تحقیق رشد جبرانی و مدل ها و مزایا و معایب آن و عوامل موثر بر رشد جبرانی در ماهیان و اهمیت اقتصادی پرورش تاس ماهی سیبری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رشد جبرانی و مدل ها و مزایا و معایب آن و عوامل موثر بر رشد جبرانی در ماهیان و اهمیت اقتصادی پرورش تاس ماهی سیبری دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱- رشد جبرانی    ۷
۱-۲- خصوصیات رشد جبرانی    ۹
۱-۲-۱- میزان جبران    ۹
۱-۲-۲- محور اصلی جبران    ۱۰
۱- ۳- مدل های رشد جبرانی    ۱۱
۱-۳-۱- Cybernetic Model    ۱۱
۱-۳-۲-Structural & Storage Model    ۱۱
۱-۴- مزایای رشد جبرانی    ۱۲
۱-۵- معایب رشد جبرانی    ۱۳
۱-۶- عوامل موثر بر رشد جبرانی در ماهیان    ۱۳
۱-۶-۱- شدت و طول دوره سوء تغذیه    ۱۴
۱-۶-۲-مرحله تکامل بافتی در شروع سوء تغذیه    ۱۴
۱-۶-۳-بلوغ جنسی و تولید مثل    ۱۴
۱-۶-۴- درجه حرارت    ۱۵
۱-۶-۵- کیفیت آب    ۱۵
۱-۶-۶- دوره نوری و فصل    ۱۵
۱-۶-۷- پیشینه تغذیه ای حیوان    ۱۶
۱-۶-۸- کیفیت جیره غذایی    ۱۶
۱-۶-۹- تراکم و تعاملات اجتماعی    ۱۷
۱-۶-۱۰- جنسیت و گونه ماهی    ۱۸
۱-۷- دلایل احتمالی رشد جبرانی    ۱۸
۱-۷-۱-مصرف غذا    ۱۸
۱-۷-۲- تغییر ضریب تبدیل غذایی (کارآیی تبدیل غذایی یا کارآیی رشد)    ۱۹
۱-۷-۳- تغییر متابولیسم    ۲۰
۱-۷-۴- تخصیص منابع مواد و انرژی    ۲۱
۱-۸- پرورش ماهیان خاویاری    ۲۱
۱-۹- جایگاه سیستماتیک تاس ماهی سیبری    ۲۲
۱-۱۰- پراکنش جغرافیایی    ۲۳
۱-۱۱- تغذیه    ۲۴
۱-۱۲- رشد    ۲۵
۱-۱۳- اهمیت اقتصادی تاس ماهی سیبری    ۲۶
۱-۱۴- پیشینه تحقیق    ۲۷
فهرست منابع    ۳۱

منابع

بهمنی م. و کاظمی. ر.، ۱۳۷۷٫ مطالعه بافت شناسی در تاسماهیان جوان پرورشی. مجله علمی شیلات ایران. شماره ۱، سال هفتم. صفحات ۱-۱۶٫

علیزاده، م.، دادگر، ش.، ۱۳۸۱٫ مدیریت تغذیه در پرورش متراکم آبزیان. شرکت سهامی شیلات ایران. معاونت تکثیر و پرورش آبزیان. ۱۹۲ صفحه.

کیوان، ا.، ۱۳۸۱٫ مقدمه ای بر بیوتکنولوژی پرورش ماهیان خاویاری (در استخرها، حوضچه ها، قفسها و آبگیرها). مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. ۲۷۰صفحه.

مرشدی، و.، عشوری، ق.، کوچنین، پ.، بهمنی، م.، یاوری، و.، پوردهقانی، م.، یزدانی، م. ع.، ۱۳۸۹٫ اثرات دوره های گرسنگی کوتاه مدت بر روی برخی فاکتورهای خونی در بچه فیل ماهیان پرورشی، Huso huso.  همایش ملی اکولوژی دریای خزر۱۱-۹ خرداد، ساری، ایران، صفحه ۵۱٫

یوسفی، ا.، ۱۳۸۶٫ تعیین ارتباط برخی شاخص های خونی و اسمزی در روند تکامل جنسی ماهی ازون برون پرورشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان. ۸۶ صفحه.

