تحقیق روشهای تحلیلی و عددی در حل سیستم سد-پی-مخزن و کاربرد روش پس‌تنیدگی در مقاوم‌سازی و بهسازی سدها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روشهای تحلیلی و عددی در حل سیستم سد-پی-مخزن و کاربرد روش پس‌تنیدگی در مقاوم‌سازی و بهسازی سدها دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- روش‌های تحلیلی    ۷
۲-۲-۱-  تحلیل مدل سد-مخزن بدون در نظر گرفتن اثر اندر کنش    ۸
۲-۱-۱-۱- بررسی روش وسترگارد    ۱۱
۲-۲-۲- حل چوپرا    ۱۱
۲-۲-۳- اثر اندرکنش سد و مخزن    ۱۲
۲-۳- روش‌های عددی    ۱۳
۲-۳-۱- روش اویلری-لاگرانژی    ۱۴
۲-۳-۲- روش لاگرانژی- لاگرانژی    ۱۴
۲-۳-۳- ارزیابی روش‌های اویلری و لاگرانژی در مدل‌سازی مخزن    ۱۵
۲-۴- توسعه و کاربرد پیش‌تنیدگی    ۱۶
۲-۴-۱- اصول پیش‌تنیدگی    ۱۸
۲-۴-۱-۱- روش پیش‌کشیدگی    ۱۸
۲-۴-۱-۲-  روش پس‌کشیدگی    ۱۹
۲-۴-۲-  توسعه روش پس‌کشیدگی    ۱۹
۲-۴-۲-۱-  سیستم چسبیده    ۲۰
۲-۴-۲-۲-  سیستم غیر چسبیده    ۲۱
۲-۵- پس تنیدگی در سدها    ۲۲
۲-۵-۱- مقدمه:    ۲۲
۲-۵-۲- مواد پس تنیدگی    ۲۲
۲-۵-۳- فواصل کابل‌ها    ۲۴
۲-۵-۴- صرفه‌جویی در حجم بتن    ۲۵
۲-۵-۵- تعیین مقدار نیروی پس تنیدگی در کابل‌ها    ۲۵
۲-۵-۶- پس‌تنیدگی در سدهای بتنی وزنی    ۲۸
۲-۵-۷- بررسی پس‌تنیدگی در سدهای بتنی وزنی توسط محققین    ۳۵
منابع:    ۳۹

منابع:

Arcangeli, E., and Ciabarri, P. 1994. “Menjil Dam rehabilitation by resin grouting and high capacity anchors”. Water Power & Dam Construction. February, pp. 19-25.

Billington. D.P. “Historical Perespective of Prestressed Concrete” Journal .f Prestressed Concrete Institude ,Vol. 21,No. 5Sep./Oct. 1976 pp.84-71.

Bustamante J. I., Rosenblueth, E., Herrera, I., and Flores, A., “Presion hidrodynamica en presas y depositos, ” Boletin Sociedad Mexicana de Ingenieria Sismica. Vol. 1, No. 2, Oct., 1963.

Chopra  A.K , “Hydrodynamic Pressure on dams during earthquakes ,”Proc . ASCE , EM6 , 1967.

Chopra A.K . , “Earthquake response Analysis of concrete gravity dams ” Proc ASCE ,EM4 ,1970.

Chopra A. K. ,Chakrabarti P., “Hydrodynamic Pressures And Response of Gravity Dams to Vertical Earthquake Component “, E.E. & D.D. Vol. 1, 1973.

Corns, C.F., Schrader, E.K., and Tarbox, O.S. 1988. “Oravity dam design and analysis”. In Advanced Dam Engineering for Design. Construction. and rehabilitation, Edited by R.B. Jansen, Van Nostrand Reinhold, pp. 466-492.

Devernay, J.M. 1992. “Spillway rehabilitation at the Pinet dam (France)”. Proceedings of First Conference in Research Needs in Dam Safety, New-Delhi India. Published by A.A. Balkema, Vol. 1, IV, pp.11-24

Dietz, K. Habel, W. Feddersen I. ” Eder Dam, stabilisation by permanent rock anchors- Monitoring and long term performance” ICOLD – ۶۹th ANNUAL MEETING DRESDEN (1993).

Leger, P. Leclerc, M. Mhayari, A.  “Seismic Fracture Analysis and Post-tension Rehabilitation of concrete Gravity Dams” Dipartment og Civil Engineering, Ecole polytechnique, Montreal University Campus, P.O. Box 6079, Station Centre-ville, Montreal, Quebec, Canada HC3 3A7 (1996).

