873 views
پیشینه تحقیق رمانس و تاریخچۀ رمانس در اروپا و آرا و نظرات نورتوپ فرای دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۲
۱- آرا و نظرات نورتوپ فرای ۱۶
نظریۀ میتوس ۲۶
۲- فرای و رمانس ۳۳
کلیات ۳۳
عزیمت ۳۹
دعوت ۳۹
ردّ دعوت ۴۰
امداد غیبی ۴۱
عبور از نخستین آستان ۴۲
شکم نهنگ ۴۳
آیین تشرف ۴۳
جادۀ آزمونها ۴۴
زن در نقش وسوسهگر ۴۶
آشتی و یگانگی با پدر ۴۷
خدایگان ۴۹
برکت نهایی ۵۰
بازگشت ۵۱
نتیجه ۵۳
منابع ۵۴
سید حسینی، رضا، مکتبهای ادبی،۱۳۵۸، ؟، ؟
اندرو، ادگار، پیتر سجویک، مفاهیم بنیادی در نظریۀ فرهنگی معاصر،۱۳۸۷، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران، آگه
ارسطو، فن شعر، ۱۳۸۲، عبدالحسین زرین کوب، چاپ چهارم، تهران، خوارزمی
فورست، لیلیان، رمانتیسم، ۱۳۷۵، مسعود جعفری جزی، چاپ اول، تهران، نشرمرکز
بیر، گیلیان، رمانس، ۱۳۷۹، سودابه دقیقی، چاپ اول، تهران، نشرمرکز
اسکولز،رابرت، عناصر داستان، ۱۳۷۷، فرزانه طاهری، چاپ اول، تهران، نشر مرکز
ولک، رنه، آوستن وارن، نظریۀ ادبیات، ۱۳۸۲، ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چاپ دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
ووگلر، کریستفر، سفر نویسنده، ۱۳۸۷، محمد گذرآبادی، چاپ اول، تهران، مینوی خرد
هارلند، ریچارد، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ۱۳۸۵، علی معصومی و ناهید اسلامی و غلامرضا امامی زیر نظر شاپور جورکش، چاپ دوم، تهران، نشر چشمه
همیلتن،ای.اس، ویژه نامه رمانس و ملودرام، ۱۳۷۷، به کوشش منصور براهیمی، چاپ اول، تهران، فارابی
برسلر، چارلز، درآمدی بر نظزیهها و روشهای نقد ادبی، ۱۳۸۹، مصطفی عابدینی فرد، چاپ دوم، تهران، نیلوفر
فرای، نورتوپ، تحلیل نقد، ۱۳۷۷، صالح حسینی، چاپ اول، تهران، نیلوفر
فرای،نورتوپ، تخیل فرهیخته، ۱۳۷۲، دکتر سعید ارباب شیروانی، چاپ دوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
در این مقاله ابتدا سعی میکنیم به تعریفی کلی از واژۀ رمانس دست یابیم. پس از آن به سراغ تاریخچۀ رمانس در اروپا خواهیم پرداخت و ادامه آن را تا امروز دنبال خواهیم کرد؛ اما پیش از آن لازم است کمی دربارۀ سه اصطلاح «مکتب»[۱]، «ژانر»[۲] یا گونه و «سبک»[۳] مداقه کنیم.
مکتب یا مدرسه مجموعهای از اصول، دیدگاهها، روشهای کلی و عامی است که گاهی مرزی سیال و زمانی مرزی صلب دارند، اما روی هم رفته بنیانهای یک متن (حتی فلسفی) یا اثر هنری را تبیین و تعیین میکنند؛ مانند واقعگرایی، نمادگرایی، گزارهگرایی و طبیعتگرایی.
«مکتبهای گوناگون ادبی یا هنری، اختراع یک یا چندتن از برگزیدگان و نوابغ نیست که ناگهان ظهور مکتب را با بیانیهای اعلام نمایند و اصول و قواعد آن را با کوس و کرنا به گوش مردم فرو کنند. مکتبهای ادبی همیشه به صورت پنهان یا آشکار، وجود داشته است، جز اینکه در دورهای از تاریخ ادبیات، بنا به علل اجتماعی و اقتصادی یک مکتب معین بر دیگر شیوههای ادبی و هنری تسلط یافته است.»(سیدحسینی۱۳۵۸، ۱۱-۱۲)
میتوان از ارسطو به عنوان نخستین کسی یاد کرد که از ژانر سخن گفته است.
