژی همراه است، جبران می شود. این خاصیت به عنوان پرتوزایی شناخته شده و حالات ناپایدار، رادیوایزوتوپ یا رادیونوکلوئید هستند. هر رادیوایزوتوپ تغییر هسته ای و شکل نشر ویژۀ خود را دارد (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۱-۱- پرتوزایی آلفا (α)

هستۀ ناپایدار، ذرۀ α نشر می کند که از دو پروتون و دو نوترون تشکیل شده است. وقتی که هسته دوبار مثبت از دست می دهد، اتم به عنصری که در دو خانه قبل از خودش در جدول تناوبی قرار دارد، تبدیل می گردد. ذرات α نسبتاً کند حرکت کرده و انرژی خود را در فاصله خیلی کوتاهی از دست می دهند. آنها بعد از چند سانتیمتر حرکت در هوا یا فقط μm 40 در بافت، متوقف می شوند و ماده ای راکه از آن می گذرند، شدیداً یونیزه می سازند. این ذرات نسبت به آنهایی که مسیر طولانی تری طی میکنند، موجب بروز صدمۀ بیشتری می شوند. بنابراین اگر هسته های نشر کننده ذرات α به عنوان مثال از طریق بلع یا استنشاق وارد بدن گردند، پیامدهای زیستی زیادی خواهد داشت (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۱-۲- پرتوزایی بتا (β)

در یک هستۀ ناپایدار، یک نوترون خودبخود به پروتون تبدیل می شود و بالعکس، در نتیجه اتمی حاصل می شود که در جدول تناوبی به ترتیب یک خانه جلوتر با عقب تر از اتم مزبور قرار می گیرد. برای توازن بار، یک ذرۀ β منتشر می شود. اگر یک نوترون به یک پروتون تبدیل گردد، بتا یک ذرۀ باردار منفی است یا اگر یک پروتون به یک نوترون تغییر کند، معادل باردار مثبت آن پوزیترون[۲] می باشد. انرژی ذرات β خیلی متغیر است، اما بیشتر آن را در مسیر نسبتاً کوتاهی از دست می دهند و آنها را می توان تا چند میلی متر در پرسپکس[۳] یا mm 40 در بافت نشان داد. یک نشر کننده β نیز همانند  α اگر وارد بدن شود، تأثیر زیستی زیادی دارد (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۱-۳- شکافت خودبخودی[۴]

هستۀ تعدادی از عناصر ناپایدار سنگین همیشه مقدار اضافی نوترون دارد. هسته به دو ذرۀ بزرگ از عناصر میانی جدول و چند نوترون آزاد شکسته می شود. این فرآیند به عنوان شکافت خودبخودی شناخته شده است و مواد حاصل از آن نیز ناپایدارند. نوترون ها فقط در اثر برخورد با هسته های دیگر کند می شوند. به دلیل ندرت وقوع این پدیده، نوترون ها تا مسافت قابل توجهی در ماده نفوذ می کنند. اگرچه آنها هیچ بار الکتریکی را حمل نمی کنند و سبب یونیزاسیون نمی شوند، اما هسته ای که با آن برخورد می کند، در فاصله کوتاهی سبب یونیزاسیون می شود (مانند ذرات α هسته ای که نهایتاً نوترون را جذب می کند، تابش قوی γ دارد) (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۱-۴- تابش گاما (γ)

پرتوهای γ مشابه اشعۀ x است و مانند آن به طور عمیق در مواد نفوذ کرده و به شدت آنها را یونیزه می نماید. بافت های زنده در مقابل تابش γ باید توسط مواد سنگین نظیر سرب و بتون با ضخامت قابل توجه حفاظت شوند. علاوه بر نشر از طریق هستۀ بمباران شده با نوترون ها، مقداری از انرژی آزاد شده توسط نشر کننده های α و β به ویژه β نیز به شکل اشعۀ γ می باشند (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۲- واحدهای اندازه گیری

۱-۲-۱- بکرل[۵] (Bq)

پرتوزایی با فرکانس که طی آن واپاشی مادۀ پرتوزا انجام می شود، اندازه گیری می گردد. بکرل یک واپاشی هسته ای در ثانیه است. مقدار بالایی پرتوزایی ممکن است به ترابکرل[۶] برسد. بکرل جایگزین واحد قدیمی پرتوزایی، کوری[۷] (Ci) شده است که مقدار پرتوزایی معادل یک گرم رادیم (۲۲۶Ra) بوده و برابر ۱۰۱۰×۷/۳ بکرل است (کلارک، ۱۳۸۰).