پورعلی فشتمی، ح. ر.، محسنی، م.، آق تومان، و. و توکلی، م.، ۱۳۸۲، پرورش بچه فیل ماهیان با درصدهای مختلف غذای کنسانتره فرموله شده. مجله علمی شیلات ایران. ویژه نامه اولین سمپوزیوم ملی ماهیان خاویاری. صفحات ۳۷-۴۸٫

رحیمی، ر.، فرهنگی، م.، مجازی امیری، ب.، رضایی، ف.، صدوق نیری، ع.، کریمی، م.ر.، ۱۳۸۹٫ اثر محرومیت غذایی و غذادهی مجدد بر هورمون های تیروئیدی و عملکرد رشد در ماهی قزل آلای رنگین کمان،Oncorhynchus mykiss. مجله علمی شیلات ایران. شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۹٫

زارع. ر.، ۱۳۸۶٫ اثرات تراکم پرورش بر شاخص های رشد، تغذیه و برخی شاخص های فیزیولوژیک تاس ماهی سیبری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر. ۱۰۴صفحه.

ایمانی، ا.، فرهنگی، م.، یزدانپرست، ر.، بختیاری، م.، شکوه سلجوقی، ظ.، مجازی امیری، ب.، ۱۳۸۸٫ شاخص های تغذیه و رشد در ماهی قزل آلای رنگین کمان،Oncorhynchus mykiss ، طی دوره های مختلف محرومیت غذایی و غذادهی مجدد. مجله علمی شیلات ایران. شماره  ۲، ۱صفحات ۱-۱۱٫

ستاری، م.، ۱۳۸۱٫ ماهی شناسی(۱) تشریح و فیزیولوژی. انتشارات نقش مهر با همکاری دانشکاه گیلان. ۶۵۹ صفحه.

شاهسونی، د.، وثوقی، غ. و خضرایی نیا، پ.، ۱۳۸۰٫ تعیین برخی شاخص های خونی ماهیان خاویاری انگشت قد(قره برون و ازون برون) در استان گیلان. مجله پژوهش و سازندگی. شماره ۵۰٫ صفحات  ۱۴- ۱۸٫

Williot, P., Bronzi, P.,Arlati, G., 1993. A very brief survey of status and prospects of freshwater sturgeon farming in Europe (EEC). In: Kestemont, P., Billard, R. (eds.), Aquaculture of Freshwater Species (except salmonids), Europe Aquaculture Society 20, 32–۳۶٫

مقدمه

تاس ماهیان از ماهیان غضروفی[۱] به شمار رفته که بعنوان اجداد اولیه ماهیان استخوانی وبا قدمت ۲۵۰ میلیون ساله فقط در نیمکره شمالی دیده می شوند. این خانواده مشتمل بر ۲۷ گونه بوده که ۱۶ گونه آن در جنس Acipenser جای می گیرند، که برخی از آنها دریایی، برخی به آب شیرین جهت تخمریزی مهاجرت کرده و تعدادی نیز در آب شیرین محصورند (بهمنی، ۱۳۷۷). در دهه های اخیر به دلیل افزایش صید، عدم حفاظت، آلودگی های زیست محیطی، ایجاد محدودیت در مسیرهای مهاجرت و نقاط تخم ریزی، تعداد ماهیان خاویاری به تدریج کاهش یافته و خطر نابودی نسل ها این گونه ها را تهدید می کند. لذا نیاز به توجه ویژه ای به حفاظت و بقاء آن ها احساس می شود (Birstein, 1993; Williot et al., 2001). لذا بسیاری از کشورهای جهان مانند روسیه، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، فرانسه و آلمان با تکثیر مصنوعی و رها سازی بچه ماهیان در آب ها و حتی پرورش در آبهای داخلی تصمیم به بازسازی وتولید مجدد ذخایر این گونه ها گرفته اند (Adamek et al., 2007). تاسماهی سیبری، Acipencer baerii (Brandt, 1869)، در کنار جذابیت پرورشی (Williot et al., 2001) به علت دارا بودن مشخصات ارزشمندی همچون قابلیت زندگی در آب شیرین، مقاومت نسبت به تغییرات شرایط محیط زیست،  سازگاری با دماهای پایین، پذیرش طیف وسیعی از مواد خوراکی و استعداد فراوان برای رشد در شرایط مطلوب، همواره مورد توجه دانشمندان اروپایی بوده است. لذا طی سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ میلادی تعدادی از بچه ماهیان این گونه به سیستمهای پرورشی در آبهای اروپا معرفی شدند (Bronzi et al., 1999). تاسماهی سیبری در سال ۱۹۹۹ در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به عنوان گونه غالب پرورشی (بر حسب تن) مطرح بود. به طوری که در کشور فرانسه در همین سال تولید گوشت و خاویار آن به رقم ۲۰۰ هزار تن و ۴۰۰۰ کیلوگرم رسید (Williot et al., 2001 ).