Legar, p. and Mahyari, A. “Finit element Analysis of posttensioned gravity dam for floods and earthquakes, ” Dam Eng..503 , 5-27 (1994).

Morin ph,.B. leger, P. Tinawi, R ” Seismic Behavior of post-Tensioned Gravity Dams:Shake Table Experiments and Numerical Simulation. ” ASCE , 0733-9445(2002).

Mahyari . A . T . , “Static and seismic rehabilitation of concrete gravity Dams by post-tensioning “Department of civil engineering McGill University (1994).

M. M. Grishin , “Hydraulic Structure, ” Mir publishers, Moscow, vol 1-part two 261-265 (1982).

Pataky, T.J. 1992. “The role ofpost-tensioning in rehabilitation of B.C. Hydro’s Dam”. Proceedings ofthe FIP Symposium 92. Budapest, Hungary, Vol. 1. pp.415-422.

۲-۱- مقدمه

با توجه به اهمیت سازه سد و آسیب پذیر بودن این سازه لزوم مقاومت این سازه در برابر نیروهای اعمالی امری اجتناب ناپذیر است. سدها می بایست در برابر نیروهای اعمالی به آن از جمله نیروهای استاتیکی نظیر زیرفشار، فشار مخزن، و تنش‌های وارده ناشی از بارهای ثقلی و نیروهای دینامیکی نظیر زلزله و سیلاب و … مقاومت کافی داشته باشند. مدل سیستم سد-پی-مخزن با در نظر گرفتن نیروهای وارده همواره توسط محققین زیادی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. به‌طوریکه در ابتدا با روش‌های تحلیلی و در نظر گرفتن فرضیات ساده شونده زیاد و سپس با روشهای عددی مبادرت به حل مدل سد نمودند.

سدهای بتنی وزنی به دلیل ساختمان ساده، سهولت در ساخت، ایمنی، در هر ارتفاع دلخواه و در شرایط مختلف طبیعی از جمله در شرایط سخت زمستانی به طور وسیعی در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. سدهای بتنی وزنی در محل‌هایی که دارای پی مستحکم باشند، احداث می‌شوند. در سدهای  بتنی وزنی عمده پایداری سد ناشی از وزن سد بوده و ممکن است درصدی از وزن آب نیز به منظور افزایش پایداری کمک گرفته شود. نام سدهای وزنی از کلمه Gravity به معنی ثقل و سنگینی گرفته شده است که دلیل آن نیز مقاومت و پایداری این نوع سدها در برابر نیروهای اصلی مؤثر، یعنی فشار افقی آب در اثر وزن سازه می‌باشد.

امروزه با توجه به پیشرفت علوم در طراحی سازه سد و به دلیل نیاز به افزایش ارتفاع در برخی از سدها یا عدم مقاومت کافی برخی سدهای بتنی وزنی در برابر نیروهای مختلف از جمله نیروی زلزله و نیروی زیر فشار لزوم مقاوم‌سازی این سازه‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. همچنین بسیاری از سدهای قدیمی موجود براساس ضوابط قدیمی تحلیل و طراحی گردیده‌اند که با توجه به محدودیت‌های تغییر ضوابط آیین‌نامه، ضرورت بازنگری در سدهای بتنی موجود اجتناب‌ناپذیر می‌باشد که در این میان ممکن است بعضی سدها ضوابط آیین‌نامه را اقنا ننموده و نیاز به ترمیم و یا بهسازی داشته باشند. این ترمیم و یا بهسازی می‌تواند با استفاده از کابل پس‌تنیده صورت بگیرد. تکنیک پس تنیدگی یکی از راهکارهای مقاوم‌سازی جهت کاهش زیرفشار و حذف تنش‌های کششی در سدها می‌باشد که در این‌صورت لزوم تعیین فاصله بهینه بین کابل‌های پس‌تنیده اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

روش‌های گوناگونی جهت تحلیل این سازه ارائه شده که به طور عمده این روش‌ها را می­توان به دو دسته تحلیلی و عددی تقسیم کرد.

در روش تحلیلی اساس حل بر روابط منطقی و دقیق می‌باشد، به‌طوری‌که با تعیین معادله حاکم بر رفتار سد و مخزن، این معادله را می‌توان با روابط ریاضی به طور مستقیم حل نمود. این روش اولین بار در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط وسترگارد[۱] [۴۰] مطرح شد که با ارائه روش جرم افزوده نگاه جدیدی از درک هیدرودینامیکی وارد برسد ارائه نمود.

