تحقیق رهیافتهای مختلف در تعریف پول و وظایف پول و نظریه های پولی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رهیافتهای مختلف در تعریف پول و وظایف پول و نظریه های پولی دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- رهیافتهای مختلف در تعریف پول    ۴
۲-۱-۱- رهیافتهای نظری تعریف پول    ۴
۲-۱-۲- رهیافت تجربی تعریف پول    ۶
۲-۲- وظایف پول    ۷
۲-۲-۱- پول بهعنوان وسیله مبادله    ۷
۲-۲-۲- پول واحد حساب یا سنجش    ۸
۲-۲-۴- پول، وسیله ای جهت پرداختهای آتی    ۸
۲-۲-۵- وظیفه ونقش پویای پول    ۸
۲-۳- نظریههای پولی    ۹
۲-۳-۱- نظریه کلاسیکها    ۹
۲-۳-۱-۱- نظریه مقداری پول کلاسیکها    ۱۰
۲-۳-۱-۲- نظریه کمبریج    ۱۱
۲-۳-۲- نظریه نئوکلاسیکها    ۱۲
۲-۳-۳- پولگرایی    ۱۳
۲-۳-۴- موریس اله: بیان مجدد نظریه مقداری پول    ۱۵
منابع و مآخذ    ۱۶

منابع

– رئیس دانا، فریبرز و قبادی، فرخ. (۱۳۶۹). پول و تورم. تهران، انتشارات پیشبرد، چاپ اول.

– کمیجانی، اکبر. (۱۳۷۵). آزمون توهم پولی بر اساس نظریه انتظارات عقلایی در اقتصاد ایران. مجموعه مقالات پنجمین سمینار سیاست های پولی و ارزی.

– کمیجانی، اکبر و نظریان، رامیک. (۱۳۷۰). سنجش درجه­ی جانشینی میان پول و شبه پول دراقتصاد ایران. اقتصاد و مدیریت، شماره ۱۰٫

– قدیری اصلی، باقر. (۱۳۶۶). نظریه های پولی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

– قدیری اصلی، باقر.(۱۳۳۴). سیر اندیشه اقتصادی.انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

– توتونچیان، ایرج. (۱۳۷۵). اقتصاد پول و بانکداری. تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی.

– حاجیان، محمدرضا. (۱۳۶۹). نکاتی چند در رابطه با تعاریف پولی در ایران. روند، نشریه علمی، تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شماره اول.

– زمانی فراهانی، مجتبی. (۱۳۷۸). پول، ارز و بانکداری. تهران، انتشارات ترمه.

– ستار رستمی، همت. (۱۳۸۰). تحلیلی ساده از رکود (بیکاری) مداوم در اقتصاد پولی (مطالعه موردی اقتصاد ایران).پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان.

– اسنودن،بی. وین، اچ و وینارکوویچ.(۱۳۸۳). راهنمای نوین اقتصاد کلان. ترجمه خلیلی عراقی، منصور و سوری، علی، انتشارات برادران، تهران.

– برانسون، ویلیام.اچ. (۱۳۷۶). تئوری و سیاست های اقتصاد کلان. ترجمه عباس شاکری، تهران، نشر نی، چاپ اول.

– بلانچارد، الیور و فیشر، استانلی. (۱۳۷۶). درس هایی در اقتصاد کلان. ترجمه محمود ختایی و تیمور محمدی، تهران، سازمان برنامه و مدیریت، چاپ اول.