از جمله مواردی که در زمینه مدیریت مجموعه های تولیدی دارای اهمیت فوق العاده است توجه به بازده کلی و میزان محصول تولیدی آنها می باشد. عوامل بسیاری در این زمینه دخالت دارند که از مهم ترین آنها می توان به غذا، مدیریت تغذیه و درک و شناخت فیزیولوژی رشد اشاره کرد. در صورت شناخت ودرک ماهیت پدیده رشد می توان مدیریت پیشرفته ای را در زمینه آبزی پروری اعمال نمود، که علاوه بر کاهش هزینه های تولید، فضای قابل توجهی را نیز به منظور توسعه و پیشرفت این صنعت به صورت پایدار در آینده فراهم خواهد نمود.

در حال حاضر قسمت اعظم هزینه پرورش (۶۰- ۵۰ درصد) صرف تامین غذا می شود که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده ماهی گردیده است (Goddard, 1974 برگرفته از علیزاده و دادگر، ۱۳۸۰). کارایی یک غذا تنها به کیفیت آن وابسته نیست، بلکه به مدیریت غذادهی نیز وابسته می باشد. کیفیت خوب و مناسب بودن غذا از لحاظ مواد مغذی زمانی می تواند مفید واقع شود که از یک شیوه مناسب غذادهی (میزان غذا، تعداد دفعات و روش های غذادهی و برنامه روزانه غذادهی) استفاده شود (Lim & Poernomo, 1985; Bascinar et al., 2007). بنابراین با توجه به روند رو به رشد آبزی پروری در ایران عنایت به مساله مدیریت تغذیه اثر غیرقابل انکاری بر آینده و توسعه پایدار این صنعت دارد. با توجه به مطالب مذکور می توان به اهمیت مدیریت تغذیه و شناخت و درک پدیده رشد در آینده آبزی پروری پی برد.

رشد جبرانی  یکی از مواردی مهمی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در بهینه سازی فعالیت های آبزی پروری داشته باشد (Hayward et al., 2000). این پدیده رشد سریع و بیش از حد طبیعی در دوران رفع محرومیت غذایی و بعد از کاهش وزن ناشی از سوء تغذیه می باشد (Dobson & Holmes, 1984).

رشد عبارت است از هرگونه تغییر در اندازه یا مقدار توده بدنی، صرف نظر از مثبت، منفی، موقتی و طولانی بودن آن. از نظر تعادل انرژی، رشد حاصل تغییر در محتوای انرژی بدن ماهی می باشد (Jobling, 1994). رشد در بسیاری از جنبه های اساسی نظیر زیست شناسی ماهیان، مدیریت (ذخایر) و حفاظت ماهیان دخیل است (Nislow, 2001). عوامل موثر بر رشد به دو دسته عوامل محیطی (درجه حرارت، شوری، دوره نوری، اکسیژن، تغذیه و … ) و عوامل زیستی (اندازه ماهی، عوامل رفتاری مثل سلسله مراتب اجتماعی، تراکم ماهی، میزان فعالیت ماهی و …) تقسیم می شوند (Millward, 1989; Jobling, 1994). کنترل رشد مهم ترین هدف در فعالیت های آبزی پروری است (Jobling, 1994). تفاوت اندازه دو موجود مشابه می تواند به دلیل تفاوت در تعداد یا اندازه سلول ها و یا هر دوی این موارد باشد. تعداد سلول ها تابع تعداد تقسیمات و میزان مرگ سلولی است، که نظیر اندازه سلول بوسیله علائم درون و برون سلولی تنظیم می گردند (Conlon & Raff, 1999).