 ۱-۲-۲- گری[۸] (Gy)

بکرل ماهیت واپاشی را در نظر نگرفته و تنها به فرکانس آن توجه می کند. برای مطالعات زیستی، مهمتر آن است که مقدار تابش جذب شده توسط یک بافت با یک موجود را بدانیم. این ویژگی توسط گری انرژی (Gy) به عنوان مقدار تابشی که سبب می شود ۱ کیلوگرم از بافت یک ژول انرژی جذب کند، تعریف می شود. واحد قدیمی که Gy جایگزین آن شده، راد[۹] است که ۰۱/۰ گری می باشد (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۲-۳- سیورت[۱۰] (Sv)

ضرر انواع تابش با انرژی یکسان برای بافت زنده متفاوت است و نوترون ها یا ذرات α ، حدوداً ۱۰ برابر ذرات γ یا β با گری یکسان، تأثیر دارند. سیورت یک واحد قراردادی است که برای در نظر گرفتن این تفاوت طراحی شد. بنابراین مقدار یک سیورت از ۱ گری ذرات γ یا ۱/۰ گری نوترون تشکیل شده است. واحد قدیمی که سیورت جایگزین آن شده، رم[۱۱] می باشد که ۰۱/۰ سیورت است (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۲-۴- نیمه عمر[۱۲]

پرتوزایی یک ماده با گذشت زمان کاهش می یابد. بعد از یک نیمه عمر پرتوزایی نصف می شود. هر رادیونوکلوئیدی نیمه عمر ویژه خود را دارد که ممکن است کسری از ثانیه، روز، ماه یا میلیون سال باشد. نیمه عمر ۲۲۶Ra ، ۱۰۶۲ سال است. پرتوزایی با نیمه عمر ارتباط معکوس داشته و ماده ای با نیمه عمر زیاد، پرتوزایی کمی دارد (کلارک، ۱۳۸۰).

۱-۳- راکتورهای هسته ای

دردهۀ چهل قرن بیستم، اولین راکتور هسته ای پا به عرصه ظهور گذاشت و بدین طریق، استفاده از انرژی هسته ای آغاز شد. راکتورهای هسته ای، در ابتدا بیشتر برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند. به عنوان مثال، از دهۀ چهل تا اوایل دهۀ پنجاه، در آمریکا راکتورهایی ساخته شد که هدف اصلی آن تهیه پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت سلاح های هسته ای بود. با توجه به مزایای استفاده از انرژی هسته ای به عنوان نیروی محرکه در زیردریایی ها، بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تحقیقات زیادی را بر روی ساخت این گونه زیر دریایی ها متمرکز کرده، و در سال ۱۹۵۵ اولین زیر دریایی هسته ای را، ساخت. در سال ۱۹۵۴، اتحاد جماهیر شوروی سابق یک نیروگاه آزمایشی تحقیقاتی (KW)5000 و در اواخر ۱۹۵۷ (بر مبنای فن آوری راکتورهای آب تحت فشار) یک راکتور (MW)60 ساخت. در همین دوران ، چند نوع زیردریایی و ناو یخ شکن هسته ای و در سال ۱۹۶۴، یک نیروگاه هسته ای آب جوشان گرافیتی با قدرت (MW)100 ساختند. بعد از دهۀ ۶۰ ، جهان روند صلح آمیزی به خود گرفت و صنایع رشد سریعی پیدا کردند. بنابراین، جنبه های صلح آمیز انرژی هسته ای، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. می توان گفت که دهۀ ۶۰ و ۷۰ ، دوران رشد و توسعه نیروگاه های هسته ای می باشند.