 مقدمه

به جرأت می­توان گفت از زمان پیدایش زندگی اجتماعی شهری، چه در عصر اولیه و چه در عصر متمدن امروزی، «پول» به­عنوان یکی از با اهمیت­ترین و جنجالی­ترین متغیرهای اقتصادی مطرح بوده­است. گرچه مفهوم و کاربرد «پول» در هر دوره متفاوت بوده، اما نقش و اهمیت خود را هیچ­گاه از دست نداده­است. از همین رو عده­ای از پژوهشگران، پول را در کنار کشف­ها و اختراعاتی دیگر قرار می­دهند و معتقدند که در تکامل انسان اقتصادی نقش به­سزایی ایفا کرده­است. مبادلات پایاپای به­دلیل پیچیدگی­های ذاتی خود مانع رشد تقسیم کار اجتماعی، گسترش قلمرو داد و ستد و به تبع آن رفاه اجتماعی بود. به همین خاطر به تدریج جای خود را به شیوه کارآمدتر یعنی مبادلات با واسطه داد. در اوایل شکل­گیری داد و ستد، کالاهایی که بیش­تر مورد مبادله واقع می­شدند و اهمیت خاصی در زندگی اجتماعی-اقتصادی افراد داشتند، به­عنوان پول شناخته­شدند.

در طول تاریخ کالاهای متعددی از انواع حیوانات و گیاهان مصرفی(حبوبات…) به­عنوان واسطه مبادله استفاده­ شده­اند، به­طوری که حتی ریشه واحد پول هند «روپیه» برگرفته از کلمه «روپا» یا «گله» می­باشد و همچنین ریشه کلمه پول در ادبیات یونان از «دام» برگرفته­شده­است (رئیس دانا، ۱۳۶۹). این موضوع نشان­دهنده این است که در گذشته­های دور در جوامع فوق، دام واسطه مبادلات بوده­است. به هر حال به­دلیل نیاز به کاهش هزینه مبادلات، پول به­صورت سکه و مسکوک درآمد، به­طوری که طلا و نقره از اهمیت خاصی برخوردار شدند و بالاخره امروزه همه این تحولات به انواع پول کاغذی منجر شده که حذف آن از زندگی تقریباَ غیرممکن است.

در بخش اول این مقاله رهیافت­های مختلف تعریف پول معرفی می­شود؛ در بخش دوم، وظایف و نقش­های پول تبیین می­گردند؛ و بخش سوم به معرفی و مقایسه نظریه­های مختلف پولی با تکیه بر سیر تاریخی آن­ها اختصاص می­یابد.

۲-۱- رهیافت­های مختلف در تعریف پول

رهیافت­های مختلف تعریف پول عمدتاَ به دو صورت نظری و تجربی ارائه شده­است.

۲-۱-۱- رهیافت­های نظری تعریف پول

رهیافت معاملاتی: این رهیافت به­عنوان قدیمی­ترین رهیافت، وظیفه اصلی پول را واسطه مبادله بودن می­داند. طرفداران این رهیافت ادعا می­کنند وجود پول تنها به­عنوان وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات دیگر پذیرفته­شده­است و از آن به­عنوان نقطه افتراق پول و سایر دارایی­ها نام می­برند. زیرا همه دارایی­ها می­توانند به­عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار بگیرند، اما فقط تعداد کمی از آن­ها می­توانند به­عنوان واسطه مبادله پذیرفته­شوند. نتیجتاَ هر چیزی که بتواند در اقتصاد نقش واسطه مبادله را بازی کند، به­عنوان پول تلقی می­شود. در هر حال براین پایه تعریف پول فقط شامل سکه و اسکناس دردست مردم و سپرده­های جاری یا دیداری در بانک­های تجاری می­باشد (کمیجانی، ۱۳۷۵). در نتیجه در قالب این تعریف نمی­توان سپرده­های غیردیداری را جزء تعریف وارد کرد؛ چرا که این نوع سپرده­ها قبل از آن که هزینه شوند، می­بایستی به یکی از انواع سکه واسکناس و سپرده­های جاری تبدیل شود.