۱-۱- رشد جبرانی

رشد جبرانی مرحله افزایش سرعت رشد بعد از برطرف شدن شرایط نامناسب محیطی و کاهش رشد می باشد (Nikki et al., 2004). رشد جبرانی مرتبط با غذادهی مجدد و کافی جانور بعد از دوره کاهش وزن ناشی از سوء تغذیه نیز می باشد ( Hayward et al., 2000). رشد جبرانی با برگرداندن مسیر رشد به حالت طبیعی، اختلاف اندازه را کاهش می دهد و برای مدیریت شیلاتی، آبزی پروری و بررسی چرخه زیستی موجودات حائز اهمیت می باشد  Ali et al., 2003)). رشد جبرانی در دامنه وسیعی از گروه های جانوری از حشرات ( Metcalf & Monaghan, 2001) تا پرندگان و پستانداران ( Dobson & Holmes, 1984) گزارش شده است. در ماهیان که گسترده ترین گروه مهره داران را شامل می شوند مطالعات متعددی توسط محققین انجام شده است. واژه «رشد جبرانی» در ابتدا برای پستانداران استفاده شد و بعدها برای دام های اهلی خونگرم بکار برده شد(Wilson & Osbourn, 1960). علیرغم مطالعات اولیه، در رابطه با رشد جبرانی در ماهیان تا اوایل دهه  ۱۹۹۰ هنگامی که این موضوع در زمینه آبزی پروری مورد توجه قرار گرفت، تحقیقات چندانی صورت نگرفت. علاوه بر این، مطالعات در مورد آبزیان فقط به گروه های معدودی از ماهیان محدود می شود Ali et al., 2003)). در جدول ۱-۱ خلاصه ای از این مطالعات به تفکیک خانواده آمده است.

در بسیاری از موارد رشد جبرانی را با واژه های دیگری نظیرCatch up Growth  یا Recovery Growth نیز بیان می کنند. اما مورد اخیر علاوه بر بیان رشد یک موجود می تواند برای بیان رشد غیر معمول یک اندام نیز بکار رود. مثلاً بزرگ شدن کلیه موقعی که یکی از آنها برداشته شود و یا رشد بقایای کبد بعد از برداشت بخشی از آن، موید این پدیده است (Boersma & Wit, 1997). با توجه به میزان دسترسی به منابع، یک فرد می تواند هم از طریق افزایش سرعت رشد و هم از طریق افزایش مدت زمان لازم برای طی یک مرحله ی خاص عمل جبران را انجام دهد. پدیده ی رشد جبرانی مبین آن است که سرعت رشد انعطاف پذیر بوده و بصورت بهینه تنظیم می گردد نه بصورت حداکثر (Metcalf & Monghan, 2001 ).

۱-۲- خصوصیات رشد جبرانی

تسریع رشد در پاسخ به محرومیت غذایی شواهدی را فراهم می کند که نرخ رشد قابل تنظیم است. پیشنهاد شده است که حیوانات می توانند مسیر رشدی که به آن می رسند را ارزیابی کنند و نرخ شد را با یک مقدار انحراف از مسیر رشد ایده آل تنظیم کنند (Hubbell, 1971; Broekhui et al., 1994). بیان این تنظیم رشد به چندین عامل بستگی دارد شامل: طبیعت، شدت و مدت گرسنگی، مرحله تکامل، سن در موقع بلوغ جنسی و الگوی تغذیه مجدد (Wilson & Osbourn, 1960; Ryan, 1990).

[۱] Chondrostean

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.