بعد از آن نیروگاه های هسته ای از نظر تعداد، تنوع، ظرفیت و فن آوری رشد یافتند. با توجه به رشد سریع جوامع انسانی و صنعت، منابع محدود سوخت های فسیلی به سرعت مصرف می شوند. طبق برآوردهای متخصصان انرژی، سوخت های فسیلی حداکثر تا چند قرن دیگر به کلی مصرف خواهند شد. علاوه بر سوخت های فسیلی ، منابع دیگری از قبیل: هسته ای، باد، آب، خورشید، امواج دریا و زمین گرمایی وجود دارند. در این میان انرژی هسته ای منبع جدیدی است که در صنعت کاربرد وسیعی پیدا کرده و فن آوری آن به خوبی شناخته شده است.

انرژی هسته ای نه تنها چگالی حجمی (انرژی در واحد حجم) بسیار بالایی دارد؛ بلکه ذخایر آن نیز در طبیعت بسیار زیاد است. طبق برآوردهای اولیه، ذخایر موجود شناخته شده اورانیوم و توریوم از نظر انرژی حدود ۲۰ برابر سوخت های فسیلی موجود است. یکی از کاربردهای اساسی راکتورهای هسته ای، استفاده آنها در زیر دریایی ها و یا سفینه های فضایی، است. در زیر دریایی هسته ای برای احتراق سوخت نیازی به هوا نیست و این یک امتیاز محسوب می شود.

زیر دریایی های هسته ای از نظر صوتی سر و صدای کمتر و قابلیت اعتماد بالایی دارند. با توجه به بالا بودن چگالی حجمی انرژی هسته ای، سوخت آن دوام بیشتری دارد. این مطلب در مواردی که مصرف سوخت بالاست، اهمیت زیادی خواهد داشت.

انرژی حاصل از شکافت کامل یک کیلوگرم  ، بطور تقریبی با انرژی حاصل از احتراق ۲۸۰۰ تن استاندارد زغال سنگ و یا ۲۱۰۰ تن نفت، برابر است.

تجربه سال های اخیر نشان داده است که انرژی هسته ای از نظر اقتصادی، ایمنی و پاکی، یکی از مهمترین منابع انرژی محسوب می شود. در این نیروگاه ها،  ،    و دیگر گازهای مضر و موثر در گرمایش جهانی، تولید نمی شوند.

علیرغم بروز سه حادثه مهم در صنعت نیروگاه های هسته ای (تری مایل ایلند در آمریکا ، چرنوبیل در اتحاد جماهیر شوروی سابق و فوکوشیما در ژاپن) احتمال بروز چنین حوادثی در مقایسه با تعداد راکتورهای در حال کار در جهان، بسیار کم است. ایمن سازی راکتورهای هسته ای فرآیندی پویاست و کارهای تحقیقاتی و مهندسی زیادی در این زمینه صورت گرفته و می گیرد. به طوری که صنعت نیروگاه های هسته ای از ایمن ترین صنایع آینده خواهد بود (قنادی مراغه و همکاران، ۱۳۸۸).

[۱] Radio activity

[۲] Positron

[۳] Perspex

[۴] Spontaneous fission

[۵] Becquerel

[۶] Terabecquerels

[۷] Curie

[۸] Gray

[۹] Rad

[۱۰] Sievert

[۱۱] Rem

[۱۲] Half – time

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدلهای پراکندگی مواد رادیواکتیو
  • تحقیق اثر تجارت بر محیط زیست و پروتکل کیوتو و محتوای انتشار co2 حاصل از روابط تجاری
  • تحقیق تعریف تغییرات اقلیمی و دلایل اصلی آن و اثرات آن بر محیط زیست انسان و نظام حقوقی بین الملل بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی
  • تحقیق آلودگی محیط‌ زیست و روش کاهش آلودگی و نقش درختان جنگلی برای تامین اکسیژن
  • تحقیق تحقیقات انجام شده سطح سرویس معابر باحفظ محیط ‌زیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.