«سخن ما دربارۀ شعر است و انواع آن است و اینکه خاصیت هر یک از آن انواع چیست و افسانۀ شعر را چگونه باید ساخت تا شعر خوب باشد.»(ارسطو ۱۳۸۲: ۱۱۳)
ژانر ناظر بر معنی وفرم[۴] (صورت) است و گونه متن را مشخص میکند.
«هر ژانر به مجموعهای از ویژگیهای مشترکی اشاره دارد که دستهبندی اَشکال گوناگون بیان هنری یا محصول فرهنگی را امکانپذیر میکند. مثلاً ژانر رمان بر مجموعهای از متون اشاره دارد که همهگی با تعریف پایۀ آنچه یک رمان را میسازد سازگارند.»(ادگار ۱۳۸۷: ۱۶۵)
در واقع ژانر بر معنی تکیه دارد، اما معنایی که برای افاده خود به فرم یا فرمهای خاصی نیازمند است.
اما به سراغ سبک که میرویم به حیطۀ محدودتری روبرو هستیم اساساً با پدیدهای برخورد داریم که برای هر نویسنده(شخص) منحصر به فرد است.
«سبک معانی متعدد یا رگههای معنایی فراوانی دارد. تداعی سبک با مد، یا مدل یک لباس(آیا شیک و باب روز هست یا نه)، و یا با شیوۀ اجرای یک قطعۀ موسیقی(آیا فرد میتواند به سبک خاص خود قطعهای را اجرا کند) را در نظر بگیرید. این نمونهها از سویی حکایت از بار ارزشی سبک دارند که بر اساس آن سبک به یک ارزش زیباشناختی مرجح اشاره دارد، و از سوی دیگر، بر مفهومی خنثی دلالت میکنند که آن سبک ترکیب معناداری از اجزاست.»(همان: ۱۶۹)
مطالب بالا از آن جهت ذکر شدتا بتوانیم جایگاه رمانس را در میان آنها بیابیم. با توجه به تعاریفی که ارائه شد رمانس یک ژانر ادبی است. زیرا رمانس بیشتر بر محتوا تاکید دارد که شکل و ساختار از آن منتج میشود. رمانس که توامان داستانهای عاشقانه و حکایتهای غریب را شامل میگردد، برای رسیدن به این هدف از فرم و ساختار ویژهای تبعیت میکند که بررسی آن از بخشهای مهم این نوشته خواهد بود.
زمانی که از پدیدهای همچون رمانس حرف میزنیم که تاریخچهای بسیار مطول دارد در اصل از یک سنت صحبت میکنیم. سنتی در ادبیات منثور.
«در اوایل قرون وسطی رمانس بر زبانهای جدید بومی دلالت میکرد و این زبان ها را از زبان لاتین که در مکتب و مدرسه آموخته میشد متمایز میگردانید. بدین ترتیب enromancier و romanar به معنی ترجمه یا تألیف کتاب به زبان های بومی به کار میرفت و این گونه کتابها رمانز، رمان یا رمانس نامیده میشدند. برای مثال در زبان فرانسوی کهن کلمه رمان هم برای توصیف رمانسی باوقار به کار میرفت که به نظم سروده شده بود و هم برای نامیدن یک داستان عامه پسند. طولی نکشید که ویژگیهای شاخص این قصههای مبتنی بر عشق، ماجراجویی و هوس بازیهای خیال با این کلمه پیوند یافت و کلمه رمان تداعیگر همه این خصوصیات گردید.» (فورست ۲۵:۱۳۷۵)
آنچه این روزها به عنوان رمانس شناخته میشود بیشتر به داستانهای عاشقانه و پراحساس اطلاق میشود. این دیدگاه را میتوان در مجلات و روزنامهها به وضوح مشاهده کرد. با سیطرۀ بی چون و چرای سینما به عنوان رسانه غالب بر زندگی انسان معاصر تعابیر و اصطلاحات ادبیات به سمت این رسانه عظیم کشیده شد. رمانس نیز از این قاعده مستثنی نشد. این روزها در تارنما(سایت)ها و مجلات سینمایی این اصطلاح در مورد سریالها یا فیلمهایی که بر روی روابط عاشقانه متمرکزند، به کار میرود. اما این مسئله نه به طور کامل صحیح است و نه به صورت کامل اشتباه. به طور قطع انحراف قابل توجهی از تعریفی که قرنها در مورد رمانس به کار رفته و آنچه امروزه به عنوان رمانس مطرح است، وجود دارد.