پس از وسترگارد ، چوپرا[۲] [۱۴] و محققین دیگر روش‌های مختلفی را جهت حل تحلیلی معادلات حاکم بر سد و مخزن ارائه نمودند، که به آن پرداخته می‌شود.

حل دقیق وسترگارد و حتی محققین بعد از آن همراه با فرض‌های ساده شونده‌ای بود، که در صورت عدم در نظر گرفتن آنها و اعمال شرایط حقیقی به ویژه در هنگام اعمال نیروی زلزله، مسئله را بسیار پیچیده و غیرقابل حل می‌نمود. با توجه به پیچیدگی روش حل تحلیلی تحت شرایط حقیقی و یا پیشرفت تکنولوژی ، محققین روش‌های عددی را جهت حل این مسئله مورد مطالعه قرار دادند. این روش‌ها با حجم عملیاتی بالا متکی بر سرعت کامپیوترها در انجام حل تکراری یک الگوریتم مشخص می‌باشند.

تحلیل سدها به روش عددی با توجه به وجود سیال به‌عنوان محیط مخزن، برخلاف سازه‌های معمول دارای پیچیدگی‌های خاصی است. روش‌های مختلفی جهت مدل ریاضی سیال ارائه شده است که می‌توان این روش‌ها را به سه گروه عمده تقسیم نمود: روش اول جرم افزوده است که در این روش سیال به‌صورت یک جرم اضافی به بدنه سد اضافه شده و همراه با سد ارتعاش می‌کند. روش دوم ، روش اویلری است که در این روش به بررسی تاریخچه زمانی متغیر یک نقطه پرداخته می‌شود. روش سوم، روش لاگرانژی است که به بررسی متغیر مشخص در نقاط دلخواه می‌پردازد.

در این مقاله در ابتدا نگاهی گذرا به روشهای تحلیلی و عددی در حل سیستم سد-پی-مخزن خواهیم داشت. سپس تعریف و تاریخچه و کاربرد روش پس‌تنیدگی در مقاوم‌سازی و بهسازی سدها ارائه می‌گردد و نتایج محققین در این زمینه بیان می‌شود.

۲-۲- روش‌های تحلیلی

روش‌های تحلیلی اولین روش‌هایی بودند که محققین برای حل مسئله تحلیل سد و مخزن تحت اثر زلزله بکار بردند. در این نوع روش‌ها، در ابتدا طبق فرضیات مصالح، معادلات حاکم و شرایط مرزی مسئله بیان و سپس مستقیماً معادلات دیفرانسیل مربوطه حل می‌شود.

به دلیل پیچیدگی زیاد حل این‌گونه معادلات، برای مسائل با شکل هندسی و یا شرایط مرزی پیچیده، این روش قابل‌استفاده نیست ولی برای مسائل ساده پاسخ‌هایی توسط محققین مختلف به‌دست آمده است.

جواب‌های حاصل از این روش‌ها، به دلیل سهولت در استفاده برای تحلیل تقریبی سدها و طراحی اولیه آنها، ابزاری بسیار مناسب و کاربردی می‌باشند. در ادامه خلاصه‌ای از این روش‌ها ارائه خواهد شد.

۲-۲-۱-  تحلیل مدل سد-مخزن بدون در نظر گرفتن اثر اندر کنش

اولین راه ‌حل جهت تحلیل سد تحت اثر زلزله توسط وسترگارد ]۴۰[ در سال ۱۹۳۳ میلادی مطرح گردید. فرضیاتی که وسترگارد، با توجه به شکل ۲-۱ در نظر گرفت به شرح زیر می‌باشد:

رفتار سیستم دو بعدی است.

سد صلب می‌باشد.

کف مخزن افقی و صلب می‌باشد.

طول مخزن در جهت بالادست تا بی‌نهایت ادامه دارد.

سیال غیر چرخشی می‌باشد.

دانسیته آب ثابت است.

شتاب زمین افقی و هارمونیک برابر  می‌باشد که در آن:

ضریب زلزله و g شتاب ثقل زمین و T زمان تناوب تحریک می‌باشند.

تغییر شکل‌ها کوچک در نظر گرفته شده است.

آب تراکم پذیر خطی است.

[۱] Westergard

[۲] Chopra

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.