تحقیق رمانس و تاریخچۀ رمانس در اروپا و آرا و نظرات نورتوپ فرای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رمانس و تاریخچۀ رمانس در اروپا و آرا و نظرات نورتوپ فرای دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۲
۱- آرا و نظرات نورتوپ فرای    ۱۶
نظریۀ میتوس    ۲۶
۲- فرای و رمانس    ۳۳
کلیات    ۳۳
عزیمت    ۳۹
دعوت    ۳۹
ردّ دعوت    ۴۰
امداد غیبی    ۴۱
عبور از نخستین آستان    ۴۲
شکم نهنگ    ۴۳
آیین تشرف    ۴۳
جادۀ آزمونها    ۴۴
زن در نقش وسوسهگر    ۴۶
آشتی و یگانگی با پدر    ۴۷
خدایگان    ۴۹
برکت نهایی    ۵۰
بازگشت    ۵۱
نتیجه    ۵۳
منابع    ۵۴

 منابع

سید حسینی، رضا، مکتب­های ادبی،۱۳۵۸، ؟، ؟

اندرو، ادگار، پیتر سجویک، مفاهیم بنیادی در نظریۀ فرهنگی معاصر،۱۳۸۷، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران، آگه

ارسطو، فن شعر، ۱۳۸۲، عبدالحسین زرین کوب، چاپ چهارم، تهران، خوارزمی

فورست، لیلیان، رمانتیسم، ۱۳۷۵، مسعود جعفری جزی، چاپ اول، تهران، نشرمرکز

بیر، گیلیان، رمانس، ۱۳۷۹، سودابه دقیقی، چاپ اول، تهران، نشرمرکز

اسکولز،رابرت، عناصر داستان، ۱۳۷۷، فرزانه طاهری، چاپ اول، تهران، نشر مرکز

ولک، رنه، آوستن وارن، نظریۀ ادبیات، ۱۳۸۲، ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چاپ دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

ووگلر، کریستفر، سفر نویسنده، ۱۳۸۷، محمد گذرآبادی، چاپ اول، تهران، مینوی خرد

هارلند، ریچارد، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ۱۳۸۵، علی معصومی و ناهید اسلامی و غلامرضا امامی زیر نظر شاپور جورکش، چاپ دوم، تهران، نشر چشمه

همیلتن،ای.اس، ویژه نامه رمانس و ملودرام، ۱۳۷۷، به کوشش منصور براهیمی، چاپ اول، تهران، فارابی

برسلر، چارلز، درآمدی بر نظزیه­ها و روش­های نقد ادبی، ۱۳۸۹، مصطفی عابدینی فرد، چاپ دوم، تهران، نیلوفر

فرای، نورتوپ، تحلیل نقد، ۱۳۷۷، صالح حسینی، چاپ اول، تهران، نیلوفر

فرای،نورتوپ، تخیل فرهیخته، ۱۳۷۲، دکتر سعید ارباب شیروانی، چاپ دوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی

 مقدمه

در این مقاله ابتدا سعی می­کنیم به تعریفی کلی از واژۀ رمانس دست یابیم. پس از آن به سراغ تاریخچۀ رمانس در اروپا خواهیم پرداخت و ادامه آن را تا امروز دنبال خواهیم کرد؛ اما پیش از آن لازم است کمی دربارۀ سه اصطلاح «مکتب»[۱]، «ژانر»[۲] یا گونه و «سبک»[۳] مداقه کنیم.

مکتب یا مدرسه مجموعه­ای از اصول، دیدگاه­ها، روش­های کلی و عامی است که گاهی مرزی سیال و زمانی مرزی صلب دارند، اما روی هم رفته بنیان­های یک متن (حتی فلسفی) یا اثر هنری  را تبیین و تعیین می­کنند؛ مانند واقع­گرایی، نمادگرایی، گزاره­گرایی و طبیعت­گرایی.

«مکتب­های گوناگون ادبی یا هنری، اختراع یک یا چندتن از برگزیدگان و نوابغ نیست که ناگهان ظهور مکتب را با بیانیه­ای اعلام نمایند و اصول و قواعد آن را با کوس و کرنا به گوش مردم فرو کنند. مکتب­های ادبی همیشه به صورت پنهان یا آشکار، وجود داشته است، جز این­که در دوره­ای از تاریخ ادبیات، بنا به علل اجتماعی و اقتصادی یک مکتب معین بر دیگر شیوه­های ادبی و هنری تسلط یافته است.»(سیدحسینی۱۳۵۸، ۱۱-۱۲)

می­توان از ارسطو به عنوان نخستین کسی یاد کرد که از ژانر سخن گفته است.