با خود گفتم که
این تفننی است برتر از بازی و نرد
کتاب از اسماری مملو بود
که بزرگان از باستان
آن زمانها که انسان هنوز به طبیعت عاشق بود
روایتشان میکرد
و دیگر شاعران
به چهار میخ قافیه میکشیدندش
برای خواندن و یه یاد آوردن
و این کتاب چیزی نمیگفت
جز از شاهان و ملکهها
و بسیاری چیزهای خرد دیگر
من در آن داستانی یافتم
که گویی از عجایب بود
این قطعه از چاوسه به خوبی چند ویژگی مهم رمانس را بیان میکند و شاید مهمتر از همه رابطهاش را با خواننده توصیف میکند. به واژهها و ترکیباتی همچون تفنن، از باستان، انسان عاشق طبیعت، شاهان و ملکهها و از همه درخشانتر به ترکیب «گویی از عجایب» توجه کنید. اینها همگی از ویژگیهای رمانس است.
«رمانس گذشته یا به لحاظ اجتماعی، خیلی دور را فرا میخواند که در اینجا همان دنیای شکوهمند عهد کهن و رها از قید مذهب است، دنیایی که خود از جهان بزرگان که از باستان قصههای آن را به نظم میآورند، جداست. جهانی که از خود نویسنده بیشتر دور است چرا که اثر ادبی او با دو بار ترجمه و تأویل روبرو میشود. آثار کهن مرجع مهمی برای داستانهای عشق درباری بود. سی اس لوئیس در کتاب حکایت عشق به این تناقض اشاره میکند که چگونه اوید در هر عشق ورزی تظاهر به مهم جلوه دادن چیزی میکند که جامعه زمان وی آن را مبتذل به شمار میآورد. عشق جنسی نویسندگان قرون وسطی آن را با جدیتی راستین و تا حدی مقدس گونه به کار میگیرند. رمانس معمولاً از داستانهای معروفی استفاده میکند که شناخت ما از آن دلگرم کننده است و امکان ارائه تلمیح آمیز و هوشمندانه آنها را فراهم میسازد. منابع کهن رمانس به تجربه زمان معاصر نزدیک میشوند. زیرا این داستانها عمدتاً پر از شخصیتهایی است که احساسات و روابط آنها دقیقاً نشان داده شده و با جزئیات احساس برانگیز فراوانی توصیف شدهاند.»(بیر ۵:۱۳۷۹)
فضای داستانهایی که رمانس در آنها شکل میگیرد جهانی اشرافی و به نوعی آرمانی است که تمامی شخصیتهای آن پادشاهان و ملکهها هستند. اما در رمانس همچون خیال، پادشاهان و ملکهها، امکان بروز انسانها هستند.
«شکوه و جلالشان آنها را جهانی و همگانی میسازد. آنها حس قدرت نامحدود ما را دوباره زنده میکنند، احساس قدرتی که گرچه تجربه بزرگسالی پی در پی بر آن میتازد، حتی پس از کودکی نیز در اعماق شخصیت ما به حیات خود ادامه میدهند.» (همان :۶)
قبلتر به ارتباط رمانس با خواننده اشاره کردیم؛ این ارتباط را میتوان از زاویهای دیگر هم مورد ارزیابی قرارداد. یعنی از جایی که ارتباط داستان با زندگی را بیابیم. در این شکل تمرکز بر تأثیرگذاری نیست، بلکه بحث بر نوع تحریک احساس یا ادراک است. در اصل باید این گونه نگاه شود که آنچه خوانده میشود، چه نسبتی با خیال، واقعیت و عینیت پیدا میکند. نمودار زیر تا حدودی راهگشاست.
[۱] School
[۲] Genre
[۳] Style
[۴] Form
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر