تحقیق رده بندی خزندگان و موقعیت تاکسونومیکی و مشخصات گونه ی تراتوسینکوس بدریاگای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رده بندی خزندگان و موقعیت تاکسونومیکی و مشخصات گونه ی تراتوسینکوس بدریاگای دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ـ۱ـ مقدمه    ۵
۱-۲- کلیاتی در مورد خزندگان    ۶
۱-۳-منشاخزندگان    ۸
۱ـ۴ـ رده بندی خزندگان    ۸
۱-۴-۱-زیر رده آناپسیدا     ۸
۱-۴-۲-زیر رده سیناپتوزوریا     ۹
۱-۴-۳-زیر رده ایکتیوپترژیا     ۹
۱-۴-۴-زیر رده دیاپسیدا    ۹
۱-۴-۴-۱-راسته رینکوسفالیا :    ۹
۱-۴-۴-۲-راسته اسکواماتا یا فلسداران :    ۱۰
۱-۴-۵-زیررده آرکئوزوریا     ۱۰
۱-۴-۶-زیررده سیناپسیدا     ۱۰
۱ـ۵ـ موقعیت تاکسونومیکی گونهی تراتوسینکوس بدریاگای:    ۱۰
۱ـ۶ـ خصوصیات راسته اسکواماتا :    ۱۱
۱ـ۷ـ خصوصیات زیرراسته سوسمارها :    ۱۱
۱ـ۸ـ خصوصیات خانواده جکونیده:    ۱۳
۱ـ۹ـ مشخصات جنس تراتوسینکوس:    ۱۴
۱ـ۱۰ـ مشخصات گونه ی تراتوسینکوس بدریاگای    ۱۴
۱-۱۱-گیرنده ها    ۱۵
۱-۱۲-خاصیت اتوتومی یا خودبُری    ۱۶
۱-۱۳-تعیین جنسیت در سوسماران    ۱۷
۱ـ۱۴ـ دستگاه تولیدمثلی ماده در مارمولکها    ۱۷
۱ـ۱۵ـ جغرافیای زیستی مارمولکهای ایران    ۱۸
۱ـ۱۶ـ مروری بر تحقیقات خارجی    ۲۱
۱ـ۱۷ـ مروری بر تحقیقات داخلی    ۲۳
منابع    ۲۵

 منابع

رستگار پویانی، ا. ۱۳۷۵٫ بیوسیستماتیک سوسماران بخشی از استان سمنان (شاهرود و دامغان) و بررسی بیولوژی تولیدمثل برخی از گونه‌های خانواده‌ آگامیده. پایان نامه کارشناسی ارشد تکوینی جانوری، دانشگاه تربیت معلم تهران.

رستگار پویانی ن.، جوهری، م.، رستگار پویانی، ا. ۱۳۸۷٫ راهنمای صحرایی خزندگان ایران (جلد اول: سوسماران)،انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه، ۳۲۰ صفحه.

بلوچ، م. ۱۳۵۶٫ خزندگان ایران جغرافیای زیستی سوسماران (روش­های رده­بندی). پژوهش­های جغرافیایی، شماره ۱۴، صفحات ۴۰-۱٫

داداشی ،ع ،کمی،ح وشجیعی.ه( ۱۳۸۷( ،اوﻟﻴﻦ ﮔﺰارش از ﮔﻜﻮی ﺳﻨﮕﻲ ﺗﻴﻐﻪ دارScubrum  Cyrtopodion در استان  اذربایجان شرقی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ   ﻋﻠﻤﻲ-پژوهشی زﻳﺴﺖ ﺟﺎﻧﻮری، ﺳﺎل دوم،شماره اول، صفحات۳۹-۳۳٫

حجتی، و.، ح. ­ق. کمی و ا. فقیری (۱۳۸۵)، بررسی فونستیک سوسماران منطقه دامغان. مجله زیست­شناسی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۳۴۰-۳۲۵٫

حجتی، و.، ح. ­ق. کمی و ا. فقیری (۱۳۸۸)، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺳﻮﺳﻤﺎر۱۹۰۰،Nikolsky Teratoscincus bedriagai در استان سمنان. . ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ-پژوهشی زﻳﺴﺖ ﺟﺎﻧﻮری، ﺳﺎل دوم،شماره اول،صفحات۳۱-۲۷٫