«سخن ما دربارۀ شعر است و انواع آن است و این­که خاصیت هر یک از آن انواع چیست و افسانۀ شعر را چگونه باید ساخت تا شعر خوب باشد.»(ارسطو ۱۳۸۲: ۱۱۳)

ژانر ناظر بر معنی وفرم[۴] (صورت) است و گونه متن را مشخص می­کند.

«هر ژانر به مجموعه­ای از ویژگی­های مشترکی اشاره دارد که دسته­بندی اَشکال گوناگون بیان هنری یا محصول فرهنگی را امکان­پذیر می­کند. مثلاً ژانر رمان بر مجموعه­ای از متون اشاره دارد که همه­گی با تعریف پایۀ آن­چه یک رمان را می­سازد سازگارند.»(ادگار ۱۳۸۷: ۱۶۵)

در واقع ژانر بر معنی تکیه دارد، اما معنایی که برای افاده خود به فرم یا فرم­های خاصی نیازمند است.

اما به سراغ سبک که می­رویم به حیطۀ محدودتری روبرو هستیم اساساً با پدیده­ای برخورد داریم که برای هر نویسنده(شخص) منحصر به فرد است.

«سبک معانی متعدد یا رگه­های معنایی فراوانی دارد. تداعی سبک با مد، یا مدل یک لباس(آیا شیک و باب روز هست یا نه)، و یا با شیوۀ اجرای یک قطعۀ موسیقی(آیا فرد می­تواند به سبک خاص خود قطعه­ای را اجرا کند) را در نظر بگیرید. این نمونه­ها از سویی حکایت از بار ارزشی سبک دارند که بر اساس آن سبک به یک ارزش زیباشناختی مرجح اشاره دارد، و از سوی دیگر، بر مفهومی خنثی دلالت می­کنند که آن سبک ترکیب معناداری از اجزاست.»(همان: ۱۶۹)

مطالب بالا از آن جهت ذکر شدتا بتوانیم جایگاه رمانس را در میان آن­ها بیابیم. با توجه به تعاریفی که ارائه شد رمانس یک ژانر ادبی است. زیرا رمانس بیشتر بر محتوا تاکید دارد که شکل و ساختار از آن منتج می­شود. رمانس که توامان داستان­های عاشقانه و حکایت­های غریب را شامل می­گردد، برای رسیدن به این هدف از فرم و ساختار ویژه­ای تبعیت می­کند که بررسی آن از بخش­های مهم این نوشته خواهد بود.

زمانی که از پدیده­ای همچون رمانس حرف می­زنیم که تاریخچه­ای بسیار مطول دارد در اصل از یک سنت صحبت می­کنیم. سنتی در ادبیات منثور.

«در اوایل قرون وسطی رمانس بر زبان­های جدید بومی دلالت می­کرد و این زبان ها را از زبان لاتین که در مکتب و مدرسه آموخته می­شد متمایز می­گردانید. بدین ترتیب enromancier و romanar به معنی ترجمه یا تألیف کتاب به زبان های بومی به کار می­رفت و این گونه کتاب­ها رمانز، رمان یا رمانس نامیده می­شدند. برای مثال در زبان فرانسوی کهن کلمه رمان هم برای توصیف  رمانسی باوقار به کار می­رفت که به نظم سروده شده بود و هم برای نامیدن یک داستان عامه پسند. طولی نکشید که ویژگی­های شاخص این قصه­های مبتنی بر عشق،  ماجراجویی و هوس بازی­های خیال با این کلمه پیوند یافت و کلمه رمان تداعی­گر همه این خصوصیات گردید.» (فورست ۲۵:۱۳۷۵)

آن­چه این روزها به عنوان رمانس شناخته می­شود بیشتر به داستان­های عاشقانه و پراحساس اطلاق می­شود. این دیدگاه را می­توان در مجلات و روزنامه­ها به وضوح مشاهده کرد. با سیطرۀ بی چون و چرای سینما به عنوان رسانه غالب بر زندگی انسان معاصر تعابیر و اصطلاحات ادبیات به سمت این رسانه عظیم کشیده شد. رمانس نیز از این قاعده مستثنی نشد. این روزها در تارنما(سایت)­ها و مجلات سینمایی این اصطلاح در مورد سریال­ها یا فیلم­هایی که بر روی روابط عاشقانه متمرکزند، به کار می­رود. اما این مسئله نه به طور کامل صحیح است و نه به صورت کامل اشتباه. به طور قطع انحراف قابل توجهی از تعریفی که قرن­ها در مورد رمانس به کار رفته و آن­چه امروزه به عنوان رمانس مطرح است، وجود دارد.

