تحقیق روش مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد و تصمیم گیری چند معیاره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد  و تصمیم گیری چند معیاره دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-تصمیم گیری چند معیاره    ۴
۱-۱-۱-مولفه های تصمیم گیری چندمعیاره    ۵
۱-۱-۲- تجزیه و تحلیل چند هدفی در مقابل تصمیم گیری چند شاخصه    ۵
۱-۱-۳-چارچوبی برای تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره مکانی    ۷
۱-۱-۳-۱- تعریف مسئله    ۹
۱-۱-۳-۲- معیارهای ارزیابی    ۱۰
۱-۱-۳-۳-گزینه ها    ۱۰
۱-۱-۳-۴- وزن های معیار    ۱۱
۱-۱-۳-۵-قواعد تصمیم گیری    ۱۱
۱-۱-۳-۶-تجزیه و تحلیل حساسیت    ۱۱
۱-۱-۳-۷- پیشنهادها    ۱۲
۱-۲-فرایند تحلیل سلسله مراتبی    ۱۳
۱-۲-۲- مزایای فرایند تحلیل سلسله مراتبی    ۱۵
۱-۳- مدیریت مواد زائد جامد    ۱۶
۱-۳-۱- مولفه های مدیریت مواد زائد جامد شهری    ۱۶
۱-۴-انتخاب روش دفع مواد زائد جامد    ۱۸
۱-۵- دفن بهداشتی    ۲۰
۱-۵-۱- روش های مهندسی دفن بهداشتی    ۲۱
۱-۶-مرور چند روش مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد    ۲۴
۱-۶-۱- روش دراستیک    ۲۴
۱-۶-۲- روش MPCA     ۲۵
۱-۶-۳- روش الک کردن منطقه ای و محلی    ۲۷
۱-۶-۴- نتیجه گیری از بررسی روش ها    ۲۷
۱-۷- دستورالعمل ها و ضوابط در مورد مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد    ۲۷
۱-۷-۱- سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا    ۲۸
۱-۷-۲- معیارها و ضوابط ایالت بریتیش کلمبیا در کشور کانادا    ۲۸
۱-۷-۳- معیارها و ضوابط ارائه شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور    ۲۹
۱-۷-۴- دستورالعمل ارائه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران    ۲۹
۱-۸- تعاریف قانونی و قوانین مربوط به مکان یابی محل دفن پسماند    ۳۰
۲-پیشینه تحقیق    ۳۳
۲-۱- سوابق داخلی    ۳۳
۲-۲- منابع خارجی:    ۳۹
۲-۳- جمع بندی    ۴۲
منابع مورد استفاده    ۴۴

منابع

فرجی سبکبار، حسنعلی.۱۳۸۴٫ مکان یابی واحدهای خدمات بازرگانی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مطالعه موردی بخش طرقبه شهرستان مشهد. پژوهش های جغرافیایی. شماره ۵۱٫

قدسی پور، سید حسن.۱۳۸۴٫ فرایند تحلیل سلسله مراتبی. دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

زبردست، اسفندیار.۱۳۸۰٫ کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای. هنرهای زیبا. شماره۱۰

زبردست، اسفندیار و عسل محمدی.۱۳۸۴٫ مکان یابی مراکز امدادرسانی در شرایط وقوع زلزله با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و روش ارزیابی چندمعیاره (AHP). هنرهای زیبا. شماره ۲۱٫

عبدلی، محمد علی.۱۳۷۲٫ گزینه های دفع و بازیافت مطالعه موردی ایران. دومین سمینار بازیافت مواد.

عبدلی، محمد علی.۱۳۷۹٫ مدیریت مواد زائد جامد. ج۲٫ مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور.

عبدلی، محمد علی.۱۳۸۴٫ بازیافت مواد زائد جامد شهری. دانشگاه تهران.

عبدی، احسان.۱۳۸۴٫ طراحی شبکه جاده جنگلی با حداقل هزینه ساخت و استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی. پایان نامه کارشناسی ارشد جنگلداری. دانشگاه تهران. دانشکده منابع طبیعی.

عمرانی، قاسمعلی.۱۳۸۳٫ مواد زائد جامد، ج ۲، دانشگاه آزاد اسلامی.