حجتی، و. ۱۳۹۱٫ فیلوژنی مولکولی و بررسی گامتوژنز روی جکوی انگشت­خمیده­ی خزری، Cyrtopodion caspium (Sauria: Gekkonidae) در شمال ایران. رساله دکتری تکوینی جانوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

صدیقی،ب.۱۳۸۷٫شناسایی سوسماران منطقه شازند و روستاهای تابع شامل بخش مرکزی و( بخش زالیان) استان مرکزی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه پیام نور اصفهان.

کیابی،ب.۱۳۸۱ ،لطیفی. ۱۳۷۹٫ جغرافیای جانوری ایران. جلد دوم. چاپ اول. انتشارات دایره سبز.

محمدی آلوچه، ر. ۱۳۸۹٫ بررسی تنوع سوسمارهای استان اردبیل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد بیوسیستماتیک جانوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.

Rastegar-Pouyani, N., H.G. Kami, M. Rajabizadeh, S. Shafiei and S.C. Anderson (2008), Annotated Checklist of Amphibians and Reptiles of Iran. Iranian Journal of Animal Biosystematic, 4(1): 43-66

Zug, G.R, Vitt, L.J, Caldwell, J.P, (2001). Herpetology An Introductory Biology of Amphibians and Reptiles, San Diego,ca, Academic Press, xiv+630pp.

Young, J.Z. (1981), The life of vertebrates. 3rd ed. Oxford: Claredon Press, 645 pp.229

Anderson, S.C. (1999), The Lizards of Iran. Society for the Study of Amphibians and Reptiles, Ithaca, New York. i-vii, 442 pp.