رهیافت نقدینگی: تعریف پول از این منظر مرهون میلتون فریدمن و شاگردانش نظیر میلزمن[۱]، کاگان[۲] و دیگران در مکتب شیکاگو می­باشد. اقتصاددانان شیکاگو تعریف وسیع­تری از پول را با توجه به لحاظ نمودن وظایف بیش­تری برای آن، ارائه می­کنند. استدلال آن­ها این است که چون در اقتصاد پولی، جریان­های درآمد و مخارج به­طور کامل با هم اتفاق نمی­افتد، لذا برای این که امکان ذخیره ارزش وجود­داشته­باشد، این وظیفه را نیز برای پول منظور می­کنند. در نتیجه در این رهیافت از نظر کیفی، پول با دیگر دارایی­ها تفاوتی ندارد و نقدینگی، خاصیت همه دارایی­هاست منتهی با درجات مختلف. معیار نقدینگی یک دارایی، سهولت فروش آن دارایی در آینده نامعلوم و به قیمت اسمی آن در کم­ترین زمان با حداقل هزینه است. با این ملاک دراین روش سپرده­های غیردیداری نیز درتعریف پول گنجانده می­شود که وجه افتراق آن با روش معاملاتی است (کمیجانی – نظریان، ۱۳۷۰).

رهیافت گارلی – شاو[۳]: از نظرگارلی و شاو، سکه و اسکناس در جریان، تنها دو نمونه از تعهدات بسیار زیاد واسطه­های مالی می­باشند. از نظر آن­ها طیف وسیعی از دارایی­های مالی وجود دارد که جانشین­های نزدیکی برای پول هستند. آن­ها تأکید دارند که یک رابطه جانشینی نزدیکی بین سکه و اسکناس، سپرده­های جاری، سپرده­های مدت­دار و سپرده­های پس انداز در بانک­ها و مؤسسات، اعتباری، سهام، اوراق قرضه دولتی و همه آن چیزی که به­وسیله مردم به­عنوان ذخیره ارزش نقد تلقی می­شود وجود دارد. در این روش مثل روش شیکاگو، پول وسیله پرداخت تلقی می­شود اما برخلاف آن فقط سپرده­های مدت­دار و پس­انداز بانک­های تجاری به­عنوان جانشین نزدیک وسیله پرداخت، مورد توجه قرار دارد. در واقع در این روش کلیه سپرده­ها و تعهدات واسطه­های مالی به­عنوان جانشین نزدیک پول تلقی می­شوند.

رهیافت کلاور: کلاور[۴](۱۹۶۹) معتقد است هر نوع ابزار، وسیله یا روشی که امر مبادله بین افراد و مؤسسات را تسهیل کند و به­صورت نهادی بین آنان پذیرفته شده باشد، می­توان پول نامید. در این حالت به­طور سنتی، مهم­ترین وظیفه پول، در نگرش نظری آن وسیله مبادله بودن آن است. در واقع یک دارایی مالی تنها هنگامی می­تواند به­عنوان وسیله مبادله عمل نماید که ابتدا خود آن، در مبادلات قابل پذیرش باشد. البته نباید فراموش کرد که این نوع دیدگاه نهایتاَ منجر به­نوعی مغلطه و دور باطل در تعریف نقش واسطه خواهد بود که تولوک (۱۹۷۵) آن را به این صورت بیان می­کند:

«پول به تنهایی و به خودی خود تقریباَ توصیف کاملی از صرفه­های خارجی است. من پول را به این دلیل می­خواهم که می­دانم بسیاری از افراد دیگر هم آن را می­خواهند بنابراین در هر لحظه قابل مبادله با چیزهایی است که من نیاز دارم. تناقص موجود در ارتباط با پول در اینجاست که پذیرش وسیع آن به نوبه خود به­دلیل پذیرش وسیع آن است» (تولوک، ۱۹۷۵).