احمدی، هما.۱۳۸۱٫ مسیریابی بر اساس اصول زیست محیطی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی جاده پارچین). پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشگاه تهران، دانشکده منابع طبیعی

بدو، کاظم.۱۳۸۲٫ محل دفن زباله. فصلنامه مدیریت پسماند، شماره ۱٫

توفیق، فیروز.۱۳۷۲٫ ارزیابی چندمعیاری در طرحریزی کالبدی. آبادی.شماره۱۱٫

حیدرزاده، نیما. ۱۳۷۹٫ مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد شهری با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی برای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده فنی.

حیدرزاده، نیما.۱۳۸۰٫ معیارهای مکان یابی محل دفن مواد زائد جامد. سازمان شهرداریها.

خراسانی، نعمت اله. ۱۳۸۴٫درسنامه پسماندها و بازیافت از آنها، دوره کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشگاه تهران. دانشکده منابع طبیعی.

 ۱-۱-تصمیم گیری چند معیاره

مسائل متنوع محیط زیستی و پیچیدگی هایی که در روند شکل گیری و حل آن وجود دارد، تصمیم گیری و فرایند سیاست گذاری مبتنی بر اطلاعات جامع و مدل سازی آن ها را ضروری می نماید. ارتباط متقابل بین مسائل محیط زیستی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی رو به رشد سریع بر پیچیدگی های سیستم های ناحیه ای می افزاید. پیگیری توسعه پایدار در برنامه ریزی های محیطی و حفظ منابع طبیعی و انسانی نوعی خاص از روش شناسی را طلب می کند تا بتوان با استفاده از یک دیدگاه نظام یافته و در نظر گرفتن مجموعه عوامل گوناگون به تصمیم گیری در سطوح خرد و کلان پرداخت. توسعه گردشگری، حفظ مناظر زیبای طبیعی، گسترش مناطق حفاظت شده طبیعی و مکان یابی مراکز خدمات، کارخانه ها و محل دفن بهداشتی مواد زائد جامد موضوعاتی هستند که اکثر برنامه ریزان فضایی با آن سرو کار دارند. رهیافت پایه برای مکان یابی محل استقرار هر یک از فعالیت ها مستلزم در نظر گرفتن مجموعه ای از عوامل محدود کننده محیطی مانند شیب، ارتفاع، مناطق حفاظت شده ومنابع آب های سطحی و زیرزمینی، و نیز عوامل تقویت کننده مانند راه های دسترسی، اراضی مناسب می باشند. در حقیقت یک تصمیم گیری چند معیاره مطرح است (فرجی سبکبار، ۱۳۸۴).

ارزیابی مجموعه ای از گزینه ها[۱] براساس معیارهای مختلف، تصمیم گیری چند معیاره[۲] (MCDM) یا تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چند معیاره (MCDA) [3] نامیده می شود. منظور از معیار، هدف[۴] و مشخصه[۵] است. با توجه به این مطلب دو طیف وسیع از مسائل تصمیم گیری چند معیاره را می توان از یکدیگر تفکیک نمود (مالسزوسکی[۶]، ۱۹۹۹).

تصمیم گیری چند شاخصه[۷] (MADM)

تصمیم گیری چند هدفی[۸] (MODM)

این دو دسته می تواند به مسائل تصمیم گیری گروهی و انفرادی نیز تقسیم شود، که تصمیم گیری های گروهی و انفرادی به تصمیمات تعیینی[۹]، احتمالی[۱۰] و فازی[۱۱] تقسیم می شوند. در مسائل تصمیم گیری تعیینی فرض بر این است که اطلاعات کاملاً شناخته شده و ارتباط معین و شناخته شده ای بین تصمیم و نتیجه تصمیم گیری وجود دارد. مسائل تصمیم گیری احتمالی  در یک موقعیت تصمیم گیری نامعین، درباره حالت مسئله و درباره ارتباط بین تصمیم ها و پیامدهای آن از نظر احتمالات در رابطه با عدم قطعیت، به صورت تصادفی بحث می شود. برای بررسی عدم قطعیت موجود در اطلاعات  در تصمیم گیری نیز مناسب است. تجزیه و تحلیل فازی درباره عدم قطعیت بحث می نماید. در تحلیل فازی پدیده ها، وقایع و موقعیت شان در بصورت لفظی به کار می رود (مالسزوسکی، ۱۹۹۹).

۱-۱-۱-مولفه های تصمیم گیری چندمعیاره

تصمیم گیری چندمعیاره مشتمل بر شش مولفه به شرح زیر است:

۱- تصمیم گیر یا تصمیم گیرانی که در فرایند تصمیم گیری، اولویت هایی را با رعایت معیارها، ارزیابی می کنند.

۲- معیارهای تصمیم گیری که بر مبنای آن تصمیم گیران گزینه های مختلف را ارزیابی می کنند.

۳- هدف یا اهدافی که تصمیم گیران برای رسیدن به آنها کوشش می کنند.

۴- گزینه های تصمیم گیری که متغیر های تصمیم گیری هستند.

۵- فضای تصمیم گیری یا مجموعه متغیرهای غیر قابل کنترل.

۶- نتایج مربوط به هر زوج گزینه- مشخصه (مالسزوسکی، ۱۹۹۹).

۱-۱-۲- تجزیه و تحلیل چند هدفی در مقابل تصمیم گیری چند شاخصه

قضاوت استانداردی یا قواعدی که بر اساس بررسی آنها، گزینه ها بر طبق مطلوبیت شان رتبه بندی می شوند معیار نامیده می شود. معیار یک اصطلاح عمومی برای دو مفهوم هدف و مشخصه است. مشخصه ها خصوصیات دنیای واقعی هستند. به ویژه یک مشخصه عبارت از یک پدیده کیفی یا کمی قابل اندازه گیری یا رابطه بین پدیده های جغرافیایی است. برای تصمیم گیری، این پدیده و روابط به اهداف تصمیم گیری نسبت داده می شود. یک مشخصه ممکن است به صورت ابزار یا منبع اطلاعاتی در دسترس تصمیم گیر به منظور به نظم درآوردن و رسیدن به اهداف مربوط به کارش تصور شود. (اساتر و زنلی[۱۲]،۱۹۹۷ .(

هدف عبارت از حالت مورد نظر در سیستم تحت بررسی است. اهداف به صورت تابعی مرتبط یا مشتق شده از مشخصه ها هستند. برای هر هدف معین ممکن است چند مشخصه لازم باشد، برای مثال اگر هدف بررسی حداقل کردن مواجه مردم با آلودگی هوا باشد باید مشخصه تعداد افرادی که در معرض دی اکسید گوگرد بالاتر از اندازه استاندارد (۸۰ میکرو گرم در متر مکعب هوا) و یا در معرض دی اکسید کربن خارج از اندازه استاندارد (۱۰۰ میلی گرم در متر مکعب هوا) هستند مشخص شوند(مالسزوسکی، ۱۹۹۹).

با مقایسه روش های تجزیه و تحلیل چندهدفی و چندشاخصه مشخص می شود که مسائل تجزیه و تحلیل چندهدفی نیازمند مشخص شدن رابطه ابزار- هدف[۱] می باشد، زیرا به طور مشخص در مورد روابط بین مشخصه های گزینه ها و اهداف سطح بالاتر تصمیم گیری بحث می نماید. بنابراین این روش های ارزیابی چندمعیاره در برگیرنده طراحی گزینه ها و جستجوی بهترین تصمیم، از مجموعه بی نهایت گزینه های ممکن می باشد. نقش رویکرد تصمیم گیری چندهدفی در فرایند تصمیم گیری بوجود آوردن چارچوبی برای طراحی مجموعه گزینه ها است. هر گزینه به طور ضمنی در اصطلاح به عنوان متغیرهای تصمیم گیری تعریف می شود و توسط تابع هدف ارزیابی می شود. اگر تطابق مستقیمی بین مشخصه ها و اهداف موجود باشد، مسئله چند هدفی تبدیل به مسئله چندشاخصه می شود. این چنین مسائل نیازمند انتخاب هایی از بین گزینه های معرفی شده توسط مشخصه هایشان است. در تصمیم گیری چندشاخصه روابط مشخصه- هدف روشن است و هر دوی آنها بایستی در تصمیم گیری لحاظ شوند (مالسزوسکی، ۱۹۹۹).

در تصمیم گیری چندهدفی خصوصیات گزینه ها، اغلب ابزاری برای دستیابی به اهداف تصمیم گیری هستند. در تصمیم گیری چندهدفی، اولویت ها بر اساس ارجحیت بین اهداف و مشخصه های مرتبط با هر هدف، مشخص می شوند، در حالی که در روش های تصمیم گیری چندشاخصه اولویت ها را معمولاً به طور مستقیم برای سطوح مشخصه ها، به صورت وزن ها و توابع مختلف رویهم گذاری، لحاظ می شود. یک مشخصه ذاتاً یک متغیر توصیفی است در حالی که یک هدف متغیری خلاصه شده با مشخصه ای از مطلوبیت نسبی سطوح آن متغیر است. در مسائل تصمیم گیری چندشاخصه فرض می شود که یک تعداد گزینه محدود و از پیش تعیین شده وجود دارد. حل نمودن یک مسئله تصمیم گیری چندشاخصه یک فرایند انتخاب است و نقطه مقابل آن یک فرایند طراحی است. مسائل تصمیم گیری چندهدفی و چندشاخصه در بعضی مواقع به ترتیب مسائل تصمیم گیری پیوسته و گسسته معرفی می شوند (مالسزوسکی، ۱۹۹۹).

۱-۱-۳-چارچوبی برای تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره مکانی[۲]

پایین ترین سطح هر تصمیم گیری چند معیاره مکانی شامل مجموعه ای از گزینه های تعریف شده به لحاظ جغرافیایی است که از بین آنها یک گزینه با رعایت یک مجموعه معین از معیارهای ارزیابی انتخاب می شود. بر مبنای این تعریف گزینه ها می توانند مجموعه ای از عوارض سطحی، نقطه ای یا خطی باشند که ارزش معیار به آنها می پیوندد. در مقایسه با سایر تصمیم گیری ها، تصمیم گیری چند معیاره مکانی به هر دو نوع داده های مکانی و توصیفی گزینه ها  نیاز دارد. در نتیجه واژه های تجزیه و تحلیل چندمعیاره بر پایه سامانه اطلاعات جغرافیایی[۳] و تجزیه وتحلیل چند معیاره مکانی به یک معنی به کار می روند. تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره مکانی به صورت فرایندی تصور شده که داده های جغرافیایی( ورودی) را برای رسیدن به یک تصمیم نهایی (خروجی)پردازش و تلفیق می نماید. رویکردهای تصمیم گیری چندمعیاره (یا قواعد تصمیم گیری) ارتباطی را بین نقشه های ورودی و خروجی تعریف می نماید. این رویکردها شامل استفاده از داده های جغرافیایی، اولویت های تصمیم گیری و تغییر و پردازش داده ها و اولویت ها بر اساس قوانین تصمیم گیری مشخص می باشند. این رویکردها اطلاعات و داده های جغرافیایی چند بعدی را برای دستیابی به مقادیر یک بعدی گزینه ادغام می کنند. موضوع حائز اهمیت در تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چند معیاره مکانی این است که پدیده های جغرافیایی براساس ارزش معیار و اولویت تصمیم گیر، با رعایت مجموعه ای از معیارها ارزیابی می شود. این موضوع بدین معنی است که نتایج تجزیه و تحلیل نه تنها توزیع جغرافیایی پدیده ها بلکه به قضاوت های ارزشی موجود در فرایند تصمیم گیری بستگی دارد به این ترتیب در زمینه تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره مکانی دونکته ذیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند (مالسزوسکی، ۱۹۹۹):

قابلیت سامانه اطلاعات جغرافیایی برای کسب واردسازی، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها

قابلیت سامانه اطلاعات جغرافیایی برای ادغام داده های جغرافیایی و اولویت های تصمیم گیر برای دستیابی به ارزش های تک بعدی از گزینه های تصمیم گیری (مالسزوسکی، ۱۹۹۹)..

نقش فن های تصمیم گیری چند معیاره و سامانه اطلاعات جغرافیایی پشتیبان تصمیم گیری، در بالا بردن کارایی و بازده تصمیم گیری به هنگام حل مسئله تصمیم گیری مکانی( فضایی) در خور توجه است.

شکل ۱-۱ ورودی و خروجی را در تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چند معیاره مکانی را بیان می کند.

[۱] – Means- ends

[۲] –  Spatial Multi- Criteria Decision Analysis

[۳] – GIS- based Multi- Criteria Decision Analysis

[۱] – Alternative

[۲] – Multi-Criteria Decision Making (MCDM)

[۳] – Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA)

[۴] – Objective

[۵] – Attribute

[۶] – Malczweski, Jacek

[۷] – Multi- Attribute Decision Making (MADM)

[۸] – Multi- Objective Decision Making (MODM)

[۹] – Deterministic

[۱۰] – Probabilistic

[۱۱] – Fuzzy

[۱۲] – Starr and Zeleny

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.