۱ـ۱ـ مقدمه

ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن ﺑﻪ وﻳﮋه ﺳﻮﺳﻤﺎرﻫﺎ در ﺑﺴﻴﺎری از اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ­ﻫﺎ ﺣﻠﻘﻪ­ﻫﺎی ﻣﻬﻤﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می­آیند و دارای ارزﺷ­ﻬﺎی اکولوژیک ﺧﺎص و ﻣﻔﻴﺪی ﻫﺴﺘﻨﺪ اﻫﻤﻴﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﺴﻤﺘﻲ از زﻧﺠﻴﺮه ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ اﺳﺖ.همچنین آن­ها از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه و ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻨﻨﺪه ﻃﻐﻴﺎن ﺑﺴﻴﺎری از موجودات آﺳﻴﺐ رﺳﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ آﻳﻨﺪ وﺑﺎ ﺷﻜﺎر ﺣﺸﺮات و ﺟﺎﻧﻮران ﻣﻮذی ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺘﻲ ﺑﺮای ﻛﺸﺎورزی دارﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ در ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎدل اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﻔﻴﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮدات ﺷﺎﺧﺺ­ﻫﺎی زﻳﺴﺘﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻤﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲ آﻳﻨﺪ (حاجی قلی کمی وهمکارانش،۱۳۸۷ ).از طرفی دیگراثر خزندگان در کنترل حشرات و نرم تنان بقدری مهم است که درطرحهای کشاورزی نباید از این عامل مهم غافل ماند.خزندگان به ویژه مارمولک ها  میزبان اولیهانواع لارو کرم­ها بخصوص نماتودها هستند. این لاروها در دوره بلوغ انگل خطرناک حیوانات اهلی (بویژه گوسفند و بز) بشمار می­آیند . بعضی از انگل­هایی که در بدن این خزندگان میزبان زندگی می­کنند می­توانند حامل بیماری­هایی برای انسان باشند. بعنوان مثال انگل لیشمانیا-تروپیکا  [۱] زخم آسیایی بوجودمی­آورد. گاهی مارمولک­ها می­توانند در مهارکردن بیماری­های که توسط حشرات ناقل ایجاد می­گردد عامل مفید به حساب آیند. از جمله در جنوب، پشه­های مالاریا توسط سوسمارهای بومی شکار می­شوند و یا بعبارت دیگراین خزندگان در کاهش پشه مالاریا نقش بسیار مؤثری دارند (محمد بلوچ، ۱۳۵۶ ).در برخی مناطق مانند عربستان، مردم از سوسمارها تغذیه می­کنند. پوست برخی سوسمار­ها در صنعت چرم­سازی برای ساخت کیف، کفش، دستکش و کمربند استفاده می­شود. برخی از آنها بعنوان حیوانات خانگی استفاده می­شوند. از نظر زینتی نیز بسیاری از سوسمار­ها بخصوص آفتاب­پرست­ها بخاطر تغییر رنگ­های زیبا جنبه­ی تزئینی و نمایشی دارند (رستگار پویانی، ۲۰۰۸)[۲]. خزندگان از ﺟﻤﻠﻪ زﻳﺴﺘﻤﻨﺪاﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻟﻴﻞ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ وﻳﮋه ﺧﻮد و ﺗﺨﺮﻳﺐ زﻳﺴﺘﮕﺎﻫﺎﻳﺸﺎن ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ آﺳﻴﺐ­ﭘﺬﻳﺮ ﺑﻮده و ﺑﻌﻀﻲ از ﮔﻮﻧﻪ­ﻫﺎی آن درخطر نابودی قراردارﻧﺪ . ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ اﻳﻦ ﻧﻘﺶ اﻛﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ و ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ خزندگان، ﺳﻮﺳﻤﺎرﻫﺎ ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ و آن ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ درﺧﻮر ﺗﻮﺟﻬﻲ در مورد آن­ها در ایران انجام نیافته است (علیرضا داداشی­ و همکارانش، ۱۳۸۷). امروزه بخاطر جلوگیری از انقراض آن­ها، کشتن این حیوانات، غیرقانونی اعلام شده­است. فون خزندگان و بویژه مارمولک­های ایران بسیار چشم­گیر و جالب توجه است.با شناخت صحیح گونه­های موجود در یک منطقه­و ارتباطات بین گونه­ای و فراگونه­ای می­توان از آسیب­های فراوان یکه به محیط زیست وارد می­شود، جلوگیری نمود و از منابع مختلف به نحو بهتر و مطلوب­تری بهره­برداری کرد. جنس تراتوسینکوس متعلق به خانواده­ی جکونیده می­باشد این خانواده با داشتن۱۰۰ جنس و ۹۴۳ گونه در جهان و۱۲جنس و ۴۳ گونه در ایران جزو بزرگترین خانواده­های مارمولک محسوب می­شود (رستگار پویانی، ۲۰۰۸).

خانواده جکونیده دارای بیشترین تعداد جنس­های مارمولک می­باشد که این گونه مانند بیشتر اعضاء این خانواده شب فعال می­باشد (اندرسون، ۱۹۹۹)[۳]. در محدوده پراکندگی وسیع این جانور در ایران و مناطق مجاور، جمعیت­های منطقه­ای فراوانی وجود دارند که ممکن است حالت ایزوله داشته باشند. ﺗﺎﻛﻨﻮن ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻳﺎدی ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺸﻤﻨﺪان داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ روی ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن اﻳﺮان ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ وﻟﻲ در ﻣﻮرد ﺟﻜﻮی دمﭘﺦ ﺑﺪرﻳﺎﮔﺎی ﺑﻪدﻟﻴﻞ ﭘﺮاﻛﻨﺶ ﻣﺤﺪود اﻃﻼﻋﺎت ﭼﻨﺪاﻧﻲ دردﺳﺖ ﻧﻴﺴﺖ و در حد گزارشات منطقه­ای بوده است. بنابراین تمام موارد مورد مطالعه در این تحقیق جدید بوده و می­تواند مورد استفاده دانش­پژوهان داخلی و خارجی قرار گیرد (حجتی وهمکارانش،۱۳۸۸).

۱-۲- کلیاتی در مورد خزندگان

واژه­ی رپتیلیا [۴]که به رده­ی خزندگان اطلاق می­شود در مورد اولین جانورانی است که توانسته­‌اند زندگی در خشکی را بطور کامل تحمل نمایند. این رده­ گروه کاملاً موفقی از مهره­ داران هستند که تقریباً تمامی زیستگاه­های خشکی را به تصرف خویش درآورده­اند و یکی از ارکان مهم فون بیابان­ها محسوب می­شوند.اجداد خزندگان دوزیستان محسوب می‌شوند.اولین خزندگان حدودا ۳۴۰ میلیون سال پیش در دوره­ی کربونیفر ظاهر شدند ۱۶۰ میلیون سال پیش در دوران مزوزوئیک (ژوراسیک و کرتاسه ) که به عصر خزندگان شهرت داشته است به اوج قدرت خود رسیدند. خزندگان جدید با پوست فلس­دار و تخم کلئیدوئیک و ترشح اسید اوریک مشخص می­شوند. تمام این موارد به استقلال خزندگان از آب مربوط است. برخلاف دوزیستان همه­ ی خزندگان به آب، برای نوشیدن و تخم­گذاری به مقدار کم نیاز دارند که آن را از محل­هایی که آب باران تجمع یافته و ذخیره شده مانند شکاف­ها، حفرات و زیر زمین یا چگالش بخار هوا به صورت شبنم بر روی زمین یا روی بوته­ها و سنگ­ها، به دست می­آورند. اما غالباً آب مورد نیاز بدن را از همان شکار خود تأمین می­کنند. بنابراین نیازهای مربوط به آب را به حداقل رسانده و به آن­ها این امکان را می­دهد که در مکان­های خشک­تر زندگی کنند. بسیاری از خزندگان می­توانند حرارت بدنشان را تقریباً ثابت نگه دارند. این جانوران عمل فوق را با گرم کردن بدن در آفتاب یا دراز کشیدن در سایه برای سرد شدن بطور غریزی انجام می­دهند. به این روش اکتوترمی می­گویند. این فرایند با حالت اندوترمی که در پستانداران و پرندگان وجود دارد و به وسیله آن گرمای اضافی حاصل از سوخت و سازی را برای تثبیت دمای بدن مصرف می­نمایند متفاوت است (زوگ و همکارانش،۲۰۰۱)[۵]. اسکلت بدن آن­ها کاملا استخوانی است. سطح بدن از پوست شاخی وخشک پوشیده شده­است. جلد معمولاً داری پولک و غده پوستی است. غالباً دو جفت زائده حرکت در این جانوران به چشم می­خورد. هر زائده پنج انگشت شاخی دارد که برای دویدن، خزیدن و یا بالا رفتن به کار می­رود. مثلا زوائد حرکتی لاک­پشت آبی به صورت باله تغییر شکل یافته­است. دست وپا در برخی از خزندگان بسیار کوتاه، در برخی استخوانی و در برخی دیگر کاملا تحلیل رفته­است. قلب­شان سه حفره‌ای است. دهلیزها کامل و در بطن­ها دیواره مابین آنها کامل نیست. دارای گلبول­های قرمز هسته دار، بیضی شکل و از دو طرف مقعر هستند. تنفس بوسیله شُش انجام می­پذیرد. جنین از چهار پرده آمنیون، کوریون، کیسه زرده و آلانتوئیس پوشیده می‌شود خزندگان نسبت به پستانداران، نیاز به انرژی کمتری دارند. و گاهی هفته­ها با یک وعده غذایی زندگی می­کنند. لقاح داخلی است و معمولاً مقاربت انجام می­گیرد. از لحاظ جنین­شناسی خزندگان از ماهیان و دوزیستان متمایز هستند. اغلب تخم گذارند و در بسیاری از ان،ها جنسیت نوزاد توسط دمایی که جنین طی فرایند روی تخم خوابیدن در معرض آن قراردارند مشخص می­شود (کیابی، ۱۳۸۱ و لطیفی، ۱۳۷۹).

[۱] leishmania-tropica

[۲] Rastegar-Pouyani 2008

[۳] Anderson, 1999

[۴] Reptilia

[۵] Zug et.al ,2001

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رده‌بندی دوزیستان و خزندگان و ویژگی‌ها و تغذیه و زادآوری و رفتارهای دفاعی در آنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.