رهیافت گودهارت: مشکل فوق با تغییر مفهوم واسطه مبادله بودن پول و محدود شدن آن به مفاهیم مشخص­تر تا حدودی برطرف گشته است. این مفاهیم در قالب مفاهیم «اطلاعات» و «عدم اطمینان» ملموس تر قابل بحث است. گودهارت[۵] (۱۹۸۵) معتقد است در دنیایی که درآن عدم اطمینان وجود نداشته باشد، یعنی هزینه مبادله درآن صفر باشد، هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که پرداخت­های نهایی از طریق یک ابزار تخصصی صورت پذیرند. به­عقیده وی اصلی­ترین وظیفه پول به­عنوان یک ابزار تخصصی برای انجام پرداخت­ها، مواجهه با مسائل مربوط به مبادله و بهبود شرایط مبادله در وضعیت عدم اطمینان است. در اینجا مسأله عدم هم‌زمانی دریافت‌ها و پرداخت­ها، عاملی مهم تلقی می­شود.

براساس این نگرش از میان تمامی ابزارهای مالی موجود، مجموعه­ای که به­عنوان تخصصی­ترین ابزار، جهت انجام پرداخت‌­ها به­کار می­رود، به­عنوان تعریف پول انتخاب می­شود. این نوع نگرش و تقسیم­بندی به تعریف محدود پول منجر می­شود. اما در مخالفت با این دیدگاه برونر[۶] و متزلر[۷] معتقدند به­دلایل مختلف، ماهیت عدم همزمانی معاملات و مسأله عدم اطمینان (که تبلور آن را بی اطمینان نسبت به سطح قیمت­ها می­دانند) نمی­تواند توضیح­دهنده ماهیت و دلیل به­کارگیری پول باشند. زیرا اولاَ عدم اطمینان در مورد سطح قیمت وجود نخواهد داشت که بتوان در مورد آن نامطمئن بود. ثانیاَ مسأله عدم همزمانی پرداخت­ها در اقتصاد، صرفاَ یک مشکل موجودی انبار است و به­خودی­خود دلیلی برای متمرکز ساختن این موجودی انبار بر روی یک یا چند نوع دارایی مالی نیست. از نظر برونر و متزلر آنچه که باعث می­شود افراد و واحدهای اقتصادی، ملزم به جایگزینی برای نظام تهاتری باشند، نبود اطلاعات نیست. بلکه توزیع ناهماهنگ اطلاعات است که نهایتاَ منجر به ارائه معیاری برای سنجش ارزش اقتصادی می­گردد. از نظر آنان «سود حاصل از به کارگیری یک واحد حسابداری دقیقاَ مشابه منفعت حاصل از به­کارگیری هرنوع واحد اندازه­گیری دیگری مثل فاصله، وزن و یا دماست» (برونر و دیگران، ۱۹۷۱).

مسأله عدم همزمانی دریافت­ها و پرداخت­ها در اقتصاد مدرن، این الزام را به­وجود آورده که واسطه مبادله یا پول بتواند ارزش اسمی خود را در طول زمان حفظ نماید، چرا که در غیر این صورت انجام مبادلات عملاَ غیرممکن بوده و واسطه مبادله، اصل پذیرش همگانی را از دست خواهد داد. در همین ارتباط دیویدسون[۸] (۱۹۷۳) جنبه­ی دیگری از مسأله را عنوان می­کند. از نظر وی در شرایط عدم اطمینان، پول باید خاصیت ذخیره ارزش را دارا باشد.

«عنوان این مطالب که در یک دنیای قابل پیش­بینی، پول دارای اهمیت است به یک تناقض منطقی منجر می­شود چرا که ویژگی به­خصوص پول به­عنوان یک وسیله ذخیره­سازی ثروت در به تعویق انداختن تسلط و توان آن در تمهید منابع دور از دسترس و نه چندان سهل الوصول است. بنابراین پول تنها دریک دنیای نامطمئن اهمیت دارد» (برونر و دیگران، ۱۹۷۱).

[۱] Milsman

[۲] Cagan

[۳] Gurly, J.G. & Shaw

[۴] Clower

[۵] Goodheart

[۶] Brunner

[۷] Metzler

[۸] Devidson

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.