با خود گفتم که

این تفننی است برتر از بازی و نرد

کتاب از اسماری مملو بود

که بزرگان از باستان

آن زمان­ها که انسان هنوز به طبیعت عاشق بود

روایت­شان می­کرد

و دیگر شاعران

به چهار میخ قافیه می­کشیدندش

برای خواندن و یه یاد آوردن

و این کتاب چیزی نمی­گفت

جز از شاهان و ملکه­ها

و بسیاری چیزهای خرد دیگر

من در آن داستانی یافتم

که گویی از عجایب بود

این قطعه از چاوسه به خوبی چند ویژگی مهم رمانس را بیان می­کند و شاید مهم­تر از همه رابطه­اش را با خواننده توصیف می­کند. به واژه­ها و ترکیباتی همچون تفنن، از باستان، انسان عاشق طبیعت، شاهان و ملکه­ها و از همه درخشان­تر به ترکیب «گویی از عجایب» توجه کنید. این­ها همگی از ویژگی­های رمانس است.

«رمانس گذشته یا به لحاظ اجتماعی، خیلی دور را فرا می­خواند که در اینجا همان دنیای شکوهمند عهد کهن و رها از قید مذهب است، دنیایی که خود از جهان بزرگان که از باستان قصه­های آن را به نظم می­آورند، جداست. جهانی که از خود نویسنده بیشتر دور است چرا که اثر ادبی او با دو بار ترجمه و تأویل روبرو می­شود. آثار کهن  مرجع مهمی برای داستان­های عشق درباری بود. سی اس لوئیس در کتاب حکایت عشق به این تناقض اشاره می­کند که چگونه اوید در هر عشق ورزی تظاهر به مهم جلوه دادن چیزی می­کند که جامعه زمان وی آن را مبتذل به شمار می­آورد. عشق جنسی نویسندگان قرون وسطی آن را با جدیتی راستین و تا حدی مقدس گونه به کار می­گیرند. رمانس معمولاً از داستان­های معروفی استفاده می­کند که شناخت ما از آن دلگرم کننده است و امکان ارائه تلمیح آمیز و هوشمندانه آنها را فراهم می­سازد. منابع کهن رمانس به تجربه زمان معاصر نزدیک می­شوند. زیرا این داستان­ها عمدتاً پر از شخصیت­هایی است که احساسات و روابط آنها دقیقاً نشان داده شده و با جزئیات احساس برانگیز فراوانی توصیف شده­اند.»(بیر ۵:۱۳۷۹)

فضای داستان­هایی که رمانس در آنها شکل می­گیرد جهانی اشرافی و به نوعی آرمانی است که تمامی شخصیت­های آن پادشاهان و ملکه­ها هستند. اما در رمانس همچون خیال، پادشاهان و ملکه­ها، امکان بروز انسان­ها هستند.

«شکوه و جلال­شان آن­ها را جهانی و همگانی می­سازد. آن­ها حس قدرت نامحدود ما را دوباره زنده می­کنند، احساس قدرتی که گرچه تجربه بزرگسالی پی در پی بر آن می­تازد، حتی پس از کودکی نیز در اعماق شخصیت ما به حیات خود ادامه می­دهند.» (همان :۶)

قبل­تر به ارتباط رمانس با خواننده اشاره کردیم؛ این ارتباط را می­توان از زاویه­ای دیگر هم مورد ارزیابی قرارداد. یعنی از جایی که ارتباط داستان با زندگی را بیابیم. در این شکل تمرکز بر تأثیرگذاری نیست، بلکه بحث بر نوع تحریک احساس یا ادراک است. در اصل باید این گونه نگاه شود که آنچه خوانده می­شود، چه نسبتی با خیال، واقعیت و عینیت پیدا می­کند. نمودار زیر تا حدودی راهگشاست.

[۱] School

[۲] Genre

[۳] Style

[۴] Form

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.